Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor esli » 10 mei 2011 19:30

Onderdanig zijn hebben wij ook uitdrukkelijk niet genoemd :D Dienen vind ik wel wat anders zeker als je het allebei beloofd. (ondertussen zitten we nu allebei op de bank de afwas niet te doen :mrgreen: )

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor meribel » 10 mei 2011 19:53

maar waarom de drang dat van man en vrouw precies hetzelfde verwacht wordt? Waarom zou het erg zijn dat er van een man nu eenmaal meer verantwoordelijk wordt verwacht, een andere rol in het huwelijk dan van een vrouw.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mei 2011 20:10

Galateia schreef:Nou, in onze trouwdienst hebben we zorgvuldig ervoor gezorgd, dat er niets te horen was over dienen of onderdanig zijn. :mrgreen:

Je wilt je man niet dienen?

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 10 mei 2011 20:20

Leven volgens de scheppingsorde:
deman een baard?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mei 2011 20:22

Samanthi schreef:Leven volgens de scheppingsorde:
de man een baard?

Het is dat er verbanden zijn waar ik deel van uit maak waar men daar niet zo heel gelukkig van wordt, maar anders zou ik er één hebben! (En heb er in het verleden wel een gehad!)

Maar mag ik het dan meteen terugvragen:
De vrouw met okselhaar?

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 10 mei 2011 20:24

Ik scheer alleen mijn benen :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
freebird
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 apr 2011 19:56
Locatie: Rotterdam

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor freebird » 10 mei 2011 21:59

Ik denk dat de man wel heel veel verantwoordelijkheid heeft naar de vrouw toe. Hij moet zijn keuzes
verantwoorden naar God toe en dat is heel wat. Als hij die keuzes maakt, dan kan je als vrouw ook
alleen maar ja zeggen, ook al zou je het anders willen.

Maar maakt hij zijn keuzes niet, zoals God het wil. Dan hoef je als vrouw ook niet luisteren, gelukkig
hebben wij vrouwen ook een gezond verstand, ook al laten we ons nogal eens meeslepen door gevoelens en emoties.
Je gehoorzaamheid naar God toe moet altijd groter zijn dan je "gehoorzaamheid" aan je man.

Ik denk dan ook dat het voor de man heel wat moeilijker is, deze opdracht, dan dat hij voor vrouwen is.
...
Ik lees ook in de teksten dat je als man de zorg hebt voor je eigen vrouw en andersom.
Dus je hebt als man niets te zeggen over andermans vrouw of over een alleenstaande vrouw.
Hoogstens als ouderling naar een gemeentelid toe, alleen
als het iets met geloof te maken heeft en alleen als zijn keuze goed is naar God toe.

Ook als vader heb je niets te zeggen over je volwassen dochter, die heeft haar verantwoordelijkheid
rechtstreeks naar God toe.
Sommige vaders of broers willen nog weleens beweren dat ongetrouwde dochters of zuster naar hen moeten luisteren.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 05:30

TheKeimpe schreef:Het is dat er verbanden zijn waar ik deel van uit maak waar men daar niet zo heel gelukkig van wordt, maar anders zou ik er één hebben! (En heb er in het verleden wel een gehad!)

Maar mag ik het dan meteen terugvragen:
De vrouw met okselhaar?


O, he bah! Wat heeft het hebben van wel of geen baard met de scheppingsorde te maken?!

En TheKeimpe: waarom, o waarom, laat je je leiden door de verbanden waar je deel van uit maakt? Dat is meer in het algemeen, hoor. Als morgen iedereen in die verbanden een wenkbrauwpiercing neemt, loop jij er dan overmorgen ook mee? Als jij - om welke reden dan ook - een baard wilt hebben, dan scheer je je baard toch gewoon niet meer?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor meribel » 11 mei 2011 09:53

En TheKeimpe: waarom, o waarom, laat je je leiden door de verbanden waar je deel van uit maakt? Als jij - om welke reden dan ook - een baard wilt hebben, dan scheer je je baard toch gewoon niet meer?!



misschien om het verband wat hij met zijn vrouw heeft.. :D

Samanthi

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Samanthi » 11 mei 2011 10:30

quote]


misschien om het verband wat hij met zijn vrouw heeft.. :D[/quote]
Daar dacht ik ook meteen aan :D

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 12:55

Nee, mijn vrouw vindt het niet erg :)

Maar het is voor mij best opgeefbaar. Waarom zou ik mensen tegen de schenen schoppen als ik dat eenvoudig kan voorkomen? Maar goed, misschien stel ik me soms wel teveel dienend op...

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 13:09

Wie zou je nou tegen de schenen kunnen schoppen door een baard te dragen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mei 2011 13:12

Omwille van deze mensen laat ik een concreet antwoord even achterwege, maar in rechts-reformatorische kring is er hier en daar nog behoorlijk verzet tegen een baard.

Op dit punt kost het mij gelukkig niet zoveel moeite om rekening te houden met de zwakheden van anderen...

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2011 14:19

Janvanverweg: ben het helemaal met je eens over wat jij schrijft over Efeze 5 in onze cultuur. Dat is wat ik bedoel.

Wij mensen hebben moeite ons te BUIGEN onder of naar Gods woord. Als we het niet zien zitten of als we het er niet mee eens zijn dan moeten we er niet van gaan maken dat het dus gewoon niet meer in onze cultuur past. De Bijbel moet niet aan onze cultuur/gewoontes aangepast worden, m.i. moeten wij leren ons aan de Bijbel aan te passen door naar de Bijbel te leven (in alle gebrek). De Heere God heeft het allemaal zo wijs bedacht en dan weten de mensen het weer beter.......

Waar heeft alles nou echt toe geleid? Zouden vrouwen echt veel gelukkiger zijn als 100 jaar geleden? (en nee, ik heb het niet over de vrouwen die dominant behandeld werden door hun man) Ik hoef maar één tijdschrift voor vrouwen open te slaan, en waar gaat het over? Druk, druk, druk, tijd tekort, hoe maak ik tijd voor mijn man, hoe maak ik tijd voor mijn relatie, geen tijd voor elkaar, we verliezen elkaar uit het oog, etc, etc. Het geeft mij geen indruk van een echt gelukkige vrouw. Ergens heb ik weleens gelezen dat de duivel onze maatschappij tot een soort circus heeft gemaakt, een slag met de zweep en de mensen vliegen alle kanten weer op. Net opgejaagde dieren.

Ik denk dat je pas echt een gelukkige vrouw bent als je je leert onderwerpen aan Gods woord. Waarom? Omdat Hij het beste met je voor heeft, daarom is de Bijbel en ook de scheppingsordening aan ons gegeven. ('t word tijd dat ik me op dat gebied maar eens door ga ontwikkelen :wink: )

Ik vind het als vrouw een hele rust dat ik het hoofd van ons gezin niet HOEF te zijn! De verantwoording die ik nu al heb vind ik zwaar genoeg.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2011 14:35

TheKeimpe]Je wilt je man niet dienen?[/quote]

Dat zou hij niet eens willen. Ik wil wel voor mijn man zorgen, hem liefhebben, hem trouw zijn, ik zou mijn leven voor hem geven. Maar ik gehoorzaam hem niet. Want dat zit een beetje vast aan dat dienen.

[quote="TheKeimpe schreef:
Omwille van deze mensen laat ik een concreet antwoord even achterwege, maar in rechts-reformatorische kring is er hier en daar nog behoorlijk verzet tegen een baard.


Huh, zijn daar ook al ongeschreven regels over? Aha. Mijn man scheert zich niet zo vaak (eens per 2-3 weken) en dat vond zijn moeder altijd zo vreselijk. Wat een gedoe had hij daarover. Maar dat was dan dus echt uiterlijk gericht. Vreemd. Want hoe boeiend is het? Ik kan gewoon niet begrijpen, dat mensen daar over kunnen vallen. En ik houd niet van gladgeschoren mannen, maar dat terzijde 8)

Enne... dan voeg je jezelf dus naar een groep. Dat zal ik nooit snappen. Waarom? Net zo goed als ik niet begrijp, waarom mensen uit die groep zich druk maken om het uiterlijk van een ander. We zijn toch allemaal ons unieke zelf, we uiten ons allemaal op onze eigen manier. Ik houd zelf heel erg van mensen met een duidelijke eigen stijl. Wanneer je je gaat voegen naar een groep, dan ontstaat er een soort groepsstijl. Dat is toch... saai?

Schipje schreef:Ik vind het als vrouw een hele rust dat ik het hoofd van ons gezin niet HOEF te zijn! De verantwoording die ik nu al heb vind ik zwaar genoeg.


Waarui bestaat die rust dan precies? Wat voor extra verantwoordelijkheid vind jij dat jouw man heeft?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten