De e-reader, ofwel het elektronische boek

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2017 11:10

egbert schreef:Ik zie het voordeel nog niet zo Lalage.
Zeker omdat ik een vrij grote smartphone heb.
met de readerapp kan ik door links over het scherm te vegen de helderheid aanpassen.
Ik lees met een lichtgrijze letter op een zwarte achtergrond, dat vind ik het prettigst.
Daarnaast ik heb hem altijd bij me en kan dus op elk moment als daar gelegenheid voor is even lezen.


Het grote voordeel van een ereader (naast dat hij toch nog wel wat groter is en je dus meer boek op je een pagina krijgt of grotere letters zodat het lekkerder leest) is dat het een stuk prettiger leest. Smartphones hebben een glanzend scherm wat een hoop spiegeling geeft en meer licht. Een ereader heeft een mat scherm waardoor het beeld veel rustiger is, het spiegelt niet etc. Een witte achtergrond met zwarte letter is op een smartphone wat fel aan je ogen, met een ereader is dat absoluut niet het geval. Wat dat betreft vind ik een ereader wel een stuk fijner. Ook ten op zichte vam een tablet met bijvoorbeeld moon+. Nadeel is inderdaad dat je een extra apparaat mee moet nemen als je hem ook onderweg wil gebruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor egbert » 24 jul 2017 13:36

Hallo Marnix,
(lang geleden...)

Wat betreft het spiegelen heb je idd een punt...
wat betreft de grootte vind ik mijn Note met 5.7 inch groot genoeg.
Ik lees toch het meeste 's nachts en dan vind in een grijze letter om een zwarte achtergrond het prettigst.
Daarnaast dim ik heb dan nog behoorlijk.

Voornaamste redenen voor mij is dus het feit dat ik hem altijd bij me heb.
Daarnaast het gemak van dropbox of mijn server waarvandaan ik mijn boeken open.
Maar ik weet eigenlijk niet of dat met e-readers ook kan... (dropbox of LAN-connectie)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Marnix » 24 jul 2017 15:56

inderdaad :)

Je kan wel online boeken ophalen, ereaders hebben tegenwoordig gewoon wifi. Maar je kan niet syncen met dropbox denk ik.

Ik lees ook veel als het donker is. Omdat je scherm mat is is een witte achtergrond helemaal niet vervelend voor je ogen, net als dat een gewoon boek 's nachts niet vervelend leest vanwege de witte achtergrond. Ereaders zijn zo gemaakt dat het heel erg lijkt alsof je gewoon van papier leest. Ik heb nog nooit een papieren boek gelezen en gedacht: Ik wil eigenlijk een zwarte achtergrond met een grijze letter :) En ook dan kan je de helderheid aanpassen aan de omstandigheden, ik denk dat de nieuwste generatie ereaders dat ook al automatisch doet.

Je kan natuurlijk ook een ereader en je Note naast elkaar gebruiken, enige lastige is dan dat je niet het zelfde boek op beide devices kan lezen omdat je niet de voortgang kan synchroniseren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 04 aug 2017 17:56

Even voor de vakantie kreeg mijn e-reader weer een nieuwe software-update, en daarin lijkt het probleem van het snelle leeglopen opgelost te zijn. Blijkbaar heeft Kobo er dus wat aan gedaan.
Afgelopen nacht heb ik mijn e-reader eens niet automatisch laten uitschakelen, maar alleen de slaapstand, zoals voorheen, en ik zie geen batterijafname van 20% of zo. Het lijkt nu meer te zijn zoals het oorspronkelijk was.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten