De e-reader, ofwel het elektronische boek

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jun 2016 17:25

Zijn hier mensen die een e-reader gebruiken?
(Weer zo'n lelijk engels woord, maar het is helaas niet anders...)
Zo ja, welk merk en type? Ik begrijp dat Kobo erg goede e-readers maakt. Beste koop volgende consumetenbond, dus dat lijkt me dan wel wat. Maar ik heb nog niet vergeleken met andere merken en types.

Laatst kwam mij een titel van een boek in gedachten, maar ik kan nieuwe boeken eigenlijk niet meer zo goed kwijt. Het lijkt mij daarom eigenlijk een beter idee om een e-reader aan te schaffen, en nieuwe boeken zo veel mogelijk digitaal te kopen. Dan nemen ze geen extra ruimte meer in.

  • Een back-up van je aangeschafte boeken lijkt mij onontbeerlijk. Stel dat je e-reader crasht! Dan wil je natuurlijk niet al je boeken kwijt zijn, waarvoor je betaald hebt. Kan dat, een back-up maken?
  • Stel, je ziet een boek op bol.com wat je wilt kopen. Wat is daarvoor nodig? Kun je dat boek dan via je PC, via een USB-poort op je e-reader zetten? Ik zie wel iets over een USB-poort - bijvoorbeeld hier bij technische informatie - dus ik verwacht dat dat wel zal kunnen.

Ik krijg het gevoel dat de e-reader een hele nieuwe wereld voor me openen gaat! Niet meer die beperking van "geen ruimte", of een fysieke boekenkast die te vol kan worden. En als je ergens heen gaat kun je rustig stááápels boeken meenemen, want ze wegen toch niks! Gewoon weer lekker boeken aan kunnen schaffen, als het geld er maar is. Wauw, dat voorgevoel alleen al...! ::))
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor JeeWee » 20 jun 2016 17:39

Ik gebruik al heel lang de Kobo Glo HD

Grote klasse! En geen gedoe met Kindle die alleen boeken van Amazon slikt.

Dit zegt de consumentenbond over de Kobo Glo HD:

Beste koop

Testoordeel: 8,1


De Kobo Glo HD is de opvolger van de Kobo Aura (voormalig Beste uit de test). Het formaat van de e-reader is hetzelfde, maar deze e-reader heeft een scherm dat met 300 ppi een stuk scherper is. In onze test is alleen het scherm van de Kindle Voyage even scherp. Het hogere contrast en de helderheid zorgt voor een heel goede leeservaring. Net als de Aura, ligt de Glo HD ook lekker in de hand. Er zijn veel manieren om tekst in te stellen, maar het aanraakscherm reageert niet altijd even snel. Hij heeft geen fysieke bladerknoppen, alleen een aan/uit knop aan de bovenkant. Vanaf de e-reader kun je direct Nederlandstalige boeken kopen in de Kobo boekwinkel. Om gebruik te maken van de e-reader heb je een Kobo of account nodig (Facebook etc. kan ook).

- Zeer scherp aanraakscherm
- Nederlandstalig menu
- Grote letterweergave mogelijk (met letters tot 11 mm hoogte)
- Boeken kopen vanaf de e-reader mogelijk
- Als de e-reader uit staat, kan de kaft van het laatst gelezen boek getoond worden
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2016 18:26

Ik heb zelf een vroege-generatie Kindle van Amazon. Ideaal, want het ding kan niks behalve boeken weergeven, dus de batterij gaat een maand mee. Tegenwoordig zijn het allemaal halve tablets, maar ik heb destijds bewust gekozen voor eentje die NIET op internet kan. Voor je het weet klik je op een linkje naar Wikipedia en ben je 3 uur lang wikipedia aan het lezen...

Ik gebruik hem trouwens eigenlijk alleen voor op reis. In de thuissituatie geef ik toch de voorkeur aan fysieke boeken, hoewel ik in het begin dacht dat ik nooit meer een papieren boek zou aanschaffen. Maar even snel iets opzoeken is toch een stuk makkelijker in een papieren boek. Aan de andere kant is 30 boeken bij je hebben op reis echt een verademing.

Dat je aan de Amazon winkel vast zit, is voor mij niet echt een probleem, aangezien ik toch meestal engelstalig lees, maar sec gezien is het wel een nadeel.

Mijn vrouw heeft een Kindle Fire, die wel wat meer internetmogelijkheden heeft en ook een kleurenscherm. Daar is zij dan weer erg tevreden mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Yoshi » 20 jun 2016 18:31

Zowel ik als mijn vrouw hebben ieder een Kobo Aura. Oud model inmiddels zie ik, maar ontzettend fijn. Fijner dan een echt boek wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Cathy » 20 jun 2016 19:16

Ik heb al jaren een Kobo-touch.
Helaas zonder ingebouwde verlichting. Bij de volgende moet dat erin zitten.
Batterij gaat lang mee en zeker in de vakanties lees ik veel. Twee weken lezen zonder opladen lukt wel.
Aan het strand lezen (en op mijn rug liggend) is ook geen probleem. Kan ik uren volhouden. :D
Omdat ik graag kras en streep in mijn boeken lees ik liever papieren boeken maar ook op mijn e-reader kan ik stukken markeren en verzamelen en later terugzoeken. Maar dat is wat omslachtiger.
Boeken kopen gaat gemakkelijk: je koopt een E-book, je betaalt en krijgt meteen een code om het boek te downloaden en kun je het naar je e-reader kopiëren.
Het kan ook direct van de e-reader maar dat heb ik nog nooit gedaan. Het is voor mij net als bij Mortlach een boekenleesmiddel.
Er zitten nu 158 boeken op en ik heb geen idee waar het ophoudt. :)

En...onder 'instellingen' zitten schaken, sudoku's en een schetsblok.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Cathy » 20 jun 2016 20:26

Oh ja, Adobe Digital Editions heeft een digitale boekenkast.
Daar kun je alles bewaren.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor tulp » 20 jun 2016 21:12

Ik heb al jaren een Icarus Go. Hij was toen niet duur en had heeeeel veel positieve reviews bij Bol.
Ik wist niet of ik het prettig zou vinden, een e-reader dus ik wilde er niet al te veel geld aan uitgeven.
Boeken heb ik op de laptop staan (en als back up op een cd rom) en voor de vakantie zet ik er een heleboel op de e-reader.
De mijne kan niet op internet, is heel simpel te bedienen omdat hij alleen maar boeken kan lezen. Ik mis alleen een lampje om in het donker te kunnen lezen.
Omdat ik soms zware boeken lees, vind ik de e-reader als voordeel hebben dat hij weinig weegt.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Cathy » 21 jun 2016 11:13

tulp schreef:Omdat ik soms zware boeken lees, ...........

Hoe bedoel je? :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor tulp » 21 jun 2016 15:30

:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2016 16:20

Vandaag heb ik eens in de winkel gekeken om eens een indruk te krijgen. Wat mij van video's al een beetje opviel, en wat ik nu in het echt kon zien: wat zijn die dingen klein! Ik zag de twee interessante modellen van Kobo staan: de Glo HD en de Aura H2O. Als ik ze zie zou ik op grond van het formaat zonder meer voor de laatste gaan. Dan begint het tenminste nog een klein beetje serieus te worden qua formaat.

Ik zag er ook nog een van Icarus staan, voor € 119,-, meen ik me te herinneren. (Dat zal wellicht deze geweest zijn.) Dat merk ken ik niet. Ik heb even op de website van Icarus gekeken, maar daar zie ik ze tot wel 9,7"! Dat is nog wel een flink stuk groter dan de 6,8" van de Kobo Aura H2O.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 21 jun 2016 16:37

tulp schreef:...
Omdat ik soms zware boeken lees, vind ik de e-reader als voordeel hebben dat hij weinig weegt.

Er zijn diverse boeken die ik nooit als fysiek boek zou kopen, maar waarbij dat als e-boek een stuk interessanter is. Zoals bijvoorbeeld deze boeken:
Christopher Clark, IJzeren Koninkrijk (800 blz.)
Barbara Tuchman, De waanzinnige veertiende eeuw (888 blz.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2016 18:14

Die boeken zien er beide erg interessant uit, en 300 pagina's dunner dan The Rise and Fall of the Third Reich, dus ik denk dat ik ze wél als papieren versie zou aanschaffen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jun 2016 17:50

Afbeelding

Yes, ik heb hem! :yahoooo: Zojuist ben ik naar de winkel geweest om mijn Kobo Aura H2O te halen. Mijn salaris is vandaag weer gestort, dus ik vond het verantwoord om hem nu te gaan kopen. Eerder had ook wel gekund, maar dan zou ik een paar dagen rood staan.
Ze hadden van dit product blijkbaar maar één in de winkel staan, want mijn aankoop resulteerde in een extra lege plek in de vitrine.

Het is wel me even verdiepen in hoe het werkt. Ik voel me een echte vreemdeling in de wereld van de e-readers. Een kobo-account is gelukt aan te maken. (Ik weet niet of dat nodig is?) Vanavond al een boek op mijn e-reader hebben zal er nog niet in zitten, schat ik in.
Aangeraden wordt om hem eerst vier uur lang op te laden voor gebruik. :(
De handleiding ben ik aan het uitprinten. Die bestaat uit 55 bladzijden.

Blijkbaar hebben ze je graag in de Kobo-shop, maar ik heb daar nog niets interessants gezien. Op bol.com wel.
Overigens kostte het niet veel moeite om een interessant boek op te roepen in de kobo-shop. En ik zag dezelfde prijs als bij bol.com. Zouden de kobo-shop en bol.com aan elkaar gekoppeld zijn? Ik meen zoiets wel eens vernomen te hebben. Hm, dan komt het wel goed.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Mortlach » 24 jun 2016 19:18

Veel plezier ermee!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De e-reader, ofwel het elektronische boek

Berichtdoor Boekenlezer » 24 jun 2016 22:03

Dank je wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten