Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor jaapo » 30 sep 2014 21:06

Zien we hem als theoloog, waaraan we ons eigen geloof kunnen toetsen? Zie de (overigens erg moeilijke) Romeinenbrief. Zien we hem als gebodengever, ook voor ons in deze tijd? (zie bijv. het vraagstuk van de vrouw in het ambt). Zien we hem als adviseur in gemeentelijke zaken en ook in persoonlijke zaken? (zie o.a. opmerkingen over allerlei zaken, waaronder ook de positie van vrouwen in de Korinthebrief en andere brieven aan gemeenten; persoonlijke mededelingen ook in diverse brieven aan personen en soms aan gemeenten). Hebben wij in deze tijd ook nog iets aan die persoonlijke opmerkingen? Is misscien slechts één van de genoemde kenmerken nu nog belangrijk? Of allemaal? Of geen één?
Terzijde: Dat de vrouw in de gemeente moet zwijgen, was wellicht alleen maar een goede raad aan een gemeente, waar de vrouwen vaak het hoogste woord hadden en de mannen een beetje terzijde geschoven werden. En dan het huwelijk: Paulus zegt ergens, dat je maar beter ongetrouwd kunt blijven, tenzij je je niet langer beheersen kan op het seksuele vlak. Hoe kijken we daar tegenaan?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mealybug » 30 sep 2014 21:36

jaapo schreef:Zien we hem als theoloog, waaraan we ons eigen geloof kunnen toetsen? Zie de (overigens erg moeilijke) Romeinenbrief. Zien we hem als gebodengever, ook voor ons in deze tijd? (zie bijv. het vraagstuk van de vrouw in het ambt). Zien we hem als adviseur in gemeentelijke zaken en ook in persoonlijke zaken? (zie o.a. opmerkingen over allerlei zaken, waaronder ook de positie van vrouwen in de Korinthebrief en andere brieven aan gemeenten; persoonlijke mededelingen ook in diverse brieven aan personen en soms aan gemeenten). Hebben wij in deze tijd ook nog iets aan die persoonlijke opmerkingen? Is misscien slechts één van de genoemde kenmerken nu nog belangrijk? Of allemaal? Of geen één?
Terzijde: Dat de vrouw in de gemeente moet zwijgen, was wellicht alleen maar een goede raad aan een gemeente, waar de vrouwen vaak het hoogste woord hadden en de mannen een beetje terzijde geschoven werden. En dan het huwelijk: Paulus zegt ergens, dat je maar beter ongetrouwd kunt blijven, tenzij je je niet langer beheersen kan op het seksuele vlak. Hoe kijken we daar tegenaan?

Je bedoelt, tenzij je je wel kunt beheersen op sekseeel vlak.

Hoe dan ook,
Paulus is de meest belangrijke apostel van allemaal.
Hij is niet zo zeer een persoon, maar het middel van de Heilige Geest, welke Christus in hem openbaarde.
Alleen zijn verkondiging van het Evangelie is voor ons heidenen van toepassing.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor jaapo » 01 okt 2014 22:18

Ik begrijp de reactie van @mealybug niet zo goed. Niet zozeer een persoon? DE evangelieverkondiger? Zijn dat de evangelisten niet en vooral Jezus zelf? Verder geen andere reacties tot dusver. Twee mogelijkheden zie ik: 1. Paulus is dus niet zo belangrijk. 2. Paulus is wel belangrijk, maar we hebben geen zin te reageren op deze topic-opener. Missschien is er nog een derde mogelijkheid, die ik over het hoofd zie.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor jaapo » 02 okt 2014 00:16

Taalkundig heeft @mealybug gelijk: De zin die begint met tenzij....... is fout; zoals mealybug het schrijft is het goed. Hopelijk is de bedoeling wel overgekomen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2014 07:59

jaapo schreef:Ik begrijp de reactie van @mealybug niet zo goed. Niet zozeer een persoon? DE evangelieverkondiger? Zijn dat de evangelisten niet en vooral Jezus zelf?

Wat Paulus ons leert, IS regelrecht afkomstig van Jezus Zelf, want Jezus openbaarde Zich in hem.
Paulus kende Jezus niet lichamelijk, want pas na de Hemelvaart kwam Paulus op het toneel.


1 Van Paulus, een apostel die niet is aangesteld of gezonden door mensen, maar door Jezus Christus en God, de Vader, die Christus uit de dood heeft opgewekt. 2 Aan de gemeenten in Galatië, ook namens alle broeders en zusters die bij mij zijn. 3 Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, 4 die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. 5 Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.
Gal 1:6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! 10 Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn. 11 Ik verzeker u, broeders en zusters, dat het evangelie dat ik u verkondigd heb niet door mensen is bedacht 12 – ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd – maar dat Jezus Christus mij is geopenbaard.
13 U hebt gehoord hoe ik vroeger volgens de Joodse godsdienst leefde, dat ik de gemeente van God fanatiek vervolgde en haar probeerde uit te roeien. 14 Ik leefde de Joodse wetten heel wat strikter na dan velen van mijn generatie en zette mij vol overgave in voor de tradities van ons voorgeslacht. 15 Maar toen besloot God, die mij al vóór mijn geboorte had uitgekozen en die mij door zijn genade heeft geroepen, 16 zijn Zoon in mij te openbaren, opdat ik hem aan de heidenen zou verkondigen. Ik heb toen geen mens om raad gevraagd 17 en ben ook niet naar Jeruzalem gegaan, naar hen die eerder apostel waren dan ik. Ik ben onmiddellijk naar Arabia gegaan en ben van daar weer teruggekeerd naar Damascus. 18 Pas drie jaar later ging ik naar Jeruzalem om Kefas te ontmoeten, en bij hem bleef ik twee weken. 19 Maar van de overige apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer. 20 God is mijn getuige dat ik u de waarheid schrijf. 21 Daarna ging ik naar het kustgebied van Syrië en van Cilicië. 22 De christengemeenten in Judea hadden mij nog nooit ontmoet, 23 maar iedereen had over mij horen vertellen: ‘De man die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij toen probeerde uit te roeien.’ 24 En zij prezen God om mij.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor elbert » 02 okt 2014 08:24

mealybug schreef:Paulus is de meest belangrijke apostel van allemaal.
Nee hoor, hij is de minste van al de apostelen, niet waard een apostel genoemd te worden (1 Kor. 15:9). ;)
Maar hij heeft meer gewerkt dan de andere apostelen, dat dan weer wel (vers 10).
En hij is ook weer in niets minder geweest dan de uitnemendste apostelen (2 Kor. 12:11).
Dus hij is zowel de minste apostel, als 1 van de uitnemendste.
mealybug schreef:Alleen zijn verkondiging van het Evangelie is voor ons heidenen van toepassing.
Merkwaardig. Dat zegt hij nl. zelf niet: Ef. 3:5, 1 Kor. 3:5, 22. Paulus, Apollos, Cefas (Petrus), het gaat niet om de verkondiger, maar om het Evangelie. En Jezus zegt het ook niet: Matth. 28:19-20, 26:13, Mark. 16:15 enz,enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2014 10:21

Paulus is voor mij na Jezus de belangrijkste apostel.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2014 10:32

elbert schreef:Merkwaardig. Dat zegt hij nl. zelf niet: Ef. 3:5, 1 Kor. 3:5, 22. Paulus, Apollos, Cefas (Petrus), het gaat niet om de verkondiger, maar om het Evangelie. En Jezus zegt het ook niet: Matth. 28:19-20, 26:13, Mark. 16:15 enz,enz.

Paulus, Apollos en Cefas verkondigden dezelfde boodschap.
Maar neem vooral de oproep tot eenheid aan uit 1 Kor 3:5 :wink:
Ze waren nog niet verdeeld, zoals wij nu.
In Efeze 3 gaat het over het geheimenis, dat de heidenen mee zouden delen in de belofte.
Wat er in matth en Mark gezegd wordt, is gericht aan de joden, niet aan de heidenen.
Bovendien voordat Jezus alles volbracht had, was ook de Heilige Geest er nog niet!(Joh 7:39....Joh 14:16))
Wij heidenen die ons bekeerd hebben, wordt alleen het noodzakelijke opgelegd.
(Hand 15:28,29. en hand 21:25)
Een stukje terug, in hand 11:19 kun je lezen, dat de boodschap alleen nog maar tot de joden moest worden gebracht.
hand 13: 46 Maar Paulus en Barnabas zeiden vrijmoedig: Het was nodig dat het Woord van God eerst tot u gesproken zou worden, maar aangezien u het verwerpt en uzelf het eeuwige leven niet waard oordeelt, zie, wij wenden ons tot de heidenen.
47 Zo immers heeft de Heere ons geboden: Ik heb u tot een licht voor de heidenen gesteld, opdat u tot zaligheid zou zijn tot aan het uiterste van de aarde.
Hand 28:27 want het hart van dit volk is vet geworden en zij hebben met de oren slecht gehoord, en hun ogen hebben zij dichtgedaan, opdat zij niet op enig moment met de ogen zouden zien en met de oren horen en met het hart begrijpen, en zij zich zouden bekeren en Ik hen zou genezen.
28 Laat het u dan bekend zijn dat de zaligheid van God aan de heidenen gezonden is, en die zullen luisteren.
29 En nadat hij dit gezegd had, gingen de Joden weg, heftig onder elkaar redetwistend.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor elbert » 02 okt 2014 11:19

mealybug schreef:Paulus, Apollos en Cefas verkondigden dezelfde boodschap.
De boodschap van Jezus, nietwaar? Dus inclusief Zijn onderwijs, bijvoorbeeld de Bergrede. Die is niet afgeschaft of alleen tot een joods publiek beperkt.
mealybug schreef:Wat er in matth en Mark gezegd wordt, is gericht aan de joden, niet aan de heidenen.
Nee, aan de discipelen (apostelen). Zij moesten de wereld ingaan en het Evangelie tot aan de einden van de aarde verkondigen. Het is mogelijk dat ze dat op dat moment zo interpreteerden als dat ze aan de joden in de hele wereld het Evangelie moesten verkondigen, dat kan. Maar de reikwijdte van Jezus woorden is ons nu in elk geval wel duidelijk: het Evangelie moest aan alle volken verkondigd worden, zoals dat al in Jes. 49 wordt voorzegd. Dat is overigens niet in tegenspraak met het geheimenis waarover Paulus rept in Ef. 3. Want dat de heidenen ooit zouden delen in het heil, dat wisten de joden al wel. Maar zij dachten dat dit zou gebeuren doordat de heidenen joodse wetsbetrachters zouden worden en ze zich zouden laten besnijden. Het geheimenis hield in dat ze door Jezus de Messias geen besnijdenis meer nodig hadden en ze alleen door Hem zouden delen in het heil, zodat er geen muur van afscheiding meer zou zijn tussen joden en heidenen.
mealybug schreef:Bovendien voordat Jezus alles volbracht had, was ook de Heilige Geest er nog niet!(Joh 7:39....Joh 14:16))
Nou, de Heilige Geest was er uiteraard al wel, maar was nog niet uitgestort op de discipelen, zodat ze de wijde wereld inkonden.
mealybug schreef:Wij heidenen die ons bekeerd hebben, wordt alleen het noodzakelijke opgelegd.
(Hand 15:28,29. en hand 21:25)
Het noodzakelijke van wat? Van de ceremoniële wet. De inhoud (en dan bedoel ik God liefhebben boven alles en je naaste als je zelf, de offerdienst van Jezus, de reiniging door Hem) blijft weldegelijk geldig.
mealybug schreef:Een stukje terug, in hand 11:19 kun je lezen, dat de boodschap alleen nog maar tot de joden moest worden gebracht.
Dat staat er niet. Er staat alleen dat de apostelen tot dan toe alleen aan de joden het Evangelie brachten. Dat is wat anders dan dat het zo moest. Sterker nog: uit het ingrijpen van de Heilige Geest d.m.v. de openbaring aan Petrus bleek ook dat het juist anders moest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mealybug » 02 okt 2014 13:23

elbert schreef:Dat staat er niet. Er staat alleen dat de apostelen tot dan toe alleen aan de joden het Evangelie brachten. Dat is wat anders dan dat het zo moest. Sterker nog: uit het ingrijpen van de Heilige Geest d.m.v. de openbaring aan Petrus bleek ook dat het juist anders moest.


Matth 10:5'' Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun BEVEL gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.
6 Maargaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
7 En heengaande predikt,zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.''

Zullen we de 10 geboden die met Gij Zult beginnen dan ook maar wat minder imperatief interpreteren?

mohamed

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2014 13:46

mealybug schreef:Paulus is de meest belangrijke apostel van allemaal.

elbert schreef:Nee hoor, hij is de minste van al de apostelen, niet waard een apostel genoemd te worden (1 Kor. 15:9). ;)
Maar hij heeft meer gewerkt dan de andere apostelen, dat dan weer wel (vers 10).
En hij is ook weer in niets minder geweest dan de uitnemendste apostelen (2 Kor. 12:11).
Dus hij is zowel de minste apostel, als 1 van de uitnemendste.

Paulus was een Jood en Joden nemen iemands getuigenis van zichzelf niet aan (Joh 8,13) het is dus veel interessanter wat anderen van hem vonden. Heb je ook gelezen wat Jezus over Paulus zei? En Petrus?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor elbert » 02 okt 2014 21:09

mealybug schreef:Matth 10:5'' Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun BEVEL gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen.
6 Maargaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.
7 En heengaande predikt,zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.''
Vind je nu dat de tijdelijke uitzending van de discipelen in Matth. 10 nog steeds van kracht was na Matth. 28? Volgens mij is er in de tussentijd nogal wat gebeurd hoor, met daarbij ook een uitgebreidere opdracht. Daar hielden de apostelen zich ook aan, want in Hand. 8 lezen we dat ze in vele dorpen van de Samaritanen prediken (Hand. 8:25 in weerwil van Matth. 10:5). Dat is ook wel logisch, want in Hand. 1:8 zegt Jezus: "maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde."
mohamed schreef:Heb je ook gelezen wat Jezus over Paulus zei? En Petrus?
Jazeker:
Hand. 9:15-16 Ga, want deze is voor Mij een uitverkoren instrument om Mijn Naam te brengen naar de heidenen en de koningen en de Israëlieten. Want Ik zal hem laten zien hoeveel hij moet lijden voor Mijn Naam.
Paulus bracht het Evangelie dus aan 3 groepen en deze 3 groepen vind je in Handelingen alle 3 terug.
Daarbij: Paulus was dus voor Jezus een uitverkoren instrument. Een middel om deze drie groepen dus te bereiken. Niet meer en niet minder dus. Het is dus niet de vraag wie de belangrijkste apostel was (had Jezus daar niet iets over gezegd? O ja: Luk. 9:48 en 22:26 geeft daarin wat meer inzicht), maar wat Jezus voor werk voor die apostelen had.

2 Petr. 3:15 en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft,
16 zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor jaapo » 03 okt 2014 14:19

Leuke discussie over hoe en aan wie het evangelie verkondigd moest worden. Maar langzamerhand behoorlijk off-topic. Kijk nog eens naar de vraag in de titel van dit nieuwe topic en lees dan mijn openingsbijdrage. Tot nu toe word ik er niet veel wijzer van.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor xsidd » 03 okt 2014 16:03

Handelingen 19 vers 11 en 12 (HS)

11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,
12 zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor mealybug » 03 okt 2014 16:45

xsidd schreef:Handelingen 19 vers 11 en 12 (HS)

11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,
12 zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.

Al die wonderen en tekenen deed Jezus door Paulus om de joden (die tekenen willen zien ) tot bekering te brengen en in Hem te doen geloven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten