'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor maran » 06 mar 2013 16:05

jaapo schreef:Een ander van het leven beroven of van zijn/haar geloof beroven is dus geen hoofdzonde? Volgens mij is dit weer zo'n bizar rk-bedenksel. Of vergis ik me? Het protestantisme heeft niets met hoofdzonde. Zonde=zonde, uit.


zo staat het gewoon in de bijbel:
in de verschillende vertalingen....
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Sp ... t=10&pos=0

zonde is zonde?
dus als ik iemand vermoord is dat net zo erg als wanneer ik een brood steel?

onder boezemzonden versta ik eigenlijk meer slechte of minder goede gewoontes.....
zoals verslavingen daar ook onder kunnen vallen....maar dan met zonden tussen aanhalingstekens....
boezemgewoontes b.v.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor jaapo » 06 mar 2013 16:44

Als je Spreuken er op naleest, staat het bloedvergieten er ook bij. Sorry, te snel gereageerd. Niettemin: in mijn protestantse optiek is de term hoofdzonde nogal schimmig. Zonde is voor mij zonde. De GEVOLGEN van de ene zonde zijn echter vaak veel erger dan van de andere. Maar de zonde is zelf gewoon zonde. Je kunt niet een beetje zondigen, zoals je ook niet een beetje zwanger kunt zijn. Een stevige borrel drinken na de preek (zoals in mijn jeugd en ook nu nog wel gebeurde/gebeurt, is geen zonde. Vervolgens achter het stuur gaan zitten en wegrijden, is het wel. Zo kun je tientallen voorbeelden geven. Over seksualiteit: seks voor het huwelijk is per definitie niet zondig, maar als je de eventuele gevolgen niet accepteert, is het achteraf wel fout. Zo kan seksualiteit binnen het huwelijk zeer zondig zijn, als je de ander er lichamelijk en/of geestelijk mee schaadt. Zelfbevrediging? Waarom zou dat zondig zijn?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 16:55

jaapo schreef:Als je Spreuken er op naleest, staat het bloedvergieten er ook bij. Sorry, te snel gereageerd. Niettemin: in mijn protestantse optiek is de term hoofdzonde nogal schimmig. Zonde is voor mij zonde. De GEVOLGEN van de ene zonde zijn echter vaak veel erger dan van de andere. Maar de zonde is zelf gewoon zonde. Je kunt niet een beetje zondigen, zoals je ook niet een beetje zwanger kunt zijn. Een stevige borrel drinken na de preek (zoals in mijn jeugd en ook nu nog wel gebeurde/gebeurt, is geen zonde. Vervolgens achter het stuur gaan zitten en wegrijden, is het wel. Zo kun je tientallen voorbeelden geven. Over seksualiteit: seks voor het huwelijk is per definitie niet zondig, maar als je de eventuele gevolgen niet accepteert, is het achteraf wel fout. Zo kan seksualiteit binnen het huwelijk zeer zondig zijn, als je de ander er lichamelijk en/of geestelijk mee schaadt. Zelfbevrediging? Waarom zou dat zondig zijn?

Omdat het doel mist, niet de ander maar jezelf op de eerste plaats zet, en omdat het een vorm van homosexualiteit is, want je hebt sex met jezelf.
Nou jij weer ;-)

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor Trajecto » 06 mar 2013 17:21

jaapo schreef:Een ander van het leven beroven of van zijn/haar geloof beroven is dus geen hoofdzonde? Volgens mij is dit weer zo'n bizar rk-bedenksel. Of vergis ik me? Het protestantisme heeft niets met hoofdzonde. Zonde=zonde, uit.

Misschien ben je ook niet op de hoogte met het begrip "doodzonde" dat de RKK kent?
Dat is niet hetzelfde als hoofdzonde.
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 17:23

De bijbel heeft het wel degelijk over een verschil tussen zondes, zondes tot de dood en zondes niet to de dood, ook zonden met het lichaam worden zwaarder geclassificeerd volgens mij.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2013 17:26

boer schreef:Omdat het doel mist, niet de ander maar jezelf op de eerste plaats zet, en omdat het een vorm van homosexualiteit is, want je hebt sex met jezelf.
Nou jij weer ;-)


huh?? zelfbevrediging een vorm van homoseksualiteit? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wat is het doel van seks volgens jou?

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor maran » 06 mar 2013 17:39

Trajecto schreef:Misschien ben je ook niet op de hoogte met het begrip "doodzonde" dat de RKK kent?
Dat is niet hetzelfde als hoofdzonde.



onder het begrip doodzonde wordt toch de zonde tegen de Heilige Geest verstaan?
is toch niet iets typisch RRK?
volgens mij geldt dat ook voor de protestanten etc...
of toch niet en bedoel je wat anders?

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor maran » 06 mar 2013 17:43

Tante Pollewop schreef:huh?? zelfbevrediging een vorm van homoseksualiteit? Dat heb ik nog nooit gehoord.


haha, boer kan [soms] wel grappig zijn en hij heeft hier ook nog een punt[je]..... :lol:
maar ja, dan is iedereen homoseksueel, dat dan ook weer wel -

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 17:55

Tante Pollewop schreef:
huh?? zelfbevrediging een vorm van homoseksualiteit? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wat is het doel van seks volgens jou?

Lichamelijk seks hebben met jezelf is een vorm van homosexualiteit, want je bent bezig met het bevredigen van het eigen geslacht.
Het doel van seks is de verbinding , het één worden van 2 personen.
Een voorafschaduwing in feite van het één worden met Christus als gemeente, nadat de bruiloft heeft plaatsgevonden.
Daarom trouwde God destijds ook Zijn volk Israel.
maar ze ging vreemd en werd daarom hoer genoemd.
Voorafschaduwend moest Hosea echter wel een hoer trouwen.
maar daarmee gaan we weer tever off topic ;-)
Laatst gewijzigd door boer op 06 mar 2013 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.

maaarten

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor maaarten » 06 mar 2013 18:00

maran schreef:haha, boer kan [soms] wel grappig zijn en hij heeft hier ook nog een punt[je]..... :lol:
maar ja, dan is iedereen homoseksueel, dat dan ook weer wel -


Volgens een recentelijk in het RD verschenen artikel deed 94% van de mannelijke Christelijke studenten aan zelfbevrediging, dan is er dus nog maar 6% die niet homoseksueel is. :lol:

Verder - even serieus - heeft boer wel helemaal gelijk natuurlijk, iets als zelfbevrediging, waar seksualiteit enkel in het kader staat van je eigen behoeften bevredigen, is absoluut zondig. Dat er zovelen toch voor zwichten, zegt iets over de staat van onze kerken.

Faramir

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 18:04

maaarten schreef:Verder - even serieus - heeft boer wel helemaal gelijk natuurlijk, iets als zelfbevrediging, waar seksualiteit enkel in het kader staat van je eigen behoeften bevredigen, is absoluut zondig. Dat er zovelen toch voor zwichten, zegt iets over de staat van onze kerken.

Wat stel je voor? Elke week een fikse donderpreek over zelfbevrediging gevolgd door wekelijkse ondervraging van ieder mannelijk (maar ook vrouwelijk) lid en een permanente montage van een GoPro camera op ieders hoofd?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 18:23

Faramir schreef:Wat stel je voor? Elke week een fikse donderpreek over zelfbevrediging gevolgd door wekelijkse ondervraging van ieder mannelijk (maar ook vrouwelijk) lid en een permanente montage van een GoPro camera op ieders hoofd?

Liefde dwingt niet, en werken redden niet.
Alleen de Geest maakt levend.

Faramir

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 18:26

boer schreef:Liefde dwingt niet, en werken redden niet.
Alleen de Geest maakt levend.

En dus is het het individueel aan te rekenen en niet 'de staat van onze kerken'.

maaarten

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor maaarten » 06 mar 2013 18:43

Faramir schreef:Wat stel je voor? Elke week een fikse donderpreek over zelfbevrediging gevolgd door wekelijkse ondervraging van ieder mannelijk (maar ook vrouwelijk) lid en een permanente montage van een GoPro camera op ieders hoofd?


Inderdaad moet in de prediking de ernst van de zonde wel duidelijk zijn. Het kan niet gebeuren dat men in zonde leeft, terwijl men met een gerust hart twee preken per zondag hoort. Dan is er iets mis met die preken.

Maar de meeste van deze Christenen weten wel dat het fout is en worstelen ermee, dat bleek ook uit het artikel van het RD. Ze moeten in de prediking en ander onderwijs van de gemeente bemoedigd en onderwezen worden in hun strijd met de zonden.

Kol 3:5-6
"Doodt dan de leden, die op de aarde zijn: hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, om welke dingen de toorn Gods komt."

mohamed

Re: 'Boezemzonden', een herkenbaar iets?

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 18:57

boer schreef:Lichamelijk seks hebben met jezelf is een vorm van homosexualiteit, want je bent bezig met het bevredigen van het eigen geslacht.

hysterisch-smile
boer schreef:Het doel van seks is de verbinding , het één worden van 2 personen.
Een voorafschaduwing in feite van het één worden met Christus als gemeente, nadat de bruiloft heeft plaatsgevonden.
Daarom trouwde God destijds ook Zijn volk Israel.
maar ze ging vreemd en werd daarom hoer genoemd.
Voorafschaduwend moest Hosea echter wel een hoer trouwen.
maar daarmee gaan we weer tever off topic ;-)

God zou nooit met een hoer trouwen, zie Mattheus 5,32 en scheidde juist van huis Israël op grond van wat volgens zijn eigen wet is toegestaan (Deut 24,1) en hield zo zijn naam zuiver. Bedenk je dat God hypocriet zou zijn indien hij zijn eigen wet zou overtreden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten