Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 17:05

Harmonica schreef:Dat zijn idd gegronde argumenten om zeer sceptisch te zijn over het christendom en het verhaal van Jezus. Er zijn alleen ook een boel zaken waar het christendom zich positief op laat verifiëren. Ik wil niet stellig beweren dat de som van de voor- en tegenargumenten positief is, ik zie alleen nog genoeg redenen om niet direct te concluderen dat het allemaal per definitie onwaar is.


Het is ook leuk om de overeenkomsten tussen Jezus' geboorteverhaal en de oude Egyptische mythologie rond Osiris, Isis en Horus na te gaan. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Wim2600 » 27 mar 2013 17:12

1a2b3c schreef:Ik zou zeggen: sla het handboek (de Bijbel) er maar eens op na. Schelden, uitroeien, veroordelen, moord e.d. behoort totaal niet tot het christendom.
Bij het voetballen op zich hoort ook geen schelden, vechten, vloeken, scheidsrechters vermoorden e.d. maar het gebeurt wel. (voorbeeld hé, dus ajb niet over de voetbal beginnen)


Wees gerust, ik hou absoluut niet van voetbal ;)

Ik begrijp wel waar je naartoe wil, maar toch volg ik je niet: zij die jij "niet-christenen" noemt omdat ze zich aan allerlei wandaden schuldig maken, zullen me naar diezelfde bijbel doorverwijzen om aan te tonen dat jij het bij het verkeerde eind hebt en dus geen échte christen bent, en zullen diezelfde bijbel aanwijzen als hun door god gegeven inspiratie voor wat jij als hun niet-christelijke wandaden ziet.

Ik ben en blijf als niet-gelovige een buitenstaander, en ik beschouw vanuit dat standpunt zowel jou als al die anderen als christenen, hoewel ik me in de handelswijze van de één al meer zal kunnen vinden dan in die van de ander. Het is dus niet zo dat ik alle christenen als één pot nat beschouw of over één kam scheer... maar ik waag me niet aan de discussie van wie "een echte" is en wie niet, want dat is voor mij geen relevant vraagstuk (cfr. mijn eerdere argument over kunst en kunstenaars).

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2013 17:15

Mortlach schreef:Het verschil is dat al die zaken tijdens het voetballen niet uit naam van het voetbal gebeuren. Allerlei kwalijke zaken gebeuren wel uit naam van Christus. Hoe Amerikaanse evangelicale lobbygroepen zich gedragen in bepaalde Afrikaanse landen is simpelweg schandalig en ik hoop van harte dat op de personen die daar achter zitten mijn onderschrift van toepassing zal zijn.
Mensen kunnen wel zeggen dat het moorden schelden e.d. uit naam van Christus is, maar daarom is het nog niet waar.
Jezus heeft iets heel anders gezegd: leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Hij wil dat Zijn volgelingen hun naaste liefhebben en het goede voor hen doen.

Harmonica

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Harmonica » 27 mar 2013 17:22

Mortlach schreef:Je verwacht blijkbaar instant-resultaat. Hopelijk kun je goed met teleurstellingen overweg..


Dat zeg ik niet, maar laat dit argument dan iig even wachten tot er een goede wetenschappelijke basis voor is. Er zijn al genoeg theorieën foutief gebleken die wel empirisch ondersteund werden, dus laten we niet beginnen aan hypotheses als bewijsvoering.

Maar goed, ja, hij had zich misschien wat zorgvuldiger mogen uitdrukken. Er is geen enkel proces waarvan het onomstotelijk vast staat dat het NIET door natuurlijke processen kan ontstaan.
.


Er zijn meerdere processen waarbij de naturalistische verklaring steeds onwaarschijnlijker lijkt te worden. Ik weet ook niet hoe ik een proces dat onomstotelijk niet door natuurlijke processen kan ontstaan, voor me moet zien.

Om heel eerlijk te zijn, na honderden, zo niet duizenden, hondsberoerde argumenten uit creationistische hoek mag je het mensen wel vergeven dat ze niet direct staan te springen bij het volgende argument uit die koker..


Zie opmerking hierboven.


Ik ben het volledig met je eens dat de kerk/het creationisme de laatste jaren voornamelijk haar slechtste argumenten heeft aangedragen. Ik begrijp ook dat mensen heel sceptisch zijn tegenover het christendom. Ik vraag me alleen sterk af of dit je een vrijbrief geeft om nooit meer open te staan voor het creationisme, mocht er toch een God bestaan.
Laatst gewijzigd door Harmonica op 27 mar 2013 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 17:24

1a2b3c schreef:Mensen kunnen wel zeggen dat het moorden schelden e.d. uit naam van Christus is, maar daarom is het nog niet waar.
Jezus heeft iets heel anders gezegd: leer van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart. Hij wil dat Zijn volgelingen hun naaste liefhebben en het goede voor hen doen.


O, dat bestrijd ik ook niet. Nogmaals de verwijzing naar mijn onderschrift...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Harmonica » 27 mar 2013 17:26

Mortlach schreef:Het is ook leuk om de overeenkomsten tussen Jezus' geboorteverhaal en de oude Egyptische mythologie rond Osiris, Isis en Horus na te gaan. :-)


Zal ik doen! Ik zal ook eens kijken of er vanuit creationistische hoek daarvoor een verklaring wordt gegeven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 17:29

Harmonica schreef: Er zijn meerdere processen waarbij de naturalistische verklaring steeds onwaarschijnlijker lijkt te worden. Ik weet ook niet hoe ik een proces dat onomstotelijk niet door natuurlijke processen kan ontstaan, voor me moet zien.


Een hele tijd was dat Intelligent Design en het zogenaamde Irreducible Complexity erg populair. Daar is nu weinig meer van over, maar die hoek moet je op denken.

Ik ben het volledig met je eens dat de kerk/het creationisme de laatste jaren voornamelijk haar slechtste argument heeft aangedragen. Ik begrijp ook dat mensen heel sceptisch zijn tegenover het christendom.


Die zaken kan ik gelukkig wel scheiden. Creationisme staat voor mij (gelukkig) niet gelijk aan Christendom.

Ik vraag me alleen sterk af of dit je een vrijbrief geeft om nooit meer open te staan voor het creationisme, mocht er toch een God bestaan.


Wat mij betreft wel. De hoeveelheid glasharde leugens die door creationisten (met name Jonge Aarde) hardnekkig worden verspreid (zelfs na te zijn gecorrigeerd) is dermate schokkend dat ik me totaal niet meer geroepen voel daarvoor open te staan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2013 17:34

Wim2600 schreef:Wees gerust, ik hou absoluut niet van voetbal

Ik begrijp wel waar je naartoe wil, maar toch volg ik je niet: zij die jij "niet-christenen" noemt omdat ze zich aan allerlei wandaden schuldig maken, zullen me naar diezelfde bijbel doorverwijzen om aan te tonen dat jij het bij het verkeerde eind hebt en dus geen échte christen bent, en zullen diezelfde bijbel aanwijzen als hun door god gegeven inspiratie voor wat jij als hun niet-christelijke wandaden ziet.
Dan zullen ze toch moeten aanwijzen waar dat staat, in mijn Bijbel ben ik het niet tegengekomen.
Wim2600 schreef:Ik ben en blijf als niet-gelovige een buitenstaander, en ik beschouw vanuit dat standpunt zowel jou als al die anderen als christenen, hoewel ik me in de handelswijze van de één al meer zal kunnen vinden dan in die van de ander. Het is dus niet zo dat ik alle christenen als één pot nat beschouw of over één kam scheer... maar ik waag me niet aan de discussie van wie "een echte" is en wie niet, want dat is voor mij geen relevant vraagstuk (cfr. mijn eerdere argument over kunst en kunstenaars).
Wie echt is en wie niet, daar ga ik gelukkig ook niet over. Maar als iemand uit naam van Jezus zijn medemens vermoord, beroofd of zoiets, dan liegt hij gewoon. In ieder geval op dat punt.
Als iemand zegt dat hij een voetballer is maar hij wil geen bal aanraken, en is tegen teamsport, en houd zich ver van sportvelden dan is ie gewoon geen voetballer.
Zo is iemand die in alles precies het tegenovergestelde doet van wat Christus deed gewoon geen christen.
En een voetballer die wel eens tegen de regels van de teamsport zondigt, door op een bepaalt moment even teveel aan zichzelf te denken, kan toch gewoon een voetballer zijn. Zo kan een christen die een fout maakt toch best een christen zijn, alleen op dat punt zit hij er even naast.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 17:42

1a2b3c schreef:Dan zullen ze toch moeten aanwijzen waar dat staat, in mijn Bijbel ben ik het niet tegengekomen.


Oude testament, waarschijnlijk :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Harmonica » 27 mar 2013 18:07

Mortlach schreef:Wat mij betreft wel. De hoeveelheid glasharde leugens die door creationisten (met name Jonge Aarde) hardnekkig worden verspreid (zelfs na te zijn gecorrigeerd) is dermate schokkend dat ik me totaal niet meer geroepen voel daarvoor open te staan.


Daar mag je uiteraard voor kiezen. Maar dat er een vorm van creationisme allerlei leugens verspreid maakt natuurlijk niet direct dat het hele creationisme daarop kan worden aangerekend. Ik heb eigenlijk nauwelijks leugens van het oude aarde creationisme ontdekt (corrigeer me als die er wel zijn).

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2013 18:10

Mortlach schreef:Oude testament, waarschijnlijk
Christenen zijn mensen die JEZUS CHRISTUS navolgen, kun je me iets uit Zijn leven vertellen van al die gruweldaden die in Zijn naam gebeurd zijn?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2013 18:36

1a2b3c schreef:Christenen zijn mensen die JEZUS CHRISTUS navolgen, kun je me iets uit Zijn leven vertellen van al die gruweldaden die in Zijn naam gebeurd zijn?


De Amerikaanse evangelicalen die direct verantwoordelijk zijn voor de invoering van allerlei gruwelijke wetten tegen homoseksuelen in bepaalde Afrikaanse landen zullen ongetwijfeld ook het Nieuwe testament hebben gelezen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor 1a2b3c » 27 mar 2013 18:43

Mortlach schreef:De Amerikaanse evangelicalen die direct verantwoordelijk zijn voor de invoering van allerlei gruwelijke wetten tegen homoseksuelen in bepaalde Afrikaanse landen zullen ongetwijfeld ook het Nieuwe testament hebben gelezen.
Dat vroeg ik niet, ik vroeg: kun je me iets uit Zijn leven vertellen van al die gruweldaden die in Zijn naam gebeurd zijn?

Jezus zegt nergens dat we dergelijke wetten moeten maken. Alles wat uit naam van Hem gebeurd op eigen houtje valt niet onder de noemer chirstendom.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor maran » 27 mar 2013 18:45

Mortlach schreef:De Amerikaanse evangelicalen die direct verantwoordelijk zijn voor de invoering van allerlei gruwelijke wetten tegen homoseksuelen in bepaalde Afrikaanse landen zullen ongetwijfeld ook het Nieuwe testament hebben gelezen.


en vergeet Maarten Luther niet.....e.v.
Johannes 8:44 o.a. ....etc.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor JHM » 27 mar 2013 19:15

Mortlach schreef:De Amerikaanse evangelicalen die direct verantwoordelijk zijn voor de invoering van allerlei gruwelijke wetten tegen homoseksuelen in bepaalde Afrikaanse landen zullen ongetwijfeld ook het Nieuwe testament hebben gelezen.


1a2b3c schreef:Dat vroeg ik niet, ik vroeg: kun je me iets uit Zijn leven vertellen van al die gruweldaden die in Zijn naam gebeurd zijn?


Dat kan bij niet omdat hij daar geen antwoord op heeft.

maran schreef:Johannes 8:44 o.a. ....etc.


Lees je zelf wat je post? Jezus spreekt hier over de tegenstander.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten