niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor elburger » 25 feb 2017 12:27

Ik ben een liefhebber van muziek en zeer zeker van Psalmen, gezangen en wat al niet meer dewelke God verhogen.
Heb zelf ook cd's van Remco Hakkert en van diverse koren
Maar ik ben de laatste paar jaren toch een fan geworden van de niet ritmische psalmen eventueel met bovenstem.
Het pleziert mij om deze psalmen te mogen zingen en op deze manier hoor je wat je zingt en ik kan er echt van genieten.
Maar van liederen uit de bundel van bijv. JdH kan ik ook genieten.
Zaterdag 4 maart 2017 is er in de grote of Sint Nicolaas kerk in Elburg weer een avond waarin niet ritmische psalmen worden gezongen.
Lekker genieten.

Mjn vraag is, wie houdt er ook van die muziek, of wie vind het he-le-maal niets.
En wie heeft er tips :D
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2017 14:35

Ik ben een liefhebber van de Psalmen, ook als deze gezongen worden met een goede bovenstem en gezangen uit de oude hervormde bundel.
In onze gemeente wordt sinds een paar jaar ritmisch gezongen, maar als ik elders kerk, geniet ik van het niet-ritmisch zingen.
De kunst van de bovenstem beheers ik helaas niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor ben db bd » 25 feb 2017 16:36

dat zal al wel een halve eeuw geleden zijn of zo, dat we een plaat hadden van gemeentezang van Genemuiden; vierstemmig ! en zeer gedragen!
Die gemeente van dominee Van Estrik in die tijd, meen ik, kreeg daar gewoon voor of na kerktijd les in. Een duimdik kippenvel kreeg ik er van!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor MoesTuin » 26 feb 2017 11:46

elburger schreef:

En wie heeft er tips :D


Voor jou Elburger, om You tube is veel moois te vinden mbt niet ritmische psalmen (met boven stem)





veel jong talent ook zoals de 2 films hierboven

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor pindas83 » 26 feb 2017 12:02

Ik vind het helemaal niks, die hele noten. Wij moesten het vroeger soms ook zingen op school en op schoolgerelateerde kerkdiensten.
Het stondt mij zo tegen, die lange halen.
Psalm 68, en dan 3 of 4 verzen, er kwam geen end aan.
Zo kan muziek nooit bedoeld zijn, denk ik dan.
Maar jullie mogen het wel luisteren hoor :mrgreen:

DannyS

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor DannyS » 27 feb 2017 13:51

Goedemiddag,

Ik zag Genemuiden al een keer voorbijkomen in dit forum en een plaat uit de tijd van Ds. van Estrik is natuurlijk prachtig, maar inmiddels is het 2017 en ik kan melden dat de traditie nog altijd springlevend is in Genemuiden. Tijdens de zondagse Erediensten is de Bovenstem iedere zondag mee te beleven. Er is daarnaast in Genemuiden een bovenstemgroep actief, die periodiek op zaterdagavond een uurtje de Bovenstem beoefent. Dit om de traditie (inmiddels zelfs gewaardeerd als Immaterieel Cultureel Erfgoed door Unesco!) in stand te houden en te bevorderen. Zie http://www.bovenstemgenemuiden.nl voor actuele informatie over oefenavonden. We proberen de traditie zo te laten overgaan van vader op zoon (of van moeder op dochter). Enkele malen per jaar werkt de Bovenstemgroep Genemuiden mee aan Psalmzangavonden, zoals vorige week zaterdag 18 februari jongstleden in Barneveld. Graag werken wij aan meer avonden mee in verschillende regio's. Als we voldoende zangers bij elkaar kunnen verzamelen, dan kunt u op ons rekenen. Verder draagt Christelijk Genemuider Mannenkoor Stereo de traditie ook actief uit, door tijdens haar concerten altijd minimaal 1 of 2 psalmen met Genemuider Bovenstem te zingen. Kijkt u svp op onze website http://www.stereogenemuiden.nl voor de actuele agenda. We zijn dit jaar te vinden in diverse plaatsen in Nederland, dus mogelijkheden te over, denk ik. Veel zegen gewenst en voor veel luisterplezier verwijs ik u allereerst naar YouTube, waar veel te vinden is en anders bent u van harte welkom op één van onze concerten.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor hans0166 » 27 feb 2017 17:26

elburger schreef:of wie vind het he-le-maal niets.
En wie heeft er tips :D


ik :)
..
De uihalen en gejammer om op een hogere toon terecht te komen... vind het vreselijk .. er zijn vast goede groepen, maar ik ken ze niet.

als je dan perse meerstemmig wil zingen, pak dan Goudimel ..

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor elburger » 26 mar 2017 14:00

Voor de liefhebbers.



ELBURG - Op zaterdag 1 april 2017 om 19.30 uur wordt er in de Grote Kerk in Elburg een psalmzangavond gehouden ten bate van de stichting Timothéos.

Het thema voor deze avond luidt: “De Heer’, de God van Jakobs zaad is ons een burg, een toeverlaat.
De collecte van deze avond komt volledig ten bate van stichting Timothéos, kosten zijn gesponsord. Opening, meditatie en sluiting door ds. G. van Manen uit Elspeet

Verder is er medewerking van bovenstemgroepen uit Waddinxveen en Wouterswoude en organist Pieter Heykoop.

De avond wordt georganiseerd door de werkgroep Timothéos Doornspijk-Elburg e.o.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: niet ritmische psalmen ( met bovenstem )

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2017 14:13

Een paar weken terug heb ik met een aantal heren enkele psalmen met de bovenstem op ritmische wijze ingestudeerd. Dat was een daverend succes. Tijdens een trouwdienst werd er heerlijk gezongen.

Ik vind de bovenstem mooi.

Maar ik ben zelf verzot op Gregoriaans en Anglican Chant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten