Polyritmiek

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Polyritmiek

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 mei 2016 16:34

Nav een column uit DWARS:

http://www.refoweb.nl/dwars/1477/kritis ... pelmuziek/

breekt me de klomp min of meer. Hoe kan men polyritmiek nu wegzetten als onChristelijk... Als men het nu over polytheïsme heeft, dan blijven de klompen heel. Maar dit verwerpt zelfs complete volken. Hoe star kun je vastgeroest zitten in je eigen cultuur? Gelukkig loop ik meestal op sloffen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polyritmiek

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2016 07:54

Wat een triest artikel weer. Vol gevoelsargumenten. Ik word er onrustig van, ik ervaar het als opzwepend, zou dat dan van God komen? Dat soort dingen. Sorry maar ik vond die liederen helemaal niet opzwepend. Sneu, dit soort pogingen om de eigen klassieke cultuur te verdedigen en alles wat daarmee in strijd is verdacht te maken... Met uit het verband gerukte teksten. Je moet dit soort onzin eigenlijk helemaal niet lezen. En ik snap niet dat Refoweb dit soort dingen plaatst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Polyritmiek

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 mei 2016 09:33

Het artikel bestaat uit 2 delen. De eerste is een oproep tot reacties en de tweede is een zeer subjectieve kijk op de drager van de muziek. In dat opzicht is er dan wel sprake van enige nuance, echter bemerk ik die bij het schrijven van Stefan beduidend minder. Zijn laatste twee punten komen mij over als het intrappen van een open deur en wellicht bedoeld om zijn eerste punt kracht bij te zetten, die dit punt geïsoleerd gewoonweg niet heeft. Ik zou het eerlijker vinden als deze man gewoon toegeeft dat hij weinig verstand en/of feeling van/voor muziek heeft. Het is gewoon complexer en daardoor niet voor een ieder weggelegd.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik kan genieten van alle polyritmische werken, want het kan inderdaad wat chaotisch overkomen. Zet mij in een ruimte waar György Ligeti's Études pour Piano wordt uitgevoerd en ik loop hard weg, dit komt mij haast dissonant over. Maar om nu alles over een kam te scheren, gaat mij te ver. De Afrikaanse polyritmiek (voornamelijk persussie) vind ik geweldig en bijzonder dynamisch https://www.youtube.com/watch?v=yK42w0H8rSU. Zelfs ontspannend, want met spanning in de vingers gaat je dit gewoonweg niet lukken. De Zuid-Indische Karnatische muziek daarentegen, roept wel vraagtekens op bij mij, want in hoeverre speelt de reïncarnatie gedachte hierin een rol... (deze polyritmiek is trouwens wel een van de meest gecompliceerde en geraffineerde)

Overigens is het de vraag welke definitie men hier hanteert, want als men polyritmiek beschouwd als muziek waarin meerdere ritmes boven elkaar voorkomen, kunnen we in die optiek 95 procent van de ons bekende muziek polyritmisch noemen...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polyritmiek

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2016 10:02

Yup. Maar wat je doet is goed, je moet muziek beoordelen op de inhoud, waarvoor het wordt gebruikt enz. Niet op het soort ritme en dan iets roepen over: "Polyritmiek is opzwepend en onrustig en kan dat dan van God komen?". Dat is op basis van je eigen smaak gaan bepalen wat goed is en wat niet in Gods ogen. Erg gevaarlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Polyritmiek

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 mei 2016 10:18

Het bevreemd me dat men wel in dialecten blijft spreken en accenten in taal tolereert. Ownee, laat ik mijn mond houden en ze de bek niet openbreken... :D

Zwart wit muziek uit een potje:

https://www.youtube.com/watch?v=rrEqNTyMF_A

Ik snap er niks van dat men God verdenkt van het afkeuren van ritme. Immers zonder ritme geen beweging! Het kan zelfs zonder (ons bekende) instrumenten:

https://www.youtube.com/watch?v=lVPLIuBy9CY

GEWELDIG! Ik hou wel van saus bij de rijst ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polyritmiek

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2016 11:55

Men zou eens moeten weten hoe de muziek in de tijd van de Bijbel klonk. Ook in Israel. Volgens mij zijn er nog steeds mensen die denken dat David danste op de huidige Psalmmelodieen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Polyritmiek

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2016 12:23

Omdat mensen waarde gaan hechten aan gewoonten, tradities en dat soort zaken.... en dus vervolgens met de Bijbel in de hand een bepaalde cultuur gaan verdedigen. Terwijl Gods woord voor alle tijden, landen en culturen geldt. Bij iedere verandering in vormen is er een groep christenen die met de hakken in het zand roepen dat God waar van de oude situatie hield en niet van de nieuwe. Dus als de muziek waar mensen naar luisteren anders wordt dan vroeger gaan er mensen naar redenen zoeken waarom het fout is. Want ze willen dat het blijft zoals het is. Tja. Dan kan je met de Bijbel in de hand leuk teksten gaan verdraaien tot iedere muziekstijl die anders is dan wat men gewend is, niet meer goed is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Polyritmiek

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 mei 2016 12:29

Kijk maar naar Paulus, die man wist zo mooi rekening te houden met zowel de principiële als de praktische zijde van een vraagstuk! Hetzelfde principe gaat in deze kwestie op, als met het eten van offervlees. Zo bekijk ik dat tenminste.

En dan is het dik in orde om bv deze muziek graag te mogen beluisteren:

https://www.youtube.com/watch?v=O5rj8MUIKq0

Vind u hier niks aan en kunt u er niet van genieten? Dan zou ik het als ik u was niet draaien. Mocht u op de koffie komen bij mij, dan zal ik deze muziek om uwentwil even uit laten staan. Maar uw vertrek zal niet een en al teleurstelling zijn ;)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten