Berichtdoor learsi » 14 feb 2009 16:35
Beste Koeitje en anderen
InSpreuken4:23 staat:.....behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de
uitgangen des levens..........
Hier wordt zoiets bedoeld als dat je als mens je er wel rekenschap van moet geven wat er in je hart leeft.Zorg dat je hart er goed voor staat.Onderzoek of het recht is voor God.Of christus het voor het zeggen heeft in dat hart.......Want als dat niet zo is, weet dat daar de uitgangen des levens uit zijn......dat al wat je denkt zegt en doet,voortkomt uit dat wat in je hart leeft.
Jezus zegt het zo in Mat.12:35......De goede mens brengt goede dingen voort uit de goede schat des hartenen de boze mens brengt boze dingen voort uit de boze schat.
Gopd ziet een onlosmakelijk verband tussen wat er in het hart van een mens leeft en wat daar aan gedachten woorden en daden uit voortkomt.Daarom ook ziet de heere het hart aan,...dat wat in het hart leeft bepaalt de kwaliteit van de gedachten woorden en daden.
Daarnaast ziet Hij de harten van alle mensen aan(zie.....1Sam.16:7....1Kron.18:9...Psalm7:10...Jer.17:9-10....Jer.32:19....e.a.)
Zo ziet de Heere dus ook de harten aan van de mensen die leefden, die leven, en die nog zullen leven!Zo keek Hij naar de harten van Kain en Abel, zo kijkt Hij naar onze harten, zo zal Hij naar de harten kijken van de mensen die nog zullen leven!
Als de Heere Kains offer niet aanziet, dan kan dat enkel liggen aan het feit dat Kain uit de boze schat des harten boze dingen voortbrengt.Zo brengt hij een boos offer voort uit de boze schat, een offer waar de Heere niet met welgevallen op neer kan zien.
De boze schat wordt gevormd, ontstaat, door het oor te lenen aan De Boze(vergel.Joh.8:44).
We kijken eerst eens naar Kain:
In het Hebreeuws betekent Kain zoveel als:..klaagzang..In het O.T.-denken geeft de naam het wezen van de persoon aan.Kain is dus een klager, een die klaagliederen zingt.Tegen wie klaagt Kain nu?Dit stuk uit het Woord maakt ons duidelijk dat Kain klaagt tegen God!Kain ontsteekt zeer.Dat is......hij wordt erg boos, let wel, tegen God.Als God zijn offer niet aanziet wordt hij boos op God.InKain ontstaan er boze gedachten over God. En als je boze gedachten hebt over God, dan zeg je die dingen eigenlijk ook tegen God.Daarom ook komt de Heere naar Kain toe en vraagt hem waarom hij zo boos is en waarom zijn gezicht vervallen(somber)is.Dit komt voort uit wat Kain in zijn hart draagt.En zo zien we door die boosheid Kain in het hart, want uit zijn hart zijn de uitgangen des levens!We zien een boze schat.
En vanwege dat zijn hart boos is,bepaalt hij zelf wat hij aan de Heere offert! Een bloed(ziel)loos offer.
Nu kijken we naar Abel:
Abel betekent in het hebreeuws...klager over de dood(hij die bedroeft is over de dood).
Abel heeft (net als Kain trouwens!)van zijn vader over het paradijs en wat daar voorgevallen
is,gehoord. Maar Abel is daar heel anders mee om gegaan.Abel is bedroefd geworden over de dood.Over de dood die in de wereld gekomen is door de ongehoorzaamheid van vader Adam.
Zo zien we bij Abel een droefheid naar God.Ook heeft Abel gehoord over de belofte van het zaad van de vrouw, dat het zaad van de slang de kop zal vermorzelen.En door zijn geloof in God ziet Abel, bedroefd over de in de wereld gekomen zonde de troost van de belofte van de komende Messias. Zalig zijn die treuren want zij zullen vertroost worden.
In de brief aan de Hebreeen staat:....."door het geloof heeft Abel een meerdere offerande aan God geofferd dan Kain".In het geloof zag Abel,dat de Messias zou komen om Zijn leven(Zijn bloedig offer!!)te geven om zo de dood te overwinnen
Bij Kain ontbreekt het bloed in zijn offer,dat naar Christus verwijst.Het zegt ons iets over zijn geloof, hij vindt het niet nodig dat een ander zijn leven geeft voor hem, daarom offert hij een bloedloos offer.En daarmee zegt hij eigenlijk dat hij de wet(Gods gebod)zelf kan doen en ontkent hij in zijn leven de verbinding tussen Adams ongehoorzaamheid en daardoor de stand van zaken in zijn eigen hart(de schat in zijn hart)!Uit die schat brengt hij een eigenwillige godsdienst voort,een godsdienst waar de verkondiging van Gods evangelie geen invloed op heeft.