Een vraag aan de christenen!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor Antoinette » 04 jun 2010 10:21

MID schreef:Marnix,

Het probleem met jouw aangehaalde bijbelverzen is dat ze tegenstrijdig zijn met andere bijbelverzen.
En we mogen aannemen dat de Boodschap van Allâh geen tegenstrijdigheden mag bevatten, anders zou deze niet heilig geacht kunnen worden en dus niet toegekend mogen worden aan Allâh.

De bijbelverzen geven volgens jou aan dat Jezus als zijnde zoon van God de Vader gestorven is, zodat al onze zondes vergeven worden.
Echter wordt er in de onderstaande bijbelvers heel anders beweert, namelijk in 2 Korintiërs 5:10 staat:

"Want voor de rechter stoel van Christus moeten we allemaal opening van zaken geven, en dan zal iedereen betaald krijgen overeenkomstig het goed of het kwaad dat hij tijdens zijn leven gedaan heeft".


Er staat: 10 Want we moeten allemaal voor de rechterstoel van Christus verschijnen. Dan zal iedereen loon ontvangen voor wat hij tijdens zijn leven heeft gedaan, goed of kwaad.
In Christus zijn wij dood voor de zonde, dus worden we enkel beloond!
Romeinen 6:11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde maar levend voor God, in uw eenheid met Christus Jezus.
Rom 5:21: Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer

Alleen als Jezus niet je zonden heeft verzoend zul je zelf op moeten draaien voor je zonden.

Het is maar hoe je het interpreteerd en uitlegt....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23650
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor Marnix » 04 jun 2010 11:26

Beste MID,

Het is misschien goed om verder te lezen in het gedeelte wat je hebt aangehaald. Dan lees je dat Paulus zegt:

14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd. 19 Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21 God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.

Elke keer staat er dat we door Christus met God verzoend zijn. Is wat jij citeerde dan een tegenstrijdigheid? Absoluut niet. Het is niet zo dat iemand die gelooft gewoon kan doen wat hij wil, hij wordt immers toch wel vergeven. De Bijbel leert ons dat geloof zonder werken dood is. Als iemand gelooft moet dat ook uit zijn daden blijken. En daarom zullen we ook op onze daden beoordeeld worden, het gaat er om of we geloven en geloof gaat altijd gepaard met daden, anders is er geen geloof. Zoals Jakobus ook zegt:

3 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel.
14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? 15 Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, 16 en een van u zegt dan: ‘Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!’ zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften – wat heeft dat voor zin? 17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. 19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen. 20 Dwaas, wilt u het bewijs dat geloof zonder daden nutteloos is? 21 Werd het onze voorvader Abraham niet als een rechtvaardige daad toegerekend dat hij zijn zoon Isaak op het altaar wilde offeren? 22 U ziet hoe geloof en handelen daar hand in hand gaan, en hoe het geloof vervolmaakt wordt door daden. 23 Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd. 24 U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof. 25 Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken? 26 Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.


(Hoofdstuk 2)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Posthoorn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2010 12:31

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor Posthoorn » 04 jun 2010 14:45

MID schreef:O Jullie, die Jezus aanbidden!

Ik heb wat vragen die antwoorden vereisen.

Wat voor god is Hij die van het leven wordt beroofd door een aantal stervelingen of was hij juist vergenoegd met deze daad

en zullen zijn belagers per slot aanspraak mogen maken op zijn zegeningen

of zeggen jullie dat Jezus in werkelijkheid gruwelt van deze daad?


Maar dan moeten jullie toch inzien dat deze stervelingen voor even sterker waren dan god

en het meest frappante is dat het dagelijkse leven zich continueerde terwijl de Schepper in diepe slaap verkeerde.

Zon en maan die elkaar afwisselen. Zij leken de bediening van god geen seconde te missen.

Wie was het dan die deze zaken bleef leiden toen de heer aan de kruis werd gespijkerd?

En waarom stak niemand hem de hand toe toen hij keer op keer om hulp smeek?

Ik verwonder mij over deze schepping die onaandoenlijk van gemoed is.

Hoe heeft zij roerloos kunnen staan toekijken naar de lijdensweg van Jezus?

En dan heb je ook nog zijn herrijzenis na de dood.

Heeft hij dat geregeld of heeft hij dat te danken aan één van jullie andere goden?

Het meest verbazingwekkende is dat een gat in de grond als graf heeft gediend voor niemand minder dan god.

Nog vreemder is de buik die hem in zich heeft gedragen.

Negen maanden lang weggestopt in het donker.

Slurpend aan de moederkoek.

Om vervolgens via het geslachtsorgaan naar buiten te komen.

Klein, zwak, argeloos en sabbelend aan zijn moeders borst.

Om zo de nodige voedsel tot zich te nemen.

En zoals te verwachten is, moest hij zich ook ontlasten.

Wees toch eens waarheidlievend en zeg mij: “Zijn dit de kenmerken van een ware god?”

Verheven is Allâh boven datgene wat de christenen aan hem toekennen.

Zij zullen allen zeker ondervraagd worden over deze onwaarheden.

Dus komt tot besef voordat het te laat is!

Fundamentele vragen! Er is denk ik één ding heel belangrijk in deze kwestie: dat je God niet moet identificeren met Jezus.
Jezus is Gods Zoon, en dáárom is Hij Zelf ook God.
Maar God is niet Jezus. Daarom kun je ook niet zeggen dat God aan het kruis is gegaan en dat God in het graf is geweest en weer opgestaan, nee, dat was de Zoon van God, de Mens Jezus.

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor phox » 05 jun 2010 21:20

MID schreef:...

Hierin wordt dus verteld dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, en niet iemand anders kan zijn daden op zich nemen en deze persoon gestraft zal worden overeenkomstig het goed of kwaad dat hij verricht heeft.

Dit is precies wat de Islâm ons leert. In de Edele Qur'ân zegt Allâh namelijk:

"Allâh belast geen ziel boven haar vermogen. Voor haar is wat zij verdient en tegen haar is ook wat zij verdient." {Al Baqarah 2: 286}

"Een vreest de Dag, waarop geen ziel een andere ziel van nut kan zijn, waarop geen losprijs van haar zal worden aanvaard, geen voorspraak haar zal baten, noch zullen zij worden geholpen." {Al Baqarah 2: 123}

Hiermee wordt bedoelt dat op de dag des oordeels, niemand de macht heeft om de zonden en beloningen van iemand anders over te nemen. Iedereen is voor zichzelf verantwoordelijk.

"Wie streeft, streeft slechts voor zichzelf." {Al Ankabut 29:6}
Hiermee wordt bedoelt dat wie actief/ hard werkt, de gevolgen van deze activiteit zijn voor diegene zelf.

"En op die Dag zal geen ziel onrecht worden aangedaan, noch zult gij worden beloond, behalve overeenkomstig uw daden." {Jâsîn 36:54}

Dat is nou precies het trieste voor moslims... Dat jij zelf, en alléén jij zelf, verantwoording zult moeten afleggen over hoe jij jouw leven geleefd hebt. Dat gegeven kan iedere moslim alleen maar met een diepe vrees vervullen, want geen enkel mens kan leven naar de maatstaven die God van ons eist. Wij zijn allemaal zondaars en daarom verachtelijk voor God. Iedere moslim weet dus nu al hoe het in het oordeel met hem/haar zal eindigen: Gods toorn zal over hem/haar komen en die zal oneindig veel zwaarder zijn dan het ergste wat men zich kan voorstellen.

Voor jou is er echter blijde hoop, want ik geloof dat het niet voor niets is dat jij je bent gaan verdiepen in het christelijk geloof. Ik hoop en bid dat ook jij Jezus mag vinden en Hem mag aannemen als jouw Zaligmaker! Dat je niet meer bang hoeft te zijn voor God, maar Hem zult zien en ervaren als de Vader die Hij voor je wil zijn. Dat je vervuld mag worden met de Heilige Geest die je zal leiden. Dát is het wonder van de Drie-eenheid! Ik heb de Heilige Geest als laatste genoemd, maar ongetwijfeld is die nu al in je aan het werken, ook al zie je dat zelf waarschijnlijk nog helemaal niet zo. Nogmaals: ik geloof niet dat God moslims (of wie dan ook) zonder reden beweegt om de Bijbel te gaan lezen.

Ik weet dat veel mensen hier op het forum hetzelfde voor je zullen bidden.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor Laodicea » 28 jun 2010 01:14

Marnix schreef:
Nagelezen, het was aan het eind van de duisternis, maar wel in die duisternis dus. Zowel Marcus als Lukas noemen dit. Er viel duisternis is en vervolgens aan het einde daarvan riep Jezus die woorden en gaf de geest. En zie de reactie van de centurio.

Niet geheel onbelangrijk; die woorden zijn de aanhef van Psalm 22:

2 Mijn God, mijn God,
waarom hebt u mij verlaten?
U blijft ver weg en redt mij niet,
ook al schreeuw ik het uit.
3 ‘Mijn God!’ roep ik
overdag, en u antwoordt niet,
’s nachts, en ik vind geen rust.

4 U bent de Heilige,
die op Israëls lofzangen troont.
5 Op u hebben onze voorouders vertrouwd;
zij hebben vertrouwd en u verloste hen,
6 tot u geroepen en zij ontkwamen,
op u vertrouwd en zij werden niet beschaamd.

7 Maar ik ben een worm en geen mens,
door iedereen versmaad, bij het volk veracht.
8 Allen die mij zien, bespotten mij,
ze schudden meewarig het hoofd:
9 ‘Wend je tot de HEER! Laat hij je verlossen,
laat hij je bevrijden, hij houdt toch van je?’

10 U hebt mij uit de buik van mijn moeder gehaald,
mij aan haar borsten toevertrouwd,
11 bij mijn geboorte vingen uw handen mij op,
van de moederschoot af bent u mijn God.

12 Blijf dan niet ver van mij,
want de nood is nabij
en er is niemand die helpt.
13 Een troep stieren staat om mij heen,
buffels van Basan omsingelen mij,
14 roofzuchtige, brullende leeuwen
sperren hun muil naar mij open.

15 Als water ben ik uitgegoten,
mijn gebeente valt uiteen,
mijn hart is als was,
het smelt in mijn lijf.
16 Mijn kracht is droog als een potscherf,
mijn tong kleeft aan mijn gehemelte,
u legt mij neer in het stof van de dood.

17 Honden staan om mij heen,
een woeste bende sluit mij in,
zij hebben mijn handen en voeten doorboord.
Noot [sluiten]
(22:17) zij hebben [...] doorboord – Volgens sommige Hebreeuwse handschriften en de Septuaginta. MT (betekenis van het Hebreeuws onzeker): ‘als een leeuw’.
18 Ik kan al mijn beenderen tellen.
Zij kijken vol leedvermaak toe,
19 verdelen mijn kleren onder elkaar
en werpen het lot om mijn mantel.

20 HEER, houd u niet ver van mij,
mijn sterkte, snel mij te hulp.
21 Bevrijd mijn ziel van het zwaard,
mijn leven uit de greep van die honden.
22 Red mij uit de muil van de leeuw,
bescherm mij tegen de horens van de wilde stier.
U geeft mij antwoord.

23 Ik zal uw naam bekendmaken,
u loven in de kring van mijn volk.
24 Loof hem, allen die de HEER vrezen,
breng hem eer, kinderen van Jakob,
wees beducht voor hem, volk van Israël.

25 Hij veracht de zwakke niet,
verafschuwt niet wie wordt vernederd,
hij wendt zijn blik niet van hem af,
maar hoort zijn hulpgeroep.

26 Van u komt mijn lofzang in de kring van het volk,
mijn geloften los ik in bij wie u vrezen.
27 De vernederden zullen eten en worden verzadigd.
Zij die hem zoeken, brengen lof aan de HEER.
Voor altijd mogen jullie leven!

28 Overal, tot aan de einden der aarde,
zal men de HEER gedenken en zich tot hem wenden.
Voor u zullen zich buigen
alle stammen en volken.
29 Want het koningschap is aan de HEER,
hij heerst over de volken.

30 Wie op aarde in overvloed leven,
zullen aanzitten en zich voor hem buigen.
Ook zullen voor hem knielen
wie in het graf zijn neergedaald,
wie hun leven niet konden behouden.

31 Een nieuw geslacht zal hem dienen
en aan de kinderen vertellen van de Heer;
32 aan het volk dat nog geboren moet worden
zal het van zijn gerechtigheid verhalen:
hij is een God van daden.


Als men een dergelijke aanhef uitriep, dan wilde dat zeggen dat men de hele psalm bedoelt.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor Laodicea » 28 jun 2010 01:24

MID schreef:
Het probleem met jouw aangehaalde bijbelverzen is dat ze tegenstrijdig zijn met andere bijbelverzen.
:lol: Dat zou een probleem kúnnen zijn als het Christendom een religie v/h Boek was. Maar dat is het niet. De Bijbel is de Koran niet.
En we mogen aannemen dat de Boodschap van Allâh geen tegenstrijdigheden mag bevatten, anders zou deze niet heilig geacht kunnen worden en dus niet toegekend mogen worden aan Allâh.

Dat is dus het probleem als God alleen een boek zou hebben gegeven en geen boek-uitlegger. Élke tekst is multipretabel, en hoe meer tijd en afstand er is tot de cultuur en het tijdvak van herkomst, hoe meer de hermeneutische ruimte toeneemt. Dat geldt voor de Koran natuurlijk idem dito. Een flauw voorbeeld daarvan vindt je hier: KLIK, maar ook serieuze stemmen als Luxenberg et. al. maken dit manifest.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Berjan

Re: Een vraag aan de christenen!

Berichtdoor Berjan » 28 jun 2010 09:58

Beste MID,

Het is misschien goed om verder te lezen in het gedeelte wat je hebt aangehaald. Dan lees je dat Paulus zegt:

14 Wat ons drijft is de liefde van Christus, omdat we ervan overtuigd zijn dat één mens voor alle mensen is gestorven, waardoor alle mensen zijn gestorven, 15 en dat hij voor allen is gestorven opdat de levenden niet langer voor zichzelf zouden leven, maar voor hem die voor de levenden is gestorven en is opgewekt. 16 Daarom beoordelen we vanaf nu niemand meer volgens de maatstaven van deze wereld; ook Christus niet, die we vroeger wel volgens die maatstaven beoordeelden. 17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. 18 Dit alles is het werk van God. Hij heeft ons door Christus met zich verzoend en ons de verkondiging daarover toevertrouwd. 19 Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd. 20 Wij zijn gezanten van Christus, God doet door ons zijn oproep. Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen. 21 God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.


Welke vertaling is dit?

Want in de goede vertaling staat dat we Christus niet meer naar het vlees mogen kennen. Dat is iets heel anders dan naar de Wereld mogen beoordelen.

De vertaling naar eigen hand zetten, dat is hier gedaan.

De gnostiek van Paulus weg vertalen, want dat kan natuurlijk niet :^o


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten