Is toeval Bijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 08:44

mohamed schreef:Het ontkennen van het bestaan van toeval kan pijnlijke scenario's ten gevolge hebben. Zo zag ik laatst een docu waarin iemand die recent wees was geworden, zei dat God daar een plan mee had. Dat vond ik heel erg om te horen, echter is dat hoe veel protestanten er helaas over denken.

Boekenlezer schreef:Ik kan mij goed voorstellen dat het zeer onaangenaam is als er heel erge dingen gebeuren, en dat je dan aan Gods raad denkt, dat Hij daar zijn hand in heeft. Dat is niet zo'n fijne combinatie.

Nee en daarom troost ik mij dat toeval een Bijbelse waarheid is want anders is dat wel de enige conclusie.
Boekenlezer schreef:Maar de gedachte van zaken die buiten Gods controle om gaan, lijkt mij evenmin vertroostend. Dan kan je van alles gebeuren tegen Gods wil in. Welke bescherming heb je dan nog? Is er dan een garantie dat God uiteindelijk al het kwaad zal overwinnen?

Zoals je wellicht weet sterven er vele mensen aan kanker, zowel gelovigen als ongelovigen dus als dat geen toeval is, wat dan wel? En wie beschermt hen?
Boekenlezer schreef:Dan vind ik de gedachte aan een God, die weliswaar erge dingen toelaat in mijn leven (ook al weet ik niet waarom), maar de boel wel goed onder controle heeft, beschermender.

Dus jij zegt dat God elke vorm van kwaad schept met een hoger doel? Die opmerking zou voor mij de druppel zijn die de emmer deed overlopen als ik nog protestant was. Ze zouden zeggen 'hij verliet het gebouw met slaande deuren' maar dat heb ik gelukkig al lang geleden gedaan en jij bevestigt nogmaals dat mijn keuze toen de juiste was.

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 08:46

Noir schreef:Nogmaals, bij God vandaan is er geen toeval mogelijk omdat alle dingen al beslist waren.

Goed, dan concludeer ik daaruit dat jij lak hebt aan wat er in de Bijbel staat en dat maakt verdere discussie nodeloos.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Sophie77 » 19 jan 2012 09:28

@mohamed: Denk jij dat God het wereldgebeuren niet in Zijn hand heeft? Niet alles bestuurt en regeert? En dat alles wat er gebeurt niet al van eeuwigheid besloten is?

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 09:28

mohamed schreef:Goed, dan concludeer ik daaruit dat jij lak hebt aan wat er in de Bijbel staat en dat maakt verdere discussie nodeloos.


Oké. Dan concludeer ik daaruit dat jij de Bijbel zo verdraait dat je dingen wilt lezen die er niet staan. En als je de teksten aantoont waar het wel staat, worden ze door jou zo uit het verband gerukt dat je uiteindelijk leest wat je wilt dat er staat maar wat er niet staat.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 09:42

Sophie77 schreef:@mohamed: Denk jij dat God het wereldgebeuren niet in Zijn hand heeft? Niet alles bestuurt en regeert? En dat alles wat er gebeurt niet al van eeuwigheid besloten is?

Ik geloof toevallig dat God de schepper van alles is en ook van het toeval.

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 09:46

mohamed schreef:Goed, dan concludeer ik daaruit dat jij lak hebt aan wat er in de Bijbel staat en dat maakt verdere discussie nodeloos.

Noir schreef:Oké. Dan concludeer ik daaruit dat jij de Bijbel zo verdraait dat je dingen wilt lezen die er niet staan. En als je de teksten aantoont waar het wel staat, worden ze door jou zo uit het verband gerukt dat je uiteindelijk leest wat je wilt dat er staat maar wat er niet staat.

Prima, maar dan moet je ook niet weer beweren dat satan bestaat zonder de uitdrukkelijke wil van God, want dat is al helemaal niet rijmbaar met alwetendheid.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Noir » 19 jan 2012 09:47

Dat satan is ontstaan was ook al door God besloten en de val lag ook in Gods besluit. Of denk je dat een God die boven alles staat voor toevalligheden komt te staan ? Wanneer je dat werkelijk denkt, denk je veel te klein van God.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Sophie77 » 19 jan 2012 09:53

Je gelooft dus niet dat wat zgn. bij toeval gebeurt, tóch van eeuwigheid besloten is? Bijv. bij het lot wat op Jona viel? Denk je niet dat het allang vaststond dat juist Jona door het lot zou worden getroffen?

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 09:54

Noir schreef:Dat satan is ontstaan was ook al door God besloten en de val lag ook in Gods besluit. Of denk je dat een God die boven alles staat voor toevalligheden komt te staan ? Wanneer je dat werkelijk denkt, denk je veel te klein van God.

Nee, ik denk dat God het toeval ook heeft geschapen, iets wat jij onmogelijk acht dus denk ik dat jij die schoen beter kan aanhouden. :D

Wanneer je twee hamsters in een kooi doet dan kan daar toevallig een nestje uit ontstaan, maar het kan ook zijn dat de hamsters toevallig van hetzelfde geslacht zijn. Als God de aarde niet geschapen had zou er geen toeval zijn, snap je wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jan 2012 09:56

mohamed schreef:Zoals je wellicht weet sterven er vele mensen aan kanker, zowel gelovigen als ongelovigen dus als dat geen toeval is, wat dan wel? En wie beschermt hen?

Wat zou jij dan verwachten? Dat die ernstige ziekte alleen ongelovigen treft?
Alle mensen hebben deel aan de zonde, en delen daarom in de gevolgen daarvan.

Bescherming is dan dus geen bescherming tegen elke vorm van kwaad die mogelijk is in deze werkelijkheid. Maar wel bescherming in de zin van: het loopt God niet uit de hand. Het kwaad is geen niet te stuiten colonne tanks, waar God ook niks tegen zou kunnen doen, en wat Hem dreigt te overrompelen.

mohamed schreef:Dus jij zegt dat God elke vorm van kwaad schept met een hoger doel?

In de eerste plaats zou ik zeggen, dat het kwaad hoort bij een werkelijkheid waarin de zonde zijn doorwerking heeft. De mens is in zonde gevallen, en daarom is hij onderworpen aan het kwaad.

Dat is naar mijn idee een andere insteek dan: God zendt kwaad in het leven van (goede) mensen, en dat moet een hoger doel dienen.
(Dat goede zet ik er even bij, omdat jouw tekst naar mijn idee zo uitgelegd kan worden. De werkelijkheid van de zonde zie ik niet terug.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 09:58

Sophie77 schreef:Je gelooft dus niet dat wat zgn. bij toeval gebeurt, tóch van eeuwigheid besloten is? Bijv. bij het lot wat op Jona viel? Denk je niet dat het allang vaststond dat juist Jona door het lot zou worden getroffen?

Ja ik geloof dat het lot van Jona vaststond, want Jona was een profeet geroepen door God. Doch dat mijn buurman ziek is geworden en aan zijn ziekte gestorven is beschouw ik als louter toeval.

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Sophie77 » 19 jan 2012 10:04

Boekenlezer zegt precies wat ik hierop zou willen antwoorden.

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 10:14

Boekenlezer schreef:Alle mensen hebben deel aan de zonde, en delen daarom in de gevolgen daarvan.

Nou dat denk ik toch zeker niet, want Jezus was zonder zonde (1 Joh 3,5) werd mens (Joh 1,14) en heeft vele mensen vergeven (Mat 9,2) dus hoe zeg jij dat zij nog ziek zijn?

Er is helemaal geen relatie tussen zonde, ziekte en tegenslag (Joh 9,2-3) zoals jij onterecht veronderstelt. De goddelozen waarover we lezen zondigen voortdurend en doen alles wat God haat (2 Petrus 2,14) maar desondanks worden ze stinkend rijk en leven langer dan mensen met een groot geloof.

'Waarom leven de goddelozen, worden oud, ja, worden geweldig in vermogen?' (Job 21,7)

Als jij dan perse verbanden wilt zien en een lang en gezond leven beoogt, probeer dan niet al te rechtvaardig te zijn (Pred 7,16) maar wees die grote zondaar welke je volgens jouw kerk toch al bent. :D

mohamed

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2012 10:20

Sophie77 schreef:Boekenlezer zegt precies wat ik hierop zou willen antwoorden.

Dat treft want dan heb je mijn antwoord ook meteen. :)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Is toeval Bijbels?

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jan 2012 10:32

Boekenlezer schreef:Alle mensen hebben deel aan de zonde, en delen daarom in de gevolgen daarvan.

mohamed schreef:Nou dat denk ik toch zeker niet, want Jezus was zonder zonde (1 Joh 3,5) werd mens (Joh 1,14) en heeft vele mensen vergeven (Mat 9,2) dus hoe zeg jij dat zij nog ziek zijn?

Er is helemaal geen relatie tussen zonde, ziekte en tegenslag (Joh 9,2-3) zoals jij onterecht veronderstelt. De goddelozen waarover we lezen zondigen voortdurend en doen alles wat God haat (2 Petrus 2,14) maar desondanks worden ze stinkend rijk en leven langer dan mensen met een groot geloof.

'Waarom leven de goddelozen, worden oud, ja, worden geweldig in vermogen?' (Job 21,7)

Als jij dan perse verbanden wilt zien en een lang en gezond leven beoogt, probeer dan niet al te rechtvaardig te zijn (Pred 7,16) maar wees die grote zondaar welke je volgens jouw kerk toch al bent. :D

Jij lijkt een wel erg direct verband tussen zonde en straf in dit bestaan te veronderstellen. Alsof het kwaad direct gestraft wordt. Ik heb niet gezegd dat het zo werkt.

Zeer algemeen gezien is er een verband tussen zonde en kwaad. Als de zonde nooit in de wereld was gekomen, was er ook geen kwaad. Maar nu dat wel is gebeurd, is er ook het kwaad.

Het straffen van de goddelozen zal in ieder geval na dit leven gebeuren. Het is helemaal niet gezegd dat we daar in ons leven veel van zien. In dit bestaan kunnen dingen voorkomen die zeer onrechtvaardig op ons overkomen. Ook dat behoort tot het kwaad in de wereld.

Wat Johannes 9:2-3 betreft: In die tekst lijkt dan weer het door jou zo verfoeide beeld te voorschijn te komen van: kwaad dat in iemands leven gegeven wordt met een hoger doel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten