Christelijke hardstyle/house/hardcore

Moderator: Moderafo's

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 15:40

Er bestaan christelijke DJ's die proberen muziek te maken, maar in de vorm van hardcore/hardstyle/house.

Ik weet dat er heel wat christelijke mensen tegen zijn, maar waar ik medechristenen niet kan volgen is, met de redenering dat ze er niet van houden
dus het is niet goed, of omdat er ook foute hardcore is, is de vorm van muziek fout.

Er zijn ook mensen die niet van orgelmuziek houden of het serieus klassiek is of Martin Mans, ze kunnen het niet horen.
Maar daarom is orgelmuziek nog niet fout.

Alcohol is gevaarlijk en overdaad schaadt, maar mogen christenen daarom geen alcohol drinken sommigen denken van niet.

Waar ik vooral naar op zoek ben is dus argumenten.
Want van een muziekvorm kan je wel of niet houden, maar waar doorgaans terecht bij hardcore op wordt gewezen zijn de duivelse en antichristelijke teksten. Maar als die er niet zijn, is dan de muziekvorm perse fout?

Dan is dus muziek zonder tekst ook fout als iemand het herrie vindt?
Gevoel is ook misleidend, want ik weet van mensen die de kriebels krijgen van klassieke muziek of kantates van Bach....

Ik geef eerlijk toe, aan muziek kunnen gevaarlijke kanten zitten, net zoals aan internet, maar is het niet het verschil hoe je ermee omgaat?

De duivel gebruikt muziek zeker, voor slechte en foute doelen namelijk om bij de Heere God vandaan te houden, of zodat wij Gods woord niet lezen en dingen meer, maar eer zijn ook goede kanten aan muziek.

Zomaar wat vragen. Liefst inhoudelijke discussie, met argumenten, want gevoelens zijn niet leidend denk ik.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Pcrtje » 31 jul 2017 16:09

Welkom op het forum, Jostijn!

Over dit onderwerp is uiteraard al heel veel over gepraat en geredetwist. Onlangs nog. Met het gebruiken van de zoekfunctie rechtsbovenin kun je bijvoorbeeld dit, dit en dit topic vinden. In de vragenrubriek is er een christelijke expopmuzikant, dhr. G. Sleurink, die doorgaans alle vragen met betrekking tot muziek(keuze) beantwoordt. Daar kun je ook nog even naar zoeken.

Veel leesplezier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 31 jul 2017 17:11

Pcrtje schreef:Welkom op het forum, Jostijn!

Over dit onderwerp is uiteraard al heel veel over gepraat en geredetwist. Onlangs nog. Met het gebruiken van de zoekfunctie rechtsbovenin kun je bijvoorbeeld dit, dit en dit topic vinden. In de vragenrubriek is er een christelijke expopmuzikant, dhr. G. Sleurink, die doorgaans alle vragen met betrekking tot muziek(keuze) beantwoordt. Daar kun je ook nog even naar zoeken.

Veel leesplezier.


Bedankt. Heb al wat gelezen en ook wel gezocht maar kon niet zoveel vinden.

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 02 aug 2017 19:15

Heb gelezen ja, maar goed ben nog geen bevredigend antwoord tegengekomen.

Veel gevoel en meningen, maar onderbouwing mist vaak.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2017 08:16

Klopt. En op gevoel oordelen is gevaarlijk. Gevoel is afhankelijk van smaak, wat je in je eigen opvoeding hebt meegekregen, dat soort dingen. En er is dan een groep die geen goed gevoel heeft bij ongeveer alles waar een beat in zit bijvoorbeeld. Het heeft helemaal niets met de muziek te maken want vaak zijn ze net zo goed tegenstander van een band in een kerk, van gospel. Ze beoordelen vaak puur op basis van de muziek zonder naar de inhoud te kijken.

Als er "inhoudelijke" argumenten zijn gaat het vaak over sfeer (wat gevoelsmatig is), over optredens (kan wat in zitten) maar dan gaat het inderdaad ook om hoe je er zelf mee omgaat. Ik kan me voorstellen dat je kan genieten van hardcore of hardstyle, het is totaal niet mijn smaak maar daar gaat het niet om, maar dat je niet naar bepaalde feesten / festivals toegaat. Als je doorvraagt kom je toch snel weer bij gevoel uit. De muziek zou opzwepend zijn en een slecht gevoel in je boven brengen. Maar dat vind je als je het zelf helemaal niets vindt, als je gewend bent aan rustige muziek. Ik ken ook mensen (ben er zelf een van) die soms juist rustig worden van hardere muziek.

Kortom, volgens mij zijn er niet veel argumenten naast gevoelsargumenten. Muziek is op zich niet goed of fout, de tekst maakt het goed of fout. En voor wie moeite heeft met beats of gitaren of "opzwepende" muziek, kijk eens in de Bijbel, verdiep je in de cultuur van toen, wat daar allemaal voor instrumenten worden gebruikt en hoe mensen dansten op die muziek. Denk aan David die vol overgave danste voor God. Maar kijk ook eens hoe een Joodse bruiloft er aan toegaat. Tja, daar krijgen sommigen tegenwoordig een slecht gevoel bij want dat zijn we in Nederland niet gewend. Maar dat gevoel is een slechte raadgever. Aan de andere kant, de kritiek kan wel goed bedoeld zijn en wat voor jou prima is kan voor anderen moeilijk of zelfs verkeerd zijn (zie Romeinen 14) dus reageer liefdevol en geef de ander geen aanstoot met wat je doet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 03 aug 2017 14:33

Marnix schreef:Klopt. En op gevoel oordelen is gevaarlijk. Gevoel is afhankelijk van smaak, wat je in je eigen opvoeding hebt meegekregen, dat soort dingen. En er is dan een groep die geen goed gevoel heeft bij ongeveer alles waar een beat in zit bijvoorbeeld. Het heeft helemaal niets met de muziek te maken want vaak zijn ze net zo goed tegenstander van een band in een kerk, van gospel. Ze beoordelen vaak puur op basis van de muziek zonder naar de inhoud te kijken.

Als er "inhoudelijke" argumenten zijn gaat het vaak over sfeer (wat gevoelsmatig is), over optredens (kan wat in zitten) maar dan gaat het inderdaad ook om hoe je er zelf mee omgaat. Ik kan me voorstellen dat je kan genieten van hardcore of hardstyle, het is totaal niet mijn smaak maar daar gaat het niet om, maar dat je niet naar bepaalde feesten / festivals toegaat. Als je doorvraagt kom je toch snel weer bij gevoel uit. De muziek zou opzwepend zijn en een slecht gevoel in je boven brengen. Maar dat vind je als je het zelf helemaal niets vindt, als je gewend bent aan rustige muziek. Ik ken ook mensen (ben er zelf een van) die soms juist rustig worden van hardere muziek.

Kortom, volgens mij zijn er niet veel argumenten naast gevoelsargumenten. Muziek is op zich niet goed of fout, de tekst maakt het goed of fout. En voor wie moeite heeft met beats of gitaren of "opzwepende" muziek, kijk eens in de Bijbel, verdiep je in de cultuur van toen, wat daar allemaal voor instrumenten worden gebruikt en hoe mensen dansten op die muziek. Denk aan David die vol overgave danste voor God. Maar kijk ook eens hoe een Joodse bruiloft er aan toegaat. Tja, daar krijgen sommigen tegenwoordig een slecht gevoel bij want dat zijn we in Nederland niet gewend. Maar dat gevoel is een slechte raadgever. Aan de andere kant, de kritiek kan wel goed bedoeld zijn en wat voor jou prima is kan voor anderen moeilijk of zelfs verkeerd zijn (zie Romeinen 14) dus reageer liefdevol en geef de ander geen aanstoot met wat je doet.


Bij sommigen is de redenering. Hoe kun je rustig worden van drukke muziek. En de wereld maakt ook zulke muziek dus andere teksten of niet, het is fout. Dat voel je toch op je klompen aan...
Het is alleen maar hang naar wereldse muziek met een christelijk sausje... zulk soort uitingen.

Alsof dan teksten opeens geen verschil maken.

Ja, omdat ze er zelf onrustig van worden, moet dat bij anderen ook wel zo zijn. En die DJ's kunnen nooit echt christelijk zijn want dan deden ze wel wat anders. En eigenlijk doen ze het zelfde als wereldlijke DJ's zo is de gedachte dan.
Terwijl soms juist christelijke DJ's wijzen op de gevaren van die feesten enzo, dronkenschap, agressie, drugs....
de verkeerde teksten die echt totaal niet deugen.

Als christelijke jongeren toch popmuziek luisteren wat veel gebeurd volgens onderzoeken, zou je toch kunnen zeggen ook als je van de vorm geen voorstander bent dat ze beter christelijke hardcore kunnen luisteren dan met vage teksten van rappers en zangers die duidelijk door de duivel zijn geïnspireerd.
Plus dat toch wel belangrijk is hoe de uitwerking van die muziek op iemand is....

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Pcrtje » 03 aug 2017 15:10

Jostijn schreef:Hoe kun je rustig worden van drukke muziek. En de wereld maakt ook zulke muziek dus andere teksten of niet, het is fout. Dat voel je toch op je klompen aan...
Het is alleen maar hang naar wereldse muziek met een christelijk sausje... zulk soort uitingen.
In je openingsbericht schrijf je dat je graag een inhoudelijke discussie met argumenten wilt en dat gevoelens niet leidend moeten zijn. Nu doe je echter een beroep op eigen gevoel, want je geeft aan dat je je niet kunt voorstellen hoe iemand rustig kan worden van drukke muziek, en dat jij op je klompen aanvoelt dat zulke muziek fout is omdat de wereld die ook maakt. Dat vind ik toch een beetje vreemd... :-k
"Een libelle zweeft over het water..."

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 03 aug 2017 15:27

Pcrtje schreef:In je openingsbericht schrijf je dat je graag een inhoudelijke discussie met argumenten wilt en dat gevoelens niet leidend moeten zijn. Nu doe je echter een beroep op eigen gevoel, want je geeft aan dat je je niet kunt voorstellen hoe iemand rustig kan worden van drukke muziek, en dat jij op je klompen aanvoelt dat zulke muziek fout is omdat de wereld die ook maakt. Dat vind ik toch een beetje vreemd... :-k


Het was misschien niet duidelijk, maar dat zijn voorbeelden van hoe sommige mensen denken of dingen die je hoort.

Dat is niet wat ik voel of denk. Dit was juist bedoeld om aan te geven hoe men soms redeneert vanuit een bepaald gevoel.

Juist omdat ik het tegenovergestelde beweer, dat je niet voor iemand anders kunt bepalen, hoe iemand muziek ervaart.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2017 16:32

Klopt. Ik kan prima rustig worden van harde muziek. En daarnaast is het een raar denkbeeld dat muziek alleen maar goed is als je er rustig van wordt. Dat komt omdat men doorgaans nogal ingetogen zijn en stil staan en hun enthousiasme niet via muziek uit. Als je in een gemiddelde kerkdienst kijkt is dat wel helder. Iedereen staat stil en zingt strak voor zich uit. Maar je kan van die kerkcultuur lastig een christelijke maatstaf maken aangezien je in de Bijbel gewoon leest over feestmuziek, soms misschien wat opzwepend, met gebruik van allerlei instrumenten, fluiten, snaarinstrumenten, slagwerk waarbij ook gewoon gedanst werd. Dat je dat niet gewend bent, prima maar je kan niet zeggen: Dus het is fout want wij doen dat niet en het voelt niet goed. Het voelt niet goed omdat men het niet gewend is. En men is het niet gewend omdat niemand het doet :)

En laten we dan niet als Mikal uit het raam kijken en oordelen over mensen die dat wel doen voor God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 04 aug 2017 10:50

Gelukkig zien wij dat niet nee, zou een cultuurshock zijn.

Alleen orgel he, niets anders Marnix wel netjes blijven. :wink:
Vind orgel prima maar is ook maar een traditie die zo gegroeid is.

Zoals gezegd er zijn ook mensen die niet tegen orgelmuziek kunnen....die daar onrustig van worden. Dus is echt persoonlijk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2017 11:57

Jostijn schreef:Bedankt. Heb al wat gelezen en ook wel gezocht maar kon niet zoveel vinden.


Slurink gebruikt vooral heel veel woorden om "mag niet" te zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 05 aug 2017 08:08

Mortlach schreef:Slurink gebruikt vooral heel veel woorden om "mag niet" te zeggen.


Van sommige mensen mag wel meer niet, maar onderbouwing mist meestal.
Meneer Slurink probeert wel aan te geven waarom niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2017 10:07

Mijn probleem met Slurink is dat hij continu zijn eigen mening tot algemene norm verheft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor mohamed » 07 aug 2017 09:08

Marnix schreef:Klopt. Ik kan prima rustig worden van harde muziek. En daarnaast is het een raar denkbeeld dat muziek alleen maar goed is als je er rustig van wordt. Dat komt omdat men doorgaans nogal ingetogen zijn en stil staan en hun enthousiasme niet via muziek uit. Als je in een gemiddelde kerkdienst kijkt is dat wel helder. Iedereen staat stil en zingt strak voor zich uit. Maar je kan van die kerkcultuur lastig een christelijke maatstaf maken aangezien je in de Bijbel gewoon leest over feestmuziek, soms misschien wat opzwepend, met gebruik van allerlei instrumenten, fluiten, snaarinstrumenten, slagwerk waarbij ook gewoon gedanst werd. Dat je dat niet gewend bent, prima maar je kan niet zeggen: Dus het is fout want wij doen dat niet en het voelt niet goed. Het voelt niet goed omdat men het niet gewend is. En men is het niet gewend omdat niemand het doet :)

En laten we dan niet als Mikal uit het raam kijken en oordelen over mensen die dat wel doen voor God.

Zo is dat!

En muziek 'christelijk' noemen vind ik onnodig en bovendien betekent het niets. Immers, of er nou een christen, jood of moslim een drumstel bespeelt, diens religie hoor je er niet aan af!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 07 aug 2017 10:50

Klopt, als je puur naar muziek kijkt, op basis van teksten kan je er natuurlijk wel dingen uit afleiden ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten