Favoriete religieuze klassieke muziek

Moderator: Moderafo's

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Waverick » 25 mei 2018 02:19

In de loop der eeuwen is er in Europa veel religieuze muziek gemaakt, geschreven en bewaard gebleven. Niet alles heeft een 'reformatorisch verantwoorde' achtergrond, veel is overgeleverd vanuit de Roomse traditie. Toch hebben veel van deze werken een waardevolle inhoud, zeker als de (vaak Latijnse) teksten zijn ontleend aan de Bijbel.

Ik ben benieuwd welke christelijke klassieke stukken de bezoekers van Refoweb tot hun favorieten beschouwen. Stukken als 'Stabat Mater' en het 'Requiem', die beiden toch duidelijk een Rooms-Katholieke oorsprong hebben, mogen hier ook worden genoemd.

Ikzelf vindt bijvoorbeeld nog steeds het bekende 'Avé Maria' van Franz Schubert een van de mooiste melodieën (in combinatie met het akkoordenverloop) ooit gemaakt, terwijl dit toch erg duidelijk over de maagd Maria gaat.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Waverick » 25 mei 2018 08:06

Met dit onderwerp probeer ik een beetje inzicht te krijgen welke religieuze klassieke muziek er zoal wordt gedraaid bij de reformatorische gezindte.

Laat ik zelf dan maar van wal steken. Ik heb zelf een vrij brede opvatting van wat wel of niet 'door de beugel' kan. Als je weet met welk doel bepaalde muziek is gemaakt, kun je er, naar mijn bescheiden mening, toch van genieten, met in je achterhoofd het eventuele afwijkende (religieuze) doel van de componist, zodat je het kunt zien als 'maar een compositie' en niet als 'de waarheid'. Maar waarschijnlijk kijkt niet iedereen hier op dezelfde manier tegenaan.

Ik luister graag naar:
Grote mis in C-klein - Wolfgang Amadeus Mozart
Hohe Messe - Johann Sebastian Bach (dit lijkt mij overigens wél een verantwoorde compositie)
Requiem - Gabriel Fauré
Mis nr. 6 (D950) - Franz Schubert
Missa Solemnis - Ludwig van Beethoven
Matthäus-Passion - Johann Sebastian Bach
Requiem - Wolfgang Amadeus Mozart
Miserere mei - Gregorio Allegri
Cantate BWV147 - Johann Sebastian Bach

Yoshi

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Yoshi » 26 mei 2018 06:28

Gregoriaans vind ik vaak erg mooi. Het Ave Maria is voor mij een van de mooiste klassieke liederen onder andere door de momenten waarop het lied is gespeeld. Huwelijken en begrafenissen. Maar ook het Gloria uitgevoerd door bijvoorbeeld Andrea Bocelli vind ik prachtig.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2018 12:08

Het lied Amazing Grace vind ik erg mooi.
Ook beluister ik op YT vaak liederen die gezongen worden door Aafje Heynis, omdat ik vind dat zij een prachtige warme stem heeft.
En Bach. Ich will den kreuzstab gerne tragen, Ich hatte viel Bekümmernis.
God moves in a mysterious Way, geschreven door William Cowper.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Waverick » 01 jun 2018 00:21

Er zijn nog niet veel reacties binnen. Betekent dit dat er zeer weinig bezoekers van deze website zijn die naar 'gewijde' klassieke muziek luisteren? Ik kan het me haast niet voorstellen...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 07:55

Waverick schreef:Er zijn nog niet veel reacties binnen. Betekent dit dat er zeer weinig bezoekers van deze website zijn die naar 'gewijde' klassieke muziek luisteren? Ik kan het me haast niet voorstellen...

Of het ligt aan je timing. Als je het rond Pasen vraagt wanneer de Mattheuspassion net weer een opleving gemaakt heeft zijn er misschien meer mensen die er naar luisteren.
Overigens kan ik de Mattheuspassion nog wel waarderen. Maar alleen als je er een tekstboekje bijkrijgt, anders is het toch een redelijk moeilijk te volgen stuk vanwege alle herhalingen. Ook delen van Handels Messiah zijn nog wel te doen.

Al geef ik toe dat ik naar een uitvoering van de Messiah ging, en blij was dat we bij het nietje van het tekstboekje waren. Ik vond het een knap lange zit ;-) :D
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor pindas83 » 01 jun 2018 09:45

Waverick schreef:Er zijn nog niet veel reacties binnen. Betekent dit dat er zeer weinig bezoekers van deze website zijn die naar 'gewijde' klassieke muziek luisteren? Ik kan het me haast niet voorstellen...


Okay dan, omdat je zo aandringt;

- Bach heeft een paar aardige stukjes gemaakt :wink:. Laatst hoorde ik weer eens cantate 208: ‘Schäfen können sicher weiden’, wel weer is mooi om te horen. ‘Nun komm der Heiden Heiland’ en nog wel veel meer.

- Sommige dingen Händel.

- Eric Satie, gymnopédie no.1

- Saint Saëns, danse macabere, carnaval des animals

- Debussy, Claire de lune

- Allegri, miserere mei is inderdaad mooi, dat valt onder Gregoriaans? :-k

- Fauré is ook niet slecht, Cantique de Jean racine

- Dvorak, new world symphony (largo)

En nog wel veel meer....

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor StillAwake » 01 jun 2018 10:31

pindas83 schreef:Okay dan, omdat je zo aandringt;

- Bach heeft een paar aardige stukjes gemaakt :wink:. Laatst hoorde ik weer eens cantate 208: ‘Schäfen können sicher weiden’, wel weer is mooi om te horen. ‘Nun komm der Heiden Heiland’ en nog wel veel meer.

- Sommige dingen Händel.

- Eric Satie, gymnopédie no.1

- Saint Saëns, danse macabere, carnaval des animals

- Debussy, Claire de lune

- Allegri, miserere mei is inderdaad mooi, dat valt onder Gregoriaans? :-k

- Fauré is ook niet slecht, Cantique de Jean racine

- Dvorak, new world symphony (largo)

En nog wel veel meer....

De Peer Gynt suite van Grieg is ook wel aardig, maar niet religieus (wat voor dit topic wel een vereiste is).
Maar dat geld voor de danse macabre ook vermoed ik (al ken ik het stuk niet).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor pindas83 » 01 jun 2018 11:01

StillAwake schreef:De Peer Gynt suite van Grieg is ook wel aardig, maar niet religieus (wat voor dit topic wel een vereiste is).
Maar dat geld voor de danse macabre ook vermoed ik (al ken ik het stuk niet).


Ja dat is ook een lekker nummer inderdaad! :D

Volgens mij is danse macabere niet perse religieus maar dat is de muziek van Mozart ook niet dacht ik, althans niet christelijk-religieus :wink:

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Waverick » 01 jun 2018 23:53

Mozart heeft zeker ook religieus werk geschreven. Het bekendst zijn het Requiem en de 'Grote Mis in C-klein', beiden onvoltooid.

De muziek van Johann Sebastian Bach is wat mij betreft over het algemeen 'zonder Roomse smetten'. Hij was een Lutheraan in hart en nieren en componeerde bijna iedere week een nieuwe cantate voor de eredienst. Waarom hij aan het einde van zijn leven een 'Roomse mis' (de Hohe Messe) schreef is tot op heden een raadsel. Maar dat is wat mij betreft wel het mooiste koorwerk dat de man heeft voortgebracht en staat voor mij op eenzame hoogte.

Waverick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 apr 2018 00:47

Re: Favoriete religieuze klassieke muziek

Berichtdoor Waverick » 08 jun 2018 03:30

Zal ik nog één poging doen? Daarna geef ik het op... :-(

G. Fauré - Requiem
Vind ik erg mooi, voornamelijk vanwege de sereniteit. Fauré liet in zijn requiem de delen die refereren aan een dag des oordeels weg, en dat is te horen. Er verschijnen voornamelijk liefllijke en serene klanken als begeleiding voor de gestorvenen, maar volgens mij ook voor degenen die zichzelf als 'geestelijk doods' ervaren. In hoeverre hiermee mensen in directe zin tot Christus (kunnen) komen, is de vraag.

J.S. Bach - Hohe Messe
Het volledige ordinarium (lees: katholieke mis), uitgevoerd door een protestant (luthers). Om dit feit breken al jaren geleerden het hoofd. Waarom heeft Bach dit op deze manier opgeschreven? Het resultaat is in ieder geval van ongekende klasse. Zoals vaak bij Bach hebben alle noten een betekenis en zijn de symmetrie en organiteit (bijna) perfect.

G. Allegri
Een boetepsalm, met als tekst Psalm 51: Natan confronteert David met de zonde omtrent Bathseba. Een belijdenis van zonden en daarna een roep om vergeving.

F. Schubert
Mis nr.6 (D950) is de laatste Latijnse mis die hij heeft geschreven. Schubert gebruikte bij al zijn (Latijnse) missen zeer bewust bepaalde delen van de 'normale' mis wel en andere niet. Hieruit volgt een zeer persoonlijke geloofsbelijdenis die velen nog steeds aanspreekt. Hij was immers een van de eersten die puur componeerde voor en vanuit zichzelf en niet in opdracht van een koning of kerk.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten