Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Moderator: Moderafo's

tydemanjan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:31

Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor tydemanjan » 12 okt 2017 14:46

Hallo!

Ik ben het gitaarboek "Loof God met snarenspel" van Laurine Jansen-Ebbers aan het volgen. Ik ben al wat meer gevorderd (een gevorderde beginner) en ik zou graag ook weleens zelf een lied willen begeleiden die dus niet in dit boek staat.

Het probleem is alleen: in bijna alle zangbundels ontbreken de (gitaar)akkoorden. Ook in dat nieuwe liedboek staan bijna geen akkoorden. Nu weet ik wel dat je die akkoorden er zelf bij kan "verzinnen", maar zo muzikaal ben ik eerlijk gezegd niet en in de praktijk is dat toch erg moeilijk.

Dus mijn vraag is: weet iemand of er ook bundels bestaan mét gitaarakkoorden?

Ik zie op blz. 33 van dat boek "Loof God met snarenspel" Psalm 21 staan in de de berijming van 1773 (met akkoorden dus), maar zijn deze oude Psalmen en Evangelische Gezangen ooit helemaal van akkoorden voorzien? Ik ken wel die boeken van J. Worp, maar die zijn alleen voor piano.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de Psalmen van 1773 en de vervolgbundels hiervan omdat ik ze 1) mooi vind en 2) ze auteursrechtenvrij zijn, wat ook wel fijn is.

Maar als je andere bundels weet met de gitaarakkoorden dan hoor ik het ook graag!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 15:15

tydemanjan schreef:Hallo!

Ik ben het gitaarboek "Loof God met snarenspel" van Laurine Jansen-Ebbers aan het volgen. Ik ben al wat meer gevorderd (een gevorderde beginner) en ik zou graag ook weleens zelf een lied willen begeleiden die dus niet in dit boek staat.

Het probleem is alleen: in bijna alle zangbundels ontbreken de (gitaar)akkoorden. Ook in dat nieuwe liedboek staan bijna geen akkoorden. Nu weet ik wel dat je die akkoorden er zelf bij kan "verzinnen", maar zo muzikaal ben ik eerlijk gezegd niet en in de praktijk is dat toch erg moeilijk.

Dus mijn vraag is: weet iemand of er ook bundels bestaan mét gitaarakkoorden?

Ik zie op blz. 33 van dat boek "Loof God met snarenspel" Psalm 21 staan in de de berijming van 1773 (met akkoorden dus), maar zijn deze oude Psalmen en Evangelische Gezangen ooit helemaal van akkoorden voorzien? Ik ken wel die boeken van J. Worp, maar die zijn alleen voor piano.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar de Psalmen van 1773 en de vervolgbundels hiervan omdat ik ze 1) mooi vind en 2) ze auteursrechtenvrij zijn, wat ook wel fijn is.

Maar als je andere bundels weet met de gitaarakkoorden dan hoor ik het ook graag!

Hoewel ik denk dat jijzelf ook wel beseft dat het geenszins de bedoeling is dat een psalm op een ander instrument dan het geïnspireerde orgel gespeeld wordt ;-):
er bestaat een bundel "Psalmen met akkoorden".
voor zover ik weet zonder capodastro (Barreklem), zodat de akkoorden ook voor andere instrumenten te gebruiken zijn..
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

tydemanjan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:31

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor tydemanjan » 13 okt 2017 18:46

Dank voor je suggestie! Ik zal er naar kijken.

Psalm 33:2 Looft den HEERE met de harp; psalmzingt Hem met de luit en het tiensnarig instrument. :)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 10:16

tydemanjan schreef:Dank voor je suggestie! Ik zal er naar kijken.

Psalm 33:2 Looft den HEERE met de harp; psalmzingt Hem met de luit en het tiensnarig instrument. :)

Tja, de gitaar is hetzij zessnarig, hetzij twaalfsnarig (al heb ik nog ergens een 7-snarige liggen).
de tiensnarige ken ik niet ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

tydemanjan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:31

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor tydemanjan » 24 okt 2017 11:52

Ja, wisten we maar wat voor instrumenten dat waren die ze toen gebruikten. Daar ben ik heel benieuwd naar, net als de oorspronkelijke melodieën. Ooit zullen we het misschien weten :)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 12:15

tydemanjan schreef:Ja, wisten we maar wat voor instrumenten dat waren die ze toen gebruikten. Daar ben ik heel benieuwd naar, net als de oorspronkelijke melodieën. Ooit zullen we het misschien weten :)

Vermoedelijk liggen de oorspronkelijke melodieen in de range van de stijl zoals in de moskee gangbaar is.
in elk geval niet iets wat in onze westerse en 21e eeuwse oren als "welluidend" betiteld zal worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

tydemanjan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:31

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor tydemanjan » 24 okt 2017 13:37

Daar zou ik niet van opkijken. Misschien hadden ze toen trouwens ook wel verschillende melodieën per dorp o.i.d. Hele oude Nederlandse liedjesbundels bevatten vaak alleen de tekst die dan werd gezongen op (destijds) bekende deuntjes. Zo iets zal het wel geweest zijn, want anders was het wel bewaard gebleven denk ik. Alhoewel ik ook wel eens heb gehoord dat Hebreeuwse Bijbels nog zangtekens bevatten, maar ik heb geen idee hoe dat precies zit of hoe oud die zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 14:10

tydemanjan schreef:Daar zou ik niet van opkijken. Misschien hadden ze toen trouwens ook wel verschillende melodieën per dorp o.i.d. Hele oude Nederlandse liedjesbundels bevatten vaak alleen de tekst die dan werd gezongen op (destijds) bekende deuntjes. Zo iets zal het wel geweest zijn, want anders was het wel bewaard gebleven denk ik. Alhoewel ik ook wel eens heb gehoord dat Hebreeuwse Bijbels nog zangtekens bevatten, maar ik heb geen idee hoe dat precies zit of hoe oud die zijn.

Wat biedt het voor meerwaarde? Zouden die melodieen geinspireerd zijn?
De huidige in elk geval niet ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

tydemanjan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:31

Re: Akkoorden voor psalmen/gezangen?

Berichtdoor tydemanjan » 24 okt 2017 16:05

Nee, precies!


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten