Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2014 11:04

Sorry, Teus, maar ik vind je houding vreselijk naïef, ik kan er niets anders van maken.

Het komt gewoon neer op "Iedereen die het niet met MIJ eens is, gelooft niet echt." - want ik moet de christen nog tegenkomen die van zichzelf zegt dat ze niet 'echt' geloven.

Daarbij oordeel je nu nogal hard over wat er in de harten van andere mensen zit. Jij beoordeelt hun relatie met God enkel en alleen op basis van het feit dat men het onderling oneens is. Zie je in dat die anderen precies hetzelfde mogen doen bij jou. Zij zijn het immers niet met jou oneens; jij bent het met hun oneens. Zeg eens eerlijk, maak jij jezelf écht wel afhankelijk van de Heilige Geest? Blijkbaar niet, anders was je het wel met die anderen eens geweest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3485
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2014 11:09

@Teus Is dit waar jij het over hebt niet het verschil tussen ‘ontvangen’ van de Heilige Geest en ‘vervuld’ zijn met de Heilige Geest ?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Cicero » 06 jun 2014 12:21

@Teus.

Hoewel ik er niet van houd over mijn eigen geloof op een openbaar forum te praten (het riekt al snel naar opschepperij en het is vaak een dooddoener om de ander de mond te snoeren), kan ik zeggen dat ik mijn geloofsopvattingen in afhankelijkheid van God beleef en vorm. Maar ik ben het niet met jou eens, helemaal niet zelfs. Volgens jou moet ik nu concluderen dat jij niet echt gelooft. Als je echt geloofde, was je het immers met mij wel eens geweest.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2014 12:32

En ik weet vanuit mijn eigen 'echte' geloofstraditie natuurlijk dat jullie het allebei mis hebben. :wink: :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Lock&Stock » 06 jun 2014 13:23

Ach zolang jullie niet in het Vliegende Spaghetti Monster geloven zitten jullie allemaal fout...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Teus » 06 jun 2014 14:00

Mortlach schreef:Sorry, Teus, maar ik vind je houding vreselijk naïef, ik kan er niets anders van maken.

Het komt gewoon neer op "Iedereen die het niet met MIJ eens is, gelooft niet echt." - want ik moet de christen nog tegenkomen die van zichzelf zegt dat ze niet 'echt' geloven.

@Mortlach
We hebben het over het geloofsleven met God, in relatie met God, niet over een mening van ons zelf. Juist omdat we in het geloof onze meningen hebben gaat het fout. Als we Gods wil volgen, uit het geloof, in afhankelijkheid van God, dus dat we geloven dat God ons helpt, dan kan het niet fout gaan.
Ik heb ook wel eens onenigheid op dit forum, het komt omdat ik het zelf wel denkt op te lossen, dan kom ik zelf, dus niet met de verwachting dat God me helpt. Dan komt mijn eigen ik terug en buig er op als het me tegen zit. Ik heb dan geen geloof. God laat ons ook wel eens aanmodderen zeg maar, maar niet in zonden, boos worden e.d.
Je mag best weten, ik heb God om hulp gevraagd om te schrijven, ik weet absoluut zeker dat ik niet boos op je wordt omdat ik weet dat God het verhoedt. Ik geloof God nu Hij geeft het, Hij heeft beloofd mij te helpen als ik Hem nodig heb.

Als iemand mij vraagt of ik geloof dan zeg ik volmondig ja.
Maar eigenlijk is dat niet altijd.
Men zegt ja omdat men geloofd dat hun zonden vergeven zijn, God heeft dat beloofd en dat geloven ze oprecht. Dat is ook het belangrijkste, maar geloven heeft meer, het geloofsleven.
Als je in het hoofd houdt dat Geloven leven naar Gods beloften is.
Dat doet een gelovige niet altijd, de ene meer als de andere. Het is een gave van God en als je het van God verlangt krijg je steeds meer.
Iedere gelovige zal dit beamen.

Als jij iets tegen mij zegt uit het geloof, gedreven door de Heilige Geest, dan geeft God het mij te verstaan en ben het er mee eens. Maar…..daar heb je het weer, als ik niet geloof dat God het me te verstaan geeft kan ik wel gaan twijfelen of jou gewoon niet geloven of eerst op moet zoeken in de Bijbel.
Het is niet zo dat een gelovige zegt van “zo nu ga ik ff geloven dat God het doet of wil”, nee er is afhankelijkheid en vertrouwen voor nodig en het komt allemaal van God. Een gelovige mag het van God verlangen omdat Hij het beloofd heeft. Dat is geloven.

Daarbij oordeel je nu nogal hard over wat er in de harten van andere mensen zit. Jij beoordeelt hun relatie met God enkel en alleen op basis van het feit dat men het onderling oneens is.

Het hangt er van af wanneer en waar het over gaat, iedere gelovige zal het beamen.

Zie je in dat die anderen precies hetzelfde mogen doen bij jou.

Ja absoluut! Weet je, ik zou het geweldig vinden als iemand zegt “Laat je nu eens leiden door de Heilige Geest” want dan gaan we samen bidden, om vergeving en hulp.

Zij zijn het immers niet met jou oneens; jij bent het met hun oneens. Zeg eens eerlijk, maak jij jezelf écht wel afhankelijk van de Heilige Geest? Blijkbaar niet, anders was je het wel met die anderen eens geweest.

Hier heb je een punt.
Ik ga je vertellen wat mij overkomen is aangaande de TV.
Je weet hoe het kan spelen bij veel mensen. Ik ga het daar niet over hebben en vertel alleen wat mij aangaat. Heb er al eens iets over geschreven.
Jarenlang heeft men mij voorgehouden dat ik geen tv in huis mag hebben omdat het niet verantwoordt is doordat er veel troep op is. Oke, God vindt het niet goed dat je naar die troep kijkt en als je jezelf niet in de hand kan houden moet je niet zo,n ding ik huis zetten. Gewoon klaar, helemaal mee eens.
Mijn vrouw en ik zingen graag en het liefst met tekst, kijken films, You Tube en Fam7 op de laptop. Ik zei tegen mijn vrouw “eigenlijk moeten we een groter beeld hebben, veel mooier en beter. Na een beetje speuren kom je uit op een smart-tv.
Das ook wat, moet je een tv in huis nemen. Mijn vrouw en ik hebben het samen voor God gebracht, God gevraagd of het goed was en of Hij wilde helpen bestand te zijn tegen hetgeen te kijken wat niet goed is. God liet ons weten dat het goed was en hebben er een gekocht, de grootste die we kwijt konden, als je het doet moet je het goed doen, toch?
Moest alles vragen aan die verkoper, ik wist er helemaal niets van, na een paar keer zuchten had hij alles duidelijk gemaakt. Met dat ding thuisgekomen en uitgepakt te hebben schrok ik, een tv in huis en best groot. Mortlach, voor een moment was ik mijn geloof in God kwijt, Hij had me toch duidelijk gemaakt dat het mocht? Ik was diep getroffen. Wat heb ik gedaan! Mag dit nu wel? Wat zouden andere mensen ervan zeggen? En ook nog 1200 euro naar de filistijnen. Ik heb het weer voor God gebracht en gaf me weer het geloof terug. Ik mocht die tv houden en Hem ermee groot maken. Ik ben superblij met die tv.

Ik begrijp dat mensen het veroordelen want ze weten niet op welke manier ik aan die tv kom en waarvoor ik hem aangeschaft heb. Dat geeft God ook weer, Hij zorgt tot in detail, ik kan het hebben als iemand er wat van zegt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Faramir » 06 jun 2014 14:06

Dan kunnen we er toch gewoon nog zo'n dijenkletser aan toe voegen?

Mijn geloof is niet mijn eigen mening maar de mening van God, het geloof van de ander is echter de eigen mening van die persoon. Anders zou hij/zij immers wel hetzelfde als mij geloven.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Teus » 06 jun 2014 14:12

Cicero schreef:@Teus.

Hoewel ik er niet van houd over mijn eigen geloof op een openbaar forum te praten (het riekt al snel naar opschepperij en het is vaak een dooddoener om de ander de mond te snoeren), kan ik zeggen dat ik mijn geloofsopvattingen in afhankelijkheid van God beleef en vorm. Maar ik ben het niet met jou eens, helemaal niet zelfs. Volgens jou moet ik nu concluderen dat jij niet echt gelooft. Als je echt geloofde, was je het immers met mij wel eens geweest.



Ik wordt er blij van als iemand over zijn Heiland praat op dit forum.
Ik doe het zelfs graag, wordt er vaak blij van.

Een dooddoener? Omdat je het mist? Jou ervaring?
Jammer dat je het nog steeds niet begrepen hebt, je praat nog steeds over jou en mij.

Overigens, ik heb ergens gezegd dat ik het niet met jou eens ben.
Waar moet ik het mee eens zijn dan? Heb je al iets uit beleving met God of in relatie met Hem verteld?
Dat is voor mij geen probleem dat je het niet met me eens ben, mag hoor.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2014 14:53

Teus schreef:Ik begrijp dat mensen het veroordelen want ze weten niet op welke manier ik aan die tv kom en waarvoor ik hem aangeschaft heb. Dat geeft God ook weer, Hij zorgt tot in detail, ik kan het hebben als iemand er wat van zegt.


Maar al die mensen die zeggen dat het niet goed is om een TV te hebben, geloven die dan allemaal niet echt? Die mensen wandelen toch net zo goed als jij met God en met de Heilige Geest en leggen alles aan Hem voor. En die komen samen met God toch echt tot de conclusie dat het niet mag.

Het spijt me echt, en ik wil niets afdoen aan je geloofsbeleving en -leven, maar het gaat er bij mij gewoon echt niet in dat als iedereen maar 'echt' met God leeft, iedereen het allemaal met elkaar eens is over alles. Om heel eerlijk te zijn, komt dat op me over als een zorgvuldig opgebouwde en gekoesterde illusie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Teus » 06 jun 2014 18:33

Mortlach schreef:

Maar al die mensen die zeggen dat het niet goed is om een TV te hebben, geloven die dan allemaal niet echt? Die mensen wandelen toch net zo goed als jij met God en met de Heilige Geest en leggen alles aan Hem voor. En die komen samen met God toch echt tot de conclusie dat het niet mag.


Dat weet ik niet, als ze het voor God zouden brengen kan God het ook afkeuren. God heeft voor ieder een eigen bedeling. Naar gelang hoe het karakter of de levenswijze is, wellicht andere redenen. God weet exact wat we wel en niet kunnen hebben. Misschien hebben ze geen behoefte aan die tv, dan hoeven ze toch ook niet te vragen of God het goed vindt? Ik heb respect voor mensen die zeggen dat ze hem niet willen omdat ze zichzelf niet vertrouwen. Het is een goede keuze, ze hebben het wat dat betreft makkelijker dan ik.

Ik wil al een hele tijd iemand benaderen, wil graag met deze persoon praten over God en Goddelijke zaken en dat ik een middel mag zijn voor Gods plan.
Het wordt tegen gehouden, vroeg God bijna dagelijks of ik er naar toe mocht maar tot op heden niet. Nog wacht ik er op om het te mogen doen. Aan de andere kant brengt God Zelf mensen op mijn pad, op Zijn manier. Als jij de behoefte zou hebben om naar die persoon te gaan dan mag jij misschien wel gaan. We weten niet altijd wat God wil

Het spijt me echt, en ik wil niets afdoen aan je geloofsbeleving en -leven, maar het gaat er bij mij gewoon echt niet in dat als iedereen maar 'echt' met God leeft, iedereen het allemaal met elkaar eens is over alles. Om heel eerlijk te zijn, komt dat op me over als een zorgvuldig opgebouwde en gekoesterde illusie.


We blijven mensen, altijd zijn er momenten dat we zelf te werk gaan, maakt ff niet uit wat het is.
Satan is er op uit om gelovigen van God af te houden, het is zijn enige doel en vaak wint hij nog ook maar is tijdelijk. hij is enerzijds slim want hij komt graag op momenten dat jij zwak bent, dat kan zowel lichamelijk als geestelijk. het kan dan wel eens heel moeilijk worden, je kunt vertrouwen hebben op God opdat Hij helpt maar het kan zijn dat God je wilt beproeven dat hij niet helpt, dat Hij jezelf wilt laten zien in hoeverre je naar Hem opziet hoeveel je van Hem houdt. Als God dan weer terug komt dan zal je een geweldige tijd tegemoet gaan.
Je kunt dan ook niet zeggen "o die vent is God helemaal kwijt en ziet het niet meer zitten, hij heeft maar weinig vertrouwen of is maar klein-gelovig", je weet toch niet wat er gaande is?

Om ff op die tv terug te komen, mijn vrouw en ik hebben er allebei om gebeden, denk jij dat God mij kenbaar maakt dat het mag en mijn vrouw dat het niet mag? kan toch niet, dan ben je het toch altijd eens. Onze onenigheid komt van ons zelf, nooit van God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2014 19:54

Tja, dat laatste ligt wat mij betreft toch echt meer aan de psychologie dan aan Goddelijke leiding. Maar goed, ik zei al dat het gans mijn bedoeling niet is om afbreuk te doen aan jouw ervaring. Zo is het ook niet bedoeld. Ik kan er verder alleen niets mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Teus » 06 jun 2014 20:26

Je moet het ervaren Mortlach het is heel bijzonder als God je iets te kennen geeft. God komt dan altijd met Liefde en dat voel je echt, je krijgt zo'n onbeschrijflijke vreugde in je hart, ik kan je niet vertellen wat of hoe het is. Je hebt de neiging om te springen van vreugde en te roepen "ik weet dat mijn Verlosser leeft"
Ik waardeer oprecht je houding tegenover me en wil je Gods zegen toewensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3485
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2014 20:46

@Teus
je bent vervult met de Heilige Geest.
Pinksteren, Halleluja. Amen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Teus » 06 jun 2014 21:10

Dank je benefietdiner maar geef de Allerhoogste de Eer, Hem komt alles toe.
Het is helaas ook wel eens anders, we Hebben hem iedere seconde nodig.
Mooi dat je het verstaat, we hebben een geweldige Koning joh, onbegrijpelijk dat Hij zo naar mensen om wilt zien, Hem is het er alleen maar om te doen dat wij het goed hebben, niet te geloven toch?
Ik wil naar Hem toe, wil bij Hem zijn, ik wacht op de bazuin.
Veel zegen en nabijheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

yobem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 697
Lid geworden op: 03 mar 2013 17:41

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor yobem » 06 jun 2014 23:07

@ benefietdiner

Plezierig dat jullie elkaar lieve zoete christelijke kopjes geven, ik kan het alleen nogal slecht rijmen, dat Pinksteren, halleluja, amen met de verbale bagger die je eerder deze week over medemensen uitbraakte. Daar word ik op mijn beurt dan weer een beetje ongemakkelijk en onpasselijk van. Je kunt God loven en prijzen totdat er veren uit je rug lijken te groeien; ik pas deze keer als je het niet erg vindt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten