Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2015 08:00

RBarefeet schreef:Hoe zit dat met onberispelijk zijn? Ook al heeft iemand schuldbelijdenis gedaan en in een afkickkliniek geweest. Deze mensen moeten toch ook een voorbeeld zijn? Nu komt er veel onrust in de gemeente denk ik. Gaat me niet om hard te zijn naar persoon maar wel om de kerk.

Iedereen maakt fouten. En als iemand verslaafd is (geweest) is dat niet erger of minder erg dan iemand die fraude pleegt, de belasting tilt of door rood rijdt.
Vreemd genoeg worden die laatste zaken wél geaccepteerd, en verslavingen (tabakverslaafden, koffiejunks en workaholics daargelaten) niet.
We meten blijkbaar met twee maten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Kvinna » 31 aug 2015 08:41

Ik denk dat een belangrijke factor is hoeveel tijd er verstreken is tussen de afkickkliniek, en het komen in de kerkenraad. Dat moet wel een flinke periode zijn.
Verslaving is een hardnekkig iets en veel mensen vallen toch weer terug. Als iemand nog maar net een paar maanden clean is, kun je hem nog niet een verantwoordelijke positie geven. Laat er eens een of twee jaar overheen gaan. Dan kan het vertrouwen ook groeien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Mortlach » 31 aug 2015 10:50

Inderdaad. En verder is het natuurlijk ook niet verkeerd de persoon bij te staan als je vermoedt dat hij een terugval doormaakt. Een (ex-)gokverslaafde penningmeester maken, is dan misschien weer niet heel verstandig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor StillAwake » 31 aug 2015 14:29

Mortlach schreef:Inderdaad. En verder is het natuurlijk ook niet verkeerd de persoon bij te staan als je vermoedt dat hij een terugval doormaakt. Een (ex-)gokverslaafde penningmeester maken, is dan misschien weer niet heel verstandig.

Het bezwaar tegen een ex-gokker penningmeester maken snap ik, maar waarom een ex-alcoholist geen pastorale gesprekken zou kunnen voeren, of waarom een ex-roker geen diaconale taken zou kunnen uitoefenen: het is mij een raadsel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Boerin » 01 sep 2015 00:58

Dit is zo'n mooi getuigenis. Die jongen komt net terug uit Oeganda, 100 weduwen en wezen gaven hun hart aan de Heer. Ook een jongen uit Arnhem van een jaar of 20, gaan ze met een groepie. Geweldig!
https://florensvanderspek.wordpress.com ... s-gekomen/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2015 06:19

RBarefeet schreef:Hoe zit dat met onberispelijk zijn? Ook al heeft iemand schuldbelijdenis gedaan en in een afkickkliniek geweest. Deze mensen moeten toch ook een voorbeeld zijn? Nu komt er veel onrust in de gemeente denk ik. Gaat me niet om hard te zijn naar persoon maar wel om de kerk.


Tja. Is het verstandig om een oneerlijke tollenaar als discipel te hebben? Een christenvervolger als apostel? Een overspelige koning? En dan zijn er nig honderden voorbeelden van waar God zwakke zondige mensen gaat gebruiken en op belangrijke plaatsen zet, met een grote verantwoordelijkheid.

Ja, mensen moeten een voorbeeld zijn voor anderen. In hun huidige leven. En de praktijk leert dat wie veel is vergeven, ook veel liefde betoont. Iemand die verslaafd is geweest en daar door God uit is gehaald weet zich juist afhankelijk van Hem. Het geloof is niet voor voorbeeldige mensen maar voor zondaren die het van God verwachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor StillAwake » 04 sep 2015 13:23

Marnix schreef:Tja. Is het verstandig om een oneerlijke tollenaar als discipel te hebben? Een christenvervolger als apostel? Een overspelige koning? En dan zijn er nig honderden voorbeelden van waar God zwakke zondige mensen gaat gebruiken en op belangrijke plaatsen zet, met een grote verantwoordelijkheid.

Ja, mensen moeten een voorbeeld zijn voor anderen. In hun huidige leven. En de praktijk leert dat wie veel is vergeven, ook veel liefde betoont. Iemand die verslaafd is geweest en daar door God uit is gehaald weet zich juist afhankelijk van Hem. Het geloof is niet voor voorbeeldige mensen maar voor zondaren die het van God verwachten.

Ze hebben mij als "bekeerling" zelfs op tal gezet voor diaken.
Ik ben niet gekozen, blijkbaar vond de gemeente het niet zo'n best plan...
Toch ben ik wél van mening dat ik het (hoewel ik het nog te vroeg vind) zou hebben gekund (ik zou mijn roeping dus hebben aangenomen)
Onberispelijk kun je dan echter niet genoemd worden...
Waarom ik dan wél, en een ex-verslaafde niet?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2015 14:05

Het gaat erom of je er een biddende zaak van maakt. En niet hoe onberispelijk je bent, want dan zouden nog maar weinig mensen het ambt kunnen aanvaarden denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2015 16:50

Stillawake, enkelvoudig of meervoudig op tal? Als de gemeente uit meerderen kan kiezen word je nout afgewezen omdat ze je niet goed genoeg vinden, ze vinden alleen iemand anders geschikter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor jaapo » 05 sep 2015 21:36

Verfoeilijk systeem, dat op tweetal stellen. Ik herinner me uit mijn jeugd, dat ik verhalen hoorden, dat mensen bijna van de fiets getrokken werden om ze in te peperen, vooral niet op die of die te stemmen. Zo verlaag je de kerk tot een politieke partij. Gelukkig gaat het nu in veel gemeenten zo: er wordt afgekondigd, dat hij of zij door de kerkenraad is aangezocht voor een ambt; die persoon heeft erin toegestemd, maar de gemeente kan nog bezwaren indienen voor een bepaalde datum en dan kan daarna de bevestiging plaatsvinden. Daarbij mag volgens mijn opvatting totaal geen rol spelen: de huidskleur, het geslacht, het verleden van iemand. Uiteraard is het belijdend lid zijn van de kerk wel een vereiste. Nogmaals: ik vind de vraagstelling fout. Er zit een zweem van hoogmoed in. Godsiensthoogmoed bedoel ik. Is het wijs.......... kan alleen van toepassing zijn, als de zonde of de ziekte/verslaving nog maar kort geleden is. Maar dat spreekt toch eigenlijk vanzelf?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2015 12:59

Het lijkt mij het beste dat er met de persoon zelf overlegd wordt. Daarbij kan de twijfel op tafel worden gelegd en kan die meneer zelf vertellen of hij het zou zien zitten en waarom.
Ik heb me weleens verbaasd dat mannen zomaar 'op tal' worden gezet en dat ze dan pas na het stemmen zelf kunnen aangeven of ze het wel willen. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.
Bij ons in de kerk is het altijd moeilijk om ambtsdragers te vinden en ik ben blij met iedereen die zo'n pittige functie (want dat blijft het) op zich wil nemen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2015 10:34

Marnix schreef:Stillawake, enkelvoudig of meervoudig op tal? Als de gemeente uit meerderen kan kiezen word je nout afgewezen omdat ze je niet goed genoeg vinden, ze vinden alleen iemand anders geschikter.

6 namen voor 3 plaatsen, ik was de nummer 5
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2015 11:54

Dan vonden ze je dus niet per se ongeschikt. Dan kom je niet eens bij die 6 namen te staan meestal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het wijs om iemand met verslavingsverleden in de kerkenraad te zetten?

Berichtdoor StillAwake » 07 sep 2015 12:12

Marnix schreef:Dan vonden ze je dus niet per se ongeschikt. Dan kom je niet eens bij die 6 namen te staan meestal.

Dat snap ik, maar ik heb van zoveel gemeenteleden uitleg gehad dat ze het voor mij te vroeg vonden dat ik vrijwel zeker weet dat men mij (nog) niet geschikt vond.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten