Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 17:27

Krukje schreef:Hoewel aan Gods woorden niet te twijfelen valt, trekt Satan alles in twijfel. Zelfs de liefde van God.

Dat verbaast me allerminst, om eerlijk te zijn. En dat is m.i. juist door het bijbelboek Job te verklaren. God gaf toestemming tot gruwelen waar ik voor geen goud aan zou deelnemen. Maar goed, ieder z'n mening hè. Voor mij is zoiets in elk geval niet goed te praten.

Krukje schreef: Dat we allemaal doodgaan, daar kunnen we niets aan doen. Dat hebben we van adam geërfd.

Afijn, niet terecht dus.

Krukje schreef:Niet waar. Ze wisten dat ze God moesten gehoorzamen. En ze hebben zijn woorden in twijfel getrokken. Ze hebben hem vernederd door in feite te zeggen dat God niet de waarheid spreekt!

A: Weten en beseffen, daar ligt de kloof, Krukje. Adam en Eva wisten wel, maar beseften niet omdat dat besef pas kwam na het eten van de verboden boom.
B: Van fouten leert men. God strafte gelijk.

Krukje schreef:Weet jij hoe die mensen waren? Ze verdiende de dood waarschijnlijk wel. Het klinkt cru maar dat is misschien wel de werkelijkheid. Je kent vast het verslag van Sodom en Gomorra. Abraham vroeg zich ook af of God echt de stad zou vernietigen met allemaal rechtvaardigen erin.
„Het klaaggeschrei over Sodom en Gomorra,” zo zei Jehovah, „ja, het is luid, en hun zonde, ja, ze is zeer zwaar.” God zond daarom zijn engelen om Sodom te vernietigen, waarbij hij Abraham de verzekering gaf dat hij de hele stad zou sparen indien er tien rechtvaardigen in gevonden zouden worden. — Ge 18:16, 20-33. En ze waren er niet.

Aha. De stad telde dus minder dan 10 baby's? Frappant...
Of bedoel je te zeggen dat ook die baby's schuldig waren en de dood verdienden?

Krukje schreef:Zo uit mijn hoofd kan ik het niet herinneren dat het in de bijbel staat. Misschien toch nog een quote?

Openbaringen 12:4
Zijn staart vaagde een derde deel van de sterren aan de hemel weg en wierp ze op de aarde.

Een abstracte benadering. Theologen veronderstellen dat dit een derde van de engelen betreft. Hun criteria ken ik niet, maar vanuit de grondtekst moet ongetwijfeld een en ander verduidelijkt kunnen worden.

Krukje schreef:Je hebt hier gelijk in. Ik vind dat God het juist wel verdient om aanbeden te worden. Ik wil Satan ongelijk bewijzen dat de mens zichzelf niet kan onderhouden zonder Gods leiding. Dat kan ook niet. Kijk maar naar de geschiedenis. En als je heden ten dage kijkt zie je dat het allemaal alleen maar erger wordt.

Ik kan me goed indenken dat jij vindt dat God het wel verdient. Tientallen jaren vond ik hetzelfde.
En of het allemaal alleen maar erger wordt betwijfel ik ten zeerste. De moraal van een groot deel van de beschavingen is goed ontwikkeld. Beter dan voorheen. Stukken beter.

Krukje schreef:Mag ik je wel nog vragen wat voor geloof je had? Want je hebt erg veel bijbel kennis.

Natuurlijk mag je dat vragen.
Ik was protestants christelijk en ging naar de Nederlands Hervormde Kerk, hoewel ik me ook prima thuisvoelde in de Christelijk Gereformeerde Kerk.

En hé, hartelijk dank voor je respons, weer. Ik hoop niet dat ik je kwets of wat dan ook, want mijn mening ligt ver bij de jouwe vandaan.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Krukje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 jul 2009 19:25
Locatie: Nederland

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Krukje » 05 aug 2009 18:07

Filosoof schreef:Dat verbaast me allerminst, om eerlijk te zijn. En dat is m.i. juist door het bijbelboek Job te verklaren. God gaf toestemming tot gruwelen waar ik voor geen goud aan zou deelnemen. Maar goed, ieder z'n mening hè. Voor mij is zoiets in elk geval niet goed te praten.


Job had echte liefde voor God. Daarna is Job ook rijkelijk beloond.

Filosoof schreef:Afijn, niet terecht dus.

Wel terecht. Alleen volmaakte mensen kunnen eeuwig leven krijgen. Aangezien Niemand volmaakt is (nog niet) kan (nog) niemand eeuwig leven krijgen. De kans om zo goed mogelijk te leven hebben we nu. Indien we dit doen, dan kunnen uitkijken naar eeuwig leven. Als volmaakte mensen in een volmaakte wereld.

Filosoof schreef:A: Weten en beseffen, daar ligt de kloof, Krukje. Adam en Eva wisten wel, maar beseften niet omdat dat besef pas kwam na het eten van de verboden boom.
B: Van fouten leert men. God strafte gelijk.

Stel je eens je beste vriend voor. Je bent iedere dag bij hem. Samen sporten, praten, eten, je woont bij hem in een prachtige villa. Zonder hem zou je niets zijn. Hij vraagt je, je mag alles gebruiken in dit huis, maar in één kast, daar mag je niet in kijken, als je dat toch doet dan zet ik je direct uit huis. Zou je het dan stiekem toch doen? Zou je dan toch stiekem kijken? Stel je kijkt, en hij komt erachter, heeft hij dan niet alle recht om je meteen uit huis te gooien?

Filosoof schreef:Aha. De stad telde dus minder dan 10 baby's? Frappant...
Of bedoel je te zeggen dat ook die baby's schuldig waren en de dood verdienden?

Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Aks een kind in een slecht klimaat opgroeit, zal het hoogst waarschijnlijk ook niet anders worden.

Filosoof schreef:Openbaringen 12:4
Zijn staart vaagde een derde deel van de sterren aan de hemel weg en wierp ze op de aarde.

Een abstracte benadering. Theologen veronderstellen dat dit een derde van de engelen betreft. Hun criteria ken ik niet, maar vanuit de grondtekst moet ongetwijfeld een en ander verduidelijkt kunnen worden.


Je hebt gelijk ja. In die schriftplaatsen wordt Satan de Duivel symbolisch afgebeeld als een „grote vuriggekleurde draak” die een „staart” heeft waarmee hij „een derde deel van de sterren des hemels” meesleept. Satan was in staat zijn invloed als een „staart” te gebruiken om andere „sterren”, geestenzonen van God, ertoe te bewegen zich in een opstandige handelwijze bij hem aan te sluiten. (Vergelijk Job 38:7, waar geestenzonen van God „morgensterren” worden genoemd.)

Filosoof schreef:Ik kan me goed indenken dat jij vindt dat God het wel verdient. Tientallen jaren vond ik hetzelfde.
En of het allemaal alleen maar erger wordt betwijfel ik ten zeerste. De moraal van een groot deel van de beschavingen is goed ontwikkeld. Beter dan voorheen. Stukken beter.


Sla je bijbel eens open en lees wat er in 2 Timotheüs 3:1-5 staat. De apostel Paulus schrijft dat „er in de laatste dagen kritieke tijden zullen aanbreken, die moeilijk zijn door te komen”. Dan noemt hij twintig karaktertrekken op waardoor goddeloze mensen gekenmerkt zouden worden. Kijk dan nu eens naar de samenleving... Hier een paar quotes uit bekende tijdschriften.
.
’Ze hebben zichzelf lief’ (2 Timotheüs 3:2). „[Mensen] staan er als nooit tevoren op hun eigen zin te doen. [Ze] worden langzamerhand goden, en ze verwachten ook zo behandeld te worden.” — Financial Times, nieuwsblad, Engeland.

’Ze hebben het geld lief’ (2 Timotheüs 3:2). „Het materialistische ego heeft het de afgelopen tijd gewonnen van de bescheidenheid. Je leven is pas de moeite waard als je in de maatschappij als rijk wordt beschouwd.” — Jakarta Post, nieuwsblad, Indonesië.

’Ze zijn ongehoorzaam aan ouders’ (2 Timotheüs 3:2). „Ouders staan versteld als hun vierjarige hen commandeert alsof hij Lodewijk XIV is of als hun achtjarige schreeuwt: ’Ik haat je!’” — American Educator, tijdschrift, Verenigde Staten.

’Ze zijn deloyaal’ (2 Timotheüs 3:2). „De sterk toegenomen bereidheid van mannen om hun partner en kinderen in de steek te laten, is misschien wel de grootste verandering van normen en waarden.” — Wilson Quarterly, tijdschrift, Verenigde Staten.

’Het ontbreekt hun aan natuurlijke genegenheid’ (2 Timotheüs 3:3). „Geweld binnen het gezin is de overheersende factor in het dagelijks leven van bevolkingsgroepen over de hele wereld.” — Journal of the American Medical Association, tijdschrift, Verenigde Staten.

’Ze hebben geen zelfbeheersing’ (2 Timotheüs 3:3). „Veel van de verhalen die elke ochtend op de voorpagina van de krant staan, gaan over mensen zonder zelfbeheersing en zonder geestkracht, die onbarmhartig zijn tegenover hun medemensen en zelfs tegenover zichzelf. . . . Als onze maatschappij op deze manier agressie blijft goedkeuren, zal ze binnenkort ontdaan zijn van alle moraal.” — Bangkok Post, nieuwsblad, Thailand.

’Ze zijn heftig’ (2 Timotheüs 3:3). „Redeloze woede en onbeheerste agressie zijn zichtbaar in het verkeer, bij mishandeling binnen het gezin, . . . en in het duidelijk zinloze en onnodige geweld waarmee misdrijven vaak gepaard gaan. Geweld wordt als willekeurig en onvoorspelbaar ervaren, en mensen blijven gedesoriënteerd en kwetsbaar achter.” — Business Day, nieuwsblad, Zuid-Afrika.

’Ze hebben meer liefde voor genoegens dan liefde voor God’ (2 Timotheüs 3:4). „Seksuele bevrijding is een morele kruistocht geworden waarin de christelijke moraal de vijand is.” — Boundless, een internettijdschrift.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 18:19

Krukje schreef:Job had echte liefde voor God. Daarna is Job ook rijkelijk beloond.

Wel frappant dat zijn kinderen, zijn vee en zijn bezit het op gruwelijke wijze moesten ontgelden.

Krukje schreef:Wel terecht. Alleen volmaakte mensen kunnen eeuwig leven krijgen. Aangezien Niemand volmaakt is (nog niet) kan (nog) niemand eeuwig leven krijgen. De kans om zo goed mogelijk te leven hebben we nu. Indien we dit doen, dan kunnen uitkijken naar eeuwig leven. Als volmaakte mensen in een volmaakte wereld.

Niet terecht. Erfzonde is namelijk iets waar de erfgenaam in kwestie niets aan kan doen. Het zou toch ook vreemd zijn als een topcrimineel sterft en de rechter tegen diens zoon zegt: 'Je vader is gestorven, dus nu moet jij de bak in, en heel je nageslacht met je.'

Krukje schreef:Stel je eens je beste vriend voor. Je bent iedere dag bij hem. Samen sporten, praten, eten, je woont bij hem in een prachtige villa. Zonder hem zou je niets zijn. Hij vraagt je, je mag alles gebruiken in dit huis, maar in één kast, daar mag je niet in kijken, als je dat toch doet dan zet ik je direct uit huis. Zou je het dan stiekem toch doen? Zou je dan toch stiekem kijken? Stel je kijkt, en hij komt erachter, heeft hij dan niet alle recht om je meteen uit huis te gooien?

Wel, als hij er bij zegt dat de gehele mensheid voor eeuwig wordt gestraft, dat er kanker en aids in de wereld komen, dat er zondvloeden zullen komen, dat er mensen aan het kruis moeten hangen, dat er plagen en pestilentiën over de aarde worden uitgestrooid, dat iedereen dood zal gaan en velen daarvan ook nog eens voor eeuwig verdoemd zullen worden, etc.
Nee, dan zou ik die kast sowieso niet openmaken. Dat is voor mij dan ook een aanwijzing dat Eva net zomin besefte wat de gevolgen zouden zijn als ik, wanneer die vriend alleen maar zou zeggen dat ik niet in die kast mag kijken. En dat hij me dan het huis uit zou zetten, oké, maar dat hij al die dingen die ik hierboven noemde in praktijk zou brengen, nee, dan zou het sowieso al geen vriend van me zijn, vrees ik.

Krukje schreef:Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Aks een kind in een slecht klimaat opgroeit, zal het hoogst waarschijnlijk ook niet anders worden.

Fout. Je zei namelijk eerst zelf dat er nog geen tien rechtvaardigen waren, niet dat er nog geen tien onschuldige kindjes die in een slecht klimaat op zouden groeien en daarom maar gewoon dood moesten. Kortom: God beschouwde die baby's niet als rechtvaardig. Zelfde geldt voor de gehandicapten in de stad, om maar een voorbeeldje te noemen.

Daar komt nog bij dat je zelf al aangeeft dat het slechte klimaat de reden is van de toekomstige slechtheid van die kindjes. Ofwel: dat die kindjes daar niets aan kunnen doen omdat ze geïndoctrineerd worden met de slechtheid van die ouders (en die ouders hebben ooit datzelfde meegemaakt met hun ouders).

Krukje schreef:Sla je bijbel eens open en lees wat er in 2 Timotheüs 3:1-5 staat. De apostel Paulus schrijft dat „er in de laatste dagen kritieke tijden zullen aanbreken, die moeilijk zijn door te komen”. Dan noemt hij twintig karaktertrekken op waardoor goddeloze mensen gekenmerkt zouden worden. Kijk dan nu eens naar de samenleving... Hier een paar quotes uit bekende tijdschriften.

Vroeger had je kruistochten, brandstapels, burgeroorlogen, etc.
Dus het hele fenomeen wat je samenvat is te betrekken op alle plaatsen en tijden.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 19 jan 2011 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor mohamed » 05 aug 2009 18:28

@ Filosoof, helaas leert Krukje zijn genootschap hem dat we nu in de eindtijd leven en daarom zul je hem er niet van kunnen overtuigen dat we het nu beter hebben dan in de middeleeuwen.
Als je God de schuld wilt geven van alle onrecht, hoe kun je dan claimen een atheïst te zijn? ;)

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 18:34

mohamed schreef:@ Filosoof, helaas leert Krukje zijn genootschap hem dat we nu in de eindtijd leven en daarom zul je hem er niet van kunnen overtuigen dat we het nu beter hebben dan in de middeleeuwen.

Eindtijd of niet, we hebben het nu over het algemeen een stuk beter dan toen. We hebben goede medische zorg, een sterk sociaal systeem, goede communicatie met andere landen, NAVO troepenmachten voor onze veiligheid, ontwikkelingshulp voor Derde Wereldlanden, etc.

mohamed schreef:Als je God de schuld wilt geven van alle onrecht, hoe kun je dan claimen een atheïst te zijn? ;)

Ik ben geen atheïst, mohamed. Volgens welke bronnen zou ik dat volgens jou hebben 'geclaimd'?
Ik ben zeer benieuwd.

En zoals ik je al eens eerder heb gezegd, als ik me niet vergis: ik reageer vanuit een extern christelijke motivatie. Oftewel: ik probeer uit te leggen waarom ik God niet als een liefdevolle, rechtvaardige Vader zie, en waarom ik Hem vanuit ethisch perspectief niet wil dienen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Krukje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 jul 2009 19:25
Locatie: Nederland

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Krukje » 05 aug 2009 18:42

Filosoof schreef:Wel frappant dat zijn kinderen, zijn vee en zijn bezit het op gruwelijke wijze moesten ontgelden.


Wat zou jij dan gedaan hebben in die situatie? Het is ongetwijfeld de beste manier geweest. Daarbij krijgen zijn kinderen weer een opstanding en zullen de gedachte hetzelfde aanvoelen als dat je als kind zijnde een schaafwond hebt opgelopen.


Filosoof schreef:Niet terecht. Erfzonde is namelijk iets waar de erfgenaam in kwestie niets aan kan doen. Het zou toch ook vreemd zijn als een topcrimineel sterft en de rechter tegen diens zoon zegt: 'Je vader is gestorven, dus nu moet jij de bak in, en heel je nageslacht met je.'

Dit is wel een beetje scheef zou God dan toch nog iedereen eeuwig leven moeten geven? of alleen de mensen die fouten maken? Iedereen maakt fouten, dus zou toch weer iedereen dood moeten? Nu krijgen ze tenminste nog een 2e kans, en als het allemaal voorbij is binnenkort, dan zullen alle overlevende ook zien hoe het wel moet.

Filosoof schreef:Wel, als hij er bij zegt dat de gehele mensheid voor eeuwig wordt gestraft, dat er kanker en aids in de wereld komen, dat er zondvloeden zullen komen, dat er mensen aan het kruis moeten hangen, dat er plagen en pestilentiën over de aarde worden uitgestrooid, dat iedereen dood zal gaan en velen daarvan ook nog eens voor eeuwig verdoemd zullen worden, etc.
Nee, dan zou ik die kast sowieso niet openmaken. Dat is voor mij dan ook een aanwijzing dat Eva net zomin beste wat de gevolgen zouden zijn als ik, wanneer die vriend alleen maar zou zeggen dat ik niet in die kast mag kijken. En dat hij me dan het huis uit zou zetten, oké, maar dat hij al die dingen die ik hierboven noemde in praktijk zou brengen, nee, dan zou het sowieso al geen vriend van me zijn, vrees ik.

Dus alleen als je dat zou weten zou je het niet doen? Dus ondanks alles wat hij voor je doet, zou je nog niet eens zoiets simpels kunnen doen. Beter gezegd, niet kunnen doen? Dat zegt dan toch meer over jou (in dit voorbeeld) dan over de huisbaas?

Filosoof schreef:Fout. Je zei namelijk eerst zelf dat er nog geen tien rechtvaardigen waren, niet dat er nog geen tien onschuldige kindjes die in een slecht klimaat op zouden groeien en daarom maar gewoon dood moesten. Kortom: God beschouwde die baby's niet als rechtvaardig. Zelfde geldt voor de gehandicapten in de stad, om maar een voorbeeldje te noemen.

Als die mensen godvrezend zouden zijn. Als ze God zouden aanbidden, of een goed hart zouden hebben, dan zou Hij ze nog laten leven. Maar dat was niet het geval.

Filosoof schreef: Daar komt nog bij dat je zelf al aangeeft dat het slechte klimaat de reden is van de toekomstige slechtheid van die kindjes. Ofwel: dat die kindjes daar niets aan kunnen doen omdat ze geïndoctrineerd worden met de slechtheid van die ouders (en die ouders hebben ooit datzelfde meegemaakt met hun ouders).

Nee hoor, ze hadden zelf de keuze om dat te doen. Noach was ook de enige rechtvaardige in een goddeloze wereld. Hij was ook anders. Het is maar net hoe je in het leven staat. God kijkt naar de harten van mensen, dat is dieper dan dat wij kunnen kijken.

Filosoof schreef:Vroeger had je kruistochten, brandstapels, burgeroorlogen, etc.
Dus het hele fenomeen wat je samenvat is te betrekken op alle plaatsen en tijden.


Altijd in deze maten?


Hier een artikel dat ik heb bewaard.
1. Natie zal tegen natie opstaan en koninkrijk tegen koninkrijk” (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:4). De auteur Ernest Hemingway noemde de Eerste Wereldoorlog „de meest kolossale, moordzuchtige, door wanbeleid gekenmerkte slachtpartij die ooit op aarde heeft plaatsgevonden”. Volgens het boek The World in the Crucible — 1914–1919 luidde dit „een nieuwe dimensie van oorlogvoering in, de eerste totale oorlog die de mensheid meemaakte. De duur, hevigheid en omvang ervan overtroffen alles wat men tot dusver had gekend of algemeen verwachtte.” Toen kwam de Tweede Wereldoorlog, die nog veel destructiever bleek dan de Eerste Wereldoorlog. „De twintigste eeuw”, zo zegt Hugh Thomas, hoogleraar in de geschiedenis, „is overheerst door het machinegeweer, de tank, de B-52, de atoombom en, tot slot, de geleide raket. Ze heeft zich onderscheiden door oorlogen bloediger en vernietigender dan die in enige andere eeuw.” Het is waar dat er na het einde van de Koude Oorlog veel over ontwapening is gesproken. Toch zullen er, aldus de schatting van één rapport, na voorgestelde reducties nog zo’n 10.000 tot 20.000 kernkoppen overblijven — ruim 900 maal de vuurkracht die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt.

2. ’Er zullen voedseltekorten zijn’ (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:5, 6, 8). Sinds 1914 zijn er ten minste twintig grote hongersnoden geweest. Bangladesh, Boeroendi, China, Ethiopië, Griekenland, India, Kambodja, Nigeria, Rusland, Rwanda, Soedan en Somalië behoren tot de getroffen gebieden. Maar hongersnood wordt niet altijd door voedselgebrek veroorzaakt. „In de afgelopen decennia is de wereldvoedselvoorziening sneller gegroeid dan haar bevolking”, concludeerde een groep landbouwdeskundigen en -economen. „Maar omdat ten minste 800 miljoen mensen in diepe armoede leven, . . . zijn zij niet in staat voldoende van de overvloed te kopen om hen voor chronische ondervoeding te vrijwaren.” In andere gevallen is er politiek bij betrokken. Dr. Abdelgalil Elmekki van de University of Toronto haalt twee voorbeelden aan waarin duizenden van honger omkwamen terwijl het land waarin zij woonden enorme hoeveelheden voedsel exporteerde. De regeringen schenen het veel belangrijker te vinden buitenlandse valuta te verwerven om hun oorlogen te financieren dan hun burgers van voedsel te voorzien. De conclusie van dr. Elmekki? Honger is vaak „een zaak van distributie en regeringsbeleid”.

3. „Pestilenties” (Lukas 21:11; Openbaring 6:8). De Spaanse griep van 1918/1919 eiste ten minste 21 miljoen levens. „Nog nooit in de geschiedenis was de wereld geteisterd door een moordenaar die in zo’n korte tijd een eind maakte aan het leven van zo veel mensen”, schrijft A. A. Hoehling in The Great Epidemic. In deze tijd blijven pestilenties voortwoeden. Elk jaar sterven vijf miljoen mensen aan kanker, eisen ziekten die gepaard gaan met diarree het leven van meer dan drie miljoen zuigelingen en kinderen en vinden drie miljoen mensen de dood door tuberculose. Infecties van het ademhalingsstelsel, voornamelijk longontsteking, doden jaarlijks drie en een half miljoen kinderen onder de vijf jaar. En een ontstellend aantal van twee en een half miljard mensen — de helft van de wereldbevolking — lijdt aan ziekten die worden veroorzaakt door onvoldoende of verontreinigd water en slechte sanitaire voorzieningen. De aidsepidemie verschaft een verdere herinnering aan het feit dat de mens, ondanks zijn reusachtige medische prestaties, niet in staat is pestilenties uit te bannen.

4. „De mensen zullen . . . het geld liefhebben” (2 Timotheüs 3:2). In landen over de gehele wereld schijnen mensen een onverzadigbaar verlangen naar grotere rijkdom te hebben. „Succes” wordt vaak afgemeten naar iemands salaris, „prestatie” naar wat iemand bezit. „Het materialisme zal . . . een van de aandrijvende krachten in de Amerikaanse samenleving blijven, alsook een in belangrijkheid toenemende kracht op andere grote markten”, verklaarde de vice-presidente van een reclamebureau. Is dit ook zo waar jij woont?

5. „Ongehoorzaam aan ouders” (2 Timotheüs 3:2). Hedendaagse ouders, leerkrachten en anderen ervaren uit de eerste hand dat veel kinderen respectloos en ongehoorzaam zijn. Sommige van deze jongeren reageren op het wangedrag van hun ouders of imiteren het. Steeds meer kinderen verliezen het vertrouwen in — en komen in opstand tegen — de school, de wet, religie en hun ouders. „De trend is”, zo zegt een ervaren leraar, „dat zij voor niets ook maar een greintje respect schijnen te hebben.” Gelukkig leggen veel godvrezende kinderen echter een voorbeeldig gedrag aan de dag.

6. „Heftig” (2 Timotheüs 3:3). Het Griekse woord dat met „heftig” is vertaald, betekent ’ongetemd, wild, zonder menselijke sympathie en empathie’. Wat is dit een goede beschrijving van de vele bedrijvers van het huidige geweld! „Het leven is . . . zo traumatisch, zo vervuld van bloederige gruweldaden, dat men ijzersterke zenuwen moet hebben om het dagelijkse nieuws te lezen”, stond in een redactioneel artikel. Een portier van een flatgebouw merkte op dat veel jongeren de ogen schijnen te sluiten voor de gevolgen van hun daden. Hij zei: „De denkwijze is: ’Ik weet niet wat er morgen gebeurt. Ik zorg dat ik vandaag krijg wat ik hebben wil.’”

7. „Zonder natuurlijke genegenheid” (2 Timotheüs 3:3). Deze zinsnede is de vertaling van een Grieks woord dat „harteloos, onmenselijk” betekent en duidt op „gebrek aan natuurlijke gezinsgenegenheid” (The New International Dictionary of New Testament Theology). Genegenheid is vaak ver te zoeken in uitgerekend die omgeving waarin ze zou moeten gedijen — het gezin. Berichten van wrede behandeling van huwelijkspartners, kinderen en zelfs van bejaarde ouders zijn verontrustend algemeen geworden. Eén onderzoeksteam merkte op: „Menselijk geweld — of dit nu een klap of een stoot is, een steek met een mes of een schot uit een vuurwapen — komt vaker voor binnen de gezinskring dan waar maar ook in onze samenleving.”

8. „Die een vorm van godvruchtige toewijding hebben, maar de kracht ervan niet blijken te bezitten” (2 Timotheüs 3:5). De bijbel bezit de kracht om levens ten goede te veranderen (Efeziërs 4:22-24). Toch gebruiken velen in deze tijd hun religie als een scherm waarachter zij onrechtvaardige daden beoefenen die God mishagen. Religieuze leiders zien liegen, stelen en seksueel wangedrag vaak door de vingers. Veel religies prediken liefde maar steunen oorlogvoering. „In de naam van de Opperste Schepper”, zo wordt in een redactioneel artikel in het tijdschrift India Today opgemerkt, „hebben mensen de afschuwelijkste wreedheden tegen hun medeschepselen begaan.” In feite zijn de twee bloedigste conflicten in de afgelopen tijd — de Eerste en de Tweede Wereldoorlog — in het hartje van de christenheid uitgebroken.

9. „De aarde verderven” (Openbaring 11:18). Meer dan 1600 wetenschappers afkomstig uit de gehele wereld, onder wie 104 Nobelprijswinnaars, onderschreven een door de Unie van bezorgde wetenschappers (UCS) uitgegeven waarschuwing die luidde: „Mens en natuur koersen op een frontale botsing af. . . . Er resten ons niet meer dan enkele decennia voordat de kans om de bedreigingen af te wenden, zal zijn verkeken.” In het rapport stond dat de levensbedreigende praktijken van de mens „de wereld zo kunnen veranderen dat ze niet meer in staat zal zijn het leven zoals wij het kennen in stand te houden”. Aantasting van de ozonlaag, waterverontreiniging, ontbossing, opwarming van de aarde, verlies van bodemproduktiviteit en het uitsterven van vele plante- en diersoorten werden aangehaald als urgente problemen die aangepakt moesten worden. „Ons geknoei met het web des levens, waarvan de draden zo nauw verweven zijn,” aldus de UCS, „zou wijdverbreide gevolgen teweeg kunnen brengen, met inbegrip van de ineenstorting van biologische systemen waarvan wij de reacties en interacties slechts ten dele begrijpen.”

mohamed

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor mohamed » 05 aug 2009 18:45

Filosoof schreef:
mohamed schreef:@ Filosoof, helaas leert Krukje zijn genootschap hem dat we nu in de eindtijd leven en daarom zul je hem er niet van kunnen overtuigen dat we het nu beter hebben dan in de middeleeuwen.

Eindtijd of niet, we hebben het nu over het algemeen een stuk beter dan toen. We hebben goede medische zorg, een sterk sociaal systeem, goede communicatie met andere landen, NAVO troepenmachten voor onze veiligheid, ontwikkelingshulp voor Derde Wereldlanden, etc.

Ja.
mohamed schreef:Als je God de schuld wilt geven van alle onrecht, hoe kun je dan claimen een atheïst te zijn? ;)

Ik ben geen atheïst, mohamed. Volgens welke bronnen zou ik dat volgens jou hebben 'geclaimd'?
Ik ben zeer benieuwd.[/quote]
Ik ken je alleen van hier op dit forum, dus dat is mijn bron ook.
En zoals ik je al eens eerder heb gezegd, als ik me niet vergis: ik reageer vanuit een extern christelijke motivatie. Oftewel: ik probeer uit te leggen waarom ik God niet als een liefdevolle, rechtvaardige Vader zie, en waarom ik Hem vanuit ethisch perspectief niet wil dienen.

Ok, dat is helder, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 18:53

mohamed schreef:Ik ken je alleen van hier op dit forum, dus dat is mijn bron ook.

Ik heb hier echter nooit gezegd dat ik atheïst ben.
Afijn, niet belangrijk verder.

mohamed schreef:Ok, dat is helder, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Maakt niet uit. Ik ben ook niet altijd even duidelijk.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 19:02

Krukje schreef:Wat zou jij dan gedaan hebben in die situatie? Het is ongetwijfeld de beste manier geweest. Daarbij krijgen zijn kinderen weer een opstanding en zullen de gedachte hetzelfde aanvoelen als dat je als kind zijnde een schaafwond hebt opgelopen.

Natuurlijk. Je kinderen worden gedood, je vee, je bezit, je wordt melaats.
Hetzelfde als een schaafwond... Absoluut.


Krukje schreef:Dit is wel een beetje scheef zou God dan toch nog iedereen eeuwig leven moeten geven? of alleen de mensen die fouten maken? Iedereen maakt fouten, dus zou toch weer iedereen dood moeten? Nu krijgen ze tenminste nog een 2e kans, en als het allemaal voorbij is binnenkort, dan zullen alle overlevende ook zien hoe het wel moet.

Hm, maar God wist alles al van tevoren. Waarom dan een tweede kans? Dat had Hij toch allang, voorzien zou je denken.

Krukje schreef:Dus alleen als je dat zou weten zou je het niet doen? Dus ondanks alles wat hij voor je doet, zou je nog niet eens zoiets simpels kunnen doen. Beter gezegd, niet kunnen doen? Dat zegt dan toch meer over jou (in dit voorbeeld) dan over de huisbaas?

Je gaat niet in op wat ik zeg. Lees nog eens terug over de gevolgen.
En weten zonder moreel besef stelt niets voor. Het is een nulpunt. Het is primitief, kinderlijk.

Krukje schreef:Als die mensen godvrezend zouden zijn. Als ze God zouden aanbidden, of een goed hart zouden hebben, dan zou Hij ze nog laten leven. Maar dat was niet het geval.

Opnieuw draai je om mijn antwoord heen. Jammer.
Baby's zijn onschuldig, Krukje. En er waren toch zeker meer dan 10 baby's in Sodom en Gomorra. Baby's met een zuiver hart, nog niet aangetast door ethisch besef; nog niet gevormd door een slecht milieu, zoals jij het noemt. God liet die baby's gewoon sterven, evenals alle grootouders, huisdieren, vaders, moeders, gehandicapten, etc. etc.

Krukje schreef:Nee hoor, ze hadden zelf de keuze om dat te doen.

Verdiep je eens in de psychologie van de vrije wil. Dat zal je mening ongetwijfeld bijstellen.
Of duik eens in Hitlers verleden. Dan zie je stapje voor stapje hoe WO II zo ver heeft kunnen komen. De geest van de mens wordt soms tot waanzin gedreven door een pijnlijk verleden. Alles wat je doet en weet komt door je genen, opvoeding, leefomgeving, cultuur, vriendschappen, tijdsbeeld, gewoontes binnen en buiten je familie, normen en waarden in de samenleving, etc.
Was jij bij de wolven opgegroeid, dan was je in doen en laten een wolf. Dan wist je niet wat goed of kwaad was, dan sprak je niet, las je niet, gromde je enkel en ging je op jacht. Vrije wil is altijd een product van je omgeving. De vorming komt primair gezien niet uit jezelf.

Krukje schreef:Altijd in deze maten?

Hiermee haal je de vrije wil nota bene eigenhandig onderuit. Je beweert dat er profetieën zijn, maar dat betekent dat de toekomst al vaststaat. Dat de gruwelen die de mens begaat al lang bij God bekend zijn. Is het dan nog vrije wil? Lijkt me sterk, alles staat voor God immers al vast. Dat zou betekenen dat we een toneelspel spelen, maar het zelf niet weten. Dat we marionetten zijn van het lot, speelpoppen van de fortuin...

En de door jou genoemde fragmenten verklaren op geen enkele manier dat we het nu slechter hebben dan vroeger.
Wees maar blij dat er anti-biotica is als je ziek bent, dat je een uitkering krijgt als je werkeloos bent, dat je op vakantie mag van je baas, dat je kunt doneren aan fondsen voor de Derde Wereld, dat je de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt, om te eten wat je wilt, om te zeggen en denken wat je wilt, etc.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor mohamed » 05 aug 2009 20:54

Filosoof schreef:
Krukje schreef:Wat zou jij dan gedaan hebben in die situatie? Het is ongetwijfeld de beste manier geweest. Daarbij krijgen zijn kinderen weer een opstanding en zullen de gedachte hetzelfde aanvoelen als dat je als kind zijnde een schaafwond hebt opgelopen.

Natuurlijk. Je kinderen worden gedood, je vee, je bezit, je wordt melaats.
Hetzelfde als een schaafwond... Absoluut.


Krukje schreef:Dit is wel een beetje scheef zou God dan toch nog iedereen eeuwig leven moeten geven? of alleen de mensen die fouten maken? Iedereen maakt fouten, dus zou toch weer iedereen dood moeten? Nu krijgen ze tenminste nog een 2e kans, en als het allemaal voorbij is binnenkort, dan zullen alle overlevende ook zien hoe het wel moet.

Hm, maar God wist alles al van tevoren. Waarom dan een tweede kans? Dat had Hij toch allang, voorzien zou je denken.

Krukje schreef:Dus alleen als je dat zou weten zou je het niet doen? Dus ondanks alles wat hij voor je doet, zou je nog niet eens zoiets simpels kunnen doen. Beter gezegd, niet kunnen doen? Dat zegt dan toch meer over jou (in dit voorbeeld) dan over de huisbaas?

Je gaat niet in op wat ik zeg. Lees nog eens terug over de gevolgen.
En weten zonder moreel besef stelt niets voor. Het is een nulpunt. Het is primitief, kinderlijk.

Krukje schreef:Als die mensen godvrezend zouden zijn. Als ze God zouden aanbidden, of een goed hart zouden hebben, dan zou Hij ze nog laten leven. Maar dat was niet het geval.

Opnieuw draai je om mijn antwoord heen. Jammer.
Baby's zijn onschuldig, Krukje. En er waren toch zeker meer dan 10 baby's in Sodom en Gomorra. Baby's met een zuiver hart, nog niet aangetast door ethisch besef; nog niet gevormd door een slecht milieu, zoals jij het noemt. God liet die baby's gewoon sterven, evenals alle grootouders, huisdieren, vaders, moeders, gehandicapten, etc. etc.

Krukje schreef:Nee hoor, ze hadden zelf de keuze om dat te doen.

Verdiep je eens in de psychologie van de vrije wil. Dat zal je mening ongetwijfeld bijstellen.
Of duik eens in Hitlers verleden. Dan zie je stapje voor stapje hoe WO II zo ver heeft kunnen komen. De geest van de mens wordt soms tot waanzin gedreven door een pijnlijk verleden. Alles wat je doet en weet komt door je genen, opvoeding, leefomgeving, cultuur, vriendschappen, tijdsbeeld, gewoontes binnen en buiten je familie, normen en waarden in de samenleving, etc.
Was jij bij de wolven opgegroeid, dan was je in doen en laten een wolf. Dan wist je niet wat goed of kwaad was, dan sprak je niet, las je niet, gromde je enkel en ging je op jacht. Vrije wil is altijd een product van je omgeving. De vorming komt primair gezien niet uit jezelf.

Krukje schreef:Altijd in deze maten?

Hiermee haal je de vrije wil nota bene eigenhandig onderuit. Je beweert dat er profetieën zijn, maar dat betekent dat de toekomst al vaststaat. Dat de gruwelen die de mens begaat al lang bij God bekend zijn. Is het dan nog vrije wil? Lijkt me sterk, alles staat voor God immers al vast. Dat zou betekenen dat we een toneelspel spelen, maar het zelf niet weten. Dat we marionetten zijn van het lot, speelpoppen van de fortuin...

En de door jou genoemde fragmenten verklaren op geen enkele manier dat we het nu slechter hebben dan vroeger.
Wees maar blij dat er anti-biotica is als je ziek bent, dat je een uitkering krijgt als je werkeloos bent, dat je op vakantie mag van je baas, dat je kunt doneren aan fondsen voor de Derde Wereld, dat je de vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt, om te eten wat je wilt, om te zeggen en denken wat je wilt, etc.

Wanneer je God toch de schuld geeft van alle onrecht, waarom pleit je dan niet voor verzachtende omstandigheden omtrent Hitler zijn misdaden? Wil je me dat eens uitleggen?

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor gerritse » 05 aug 2009 21:02

Dag allemaal,

De vraag wordt hier gesteld naar de oorzaak van het lijden, dat op aarde geschiedt.

Mijn antwoord op deze vraag volgt hieronder.

Toen God in eeuwigheid zijn plan trok om mensen te scheppen, (Jes 43 v 7), kon hij voor al die talloze levens, die zouden komen, alleen maar goede plannen klaarleggen. Hij is immers goed en uit zijn wezen kunnen alleen goede plannen voortkomen.

Hij wilde evenwel alleen gediend worden door mensen ( en engelen) die uit eigen vrije wil hem dienden en schiep hen daarom met een ingebouwde vrije wil, waadoor ze door die vrije wil juichend "Ja" tegen hem zouden zeggen.

Dit 'zó scheppen' van mensen en engelen hield het grote risico in dat een mens of een engel uit eigen vrije wil "Nee"´zou zeggen. Hoe zou zo'n 'neezegger' kunnen bestaan binnen het kader van Gods albestuur, zijn almacht.

De eerste die "Nee"zei, was een voorname engel, ´de perfecte´, die het goede plan dat ook voor hem gereed lag, versmaadde, (Ez 28 v 13). Hij werd met al zijn kwade bedoelingen uit de hemel geworpen( v 16).

Als eerste boze daad bracht hij grote schade toe aan de aarde, door daar een ontploffing te bewerkstelligen, die alle leven op 'de planeet van het plan' onmogelijk zou maken.
God stond dat toe, omdat hij door het schadeherstel zijn almacht toonde en eenvoudig de zwaartekracht het werk liet doen, waarna hij op de herstelde aarde, na alle wonderbare scheppingsdaden de mens schiep, de toekomstige 'zoon van God', dit in tegenstelling tot de engelen, die altijd 'dienaren van God' zouden blijven en dienaren van de 'Jazeggers´ onder de mensen zouden worden. (Hebr 1 v 24).

Van de zondeval uitgaande, bleek de taak, die de satan, de voormalige 'perfecte', binnen het kader van Gods almacht had te vervullen, als volgt:
Hij moest alle mensen aftesten of ze 'ja-zeggers of 'neezeggers' zouden zijn. Van die taak kweet hij zich op een wijze, die van hem als 'de vader der leugen' was te verwachten, Johannes 6 v 44. Naar zijn aard veroorzaakte hij overal ellende en dat is de oorzaak van al dat nameloze ongerief, dat ieder leven, ook het onze, treft.

Maar doordat wij onder al onze tegenspoeden en door de verleiding van satan ook tijdens onze voorspoed begonnen 'God vaarwel te zeggen', groeide er tussen God en ons een muur en ontstond er een zee van verwijdering. Die muur móest om en die zee moest leeg, wilde het ooit nog goed komen tussen mens en God.

En toen was er van eeuwigheid dit plan bij de eerste persoon van de Goddelijke drieeenheid:
De tweede persoon van het Goddelijk wezen, het Woord, zou door de derde persoon van het Goddelijk wezen, de Heilige Geest, ingedragen worden in de schoot van een jong, Joods meisje, Maria.
En het kind, dat geboren werd, zou die muur omstoten en die zee leegdrinken. En die verlossing was een eeuwige verlossing. Allen, die - onbekend met Gods wetten- gezondigd hadden en toch in wezen 'ja-zeggers' waren, (Rom 2 v 14), zouden zich op deze verlossing kunnen beroepen, en daarnaast ook een andere categorie: de kleinkinderen van onze kleinkinderen.

Onze Heer Jezus Christus slaagde in zijn taak, getuige zijn woord : "Volbracht", Joh 19 v 30.
Allen, die kunnen zeggen met hun 'meest innerlijke', hun 'menselijke geest'er achter:
"Jezus Christus, God en mens, mijn Verlosser"
gaan hun eeuwige vrijspraak en heerlijkheid en triomf tegenmoet, waarvan ook psalm 149 versluierd spreekt.
( Die psalm las ik vandaag, vandaar...)

En wat bereikt satan, de grote verliezer, die tevens 'de grote volhouder' is....wat bereikt hij uiteindelijk ?: dat door zeeën van leed....
door hem , dikwijls bij mede-verantwoordelijkheid van de mens- veroorzaakt
......alleen maar de scheiding openbaar wordt gemaakt tussen 'ja- en nee-zeggers'.
Ondanks zijn rebellie totaal binnen het kader van Gods almacht gebleven, krijgt hij alles, wat Jezus als 'God en mens, Verlosser' geweigerd heeft....
en wat het goede plan van God met hun leven heeft laten liggen, net als 'de perfecte'deed
.....mee naar de hel, terwijl de 'ja-zeggers' voor eeuwig juichen. Zij denken ook nooit meer aan de dingen, die ons nu zo leed doen, (Jes 65 v 17).

Daag
Ger

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 05 aug 2009 21:09

mohamed schreef:Wanneer je God toch de schuld geeft van alle onrecht, waarom pleit je dan niet voor verzachtende omstandigheden omtrent Hitler zijn misdaden? Wil je me dat eens uitleggen?

A: ik geef God niet de schuld van alle onrecht, ik zeg alleen dat God m.i. niet het recht heeft mensen naar de hel te sturen voor die dingen waar Hij Zich Zelf ook schuldig aan heeft gemaakt.

B: God claimt volmaakt te zijn. Almachtig en alwetend. God claimt een God van liefde en genade te zijn.
Hitlers daden waren walgelijk, inhumaan, afschrikwekkend en abject, maar bij de mens moet men hoe dan ook en ten allen tijde in gedachten houden dat hij als persoon niet slecht is, maar dat zijn daden slecht zijn. En die daden zijn niet uit de lucht komen vallen. Het is een product van causaliteit; oorzaak en gevolg. Dat is een natuurwet waar je niet om heen kunt. Een slechte opvoeding laat zijn sporen na. Datzelfde geldt voor traumatische ervaringen, onbegrepen eenzaamheid (vooral eenzaamheid!) en frustratie. Genen spelen er een rol in hoe je deze verschijnselen verwerkt. Bij de één loopt het goed af, de ander draait volledig door.

Adolf Hitler raakte innerlijk verscheurd. Zijn vader was slecht voor hem, zijn moeder stierf jong, zijn talenten werden onderkent, hij stootte mensen af. Zijn diepe, onbegrepen eenzaamheid resulteerde in gruwelen die hun weerga in de geschiedenis niet kennen. Dingen waar ik van huiver. Maar het is belangrijk in je achterhoofd te houden dat Hitler schommelde tussen grootheidswaanzin en een minderwaardigheidscomplex; een man wiens ideeën stuk voor stuk gebaseerd waren op wraaklust en frustratie. En dit is gruwelijk uit de hand gelopen. Dit is geëscaleerd tot een zwarte bladzijde in de wereldgeschiedenis. Maar dit ligt niet aan de slechtheid van Hitler zelf, maar aan de daden die hij beging. En die daden waren, zoals ik net al heb uitgelegd, een product van tientallen factoren, en die factoren verwerden helaas tot de ijzeren vuist die miljoenen Joden het leven kostte.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Krukje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 jul 2009 19:25
Locatie: Nederland

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Krukje » 05 aug 2009 22:20

Filosoof schreef:A: ik geef God niet de schuld van alle onrecht, ik zeg alleen dat God m.i. niet het recht heeft mensen naar de hel te sturen voor die dingen waar Hij Zich Zelf ook schuldig aan heeft gemaakt.


Je gelooft dus in de Hel? Interessant om over na te denken. Is „het eeuwige vuur” waarvoor Jezus waarschuwde letterlijk of symbolisch? Merk op dat „het eeuwige vuur” waarover Jezus in Mattheüs 25:41 sprak, „voor den duivel en zijn engelen” bereid is. Denkt je dat geestelijke schepselen in letterlijk vuur kunnen verbranden? Of gebruikte Jezus de term „vuur” symbolisch? „De schapen” en „de bokken” in dezelfde toespraak zijn beslist niet letterlijk; Jezus gebruikte beeldspraak en doelde op twee soorten mensen (Mattheüs 25:32, 33). In het eeuwige vuur waarover Jezus sprak, worden de goddelozen in figuurlijke zin volledig verbrand.
Hoewel de meeste vertalingen in Mattheüs 25:46 het woord „straf” gebruiken, is de grondbetekenis van het Griekse woord kolasis „het beteugelen van de groei van bomen”, het afsnoeien of afsnijden van overbodige takken. De met schapen te vergelijken mensen ontvangen dus eeuwig leven, en de onberouwvolle, met bokken te vergelijken mensen krijgen een „eeuwige straf” doordat ze voor altijd van het leven worden afgesneden.

Daden maken trouwens de man.
Verder verschillen wij gewoon te veel in mening over de liefde van God. Ik kan jou niet van gedachte veranderen. Jij kunt mij niet van gedachte veranderen.

Maar als je toch in God gelooft, waarom aanbid je hem dan niet meer? Je weet veel van de bijbel, dus zul je ook moeten weten wat er hierna met je zal gebeuren...?

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Filosoof » 06 aug 2009 02:13

Krukje schreef:Je gelooft dus in de Hel?

Nee, ik geloof niet eens dat het christendom de ware religie is. Al kan het natuurlijk wel. Maar ik reageer vanuit een externe motivatie, zoals ik al zei. Oftewel: vanuit de veronderstelling dat de Bijbel wel waar is, en op die manier stel ik het christendom aan de kaak.

Krukje schreef:Daden maken trouwens de man.

Nee. De factoren die diezelfde persoon tot daden beweegt, dát maakt de man.
En niets anders.

Krukje schreef:Verder verschillen wij gewoon te veel in mening over de liefde van God. Ik kan jou niet van gedachte veranderen. Jij kunt mij niet van gedachte veranderen.

Hoeft ook niet. Het is gewoon interessant elkaars mening uit te diepen. Althans, zo beschouw ik het.

Krukje schreef:Maar als je toch in God gelooft, waarom aanbid je hem dan niet meer? Je weet veel van de bijbel, dus zul je ook moeten weten wat er hierna met je zal gebeuren...?

Wel, ik geloof niet, maar ik weet ook niet zeker dat het niet zo is.
Het hiernamaals houdt me niet bezig. Ik ben goed voor mijn vrienden, mijn familie, mijn naaste. Ik zet me in voor de rechten van mens, dier en natuur over de hele wereld en ik sta altijd open voor iedereen. Als er al een God is dan merk ik dat wel wanneer ik sterven moet, en als het daadwerkelijk de Bijbelse God is, dan ga ik graag met Hem in discussie. Of het zin heeft interesseert me bar weinig, moet ik zeggen. Zolang ik maar eerlijk ben tegenover mijzelf en mijn ethische kaders. Daaraan wil ik mijzelf spiegelen, daaraan kan ik zien dat ik in elk geval mijn best doe om de wereld een beetje beter te maken, al is het maar in kleine stapjes.
Mocht God me desondanks toch naar de hel willen sturen, dan zal ik daar met opgeheven hoofd naartoe gaan; trots op het leven dat ik geleefd heb.

En hé, als je alleen maar gelooft voor de uiteindelijke Hoofdprijs, zul je de poorten van de hemel in elk geval nooit binnengaan. Daar zou je dus helemaal niet mee bezig moeten zijn. Maak er liever hier iets van, op aarde. Help de mensen om je heen, help mee om het klimaat te verbeteren, de met uitsterving bedreigde dieren een kans te geven, de natuur zijn beloop te laten i.p.v. mee te werken aan het massale kappen van bossen voor de aanleg van soja-expansie. Stop met het eten van vlees, pak eens de trein i.p.v. de auto; het zijn allemaal kleine stapjes die de wereld met grote schreden vooruit helpen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Krukje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 jul 2009 19:25
Locatie: Nederland

Re: Waarom laat God lijden toe? Naar aanleiding van ervaringen.

Berichtdoor Krukje » 06 aug 2009 10:33

Filosoof schreef:Nee, ik geloof niet eens dat het christendom de ware religie is. Al kan het natuurlijk wel. Maar ik reageer vanuit een externe motivatie, zoals ik al zei. Oftewel: vanuit de veronderstelling dat de Bijbel wel waar is, en op die manier stel ik het christendom aan de kaak.

Dat is een aardig punt. Het is wel zo, dat je alles niet objectief beziet. Natuurlijk zie ik dat ook niet! Maar ik geef God wel de voorrang.
Vier je daarbij ook kerst, en pasen? Want dat zijn toch christelijke feesten.

Filosoof schreef:Nee. De factoren die diezelfde persoon tot daden beweegt, dát maakt de man.
En niets anders.

Kijk naar Noach, hij leefde ook in een verrotte 'wereld'. Toch vond hij de gunst van God. Hij was ook in een slecht klimaat opgegroeid, maar wist zich toch te veranderen. Het is maar net of je het wil, of dat je het wel goed zo vindt.

Filosoof schreef:Hoeft ook niet. Het is gewoon interessant elkaars mening uit te diepen. Althans, zo beschouw ik het.

Is goed dan gaan we gewoon door. :D We zijn wel allebei zeker van onze zaak. Althans ik ben heel zeker van mijn zaak.

Filosoof schreef:Wel, ik geloof niet, maar ik weet ook niet zeker dat het niet zo is.
Het hiernamaals houdt me niet bezig. Ik ben goed voor mijn vrienden, mijn familie, mijn naaste. Ik zet me in voor de rechten van mens, dier en natuur over de hele wereld en ik sta altijd open voor iedereen. Als er al een God is dan merk ik dat wel wanneer ik sterven moet, en als het daadwerkelijk de Bijbelse God is, dan ga ik graag met Hem in discussie. Of het zin heeft interesseert me bar weinig, moet ik zeggen. Zolang ik maar eerlijk ben tegenover mijzelf en mijn ethische kaders. Daaraan wil ik mijzelf spiegelen, daaraan kan ik zien dat ik in elk geval mijn best doe om de wereld een beetje beter te maken, al is het maar in kleine stapjes.
Mocht God me desondanks toch naar de hel willen sturen, dan zal ik daar met opgeheven hoofd naartoe gaan; trots op het leven dat ik geleefd heb.


Vraagje, ben je soms teleurgesteld ooit in je geloof, of de gemeenschap waar je bij hoorde?
Het komt wel een beetje arrogant over. Wij als mensen met onze beperkte hersencapaciteit, kunnen toch zeker niet beter nadenken dan God met zijn oneindige wijsheid?

Filosoof schreef:En hé, als je alleen maar gelooft voor de uiteindelijke Hoofdprijs, zul je de poorten van de hemel in elk geval nooit binnengaan. Daar zou je dus helemaal niet mee bezig moeten zijn. Maak er liever hier iets van, op aarde. Help de mensen om je heen, help mee om het klimaat te verbeteren, de met uitsterving bedreigde dieren een kans te geven, de natuur zijn beloop te laten i.p.v. mee te werken aan het massale kappen van bossen voor de aanleg van soja-expansie. Stop met het eten van vlees, pak eens de trein i.p.v. de auto; het zijn allemaal kleine stapjes die de wereld met grote schreden vooruit helpen.


Natuurlijk heb ik de hoofdprijs niet alléén in gedachte. Maar het is wel een mooi vooruitzicht. Daarbij geeft God het ook als beloning, en over die beloning mag je rustig dromen. Het moeten alleen niet de reden worden dat je God dient.
Ik ben het helemaal met je eens dat we dieren goed moeten verzorgen, natuur zijn beloop laten gaan, de trein ipv de auto nemen. Vlees zie ik geen probleem mee. God heeft het vlees gegeven om te eten. Wel met mate, want deze massa slachtingen zijn ook niet bepaald wat God bedoelde.

Zoals ik al eerder zij, heb je veel kennis van de bijbel. Maar ik vraag me wel af of je wel eens écht onderzoek ernaar hebt gedaan?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten