Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor MoesTuin » 27 sep 2018 21:50

Wat is de rol van het zingen in uw / jou geloofsleven?
Zingend geloven.
Hoe belangrijk is dit en dan niet in de eerste plaats voor uw of voor jou zelf maar voor onze Heer en God, Hem al ere in de rijke woorden van de vele liederen die er zijn..........
Onderstaande liederen illustreren deze vraag in dit topic met God loven met het lied hier in dit korte tijdelijke leven op aarde en het Eeuwig Juichen voor onze Heer en Zaligmaker voor Eeuwig en altijd (nooit stoppend) als we in Geloof in Hem mogen ontslapen in hét Hemels Paradijs........



1) Wij loven U, o God, belijden u als Heer
2) Ere zij aan God, de Vader
3) Daarboven juicht een grote schare
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor lekkerbek » 27 sep 2018 22:50

Zingen is voor mij belangrijk al is het verschillend wat ik zing. De ene keer voel ik me zo tekort schieten en zondig, dan leeft bv psalm 32 ('k Bekend' o Heer' aan U oprecht mijn zonden,......) in me en zing ik dat, terwijl een andere keer psalm 42:5 (Maar de Heer' zal uitkomst geven, ...........'k zal Zijn lof zelfs in de nacht, zingen, daar ik Hem verwacht) ervaren en gezongen wordt, of psalm 116, Ik zal met vreugd in t huis des Heeren gaan, om daar met lof Uw grote Naam te danken, Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken, elk hef met mij de lof des Heeren aan.
Wat hebben we toch mooie psalmen, rijke inhoud! Voor ieder moment in ons leven is er wel een toepasselijke psalm!

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor Waverick » 28 sep 2018 01:24

Zingen ter ere van God vind ik zeker belangrijk. Maar puur in mijn beleving betekent dit wel dat ik hier moeite voor wil doen. Dit houdt in dat ik me graag inspan om de wat 'moeilijkere' werken te zingen, zoals de Matthäus-Passion van Bach of de Messiah van Handel.

Met name de Matthäus-Passion heb ik al meerdere keren gezongen als tenor in koor 2, maar het blijft iedere keer weer een belevenis om qua zang technisch gezien op het juiste niveau te komen en door de muziek het lijden en sterven van onze Heiland bijna letterlijk te 'beleven'.

Daarnaast zijn er wel Psalmen en andere geestelijke liederen, van oudere of recentere oorsprong, die ik mooi vind, maar als ik zou moeten kiezen, dan ga ik toch voor de klassieke meesterwerken uit het verleden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor MoesTuin » 28 sep 2018 20:33

lekkerbek schreef:Zingen is voor mij belangrijk al is het verschillend wat ik zing. De ene keer voel ik me zo tekort schieten en zondig, dan leeft bv psalm 32 ('k Bekend' o Heer' aan U oprecht mijn zonden,......) in me en zing ik dat, terwijl een andere keer psalm 42:5 (Maar de Heer' zal uitkomst geven, ...........'k zal Zijn lof zelfs in de nacht, zingen, daar ik Hem verwacht) ervaren en gezongen wordt, of psalm 116, Ik zal met vreugd in t huis des Heeren gaan, om daar met lof Uw grote Naam te danken, Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken, elk hef met mij de lof des Heeren aan.
Wat hebben we toch mooie psalmen, rijke inhoud! Voor ieder moment in ons leven is er wel een toepasselijke psalm!


Dat is absoluut zo Lekkerbek, de Psalmen zijn zo rijk van inhoud en voor elke emotie of alles wat in een mensen leven kan voorvallen en kan gebeuren toepasbaar.
De genoemde Psalmen heb ik hieronder geplaatst voor je
Psalm 42 doorstaat ook zoveel trappen in emoties en diep verdriet en angst paniek tot de Uitkomst die God alleen biedt uit Genade alleen in Geloof en ziende op Hem alleen!



Psalm 32 vers 3
'k Bekend', o HEER, aan U oprecht mijn zonden;
'k Verborg geen kwaad, dat in mij werd gevonden;
Maar ik beleed na ernstig overleg,
Mijn boze daân; Gij naamt die gunstig weg.
Dies zal tot U een ieder van de vromen,
In vindenstijd, met ootmoed smekend, komen;
Een zee van ramp moog' met haar golven slaan,
Hoe hoog zij ga, zij raakt hem zelfs niet aan.



Psalm 42 vers 5
Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.




Psalm 116 vers 11
Ik zal met vreugd in 't huis des HEEREN gaan,
Om daar met lof Uw groten naam te danken.
Jeruzalem, gij hoort die blijde klanken:
Elk heff' met mij den lof des HEEREN aan!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor MoesTuin » 28 sep 2018 20:38

Waverick schreef:Zingen ter ere van God vind ik zeker belangrijk. Maar puur in mijn beleving betekent dit wel dat ik hier moeite voor wil doen. Dit houdt in dat ik me graag inspan om de wat 'moeilijkere' werken te zingen, zoals de Matthäus-Passion van Bach of de Messiah van Handel.

Met name de Matthäus-Passion heb ik al meerdere keren gezongen als tenor in koor 2, maar het blijft iedere keer weer een belevenis om qua zang technisch gezien op het juiste niveau te komen en door de muziek het lijden en sterven van onze Heiland bijna letterlijk te 'beleven'.

Daarnaast zijn er wel Psalmen en andere geestelijke liederen, van oudere of recentere oorsprong, die ik mooi vind, maar als ik zou moeten kiezen, dan ga ik toch voor de klassieke meesterwerken uit het verleden.


Mooi om te lezen Waverick, het zingen de muziek het kan je zo meenemen en pakken en ook heel dicht bij de Heer brengen en zeker wat in je benoemt bij het grote Verlossingswerk het smartelijke lijden en sterven wat Hij voor ons volbracht heeft. intens!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor coby6 » 28 sep 2018 20:50

Vandaag maar een klaagzang.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor Waverick » 28 sep 2018 23:44

coby6 schreef:Vandaag maar een klaagzang.


Inderdaad. Misschien een requiem, hoewel dat niet zo 'protestants' is. En morgenmiddag, tijdens de stille tocht, zal de muziek helemaal afwezig zijn.

Mijn vrouw twijfelt nog, maar waarschijnlijk lopen wij samen mee.

Yoshi

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor Yoshi » 29 sep 2018 17:34

Ik ben helaas niet muzikaal aangelegd. Ik vind het mooi als andere zingen en daar hun geloof meer kunnen sterken. Zelf zoek ik het liever in stilte. Maar een dienst of viering met een paar liederen samenzang kan ik wel waarderen maar nog liever een koor vanwege mijn niet goed kunnen zingen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Hoe belangrijk is zingen Hem ter ere in uw / jou geloofsleven

Berichtdoor coby6 » 29 sep 2018 18:57

Yoshi schreef:Ik ben helaas niet muzikaal aangelegd. Ik vind het mooi als andere zingen en daar hun geloof meer kunnen sterken. Zelf zoek ik het liever in stilte. Maar een dienst of viering met een paar liederen samenzang kan ik wel waarderen maar nog liever een koor vanwege mijn niet goed kunnen zingen.

Ik zat ooit eens in een black gospel koor. Dat was geweldig. Al zong je zo vals als een kraai, het geheel klonk prachtig.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten