Wat is het verschil?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
niyah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2010 17:06
Locatie: Amsterdam

Wat is het verschil?

Berichtdoor niyah » 28 nov 2010 19:52

Wat is het verschil tussen rooms-katoliek en protestant?
Leer mij leven
Leer mij groeien
Leer mij zoals een bloem te bloeien
Leer mij elke dag
In de zon te staan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Mortlach » 28 nov 2010 20:56

Wel of geen mijter. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Spons » 28 nov 2010 23:44

kom op zeg , een beetje meer onderzoek via bv wiki of google. kan je vraag beantwoorden ! of zullen we geld vragen voor de antwoorden , (en uiteraard aan een goed doel schenken ! )

Gebruikersavatar
niyah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2010 17:06
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor niyah » 28 nov 2010 23:53

sorry hoor ...
:?
Leer mij leven
Leer mij groeien
Leer mij zoals een bloem te bloeien
Leer mij elke dag
In de zon te staan.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Jozo » 29 nov 2010 01:02

Even van wikipedia gehaald:

Belangrijke praktische en uiterlijke verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme zijn:

* Binnen het protestantisme berust alle gezag bij de Bijbel (sola scriptura). Binnen het rooms-katholicisme wordt hiernaast ook het gezag van de traditie en het leergezag (apostolische successie) erkend.
* Binnen de rooms-katholieke Kerkstructuur bestaat een hiërarchie met priesters, bisschoppen en een paus (episcopale structuur). Binnen het lutheranisme en het anglicisme komt deze episcopale structuur in iets gewijzigde vorm terug, maar binnen het calvinisme heeft men gekozen voor een democratische kerkstructuur met door alle kerkleden (trapsgewijs) gekozen synodes.
* Binnen het katholicisme kent men een Maria- en heiligenverering. Binnen het protestantisme wordt aan hen geen bijzondere voorbiddersrol toegekend, en wordt het richten van verzoeken om voorbede aan hen als verering, en daarmee als een vorm van christelijke afgodendienst, gezien: Soli Deo Gloria.
* Als afgeleide hiervan verschilt ook het uiterlijk van kerken: rooms-katholieke Kerken zijn versierd met beelden van heiligen, afbeeldingen van Bijbelse patronen en veel andere kostbare versiering (lekenboeken), veel protestantse kerken kennen geen beelden. Protestantse kerken verschillen per stroming in de hoeveelheid versiering. Binnen het Lutheranisme is vaak wel plaats voor versieringen als muurschilderingen, binnen het calvinisme is dit veel minder (sola scriptura).
* Het protestantisme kent twee sacramenten (doop en Avondmaal) in plaats van zeven binnen de rooms-katholieke Kerk, omdat de reformatoren de onderbouwing van de overige vijf onvoldoende in de Bijbel konden terugvinden (sola scriptura).
* Het protestantisme gelooft dat iemands zonden vergeven worden wanneer de persoon dit oprecht tegenover God belijdt (sola gratia). Binnen het rooms-katholicisme kan dit door het verkrijgen van de absolutie na het biechten van de zonde tegenover een priester.
* Binnen het protestantisme wordt gesproken over het heilig avondmaal, binnen de rooms-katholieke Kerk over de Mis. Opvattingen binnen het protestantisme over het heilig avondmaal variëren per stroming. Algemeen wordt binnen het protestantisme Jezus' lijden voor de zonden herdacht. Binnen het rooms-katholicisme wordt het offer van Jezus Christus bij elke Mis opnieuw tegenwoordig gesteld.
* Katholieken hebben een zondagsplicht terwijl binnen het protestantisme de zondag als "dag van God voor God" gezien wordt.
* Het ambt van predikant bij de protestanten is niet-sacramenteel en verenigbaar met het huwelijk, het ambt van priester bij de katholieken is sacramenteel en celibatair (behalve voor mannelijke gehuwde dominees die tot de rooms-katholieke Kerk zijn overgegaan: zij kunnen als gehuwde tot priester gewijd worden).
* Binnen de meeste protestantse kerken kent men tegenwoordig vrouwelijke kerkleiders. Binnen het rooms-katholicisme nemen vrouwen eveneens leidinggevende taken waar, uitgezonderd in de sacramentele orde.
* De katholieken gebruiken een hostie, altaar en wierook tijdens de dienst; de protestanten gebruiken deze elementen meestal niet.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Antoinette » 29 nov 2010 10:45

Wat zijn de refowebbers weer vriendelijk =D>

Waarom stel je deze vraag, vragensteller?
Omdat je dit van mensen hier wil horen?
Of omdat je het echt niet weet?
Want op wiki is dit natuurlijk wel simpel te vinden.


Groetjes
Antoinette
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
niyah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2010 17:06
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor niyah » 30 nov 2010 18:51

Antoinette schreef:Wat zijn de refowebbers weer vriendelijk =D>

Waarom stel je deze vraag, vragensteller?
Omdat je dit van mensen hier wil horen?
Of omdat je het echt niet weet?
Want op wiki is dit natuurlijk wel simpel te vinden.


Groetjes
Antoinette



ik heb al een beetje op internet gezocht...
Maar ik vroeg me af wat jullie mening daar over was..
Omdat in veel gevallen een katoliek bv meer kan vertellen dan waneer je op het net surft.

mssn had ik dat er bij moeten schrijven . :-k
Leer mij leven
Leer mij groeien
Leer mij zoals een bloem te bloeien
Leer mij elke dag
In de zon te staan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2010 23:14

niyah schreef:ik heb al een beetje op internet gezocht...
Maar ik vroeg me af wat jullie mening daar over was..
Omdat in veel gevallen een katoliek bv meer kan vertellen dan waneer je op het net surft.

mssn had ik dat er bij moeten schrijven . :-k


Je moet er niet te veel achter zoeken hoor, ik had in eerste instantie ook het verkeerde gevoel bij je vraag.

Het is jammer maar helaas dat Rooms-katholicisme behoorlijk heftige, negatieve reacties oproept bij sommige protestanten. Het gaat hen soms nauw aan het hart. Hoe je je vraag stelde, zonder enige context, gaf mij het gevoel dat iemand een 'flame war' een digitale scheldpartij wilde uitlokken. Sorry dat ik dat verkeerd aanvoelde. Nu je dit hebt geschreven, hoop ik dat je meer, oprechte en informatieve antwoorden krijgt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Jozo » 01 dec 2010 11:19

Ik heb een aantal rooms-katholieke vrienden en dit vinden we altijd het grootste verschil (als we op een discussiepunt uitkomen):
- Binnen het protestantisme berust alle gezag bij de Bijbel (sola scriptura). Binnen het rooms-katholicisme wordt hiernaast ook het gezag van de traditie en het leergezag (apostolische successie) erkend.

Dit maakt dat je soms een heel ander gezichtspunt hebt waardoor je al anders aan een discussie begint. Daarbij erkennen RK ook een aantal deuterocanonieke boeken waardoor het ook lastiger discussiëren wordt.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Race406 » 01 dec 2010 11:44

Jozo schreef:Binnen het protestantisme berust alle gezag bij de Bijbel (sola scriptura). Binnen het rooms-katholicisme wordt hiernaast ook het gezag van de traditie en het leergezag (apostolische successie) erkend.


Dat gebeurt in reformatorische kring ook vaak genoeg.
Dominee: "Wij hebben altijd de SV gelezen, dus komt de HSV er niet in."
Kerkvolk: "De dominee is tegen de HSV, dus zal die vertaling wel fout zijn."
Protestant en Rooms-Katholiek konden weleens dichter bij elkaar liggen dan men denkt/wil denken......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2010 12:33

Race406 schreef:Dat gebeurt in reformatorische kring ook vaak genoeg.
Dominee: "Wij hebben altijd de SV gelezen, dus komt de HSV er niet in."
Kerkvolk: "De dominee is tegen de HSV, dus zal die vertaling wel fout zijn."
Protestant en Rooms-Katholiek konden weleens dichter bij elkaar liggen dan men denkt/wil denken......


De mensen zijn nu eenmaal niet zo verschillend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
niyah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 nov 2010 17:06
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor niyah » 01 dec 2010 18:36

Mortlach schreef:
niyah schreef:ik heb al een beetje op internet gezocht...
Maar ik vroeg me af wat jullie mening daar over was..
Omdat in veel gevallen een katoliek bv meer kan vertellen dan waneer je op het net surft.

mssn had ik dat er bij moeten schrijven . :-k


Je moet er niet te veel achter zoeken hoor, ik had in eerste instantie ook het verkeerde gevoel bij je vraag.

Het is jammer maar helaas dat Rooms-katholicisme behoorlijk heftige, negatieve reacties oproept bij sommige protestanten. Het gaat hen soms nauw aan het hart. Hoe je je vraag stelde, zonder enige context, gaf mij het gevoel dat iemand een 'flame war' een digitale scheldpartij wilde uitlokken. Sorry dat ik dat verkeerd aanvoelde. Nu je dit hebt geschreven, hoop ik dat je meer, oprechte en informatieve antwoorden krijgt.



sorry dat was niet mijn bedoeling, ik wist ook niet dat het voor sommige zo gevoelig lag .
ik hoor zelf ook al jaren dat verschillende stromingen elkaar zelfs niet kunnne luchten en persoonlijk begrijp ik dat niet ik bedoel je bent een christen tog ?
dan maakt het niet uit welke stroming heb hebt tog?


zou ik mogen weten welke stroming jullie hebben?
Leer mij leven
Leer mij groeien
Leer mij zoals een bloem te bloeien
Leer mij elke dag
In de zon te staan.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Antoinette » 03 dec 2010 21:25

natuurlijk mag je dat weten.
Ik ben volgeling van Jezus, en ik laat me niet in een hokje/stroming plaatsen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Race406 » 06 dec 2010 10:50

Antoinette schreef:natuurlijk mag je dat weten.
Ik ben volgeling van Jezus, en ik laat me niet in een hokje/stroming plaatsen.


Ze bedoelt welke ker je lid van bent. Is toch geen geheim?
PS: Ik ben CGK.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Wat is het verschil?

Berichtdoor Spons » 09 dec 2010 22:37

zo als je hem later bijstelt is het een heel ander verhaal :) en had dan even vermeld dat je al wat onderzoek had gedaan, dit is geen katholiek forum. maar een christeijk forum (oke dat zijn katholieken ook.. ) en wel een van de rechtse kant, (ja ook daar zitten verschillen in ... ) je hebt ook overigens ook oud katholiek geloof ! Daar al ervaringen mee ?

en voor de rest welkom, geniet van elkaar hier en hopelijk heb je wat aan ons :)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten