Christelijke hardstyle/house/hardcore

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 10:15

Jostijn schreef:De christelijke hardstyle/hardcore die ik gehoord heb had wel goed verstaanbare tekst(en).

Dat snap ik, de "onverstaanbaarheid" waar het net even over ging was vooral gebaseerd op metal-grunts.
De meeste hardcore die ik gehoord heb (ik vond het niet mooi, en luister er dus alleen naar als ik ergens ben waar het gedraaid wordt) heeft wel redelijk eentonige teksten valt me vaak op.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katwijker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 apr 2017 19:31

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Katwijker » 23 aug 2017 16:04

@ Marnix, klopt, zeker ook opvoeding en een stukje gewendheid.
Verder kan ik je zeggen dat ik niet perse vind dat klassieke muziek eerbiedig is, maar het is niet oneerbiedig, je kan zeggen wat je wil, maar ik denk dat iedereen het daarwel mee eens is.
Persoonlijk vind ik metal, hardstyle en al die andere soorten niet eerbiedig.
Maar dat is persoonlijk. Al zou ik het luisteren, dan gaat mn geweten zeker spreken...

Moet ik dan maar mijn geweten negeren???

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 21:20

Katwijker schreef:@ Marnix, klopt, zeker ook opvoeding en een stukje gewendheid.
Verder kan ik je zeggen dat ik niet perse vind dat klassieke muziek eerbiedig is, maar het is niet oneerbiedig, je kan zeggen wat je wil, maar ik denk dat iedereen het daarwel mee eens is.
Persoonlijk vind ik metal, hardstyle en al die andere soorten niet eerbiedig.
Maar dat is persoonlijk. Al zou ik het luisteren, dan gaat mn geweten zeker spreken...

Moet ik dan maar mijn geweten negeren???

Persoonlijk vind ik veel klassieke muziek (Wagner, pagani ni) wel ronduit oneerbiedig. Ook bepaalde arias van Bach zijn eerder kakafonisch dan eerbiedig.
Ik denk dat je in je stellingname te stellig bent.
Overigens denk ik dat de eerbied ook in bepaalde psalmteksten ronduit ondergeschikt is aan de emotie.
Het is dus maar de vraag of dat erg is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 21:23

Katwijker schreef:moet ik dan maar mijn geweten negeren???

Nee.
Daar krijg je altijd spijt van.
Besef daarin echter wel dat jouw geweten behoorlijk door opvoeding en vooroordelen geïnspireerd is.
Net als het mijne, al zijn mijn in mijn opvoeding aangeleerde vooroordelen totaal andere als bij jou.

Zo kan het dat meerdere mensen hun geweten volgen, maar zaken doen die (over en weer) niet in het geweten van de ander passen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katwijker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 apr 2017 19:31

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Katwijker » 24 aug 2017 05:09

Ik denk ik daar inderdaad te snel eruit ben gegaan, dat zou best kunnen.

Zou je eerst goed uit willen leggen wat ik in de laatste stukje bedoeld? Over psalmen? Ik vermoed dat ik je nu niet helemaal begrijp...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2017 07:44

Katwijker schreef:@ Marnix, klopt, zeker ook opvoeding en een stukje gewendheid.
Verder kan ik je zeggen dat ik niet perse vind dat klassieke muziek eerbiedig is, maar het is niet oneerbiedig, je kan zeggen wat je wil, maar ik denk dat iedereen het daarwel mee eens is.
Persoonlijk vind ik metal, hardstyle en al die andere soorten niet eerbiedig.
Maar dat is persoonlijk. Al zou ik het luisteren, dan gaat mn geweten zeker spreken...

Moet ik dan maar mijn geweten negeren???


Neehoor, je mag gerust je geweten volgen, zolang je maar beseft wat StillAwake al zegt, dat je geweten beinvloed wordt door allerlei factoren, door cultuur / subcultuur, opvoeding etc. Als iedereen dat beseft zou dat een hoop veroordeling schelen, want wat je nu vaak krijgt is dat mensen anderen gaan veroordelen op basis van hun geweten en dus op basis van hun opvoeding en zo. En mensen die dit wel met een rein geweten kunnen luisteren moeten hun medechristenen die dat niet kunnen / willen geen aanstoot geven. Romeinen 14 is een prachtig hoofdstuk wat hier helemaal over gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2017 08:06

Katwijker schreef:Ik denk ik daar inderdaad te snel eruit ben gegaan, dat zou best kunnen.

Zou je eerst goed uit willen leggen wat ik in de laatste stukje bedoeld? Over psalmsen? Ik vermoed dat ik je nu niet helemaal begrijp...

Er zijn diverse psalmen waarin God ter verantwoording geroepen wordt.
Lijkt me geen eerbiedige houding.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katwijker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 apr 2017 19:31

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Katwijker » 24 aug 2017 15:47

@StillAwake,

Geef is wat voorbeelden, ik ben oprecht benieuwd...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2017 19:24

Katwijker schreef:@StillAwake,

Geef is wat voorbeelden, ik ben oprecht benieuwd...


Psalmen 10:1
1 Waarom, HERE, staat Gij van verre,
verbergt Gij U in tijden van nood?

Psalmen 22:2
2 Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten,
verre zijnde van mijn verlossing,
bij de woorden van mijn jammerklacht?

Psalmen 42:10
10 Ik wil tot God, mijn rots, zeggen:
Waarom vergeet Gij mij?
Waarom ga ik in het zwart
vanwege des vijands onderdrukking?

Psalmen 44:24
24 Waak op! Waarom slaapt Gij, Here?
Ontwaak! Verstoot niet voor eeuwig!

Psalmen 74:1b
Waarom, o God, verstoot Gij voor altoos,
brandt uw toorn tegen de schapen die Gij weidt?

Psalmen 88:15
15 Waarom, o HERE, verstoot Gij mij,
verbergt Gij uw aangezicht voor mij?

NGB51

Tekst gejat van Spreeuw...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katwijker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 apr 2017 19:31

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Katwijker » 25 aug 2017 05:12

Het is sws goed om te weten dat meer dan 1/3 van alle bestaan uit klaagpsalmen.

We lezen inderdaad dat de dichters zich verlaten voelen door God, God lijkt doof te zijn, en op een afstand te zijn...
Maar is dat ook zo? De dichters beschrijven slechts een gevoel op dat moment. En ik denk dat het niet goed is om dan slechts 1 vers van een psalm erbij te pakken. Ik geef toe, er zijn psalmen waarin alleen maar word geklaagd, zoals ps 88, maar hopelijk wist je dat ps 89 door dezelfde schrijver is geschreven, daar word zo heerlijk Gods eeuwige trouw beschreven.

Ook ik ons leven zijn er momenten dat het soms tegen zit, of dat je geloof op een laag pitje staat. Of dat God ons schijnbaar niet hoort...
Maar het zou niet correct zijn als we daar altijd in blijven zitten, want God trekt ons altijd weer uit het slijk!

Zo ook bij deze psalmdichters... Riepen ze God tot verantwoording? Dat weet ik niet precies...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 25 aug 2017 06:26

Katwijker schreef:Het is sws goed om te weten dat meer dan 1/3 van alle bestaan uit klaagpsalmen.

We lezen inderdaad dat de dichters zich verlaten voelen door God, God lijkt doof te zijn, en op een afstand te zijn...
Maar is dat ook zo? De dichters beschrijven slechts een gevoel op dat moment. En ik denk dat het niet goed is om dan slechts 1 vers van een psalm erbij te pakken. Ik geef toe, er zijn psalmen waarin alleen maar word geklaagd, zoals ps 88, maar hopelijk wist je dat ps 89 door dezelfde schrijver is geschreven, daar word zo heerlijk Gods eeuwige trouw beschreven.

Ook ik ons leven zijn er momenten dat het soms tegen zit, of dat je geloof op een laag pitje staat. Of dat God ons schijnbaar niet hoort...
Maar het zou niet correct zijn als we daar altijd in blijven zitten, want God trekt ons altijd weer uit het slijk!

Zo ook bij deze psalmdichters... Riepen ze God tot verantwoording? Dat weet ik niet precies...
of ze God ter verantwoording roepen of niet, de emotie is een totaal andere dan eerbied toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2017 10:22

StillAwake schreef:of ze God ter verantwoording roepen of niet, de emotie is een totaal andere dan eerbied toch?


Het is soms net alsof er meer emoties in de Bijbel verwerkt zitten dan alleen hoop en blijdschap... :-$
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2017 08:03

Mortlach schreef:Het is soms net alsof er meer emoties in de Bijbel verwerkt zitten dan alleen hoop en blijdschap... :-$

Klopt.
En andere emoties vragen om een andere (muzikale) benadering
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2017 09:53

StillAwake schreef:Persoonlijk vind ik veel klassieke muziek (Wagner, pagani ni) wel ronduit oneerbiedig. Ook bepaalde arias van Bach zijn eerder kakafonisch dan eerbiedig.
Ik denk dat je in je stellingname te stellig bent.
Overigens denk ik dat de eerbied ook in bepaalde psalmteksten ronduit ondergeschikt is aan de emotie.
Het is dus maar de vraag of dat erg is.


Kakofonisch? Kakafonisch lijkt me wat anders :-) (denkt aan een symfonie bestaande uit scheet-geluiden)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 28 aug 2017 06:34

Marnix schreef:Neehoor, je mag gerust je geweten volgen, zolang je maar beseft wat StillAwake al zegt, dat je geweten beinvloed wordt door allerlei factoren, door cultuur / subcultuur, opvoeding etc. Als iedereen dat beseft zou dat een hoop veroordeling schelen, want wat je nu vaak krijgt is dat mensen anderen gaan veroordelen op basis van hun geweten en dus op basis van hun opvoeding en zo. En mensen die dit wel met een rein geweten kunnen luisteren moeten hun medechristenen die dat niet kunnen / willen geen aanstoot geven. Romeinen 14 is een prachtig hoofdstuk wat hier helemaal over gaat.


ja, heeft zeker met opvoeding te maken, velen associëren bijv. orgel met de kerk, terwijl het geen kerkelijk instrument is, gewoon een muziekinstrument wat goed gebruikt kan worden voor de samenzang. Maar orgelmuziek is ook niet per definitie eerbiedig. Terwijl anderen het soms weer oneerbiedig vinden.

Ook in klassieke muziek heb je rustigere en drukkere muziek.

Ook is muziekbeleving verschillend, wat voor de een niet te harden is vind de ander prachtig. zowel voor christelijke hardstyle als voor klassieke muziek of muziek in de kerk.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten