Christelijke hardstyle/house/hardcore

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2017 08:33

Katwijker schreef:Eigen inzicht?

Misschien is dit de gedachte die voorkomt uit een eerbiedige houding, en mijn mening is dat hardcore niet eerbiedig is, eveneens house, hardstyle en sommige gospel bands.

Verder, staat er niet geschreven dat wij de wereld niet gelijkvormig moeten worden en zijn? Dan ken je zeggen dat ''christelijke'' hardcore niet hetzelfde is als normale hardcore, nee misschien is het niet exact hetzelfde, maar het ''christelijke'' hardcore lijkt zoveel op het normale hardcore... Pas op! De Bijbel waarschuwt ons voor wolven in schaapskleren, het lijkt te rijmen met wat er in de Bijbel staat, maar het lekt mij aan alle kanten...

Begrijp dat ik dit niet veroordelend bedoel, er zijn heus in mijn leven dingen zijn die niet goed zijn, het is ook niet mijn bedoeling om de visie van Jezus hier op te schrijven, wel probeer ik zo Bijbelgetrouw mogelijk te zijn. En tuurlijk het blijft een eigen visie, maar die hebben jij en talloze, zo niet alle christenen.


Wat is jouw definitie van "eerbiedig"?
En waar is die op gebaseerd? Op gevoel? Cultuur? Opvoeding? Of op de Bijbel?

Ik hoor dat zo vaak over muziek met drums, wat hardere muziek. Dat is toch niet eerbiedig? Maar waar lees je dat ingetogen muziek eerbiedig is en uitbundige muziek niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katwijker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 apr 2017 19:31

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Katwijker » 22 aug 2017 15:55

@Marnix,

Eerbiedig houdt voor mij in dat je ontzag hebt voor God en Zijn heilige wet. Ik snap je punt om te zeggen: Kijk naar iemands hart, en dat ben ik geheel met je eens, maar laten we oppassen dat we grenzen niet overtreden, waar ligt die grens? Als het aan sommige mensen (christenen) kijkt, ligt die nergens, klinkt zwart wit, maar het is echt zo. Sommige mensen zijn eenvoudigweg niet bang om God pijn te doen, het discussiepunt ligt echt niet alleen bij dit soort muziekkwesties, maar bij veel andere punten ook. Ik weet dat je geloof niet moet voortkomen uit angst, maar dat is in dit geval geen angst, maar liefde. Jij pijnigt een geliefde toch ook niet graag???

Verder kan je zeggen; het staat niet in de Bijbel dat het niet mag, maar dat staan veel dingen niet. We moeten lezen in de Bijbel, en Gods wet onderzoeken, kan iemand met een rein geweten zijn of haar daden verantwoorden, dan is het goed. Maar houd wel in gedachte dat Luther ook werkelijk dacht dat hij op de juiste manier het Avondmaal bediende...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2017 16:11

Als eerbiedig inhoudt dat je ontzag voor God hebt, ben ik het helemaal met je eens. De vraag is alleen wel hoe dat dan in muziek tot uiting komt. Wat ik dan vaak hoor is: Een band is niet eerbiedig, een orgel wel. Moderne muziek is niet eerbiedig, klassieke muziek wel. Het is allemaal gevoel, opvoeding en niet Bijbels. Als je in de Bijbel kijkt heeft eerbied helemaal niet met ingetogen muziek te maken maar kan die wel degelijk uitbundig zijn, met allerlei instrumenten. En dan heb ik er wat moeite mee als mensen zeggen: Die en die muzieksoort is niet eerbiedig. Want zegt de Bijbel dat? Nee. Waar komt het idee dan vandaan? Vaak uit wat je gewend bent en wat niet, waar je mee bent opgevoed, wat je zelf mooi vindt. En dat zijn geen juiste maatstaven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 08:13


Nee, niet echt de voostelling die ik erbij heb (de link met metal ongaat me dan ook enigzins), maar nogmaals: ik ben niet degene die Zijn smaak bepaalt...
Over dit nummer: erg doorleefd vind ik het niet klinken, maar daar kan ik me in vergissen.
De lyrics zijn helaas niet online beschikbaar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2017 08:53

Katwijker schreef:Eigen inzicht?

Misschien is dit de gedachte die voorkomt uit een eerbiedige houding, en mijn mening is dat hardcore niet eerbiedig is, eveneens house, hardstyle en sommige gospel bands.

Verder, staat er niet geschreven dat wij de wereld niet gelijkvormig moeten worden en zijn? Dan ken je zeggen dat ''christelijke'' hardcore niet hetzelfde is als normale hardcore, nee misschien is het niet exact hetzelfde, maar het ''christelijke'' hardcore lijkt zoveel op het normale hardcore... Pas op! De Bijbel waarschuwt ons voor wolven in schaapskleren, het lijkt te rijmen met wat er in de Bijbel staat, maar het lekt mij aan alle kanten...


Dan kun je dus net zo goed helemaal geen muziek meer maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2017 09:06

StillAwake schreef:Nee, niet echt de voostelling die ik erbij heb (de link met metal ongaat me dan ook enigzins), maar nogmaals: ik ben niet degene die Zijn smaak bepaalt...
Over dit nummer: erg doorleefd vind ik het niet klinken, maar daar kan ik me in vergissen.
De lyrics zijn helaas niet online beschikbaar.


Zoiets?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:11

Mortlach schreef:Zoiets?

Komt al dichter in de buurt (hoewel de zangstijl mij persoonlijk dan weer iets minder bekoren kan)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Pcrtje » 23 aug 2017 09:12

Mortlach schreef:Zoiets?
=P~
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2017 09:13

StillAwake schreef:Komt al dichter in de buurt (hoewel de zangstijl mij persoonlijk dan weer iets minder bekoren kan)


Deze dan: https://www.youtube.com/watch?v=mGnDBEH5QgI

Ik kan de zangtechniek dan wel weer erg waarderen.

PS: en geen piramide op de album cover, dus dan is het goed! :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:25

Mortlach schreef:Deze dan: https://www.youtube.com/watch?v=mGnDBEH5QgI

Ik kan de zangtechniek dan wel weer erg waarderen.

PS: en geen piramide op de album cover, dus dan is het goed! :mrgreen:

Een beetje jammer dat je nu vooral de extremere voorbeelden van metal zoekt, dat komt de discussie niet echt ten goede...
Ik denk dat voor de meeste mensen een onverstaanbare zangtechniek (en afgezien van Opeth's Akerfeld is iedere mij bekende grunter slecht te verstaan) wel een eis is om te kijken of een muziekstuk nog kan of niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2017 09:31

StillAwake schreef:Een beetje jammer dat je nu vooral de extremere voorbeelden van metal zoekt, dat komt de discussie niet echt ten goede...
Ik denk dat voor de meeste mensen een onverstaanbare zangtechniek (en afgezien van Opeth's Akerfeld is iedere mij bekende grunter slecht te verstaan) wel een eis is om te kijken of een muziekstuk nog kan of niet.


Het was ook maar een geintje, uiteraard. Hoewel ik dan weer slecht tegen de 'folk metal' stijl van zingen kan. Ieder zijn smaak, uiteraard.

Wat verstaanbaarheid betreft is dat voor mezelf niet echt een bezwaar*. Trouwens, ik vraag me echt af hoeveel mensen de sopranen die klassieke aria's zingen 'verstaan' (weten wat ze zingen is wat anders), dus onverstaanbaarheid beperkt zich niet enkel tot de metal :-)

* waarom ik hier in vredesnaam eerst 'optie' schreef, is me een raadsel.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 23 aug 2017 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:37

Mortlach schreef:Het was ook maar een geintje, uiteraard. Hoewel ik dan weer slecht tegen de 'folk metal' stijl van zingen kan. Ieder zijn smaak, uiteraard.

Wat verstaanbaarheid betreft is dat voor mezelf niet echt een optie. Trouwens, ik vraag me echt af hoeveel mensen de sopranen die klassieke aria's zingen 'verstaan' (weten wat ze zingen is wat anders), dus onverstaanbaarheid beperkt zich niet enkel tot de metal :-)

Eens. De grote oratoria zijn zonder tekstboekje inderdaad onnavolgbaar (en door de hoeveelheid herhalingen met tekstboekje ook trouwens).
Verschil is daarbij wel dat er bij de meeste kooruitvoeringen tekstboekjes uitgedeeld worden, wat ik bij andere muziekstijlen tot op heden niet tegengekomen ben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2017 10:02

StillAwake schreef:Eens. De grote oratoria zijn zonder tekstboekje inderdaad onnavolgbaar (en door de hoeveelheid herhalingen met tekstboekje ook trouwens).
Verschil is daarbij wel dat er bij de meeste kooruitvoeringen tekstboekjes uitgedeeld worden, wat ik bij andere muziekstijlen tot op heden niet tegengekomen ben...


Mwa, de cd's van metalbands bevatten toch vaak gewoon nog tekstboekjes en als je eenmaal één keer hebt gehoord/gelezen wat ze zingen, herken je het meestal toch wel? Ik tenminste wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 10:07

Mortlach schreef:Mwa, de cd's van metalbands bevatten toch vaak gewoon nog tekstboekjes en als je eenmaal één keer hebt gehoord/gelezen wat ze zingen, herken je het meestal toch wel? Ik tenminste wel.

Dat klopt, maar in het huidige spotify-tijdperk begint het CD-boekje toch een bedreigde status te krijgen.
Ik heb ooit een gebruiker van dit forum die de teksten van een bepaald album wilde hebben een CD-boekje moeten mailen omdat I-tunes dat er niet bij levert...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Christelijke hardstyle/house/hardcore

Berichtdoor Jostijn » 23 aug 2017 10:11

De christelijke hardstyle/hardcore die ik gehoord heb had wel goed verstaanbare tekst(en).


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten