Cahier schreef:@jaapo: Ik meen in jouw eerste reactie te lezen dat op het moment dat van die paar miljoen kijkers slechts een twintigtal zou bekeren daarmee de Passion niet afgekeurd mag worden en zelfs goed moet worden genoemd. Oftwel: het doel heiligt de middelen.
Keizer Karel de Grote bekeerde een heel volk tot het christendom. Daarmee zou volgens die redenatie, zijn evangelisatie-methode (geweld) niet afgekeurd mogen worden.
Kijken we in de bijbel, dan ontdekken we daarin genoeg situaties (zelfs meer dan de twee die ik noemde) waarbij de handelswijze van betrokken personen alles behalve "christelijk" te noemen valt (of misschien moet ik het juist wel christelijk noemen), maar dat God wel heeft doen meewerken ten goede. Met die goede uitkomst zou dus ook dat gedrag als goed bestempeld moeten worden.
En dat is waar ik tegen protesteer.
Cahier,
kun jij dan 1 voorbeeld opnoemen van waar christenen zijn bekeerd op een volledige zuivere manier?
Volgens mij kun je dat niet, want alles wat je aanwijst, daar zit op de een of andere manier de invloed van mensen in.
In de hof van Gethsemane wilde Petrus zijn Meester redden. Christus riep hem terug. Hij moest die weg gaan.
De passion moet goedgekeurd worden omdat de Heilige Geest daar met een kromme stok recht aan het slaan zou kunnen zijn. Waar dient het toe om je energie erin te steken de passion af te keuren en te stoppen, als je die energie ook zou kunnen inzetten op de "zuivere" manier die jij voor ogen hebt.
Kwaad moeten we niet met kwaad, bestrijden, maar met goed. Als christen heb je niet de taak om zwart te maken, je bent er om te oogsten, mensen tot bekering te roepen.
Laten we niet afgeleid raken met het proberen menselijk gedrag te verbeteren (dit kan ten diepste toch niet), dat kan alleen door God gebeuren. Laten we de moeite dus gebruiken om mensen op God te wijzen. De huidige diepe kerkelijke verdeeldheid is het gevolg van de eerste. We zijn er nog niets mee opgeschoten met het aanwijzen wat goed en fout is.
PS we praten hier geen slechte zaken goed, maar wij kijken naar de zegeningen, en ook al zijn die klein, dan is er in ieder geval gewoekerd met Gods gaven. Misschien had het beter gekund, maar aan de zijlijn stilzitten en de gave voor slechte dingen (verdeeldheid zaaien) gebruiken of niet is nog vele malen erger.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin