brain waves.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Matthias04
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2021 16:22
Locatie: België, Limburg, Hoeselt

brain waves.

Berichtdoor Matthias04 » 19 mar 2024 08:33

Beste

Heef iemand ervaring met dit?

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fpngtree.com%2Ffreepng%2Fbrain-wave-types-and-amplitudes-in-vector-graphics-vector_12911747.html&psig=AOvVaw3bg6mhQih8wsiRj60SKsKX&ust=1710919584897000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBMQjRxqFwoTCKjLo6Pm_4QDFQAAAAAdAAAAABAS
https://lisszs.files.wordpress.com/2012/10/img_1255669248_15090_1256184184.jpg

Naar wat ik begrepen heb is dit muziek dit je concentratie zou verhogen.

[url]https://open.spotify.com/album/0yZ2prWHxpi2e2tR5Rd5aX?si=FdB-c_r-QBKzdQqBgiXnqw
[/url]


Dit gebeurd dus dan aan de hand van een frequentie te luisteren, de frequentie in uw brein te beïnvloeden.
Dit principe lijkt op wat klankschalen doen en daar weet ik ook echt niet alles van.

Ik weet niet of dit iets chakra, boeddhistisch of hindoeïstisch is? Of is dit gewoon spelen met je brein en het wat sturen en manipuleren?

In iedergeval wat denken jullie ervan, wat zou God ervan vinden? Wat zou Jezus doen?

Ik vraag deze vraag omdat ik zelf wil weten wat ik er precies mee wil doen, maar ook om met ongelovige hierover een correct gesprek te kunnen voeren.

groeten

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: brain waves.

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2024 09:15

Matthias04 schreef:Beste

Heef iemand ervaring met dit?


https://lisszs.files.wordpress.com/2012/10/img_1255669248_15090_1256184184.jpg

Naar wat ik begrepen heb is dit muziek dit je concentratie zou verhogen.

https://open.spotify.com/album/0yZ2prWH ... dQqBgiXnqw


Dit gebeurd dus dan aan de hand van een frequentie te luisteren, de frequentie in uw brein te beïnvloeden.
Dit principe lijkt op wat klankschalen doen en daar weet ik ook echt niet alles van.

Ik weet niet of dit iets chakra, boeddhistisch of hindoeïstisch is? Of is dit gewoon spelen met je brein en het wat sturen en manipuleren?

In iedergeval wat denken jullie ervan, wat zou God ervan vinden? Wat zou Jezus doen?

Ik vraag deze vraag omdat ik zelf wil weten wat ik er precies mee wil doen, maar ook om met ongelovige hierover een correct gesprek te kunnen voeren.

groeten


Hm wel een interessante vraag. Ik ben ook wel eens muziek tegengekomen met daarbij "healing frequency" en dat soort dingen en denk dan als nuchtere Nederlander al snel: Yeah right. Het komt uit andere religies Yoga bijvoorbeeld, de aboriginals hadden ook zoiets met hun didgeridoo's enzovoorts. Want er wordt al snel een link gemaakt met een bepaalde vorm van spiritualiteit.

Maar als je er wat beter en nuchter over nadenkt is het ook weer niet helemaal vreemd. Sowieso weten we dat muziek emoties kan versterken of juist kan troosten bij verdriet of juist bijdragen aan vreugde. Daarnaast is men het er ook wel over eens dat muziek of bepaalde frequenties voor sommige mensen kunnen bijdragen aan ontspanning of goed slapen bijvoorbeeld, er is onderzoek gedaan naar de invloed van muziek op ongeboren kinderen enzovoorts. Dat is wat anders dan dat de frequentie zelf lichamelijke genezing teweegbrengt maar de link tussen mentale en fysieke gezondheid is is bekend, stress is een van de hoofdoorzaken voor bepaalde ziekten. Zo zijn er best wat dingen zonder dat het gelijk een zweverig Yoga-verhaal wordt :-)

En wat de muziek betreft, volgens mij is de Bijbel best duidelijk daarover. Als jij daar zonder moeite naar kan luisteren kan je dat gerust doen. Of de frequenties zelf wat doen vraag ik me af maar ik kan af en toe best ontspannen / ontstressen met dat soort muziek. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: brain waves.

Berichtdoor Erik1960 » 19 mar 2024 12:16

Ik gebruik iets dergelijks denk ik. Op Spotify vind je play-lists ‘binaural beat’. Die heb je voor verschillende doelen: concentratie, ontspannen, slaap. Met name die laatste gebruik ik met enige regelmaat. Nadeel: je moet oortjes gebruiken. Voordeel: ik slaap er goed op, ook op slaapzalen met 30-40 mensen waarvan er altijd wel een aantal snurkt.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: brain waves.

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2024 13:15

Erik1960 schreef:Ik gebruik iets dergelijks denk ik. Op Spotify vind je play-lists ‘binaural beat’. Die heb je voor verschillende doelen: concentratie, ontspannen, slaap. Met name die laatste gebruik ik met enige regelmaat. Nadeel: je moet oortjes gebruiken. Voordeel: ik slaap er goed op, ook op slaapzalen met 30-40 mensen waarvan er altijd wel een aantal snurkt.


Heb je dan van die speciale oortjes? Of zo'n slaapband om je hoofd oortjes? Ik heb die wel eens langs zien komen. Het lijkt me dat oordopjes voor zijslapers niet supercomfortabel is. Overigens hebt ik er zelf geen ervaring mee, ik doe alleen heel soms op mijn vrije dag een powernap van 15 minuten met heel rustige muziek. Maar kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld op slaapzalen (of met een hard snurkende partner) wel een uitkomst is. Binaural beat kende ik trouwens nog niet. Ik weet wel dat green noise, white noise, brown noise wel eens wordt gebruikt voor deze doeleinden, als er last is van omgevingsgeluid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: brain waves.

Berichtdoor Erik1960 » 19 mar 2024 16:59

Marnix schreef:Heb je dan van die speciale oortjes? Of zo'n slaapband om je hoofd oortjes? Ik heb die wel eens langs zien komen. Het lijkt me dat oordopjes voor zijslapers niet supercomfortabel is. Overigens hebt ik er zelf geen ervaring mee, ik doe alleen heel soms op mijn vrije dag een powernap van 15 minuten met heel rustige muziek. Maar kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld op slaapzalen (of met een hard snurkende partner) wel een uitkomst is. Binaural beat kende ik trouwens nog niet. Ik weet wel dat green noise, white noise, brown noise wel eens wordt gebruikt voor deze doeleinden, als er last is van omgevingsgeluid.
Ik gebruik ‘gewoon’ oortjes (met draadjes). Zelfs op mijn zij slaap ik er mee. Soms raak je dan in je slaap verstrikt in de draadjes, maar dat komt echt maar zelden voor.
Het idee achter binaural beats is in het kort en in mijn eigen woorden: er worden geluiden van verschillende toonhoogten (herz) gebruikt. Omdat je brein op zoek gaat naar evenwicht, wordt het deel in je brein geactiveerd wat precies tussen die hoogtes zit. In mijn voorbeeld is dat dus het deel van je brein dat je helpt om te slapen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: brain waves.

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2024 00:33

Erik1960 schreef:Ik gebruik ‘gewoon’ oortjes (met draadjes). Zelfs op mijn zij slaap ik er mee. Soms raak je dan in je slaap verstrikt in de draadjes, maar dat komt echt maar zelden voor.
Het idee achter binaural beats is in het kort en in mijn eigen woorden: er worden geluiden van verschillende toonhoogten (herz) gebruikt. Omdat je brein op zoek gaat naar evenwicht, wordt het deel in je brein geactiveerd wat precies tussen die hoogtes zit. In mijn voorbeeld is dat dus het deel van je brein dat je helpt om te slapen.


Helder. En gebruik je dat altijd of alleen in bepaalde situaties (zoals bij het pelgrimeren omdat je dan gezamenlijke slaapzalen hebt )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: brain waves.

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2024 06:38

Erik1960 schreef:Ik gebruik ‘gewoon’ oortjes (met draadjes). Zelfs op mijn zij slaap ik er mee. Soms raak je dan in je slaap verstrikt in de draadjes, maar dat komt echt maar zelden voor.
Het idee achter binaural beats is in het kort en in mijn eigen woorden: er worden geluiden van verschillende toonhoogten (herz) gebruikt. Omdat je brein op zoek gaat naar evenwicht, wordt het deel in je brein geactiveerd wat precies tussen die hoogtes zit. In mijn voorbeeld is dat dus het deel van je brein dat je helpt om te slapen.

Ik slaap inmiddels al 9 weken aan boord van een schip (nog 3 te gaan...). Er is altijd geluid, maar de luchtverversing maakt dermate veel herrie dat deze alle geluiden wegfiltert, en op een heel rare manier rustgevend werkt.

Het zou me niks verbazen als dit "white noise" principe op hetzelfde neerkomt als datgene wat jij beschrijft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: brain waves.

Berichtdoor Erik1960 » 20 mar 2024 08:07

Marnix schreef:Helder. En gebruik je dat altijd of alleen in bepaalde situaties (zoals bij het pelgrimeren omdat je dan gezamenlijke slaapzalen hebt )

De oortjes liggen thuis op mijn nachtkastje. Ik gebruik ze thuis wel eens, maar niet vaak.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: brain waves.

Berichtdoor Erik1960 » 20 mar 2024 08:13

StillAwake schreef:Ik slaap inmiddels al 9 weken aan boord van een schip (nog 3 te gaan...). Er is altijd geluid, maar de luchtverversing maakt dermate veel herrie dat deze alle geluiden wegfiltert, en op een heel rare manier rustgevend werkt.

Het zou me niks verbazen als dit "white noise" principe op hetzelfde neerkomt als datgene wat jij beschrijft.
Ik ken white noise van mijn kleinkinderen. Het is een heel monotoon geluid (geruis) zoals jij dat beschrijft van de luchtverversing. Wat ik ervan begrijp, wordt white noise gebruikt om vertrouwde geluiden na te bootsen. Binaural beats stimuleert een deel in het brein. Dat lijkt me een ander principe. Behouden vaart!
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: brain waves.

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2024 09:10

Erik1960 schreef:Ik ken white noise van mijn kleinkinderen. Het is een heel monotoon geluid (geruis) zoals jij dat beschrijft van de luchtverversing. Wat ik ervan begrijp, wordt white noise gebruikt om vertrouwde geluiden na te bootsen. Binaural beats stimuleert een deel in het brein. Dat lijkt me een ander principe. Behouden vaart!


Het is wel een grappig fenomeen. Ik heb met de kinderen nog wel eens bij een afzuigkap gestaan, dat had ook een rustgevend effect waardoor ze in slaap vielen als dat niet zo goed lukte. Je hebt op youtube ook filmpjes van 10 uur lang het geluid van een ventilator of een vliegtuigmotor bijvoorbeeld. Het monotone geluid schijnt rustgevend te werken en andere omgevingsgeluiden te onderdrukken. Het schijnt dat white noise ook een beetje is wat een ongeboren kind in de baarmoeder al hoort. Binaural beats maken wat ik zo lees ook regelmatig gebruik van white noise, sowieso zijn zijn er wel tracks waarbij ze gecombineerd worden. Maar de achterliggende principes zijn inderdaad iets anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: brain waves.

Berichtdoor Erik1960 » 20 mar 2024 11:39

Marnix schreef:Het is wel een grappig fenomeen. Ik heb met de kinderen nog wel eens bij een afzuigkap gestaan, dat had ook een rustgevend effect waardoor ze in slaap vielen als dat niet zo goed lukte. Je hebt op youtube ook filmpjes van 10 uur lang het geluid van een ventilator of een vliegtuigmotor bijvoorbeeld. Het monotone geluid schijnt rustgevend te werken en andere omgevingsgeluiden te onderdrukken. Het schijnt dat white noise ook een beetje is wat een ongeboren kind in de baarmoeder al hoort. Binaural beats maken wat ik zo lees ook regelmatig gebruik van white noise, sowieso zijn zijn er wel tracks waarbij ze gecombineerd worden. Maar de achterliggende principes zijn inderdaad iets anders.
Kindje van mijn zus werd (veel) te vroeg geboren en lag een behoorlijke tijd in een couveuse. Toen ze eindelijk naar huis mocht, huilde ze best veel. Behalve als mijn zus aan het stofzuigen was. Ik denk dat daar de bodem is gelegd voor white noise :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: brain waves.

Berichtdoor Prisma23 » 20 mar 2024 21:59

Erik1960 schreef:Ik gebruik iets dergelijks denk ik. Op Spotify vind je play-lists ‘binaural beat’. Die heb je voor verschillende doelen: concentratie, ontspannen, slaap. Met name die laatste gebruik ik met enige regelmaat. Nadeel: je moet oortjes gebruiken. Voordeel: ik slaap er goed op, ook op slaapzalen met 30-40 mensen waarvan er altijd wel een aantal snurkt.


De podcasts van Maarten van Rossem zijn ook zeer effectief als slaapmiddel!

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: brain waves.

Berichtdoor Erik1960 » 20 mar 2024 22:45

Prisma23 schreef:De podcasts van Maarten van Rossem zijn ook zeer effectief als slaapmiddel!

Ik durf het hier bijna niet te zeggen… ‘dit is de Bijbel’ ook :D
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: brain waves.

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2024 09:36

Niets slaapt zo lekker als een wedstrijdje Tour de France, bij een graad of 25. Het monotone gewauwel van de verslaggeving en het geluid van de helikopters die die tv-registratie doen, heerlijk :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten