Filosoof schreef:Wel frappant dat zijn kinderen, zijn vee en zijn bezit het op gruwelijke wijze moesten ontgelden.
Wat zou jij dan gedaan hebben in die situatie? Het is ongetwijfeld de beste manier geweest. Daarbij krijgen zijn kinderen weer een opstanding en zullen de gedachte hetzelfde aanvoelen als dat je als kind zijnde een schaafwond hebt opgelopen.
Filosoof schreef:Niet terecht. Erfzonde is namelijk iets waar de erfgenaam in kwestie niets aan kan doen. Het zou toch ook vreemd zijn als een topcrimineel sterft en de rechter tegen diens zoon zegt: 'Je vader is gestorven, dus nu moet jij de bak in, en heel je nageslacht met je.'
Dit is wel een beetje scheef zou God dan toch nog iedereen eeuwig leven moeten geven? of alleen de mensen die fouten maken? Iedereen maakt fouten, dus zou toch weer iedereen dood moeten? Nu krijgen ze tenminste nog een 2e kans, en als het allemaal voorbij is binnenkort, dan zullen alle overlevende ook zien hoe het wel moet.
Filosoof schreef:Wel, als hij er bij zegt dat de gehele mensheid voor eeuwig wordt gestraft, dat er kanker en aids in de wereld komen, dat er zondvloeden zullen komen, dat er mensen aan het kruis moeten hangen, dat er plagen en pestilentiën over de aarde worden uitgestrooid, dat iedereen dood zal gaan en velen daarvan ook nog eens voor eeuwig verdoemd zullen worden, etc.
Nee, dan zou ik die kast sowieso niet openmaken. Dat is voor mij dan ook een aanwijzing dat Eva net zomin beste wat de gevolgen zouden zijn als ik, wanneer die vriend alleen maar zou zeggen dat ik niet in die kast mag kijken. En dat hij me dan het huis uit zou zetten, oké, maar dat hij al die dingen die ik hierboven noemde in praktijk zou brengen, nee, dan zou het sowieso al geen vriend van me zijn, vrees ik.
Dus alleen als je dat zou weten zou je het niet doen? Dus ondanks alles wat hij voor je doet, zou je nog niet eens zoiets simpels kunnen doen. Beter gezegd, niet kunnen doen? Dat zegt dan toch meer over jou (in dit voorbeeld) dan over de huisbaas?
Filosoof schreef:Fout. Je zei namelijk eerst zelf dat er nog geen tien rechtvaardigen waren, niet dat er nog geen tien onschuldige kindjes die in een slecht klimaat op zouden groeien en daarom maar gewoon dood moesten. Kortom: God beschouwde die baby's niet als rechtvaardig. Zelfde geldt voor de gehandicapten in de stad, om maar een voorbeeldje te noemen.
Als die mensen godvrezend zouden zijn. Als ze God zouden aanbidden, of een goed hart zouden hebben, dan zou Hij ze nog laten leven. Maar dat was niet het geval.
Filosoof schreef: Daar komt nog bij dat je zelf al aangeeft dat het slechte klimaat de reden is van de toekomstige slechtheid van die kindjes. Ofwel: dat die kindjes daar niets aan kunnen doen omdat ze geïndoctrineerd worden met de slechtheid van die ouders (en die ouders hebben ooit datzelfde meegemaakt met hun ouders).
Nee hoor, ze hadden zelf de keuze om dat te doen. Noach was ook de enige rechtvaardige in een goddeloze wereld. Hij was ook anders. Het is maar net hoe je in het leven staat. God kijkt naar de harten van mensen, dat is dieper dan dat wij kunnen kijken.
Filosoof schreef:Vroeger had je kruistochten, brandstapels, burgeroorlogen, etc.
Dus het hele fenomeen wat je samenvat is te betrekken op alle plaatsen en tijden.
Altijd in deze maten?
Hier een artikel dat ik heb bewaard.
1. Natie zal tegen natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk” (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:4). De auteur Ernest Hemingway noemde de Eerste Wereldoorlog „de meest kolossale, moordzuchtige, door wanbeleid gekenmerkte slachtpartij die ooit op aarde heeft plaatsgevonden”. Volgens het boek The World in the Crucible — 1914–1919 luidde dit „een nieuwe dimensie van oorlogvoering in, de eerste totale oorlog die de mensheid meemaakte. De duur, hevigheid en omvang ervan overtroffen alles wat men tot dusver had gekend of algemeen verwachtte.” Toen kwam de Tweede Wereldoorlog, die nog veel destructiever bleek dan de Eerste Wereldoorlog. „De twintigste eeuw”, zo zegt Hugh Thomas, hoogleraar in de geschiedenis, „is overheerst door het machinegeweer, de tank, de B-52, de atoombom en, tot slot, de geleide raket. Ze heeft zich onderscheiden door oorlogen bloediger en vernietigender dan die in enige andere eeuw.” Het is waar dat er na het einde van de Koude Oorlog veel over ontwapening is gesproken. Toch zullen er, aldus de schatting van één rapport, na voorgestelde reducties nog zo’n 10.000 tot 20.000 kernkoppen overblijven — ruim 900 maal de vuurkracht die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt.
2. ’Er zullen voedseltekorten zijn’ (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:5, 6, 8). Sinds 1914 zijn er ten minste twintig grote hongersnoden geweest. Bangladesh, Boeroendi, China, Ethiopië, Griekenland, India, Kambodja, Nigeria, Rusland, Rwanda, Soedan en Somalië behoren tot de getroffen gebieden. Maar hongersnood wordt niet altijd door voedselgebrek veroorzaakt. „In de afgelopen decennia is de wereldvoedselvoorziening sneller gegroeid dan haar bevolking”, concludeerde een groep landbouwdeskundigen en -economen. „Maar omdat ten minste 800 miljoen mensen in diepe armoede leven, . . . zijn zij niet in staat voldoende van de overvloed te kopen om hen voor chronische ondervoeding te vrijwaren.” In andere gevallen is er politiek bij betrokken. Dr. Abdelgalil Elmekki van de University of Toronto haalt twee voorbeelden aan waarin duizenden van honger omkwamen terwijl het land waarin zij woonden enorme hoeveelheden voedsel exporteerde. De regeringen schenen het veel belangrijker te vinden buitenlandse valuta te verwerven om hun oorlogen te financieren dan hun burgers van voedsel te voorzien. De conclusie van dr. Elmekki? Honger is vaak „een zaak van distributie en regeringsbeleid”.
3. „Pestilenties” (Lukas 21:11; Openbaring 6:8). De Spaanse griep van 1918/1919 eiste ten minste 21 miljoen levens. „Nog nooit in de geschiedenis was de wereld geteisterd door een moordenaar die in zo’n korte tijd een eind maakte aan het leven van zo veel mensen”, schrijft A. A. Hoehling in The Great Epidemic. In deze tijd blijven pestilenties voortwoeden. Elk jaar sterven vijf miljoen mensen aan kanker, eisen ziekten die gepaard gaan met diarree het leven van meer dan drie miljoen zuigelingen en kinderen en vinden drie miljoen mensen de dood door tuberculose. Infecties van het ademhalingsstelsel, voornamelijk longontsteking, doden jaarlijks drie en een half miljoen kinderen onder de vijf jaar. En een ontstellend aantal van twee en een half miljard mensen — de helft van de wereldbevolking — lijdt aan ziekten die worden veroorzaakt door onvoldoende of verontreinigd water en slechte sanitaire voorzieningen. De aidsepidemie verschaft een verdere herinnering aan het feit dat de mens, ondanks zijn reusachtige medische prestaties, niet in staat is pestilenties uit te bannen.
4. „De mensen zullen . . . het geld liefhebben” (2 Timotheüs 3:2). In landen over de gehele wereld schijnen mensen een onverzadigbaar verlangen naar grotere rijkdom te hebben. „Succes” wordt vaak afgemeten naar iemands salaris, „prestatie” naar wat iemand bezit. „Het materialisme zal . . . een van de aandrijvende krachten in de Amerikaanse samenleving blijven, alsook een in belangrijkheid toenemende kracht op andere grote markten”, verklaarde de vice-presidente van een reclamebureau. Is dit ook zo waar jij woont?
5. „Ongehoorzaam aan ouders” (2 Timotheüs 3:2). Hedendaagse ouders, leerkrachten en anderen ervaren uit de eerste hand dat veel kinderen respectloos en ongehoorzaam zijn. Sommige van deze jongeren reageren op het wangedrag van hun ouders of imiteren het. Steeds meer kinderen verliezen het vertrouwen in — en komen in opstand tegen — de school, de wet, religie en hun ouders. „De trend is”, zo zegt een ervaren leraar, „dat zij voor niets ook maar een greintje respect schijnen te hebben.” Gelukkig leggen veel godvrezende kinderen echter een voorbeeldig gedrag aan de dag.
6. „Heftig” (2 Timotheüs 3:3). Het Griekse woord dat met „heftig” is vertaald, betekent ’ongetemd, wild, zonder menselijke sympathie en empathie’. Wat is dit een goede beschrijving van de vele bedrijvers van het huidige geweld! „Het leven is . . . zo traumatisch, zo vervuld van bloederige gruweldaden, dat men ijzersterke zenuwen moet hebben om het dagelijkse nieuws te lezen”, stond in een redactioneel artikel. Een portier van een flatgebouw merkte op dat veel jongeren de ogen schijnen te sluiten voor de gevolgen van hun daden. Hij zei: „De denkwijze is: ’Ik weet niet wat er morgen gebeurt. Ik zorg dat ik vandaag krijg wat ik hebben wil.’”
7. „Zonder natuurlijke genegenheid” (2 Timotheüs 3:3). Deze zinsnede is de vertaling van een Grieks woord dat „harteloos, onmenselijk” betekent en duidt op „gebrek aan natuurlijke gezinsgenegenheid” (The New International Dictionary of New Testament Theology). Genegenheid is vaak ver te zoeken in uitgerekend die omgeving waarin ze zou moeten gedijen — het gezin. Berichten van wrede behandeling van huwelijkspartners, kinderen en zelfs van bejaarde ouders zijn verontrustend algemeen geworden. Eén onderzoeksteam merkte op: „Menselijk geweld — of dit nu een klap of een stoot is, een steek met een mes of een schot uit een vuurwapen — komt vaker voor binnen de gezinskring dan waar maar ook in onze samenleving.”
8. „Die een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten” (2 Timotheüs 3:5). De bijbel bezit de kracht om levens ten goede te veranderen (Efeziërs 4:22-24). Toch gebruiken velen in deze tijd hun religie als een scherm waarachter zij onrechtvaardige daden beoefenen die God mishagen. Religieuze leiders zien liegen, stelen en seksueel wangedrag vaak door de vingers. Veel religies prediken liefde maar steunen oorlogvoering. „In de naam van de Opperste Schepper”, zo wordt in een redactioneel artikel in het tijdschrift India Today opgemerkt, „hebben mensen de afschuwelijkste wreedheden tegen hun medeschepselen begaan.” In feite zijn de twee bloedigste conflicten in de afgelopen tijd — de Eerste en de Tweede Wereldoorlog — in het hartje van de christenheid uitgebroken.
9. „De aarde verderven” (Openbaring 11:18). Meer dan 1600 wetenschappers afkomstig uit de gehele wereld, onder wie 104 Nobelprijswinnaars, onderschreven een door de Unie van bezorgde wetenschappers (UCS) uitgegeven waarschuwing die luidde: „Mens en natuur koersen op een frontale botsing af. . . . Er resten ons niet meer dan enkele decennia voordat de kans om de bedreigingen af te wenden, zal zijn verkeken.” In het rapport stond dat de levensbedreigende praktijken van de mens „de wereld zo kunnen veranderen dat ze niet meer in staat zal zijn het leven zoals wij het kennen in stand te houden”. Aantasting van de ozonlaag, waterverontreiniging, ontbossing, opwarming van de aarde, verlies van bodemproduktiviteit en het uitsterven van vele plante- en diersoorten werden aangehaald als urgente problemen die aangepakt moesten worden. „Ons geknoei met het web des levens, waarvan de draden zo nauw verweven zijn,” aldus de UCS, „zou wijdverbreide gevolgen teweeg kunnen brengen, met inbegrip van de ineenstorting van biologische systemen waarvan wij de reacties en interacties slechts ten dele begrijpen.”