evolutietheorie een geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: evolutietheorie een geloof?

Berichtdoor hettys » 23 sep 2012 13:15

antoon schreef:Verwarring wat de klok slaat hier
Ik heb je duidelijk gemaakt dat uitkomsten van de wetenschap in een lijn zijn met de bijbel zeker de fossielen

Oh ja?? Wanneer heb je dat duidelijk gemaakt? Ja, je zegt het wel heel vaak, maar dat is geen bewijs. Als ik heel vaak roep dat mijn hond kan vliegen, maakt dat het niet meer waar. Het blijft onzin, al zeg ik het elke dag 10 keer en dat 10 jaar lang.
Fossielen liggen op volgorde. Van heel primitief tot aan modern in jongere aardlagen. Dat is niet te verenigen met de bijbel. Dus welke quotes van wetenschappers je ook misbruikt om een creationistisch punt te maken: Zolang er geen zoogdieren in het cambrium gevonden worden is er geen sprake van een bijbelse bevestiging.
Dus STEL dat de evolutie-theorie niet klopt, de fossielen wijzen niet richting bijbel. Toch maar de vedische geschriften dan? Of misschien de aboriginal droomtijd?
die zijn tenslotte ook veel ouder dan de bijbel.

door middel van uitspraken van evolutionisten kan je lezen dat tegenbewijzen zich opstapelen

Door het verdraaien, misinterpreteren en uit de context quoten van wetenschappelijke uitspraken, houden creationisten elkaar en zichzelf voor de gek.
Een franse bioloog ontdekt dat soorten op veel meer manieren kunnen ontstaan dan alleen via natuurlijke selectie en mutatie (klassieke darwinisme) en de creationisten kraaien victorie. En dat terwijl juist deze franse topbioloog ontdekt dat de evolutie op meer niveau's bestaat.
De creationisten zouden diepbedroeft moeten zijn!!

en ik lieg ook niet.

Nee, misschien denk je wel echt dat fossielen tijdens de zondvloed keurig op volgorde zijn gaan liggen om weldenkende mensen voor de gek te houden. Geen idee.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 23 sep 2012 13:42

Dat jij niets leert is mij al eerder opgevallen. Op je site staat nog steeds het 'Imhotep is Jozef' verhaal. Niets geleerd van de discussie op het christen forum, niets geleerd van de discussie bij freethinker forum en niets geleerd van de discussie hier op dit forum. Nee, voor Antoon staat vast dat Imhotep en Jozef 1 en dezelfde persoon zijn terwijl er data genoeg voorhanden is die uitwijzen dat er maar liefst 1000 jaar verschil tussen de beide personen zit. Al datgene wat jou niet welgevallig is (lees: wat niet uitkomt met jouw visie op de bijbel) komt niet door jouw filter heen...ik noem dat intellectuele armoede.

Fout dat is intellectuele progressie, tot nu toe komt het gestaag door de filter de een weer beter de ander iets minder, en ja er zijn aannames bij maar dat kan niet anders als je met enkele duizenden jaren oude geschiedenis werkt.

2188 Egypte opgericht volgens Constantinus Manasses, kan ook rond 2209 geweest zijn (21 jaar veschil in beoordeling van regering Nebukadnesar)

Ook Flavius Josephus noemt maar ongeveer 1300 vanaf Salomo
Boek VIII Hoofdstuk 6 Blz. 605
Dat nu waren de dingen waarmee Salomo zich in die tijd bezighield. Ten behoeve van hen die op zoek zijn naar een antwoord op de vraag waarom alle koningen van de Egyptenaren vanaf Menes, de koning die Memphis had gebouwd; hij leefde lang voor onze voorvader Abraham, die door een periode van meer dan 1300 jaar van Salomo gescheiden wordt faraos genoemt werden, een naam ontleent...
ik kom er dieper op terug in de Egypte topic

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 sep 2012 14:45

antoon schreef:Fout dat is intellectuele progressie, tot nu toe komt het gestaag door de filter de een weer beter de ander iets minder, en ja er zijn aannames bij maar dat kan niet anders als je met enkele duizenden jaren oude geschiedenis werkt.

Zie mijn vorige posting: elke vorm van intellectuele progressie (binnen de wetenschap) wordt door creationisten begroet met triomfantelijk hanengekraai. Enne... elke aanname (misschien/waarschijnlijk) wordt door creationisten de grond in geboord. (en dan hebben we het over miljarden jaren)

Misschien iets van 'wat gij niet wil de u geschied' of 'de balk in uw oog' ...
Ook gif is geschapen.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 24 sep 2012 04:44

Lock&Stock schreef:Wellicht, maar heb jij voorbeelden van voorspellingen die niet uit zijn gekomen?

Nee, maar is dat zo vreemd? Die bereiken veel minder mensen dan de voorspellingen die wel uitkomen. Maar als ik misschien zoek dan kan ik ze ook wel vinden.

Dat klopt, zo werkt wetenschap. Daarom hebben mensen met Aids tegenwoordig een redelijk normale levensverwachting en kunnen wij communiceren via een wereldwijd computer netwerk. Het is een continu proces van aanpassingen en verfijning.

Wat dan natuurlijk automatisch wat zegt over de voorspellende waarde van een theorie en de uitkomst daarvan.

Ja ik denk dat het appels met peren vergelijken is. Het creationistische standpunt is een overtuiging en geen theorie, de evolutietheorie is geen overtuiging maar een theorie.

Nu val je terug op een zeer basaal argument van de voorstanders van de evolutietheorie. Daar ging het helemaal niet om in de discussie tussen Mortlach en mij. Het ging om de voorspellende waarde en niet over overtuigingen en theorieën.

Overigens wellicht interessant voor deze discussie;
http://www.scientias.nl/genetische-muta ... nnen/72405

Meen je dit? Ik snap je punt wel, daar gaat het mij niet om, maar ik vraag me af of je met deze posting mijn punt begrepen hebt?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 24 sep 2012 04:45

Lock&Stock schreef:Het helpt Floppie! Galileo heeft zijn kennis groter gemaakt, en kwam uiteindelijk bij de waarheid (Zon is het middelpunt van het zonnestelsel, niet de Aarde).

Het tegenovergestelde is zeker waar, door het tegengaan van kennis vergaring kom je steeds verder van de waarheid.

Je komt meer te weten, maar of het dichter bij de waarheid brengt? Volgens mij is het deels zeker behoorlijk subjectief!

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 24 sep 2012 04:56

Lock&Stock schreef:Je onderschrijft de wetenschappelijke methode, of je doet dat niet.

Aha, dat is stap 1. Stap 2 is ruiterlijk toe te geven dat de bevindingen van de wetenschap ook de waarheid brengen. Oftewel: deze aannames, die niet te bewijzen zijn, zijn de grond van heel je redeneren. Prima dat bijvoorbeeld Mortlach en jij het woord geloof niet in de mond willen nemen, maar ontwijk dan een deel van de discussie ook niet!

Je kan evolutie niet los zien van de gehele wetenschap. Als evolutie niet klopt, klopt de wetenschap niet.

De eerste zin ben ik met je eens, de tweede gaat mijns inziens te ver. Waarom heb ik de evolutietheorie an sich nodig voor allerlei onderzoeken die tot verbetering van de medicijnen dienen? Had Pavlov de evolutietheorie nodig?

Wat nou als Galileo geen voet-bij-stuk had gehouden?
Wat nou als we de Bijbel als verklaring voor alles was genomen?

Denk je dan echt dat we nu mensen van de kanker kunnen redden? Dat we dan schoon stromend water uit de kraan hadden gehad? Nee schaapje, dan hadden we nog in de vroege middeleeuwen gewoond....

Dit is een non-argument. Wat nou als jij niet geboren was? Was dan ook het hele geslacht Lock&Stock uitgestorven geweest? Welnee, dan kun je een oneindig aantal variaties bedenken op de geschiedenis.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 24 sep 2012 05:03

hettys schreef:en feitelijk erkent hij maar één zin uit het hele betoog, zoals creationisten heeeel vaak doen. Een nieuwe ontdekking en heel creationistenland gaat ermee vandoor.

Het negende gebod heeft geen enkele waarde meer.

Praat even voor degene waar het omgaat. Je kunt natuurlijk de creationisten verwijten dat ze de namen moeten noemen, maar in deze discussie is het wel zuiver om het dan zelf ook te doen. :wink: :D

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 24 sep 2012 05:06

Mortlach schreef:Ik hoor dat de Baggavitta en de Vedische geschriften een erg sterk verhaal hebben... stukken beter dan dat malle verhaal in de Bijbel...

Met een dusdanig verschil dat de Bijbel verreweg het meest gelezen Boek ter wereld is en de Baggavitta en de Vedische geschriften niet.

En dat er wel weer erg selectief gewinkeld wordt. :wink:

Mango

Berichtdoor Mango » 24 sep 2012 09:45

hettys schreef:
en feitelijk erkent hij maar één zin uit het hele betoog, zoals creationisten heeeel vaak doen. Een nieuwe ontdekking en heel creationistenland gaat ermee vandoor.

Het negende gebod heeft geen enkele waarde meer.

Floppie:
Praat even voor degene waar het omgaat. Je kunt natuurlijk de creationisten verwijten dat ze de namen moeten noemen, maar in deze discussie is het wel zuiver om het dan zelf ook te doen.

Ik heb al behoorlijk wat links/artikelen/boektitels over de evolutietheorie voorbij zien komen, dus dat gaat sowieso niet op. Het grote wachten is nog steeds op de link/artikelen/boeken van Antoon die bewijzen dat de evolutietheorie zichzelf tegenspreekt.

Volgens mij gaat dat echter niet meer gebeuren, erg jammer. Meng je niet in een discussie die je niet aankunt zou ik zeggen!

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 24 sep 2012 10:34

antoon schreef:...dat is intellectuele progressie

Jij, Antoon, ontkent doodleuk allerlei wetenschappelijke en historische onderzoeken die vertellen dat er 1000 jaar tussen Imhotep en Jozef zit. Jij, Antoon, komt niet verder dan je niet onderbouwde stelling:

antoon op christen forum schreef:we zoeken gewoon verder. in de regel krijgt de bijbel op het end gelijk, ook al is het weleens via een omweg.

Zie: http://www.christen-forum.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2044&postdays=0&postorder=asc&start=500

En jij, Antoon, blijft gewoon stellen dat Imhotep en Jozef 1 en dezelfde persoon is alsof er niets aan de hand is. Dat je dit intellectuele progressie durft te noemen. Je bent een fantast Antoon!!!

Wil je verder 'discussiëren' over deze fantasie van je dan raad ik je aan dit in onderstaande door jezelf gemaakte draad te doen:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=25306

Excuus aan anderen voor het kapen van deze draad met deze onzin van Antoon. Reden voor mij om dit toch te doen was om aan te tonen dat Antoon wetenschap - en wat deze echt te zeggen heeft - zonder een greintje onderbouwing volstrekt links laat liggen...enkel en alleen omdat kennis uit diezelfde wetenschap hem niet uitkomt.

En poging nummer VIJF:
Antoon...leg nu eens klinklaar, onderbouwd, beargumenteerd en voorzien van links uit waarom fossielen de ET zou falsificeren. En als je toch bezig bent...doe hetzelfde met waarom mutaties niet mogelijk zijn volgens jou.
Speciaal voor jou heb ik de zaken waarin jij telkenmale ronduit faalt vet gemaakt Antoon! U is aan zet!!!

antoon

Berichtdoor antoon » 24 sep 2012 11:00

Jij wilt koste wat koste je gelijk halen, onderbouwing heb ik op diverse fora genoeg gegeven, aan onderbouwing zijn echter altijd grenzen, als je daar overheen gaat wordt het snel een aanname, ik probeer een evenwicht daarin te vinden, ik schrijf ook vaak zoiets "als het zou kunnen" en "de argumenten lijken in die richting te gaan". Ik geef dan die argumenten met referenties naar historici.
Daar ik zeer weinig echte tegen argumenten krijg wat betreft geschiedenis, blijkt dat ik op de goede weg ben.

Flight
Mineur
Mineur

Berichtdoor Flight » 24 sep 2012 11:43

Reactie op Antoon hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=25306&p=1867193#p1867193

On topic:
Poging nummer ZES!

Antoon...leg nu eens klinklaar, onderbouwd, beargumenteerd en voorzien van links naar bronnen uit waarom fossielen de ET zou falsificeren. En als je toch bezig bent...doe hetzelfde met waarom mutaties niet mogelijk zijn volgens jou.
Speciaal voor jou heb ik de zaken waarin jij telkenmale ronduit faalt vet gemaakt Antoon! U is aan zet!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2012 12:29

Floppie schreef:Met een dusdanig verschil dat de Bijbel verreweg het meest gelezen Boek ter wereld is en de Baggavitta en de Vedische geschriften niet.

En dat er wel weer erg selectief gewinkeld wordt. :wink:

En populariteit is ineens de graadmeter voor waarheid? Wat bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mango

Berichtdoor Mango » 24 sep 2012 18:43

Jippie!! Dat betekent dat Harry Potter ook waar is!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 sep 2012 19:11

Floppie schreef:Praat even voor degene waar het omgaat. Je kunt natuurlijk de creationisten verwijten dat ze de namen moeten noemen, maar in deze discussie is het wel zuiver om het dan zelf ook te doen. :wink: :D

Ik weet even niet wat er van mij wordt verwacht, maar de naam van de franse top-bioloog plus link heb ik nu al een paar keer genoemd.
Ik zal het maar compleet posten hier. Dan kun je zelf bedenken of je daar één zin uit kunt halen om het gelijk van creationisten te halen; bijvoorbeeld de titel. Je wordt uitgenodigd om het hele artikel te lezen.

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=28221

Franse topbioloog: Darwin is religie geworden

Het darwinistische idee van een 'boom des levens' met gemeenschappelijke afstamming is inmiddels volslagen achterhaalde "nonsens" en een "fantasme". Dat zegt de Franse toponderzoeker prof. Didier Raoult. Ook trekt deze microbioloog, die volgens Nature tot de top-tien van de Franse natuurwetenschap behoort, het belang van natuurlijke selectie in twijfel. Hij doet dat in het boek Dépasser Darwin ('Darwin voorbij')

Recente ontdekkingen van de genetica laten zien dat genen niet alleen worden uitgewisseld tussen verschillende microben onderling maar ook tussen microben en complexe organismen, bijvoorbeeld in het menselijke spijsverteringsstelsel. Dat betekent dat langs deze weg geheel nieuwe soorten kunnen worden gevormd, aldus Raoult en dat Darwins vertakkende boom moet worden vervangen door een netwerk van onderling gerelateerde soorten.

'Darwin dubbele mythe'
Dat de biologie zich heeft opgesloten in een quasi-religieuze dogmatiek, die werkelijk inzicht in het ontstaan van soorten in de weg staat, valt ook Raoult op. "Het darwinisme is opgehouden een wetenschappelijke theorie te zijn toen men van Darwin een godheid heeft gemaakt", zegt hij in gesprek met Le Point. "Door na Lamarck het idee van evolutie te introduceren, heeft Darwin het versteende idee van de creationisten omver geworpen, die dachten dat de wereld stabiel gebleven was vanaf haar schepping. Maar in plaats daarvan is hij zelf het object geworden van een dubbele mythe. De mythe van een duivel voor de creationisten, die denken dat alles in één week is geschapen en de mythe voor de wetenschappers die van Darwins On the Origin of Species (1859) het nieuwe evangelie hebben gemaakt."

Vastberaden kliek
De neodarwinistische dogmatiek van de moderne biologie komt steeds meer ook van binnenuit onder vuur te liggen. De zakelijke argumenten ertegen stapelen zich op. Desalniettemin houdt een vastberaden kliek die gedomineerd wordt door publieksfiguren als Richard Dawkins nog altijd vast aan het conventionele 'wetenschappelijke' wereldbeeld, waarin alles darwinistisch verklaard wordt uit mutatie en selectie.

Vanuit die hoek is dan ook op de gebruikelijke bizarre wijze gereageerd: Raoults kritiek zou ammunitie leveren aan 'creationisten'. Blijkbaar telt dat in de biologie zwaarder dan integriteit en wetenschappelijke waarheidsvinding.

Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”