Het probleem van kwaad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2015 19:02

Wel, Bernard 3, uw God wordt verrast door zijn eigen schepselen en slaagde er niet eens in de eerste mens te laten doen wat hij moest doen. Dat lijkt me eerlijk gezegd veel problematischer. In uw geval zou ik op zoek gaan naar de God achter God.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor rotterdam » 25 jan 2015 19:38

Teus schreef:Nee hoor, altijd eerst op God en daardoor op een ander.[/color]


Vanwaar een contrast scheppen wat niet bestaat ?

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor rotterdam » 25 jan 2015 19:54

Teus schreef:
God heeftt alles in Zijn Hand, alles wat er gebeurd heeft Hij “geregeld”, of dat nu is of al eerder, Hij wist het al. Niet van af de schepping maar van eeuwigheid.


God als de grote regelaar ? Hij die alles vooruit weet of geweten heeft ?

Genesis 6 ; 6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

mohamed

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2015 22:12

God wordt volgens jou zeker ook moe en heeft handen? ](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor rotterdam » 26 jan 2015 08:11

mohamed schreef:God wordt volgens jou zeker ook moe en heeft handen? ](*,)


Ik begrijp je vraag niet.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor Teus » 26 jan 2015 09:20

teus schreef: God heeft alles in Zijn Hand, alles wat er gebeurd heeft Hij “geregeld”, of dat nu is of al eerder, Hij wist het al. Niet van af de schepping maar van eeuwigheid.


bernard 3 schreef:Wat een speciale god heb je toch, Hij die van eeuwigheid aan wist en geregeld heeft wie er al of niet zou verloren gaan, wie elkaar zou martelen en afslachten en welke wreedheden er zouden volgen uit het feit dat hij schepselen heeft gemaakt . Waarbij niemand Hem gevraagd had om eender wat te scheppen. Ook de slachtoffers niet die tijdens hun zin- en doelloos bestaan zoveel geleden hebben en uiteindelijk voor eeuwig zullen verdwijnen omdat ze daarvoor nu eenmaal voorbestemd waren.
Welk en liefdevolle god is dat toch :D

Ja, zo,n speciale God heb ik, Hij heeft ons natuurlijk wel een vrije keuze gegeven maar weet exact wat er gaat gebeuren.
Als onze keuze niet is zoals Hij het wil, brengt Hij daar verandering in.
Kennelijk denk je toch te klein van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor bernard 3 » 26 jan 2015 09:53

teus schreef:Ja, zo,n speciale God heb ik, Hij heeft ons natuurlijk wel een vrije keuze gegeven maar weet exact wat er gaat gebeuren.
Als onze keuze niet is zoals Hij het wil, brengt Hij daar verandering in.
Kennelijk denk je toch te klein van God.


Als dit zo is dat er zulk een soort "vrije keuze" bestaat waarvan de uitkomst vooraf reeds gekend en dus vastgelegd is . Dan hebben diegenen die verloren zullen gaan het volste recht om zulk een god te beschuldigen van voorbedacht rade. Want noch zij noch Lucifer hebben gevraagd om geschapen te worden, te lijden en vervolgens gestraft te worden door diegene die alles vooraf heeft geweten en bedacht.
. Net zoals de commandopost op aarde die een bemande en bestuurbare satelliet naar een of andere planeet zou sturen. Maar vooraf reeds berekend heeft dat ze onderweg tegen brokstukken zal aanvliegen en vernietigd worden zal veroordeeld worden voor schuldig verzuim, zo ook is uw god volledig aansprakelijk voor zulk een wansmakelijke en crimineel gedrag.
Dit alles is geen beeld van een liefhebbende God en Vader maar eenvoudig weg het gedrag van een gestoord wezen. Een totaal vertekend beeld van de ware God dat satan maar al te graag aan de mens opdringt .

mohamed

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2015 11:27

mohamed schreef:God wordt volgens jou zeker ook moe en heeft handen? ](*,)

rotterdam schreef:Ik begrijp je vraag niet.

Naar mijn mening denk je te menselijk over God, want hoewel ik niet wil bepleiten dat de Schepper behagen schept in het doen van kwaad, kan ik me niet voorstellen dat het hem berouwt, want hij wist tevoren wat er kon en ging gebeuren. Het is net als het nemen van een huisdier, je weet dat het diertje doodgaat en toch berouwt het moment je wanneer dat gebeurt. Zo zie ik Gods berouw ook, hij weet wat geschieden zal en sommige dingen berouwen hem. Het kwaad is onderdeel van de schepping, want als we geen kwaad konden doen zouden we dan wel goed doen?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor Cathy » 26 jan 2015 11:29

mohamed schreef:Wat bedoel je, dat satan ten tijde van Job nog niet de overste van de wereld was?

Zo wordt hij nergens in het Oude Testament genoemd. De Joden hebben ook een ander beeld van hem.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor Teus » 26 jan 2015 16:32

teus schreef:Ja, zo,n speciale God heb ik, Hij heeft ons natuurlijk wel een vrije keuze gegeven maar weet exact wat er gaat gebeuren.
Als onze keuze niet is zoals Hij het wil, brengt Hij daar verandering in.
Kennelijk denk je toch te klein van God.


bernard 3 schreef:Als dit zo is dat er zulk een soort "vrije keuze" bestaat waarvan de uitkomst vooraf reeds gekend en dus vastgelegd is . Dan hebben diegenen die verloren zullen gaan het volste recht om zulk een god te beschuldigen van voorbedacht rade. Nee, elk mens heeft de vrije keuze om zich te bekeren, God weet of een mens dat doet of niet. Want noch zij noch Lucifer hebben gevraagd om geschapen te worden, te lijden en vervolgens gestraft te worden door diegene die alles vooraf heeft geweten en bedacht. God heeft een geweldig leven beloofd aan een ieder die in Hem geloofd. Satan had een geweldig leven maar wilde als God zijn, hij koos daarvoor en komt dus God tegen. God wist dat het zou gebeuren.
. Net zoals de commandopost op aarde die een bemande en bestuurbare satelliet naar een of andere planeet zou sturen. Maar vooraf reeds berekend heeft dat ze onderweg tegen brokstukken zal aanvliegen en vernietigd worden zal veroordeeld worden voor schuldig verzuim, zo ook is uw god volledig aansprakelijk voor zulk een wansmakelijke en crimineel gedrag. Ook hier geldt, waar kiezen we voor, voor God of de vorst der duisternis.
Dit alles is geen beeld van een liefhebbende God en Vader maar eenvoudig weg het gedrag van een gestoord wezen. Een totaal vertekend beeld van de ware God dat satan maar al te graag aan de mens opdringt. We denken God altijd te kunnen begrijpen maar Hem ontgaat niets.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor bernard 3 » 26 jan 2015 19:57

teus schreef:Nee, elk mens heeft de vrije keuze om zich te bekeren, God weet of een mens dat doet of niet......Ook hier geldt, waar kiezen we voor, voor God of de vorst der duisternis.


Uw antwoord is voor mij niet gans duidelijk daarom een paar vraagjes.
Graag had ik eens geweten welke uw bepaling of betekenis is die je geeft aan de uitdrukking " vrije keuze"
Vind je dat er een "vrije keuze" kan bestaan als de uitslag van een keuze vooraf reeds gekend is?
Als alles reeds vooraf gekend is heeft het individu dan werkelijk een vrije keuze?
Wat is dan voor u de betekenis van predestinatie?
Als alles reeds vooraf gekend is wie is er dan voor u uiteindelijk verantwoordelijk ?

mohamed

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2015 20:38

mohamed schreef:Wat bedoel je, dat satan ten tijde van Job nog niet de overste van de wereld was?

Cathy schreef:Zo wordt hij nergens in het Oude Testament genoemd. De Joden hebben ook een ander beeld van hem.

Het NT gaat ook hoofdzakelijk over joden. Jezus was een jood, Paulus was een jood, de discipelen waren joden. Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor Boerin » 26 jan 2015 21:05

bernard 3 schreef:Als dit zo is dat er zulk een soort "vrije keuze" bestaat waarvan de uitkomst vooraf reeds gekend en dus vastgelegd is . Dan hebben diegenen die verloren zullen gaan het volste recht om zulk een god te beschuldigen van voorbedacht rade. Want noch zij noch Lucifer hebben gevraagd om geschapen te worden, te lijden en vervolgens gestraft te worden door diegene die alles vooraf heeft geweten en bedacht.
. Net zoals de commandopost op aarde die een bemande en bestuurbare satelliet naar een of andere planeet zou sturen. Maar vooraf reeds berekend heeft dat ze onderweg tegen brokstukken zal aanvliegen en vernietigd worden zal veroordeeld worden voor schuldig verzuim, zo ook is uw god volledig aansprakelijk voor zulk een wansmakelijke en crimineel gedrag.
Dit alles is geen beeld van een liefhebbende God en Vader maar eenvoudig weg het gedrag van een gestoord wezen. Een totaal vertekend beeld van de ware God dat satan maar al te graag aan de mens opdringt .

Sommige dingen zijn niks aan te doen. Een vijandig mens heeft dat gedaan, dat onkruid gezaaid.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2015 21:11

Klopt, een mens deed dat, niks aan te doen. Helaas hadden ze toen nog geen geweren om er wat aan te doen zou je soms haast bijna gaan denken als je niet christelijk was.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het probleem van kwaad

Berichtdoor Teus » 26 jan 2015 22:29

bernard 3 schreef:
Uw antwoord is voor mij niet gans duidelijk daarom een paar vraagjes.
Het is niet nodig mij aan te "spreken" met u, jij en jou, daar voel ik me prettiger bij.

Graag had ik eens geweten welke uw bepaling of betekenis is die je geeft aan de uitdrukking " vrije keuze"
Gods wil is dat de we leven tot Zijn eer, dit kunnen we niet anders dan door Zijn Liefde en Genade. Zijn Liefde en Genade kunnen we krijgen, nee, krijgen we, als we ons bekeren. Gods verlangen is dat elk mens zich bekeerd opdat Hij niet hoeft te straffen ondanks dat we Hem veel verdriet aangedaan hebben, zo groot is Zijn ongekende Liefde en dat zul je dan ervaren. Maar Hij laat de mens de vrije keuze, als je niet voor Hem kiest zal er wel een straf op volgen. Wat je zaait dat oogst je. Het is volledig je eigen keuze en verantwoording voor het gevolg van je eigen wil.

Vind je dat er een "vrije keuze" kan bestaan als de uitslag van een keuze vooraf reeds gekend is?
Jazeker, bij God is alles mogelijk. We moeten niet vergeten dat we het over de kennis van God hebben, Hij is Alwetend. God weet vooraf of jij of ik voor Hem gaat kiezen of niet. Hij weet van de twijfels. Aan Hem gaat echt niets voorbij.

Als alles reeds vooraf gekend is heeft het individu dan werkelijk een vrije keuze?
Ja, God weet wat er gekozen wordt. Het kan zijn dat in het belang van het individu dat God het ook stuurt.

Wat is dan voor u de betekenis van predestinatie?
Gezien de Profetieën zijn er bepaalde zaken wel degelijk voorbestemd maar aangaande de Genade van God is absoluut mogelijk voor ieder mens wat sommige stromingen ontkennen.

Als alles reeds vooraf gekend is wie is er dan voor u uiteindelijk verantwoordelijk ?
Altijd de persoon in kwestie, de mens is altijd verantwoordelijk voor zijn daden. God heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen, maar we hebben voor de wereld heerser gekozen Daarom is het zo super belangrijk dat we leven in de Genade. We hebben geen notie Wie God is, we kunnen het niet behappen. Als je de Genade mag kennen dan kun je er iets van te weten komen, dan mag je soms de Grootheid van God ervaren maar aan de andere kant is het maar heel weinig in verhouding met Wat God is, Hij is onuitsprekelijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten