Zoon wil naar een techno feestje

Moderator: Moderafo's

Sander1960
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2016 14:24

Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Sander1960 » 07 mar 2016 14:53

Mijn zoon (20) kwam afgelopen weekend met de vraag om hij een keer met zijn studiegenoten naar een technofeestje mag. Hij is een zeer nette jongen en hij heeft mijn vertrouwen nog nooit geschaad. Gezien ik niet bekent ben met het fenomeen techno heb ik het internet maar eens geraadpleegd. De muziekstijl lijkt niet echt schadelijk omdat er nauwelijks tekst in zit en het jongeren verenigd. Ik wil graag met mijn tijd mee gaan en daarom niet meteen nee zeggen omdat ik het niet mooi vindt (dit vindt ik namelijk geen reden om het af te keuren). Toch ben ik sceptisch. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze wereld?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 15:08

Hoi Sander, geen generatiekloof wat jou betreft? :wink:
Ik vind het positief dat je zoon toestemming kwam vragen. Strikt genomen hoeft hij dat niet meer te doen.
Dit is jouw eerste posting, dus we weten niet hoe jij in het leven staat.
Draai je thuis ook wel eens muziek en zo ja, welke?
Sander1960 schreef:Ik wil graag met mijn tijd mee gaan

Wat betreft muziek bedoel je? Vind je dat je veel muziekgenres mooi en verantwoord moet vinden?
Sander1960 schreef:omdat ik het niet mooi vindt (dit vindt ik namelijk geen reden om het af te keuren)

Nee, dat is (helaas) geen argument. :mrgreen:
Sander1960 schreef:Toch ben ik sceptisch. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze wereld?

Terecht. Ik heb geen ervaring met techno, heb het net gegoogled.
En wat ik er van lees:
dance events

het uitkiezen van de feesten waar je dit jaar weer helemaal los wilt gaan

Voor niet-techno-liefhebbers een veelgebruikt argument om techno af te kraken: 'het klinkt de hele tijd hetzelfde'. Het enige goede antwoord hierop is natuurlijk: 'dat is ook de bedoeling'. Met een knipoog uiteraard, want wie zich een beetje in techno verdiept heeft, zal weten dat het accent op de percussie ligt in plaats van de melodielijn. De doorsnee EDM liefhebber is hier niet op berekend en luistert gewoonweg naar de verkeerde dingen in de muziek. Al goed, de Kaiser steekt de draak met azijnpissers in deze heerlijke 'monotone' technomix.

Al met al geen muziek- en levensstijl die bij een christen past.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor meribel » 07 mar 2016 15:24

Als hij 20 is dan is hij oud en wijs genoeg om zoiets zelf te bedenken toch?
Als hij een keer gaat kijken, lijkt me een goed idee
Je kan vast weglopen wanneer je wil en dan kan je volgende keer je vrienden eerlijk in de ogen kijken dat je het eens hebt bekeken( mocht hij concluderen dat het niets is)

Lock&Stock

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mar 2016 15:48

Sander1960 schreef:Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze wereld?


Van 1999 tot ca 2008 woonde ik bij wijze van spreke in deze wereld. Zelfs nog een tijd met vrienden zelf techno feesten gegeven. Aangezien ik agnost ben kan ik je moeilijk advies geven vanuit een christelijk perspectief. Maar aangezien je aangeeft helemaal niet bekend te zijn met het fenomeen techno heb je wellicht toch wat aan mijn ervaringen. :)

Zaken die je wellicht positief vind:
- Techno feesten (en de meeste EDM/house/etc feesten) zijn erg veilig. Er hangt vrijwel altijd een goede sfeer en in mijn 9 jaar feesten heb ik welgeteld één vechtpartij gezien.

- Het is, in mijn ogen, een goede uitlaatklep voor frustraties/stress. Een paar uur dansen is eigenlijk hetzelfde als een paar uur sporten en na een feest voelde ik me altijd zeer voldoen en als ik me ergens rot of gestrest over voelde was dat een stuk minder na een nacht dansen.

- Techno feesten zijn heel sociaal. Je verwacht het wellicht niet maar op de plekken waar de muziek niet zo hard staat worden diepe gesprekken gevoerd, nieuwe vriendschappen gemaakt en heel veel gelachen.

- Als iemand die sociaal niet altijd sterk was tijdens de middelbare school heb ik heel veel geleerd in het uitgaansleven. Ik durf wel te zeggen dat mijn sterke sociale vaardigheden voor een groot deel zijn gevormd tijdens mijn techno-periode.

Zaken die je wellicht niet positief vind:

- Er wordt drugs gebruikt. Genoeg mensen die het niet doen, maar zeker de helft van de mensen heeft een pilletje of iets anders op. Nu is dat niet direct iets negatief, vooral omdat mensen onder invloed van deze drugs over het algemeen zeer vriendelijk zijn :) Maar de verleiding is er dus wel.

- Er zullen uitdagend geklede dames zijn.

Als je verder nog iets wilt weten dan hoor ik het graag!


Chaya schreef:Al met al geen muziek- en levensstijl die bij een christen past.


Waar staat dat in de Bijbel?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 16:09

Lock&Stock schreef:
Chaya schreef:
Al met al geen muziek- en levensstijl die bij een christen past.


Waar staat dat in de Bijbel?

Alles wat niet de goedkeuring van God krijgt, is zonde. Dus van de duivel.

Er zijn muzikanten die met hun muziek en hun teksten mensen met de goede boodschap bereiken kunnen, of zij zingen tot eer en lof van God en benutten daarbij moderne muziekinstrumenten. Wanneer dus de motieven kloppen, kan dit soort muziek mogelijk tot het gebied van geestelijke muziek behoren. De vraag is weliswaar of daar, waar het ritme op de voorgrond staat – bijvoorbeeld bij Techno-muziek – niet de grens overschreden wordt. Mensen die niet in Jezus Christus geloven zingen en muciseren natuurlijk zonder God. Zij kennen God niet en dus kunnen zij ook niet tot Zijn eer zingen en spelen. Het is muziek door mensen van deze aarde, met hulpmiddelen van deze aarde en uit beweeggronden van deze aarde. Het is dus een zekere aardse muziek. Waarbij ook deze beslist ver verwijderd is van neutrale muziek, als er tenminste zoiets bestaat. Maar er zijn ook mensen die niet slechts aardse motieven hebben, maar ook anti-Goddelijke motieven hebben en dat ook in het soort muziek en de tekstvorm van de muziek tot uitdrukking brengen – dit soort vindt men herhaaldelijk op het terrein van de hardrock, maar natuurlijk ook bij elke andere muziekrichting (bijvoorbeeld bij veel van de succesnummers). Bij hardrock (heavy-metal en black-metal) worden echter ook vaak duivelse symbolen gehanteerd. Het mag er als een spelletje uitzien, maar het is een spelen met vuur. Vaak wordt daarbij God gelasterd en bespot. Geen Christen zou dit soort muziek geestelijk of aards noemen, maar het is duidelijk dat het om wereldse en gedeeltelijk duivelse muziek gaat (geinspireerd door de vorst van deze wereld – de duivel), die een ernstig Christen pijn moet doen omdat Zijn Heer en Zijn God daarbij onteerd, gelasterd of beledigd wordt.
bron: frissewateren.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lock&Stock

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mar 2016 16:14

Chaya schreef:Alles wat niet de goedkeuring van God krijgt, is zonde. Dus van de duivel.


En hoe weet je wat de goedkeuring krijgt? Hier op dit forum rondhangen, heeft dat de goedkeuring van God? Ik ken toevallig een paar christenen die hun geloof prima kunnen combineren met een liefhebberij voor techno.

En wat maakt frissewateren de autoriteit op dit gebied? Is de autoriteit niet de Bijbel?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 16:22

Lock&Stock schreef:En hoe weet je wat de goedkeuring krijgt? Hier op dit forum rondhangen, heeft dat de goedkeuring van God?

Goeie manier van discussiëren L&S, het vergelijken van appelen met peren.
Maar soms zou ik inderdaad denken dat het beter is om hier niet meer te lezen.
Lock&Stock schreef:Ik ken toevallig een paar christenen die hun geloof prima kunnen combineren met een liefhebberij voor techno.

Is dat werkelijk toevallig?
Sommige christenen kunnen veel zaken prima combineren met het christelijk geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat God hier Zijn goedkeuring aan geeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lock&Stock

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mar 2016 16:42

Chaya schreef:Goeie manier van discussiëren L&S, het vergelijken van appelen met peren.
Maar soms zou ik inderdaad denken dat het beter is om hier niet meer te lezen.


Hoezo appels en peren? Je zegt zelf:

Alles wat niet de goedkeuring van God krijgt, is zonde. Dus van de duivel.

Het gaat niet om muziek, maar het gaat volgens jou om alles. Dat is nogal breed. Krijgt bloemschikken Zijn goedkeuring? Het is niet tot zijn ere, het is een hobby, is bloemschikken een zonde? Je kan dan wel zeggen dat het appels en peren zijn, maar bepaal jij nu niet voor God? Is het niet zo dat jij vind dat techno Zijn goedkeuring niet kan krijgen omdat jij het verschrikkelijk vind?

Chaya schreef:Sommige christenen kunnen veel zaken prima combineren met het christelijk geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat God hier Zijn goedkeuring aan geeft.


Dat klopt, maar wie heeft de autoriteit of de kennis wat God goed keurt of niet?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 16:48

Lock&Stock schreef:Hoezo appels en peren? Je zegt zelf:

Ik weet wat ik gezegd heb, maar het bijwonen van een technoparty - met drank en drugs - is wel van een heel andere orde dan het lezen en beschrijven van een forum. Dat slaat werkelijk als een tang op een varken.
Lock&Stock schreef:maar bepaal jij nu niet voor God?

Ik bepaal helemaal niks! Het staat in de Bijbel, Romeinenbrief bijvoorbeeld.
Lock&Stock schreef:Dat klopt, maar wie heeft de autoriteit of de kennis wat God goed keurt of niet?

Het is heel simpel, alles waar je de Heere geen Zegen over kunt vragen en het niet tot Zijn Eer is, krijgt Zijn goedkeuring niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lock&Stock

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mar 2016 16:55

Chaya schreef:Ik weet wat ik gezegd heb, maar het bijwonen van een technoparty - met drank en drugs - is wel van een heel andere orde dan het lezen en beschrijven van een forum. Dat slaat werkelijk als een tang op een varken.


Wat even, je hebt nu over drank en drugs, maar eerst was het alleen zaken die de Goedkeuring van God krijgen.

Chaya schreef:Ik bepaal helemaal niks! Het staat in de Bijbel, Romeinenbrief bijvoorbeeld.


Die heb ik niet zo bij de hand, wellicht jij wel?

Chaya schreef:Het is heel simpel, alles waar je de Heere geen Zegen over kunt vragen en het niet tot Zijn Eer is, krijgt Zijn goedkeuring niet.


Misschien een stom voorbeeld, maar als ik dat zo lees geldt dat net zo zeer voor bloemschikken, postzegel verzamelen, gitaar muziek maken welke niet over God gaat, etc. Ook al die dingen zijn niet tot zijn Ere, dus automatisch zonde? Wil echt niet flauw doen hoor, maar ik heb het idee dat bovenstaande niet consequent gebruikt wordt en alleen wordt geroepen als het over zaken gaan waar mensen geen verstand van hebben (zoals house muziek) en die voor de leek op drugs-overladen-orgies lijken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 17:10

Lock&Stock schreef:Misschien een stom voorbeeld, maar als ik dat zo lees geldt dat net zo zeer voor bloemschikken, postzegel verzamelen, gitaar muziek maken welke niet over God gaat, etc. Ook al die dingen zijn niet tot zijn Ere, dus automatisch zonde? Wil echt niet flauw doen hoor, maar ik heb het idee dat bovenstaande niet consequent gebruikt wordt en alleen wordt geroepen als het over zaken gaan waar mensen geen verstand van hebben (zoals house muziek) en die voor de leek op drugs-overladen-orgies lijken.

Weet je, we praten beiden vanuit een ander perspectief en dat komt helaas niet tot elkaar. Die kloof is op dit moment echt te breed en te diep.
En niet denken dat ik alleen uit een concertervaring met urker zangers spreek, ik wist het als adolescent ook beter dan mijn ouders.
Ik had het reuze naar mijn zin in schemerige disco's en clubs.
Totdat de Heere mij daaruit haalde. En toen wilde ik niet meer.
Ik weet één ding zeker, het is de plaats waar satan rondwaart. Daar heb ik teveel voor gezien en gehoord.

Ten slotte, broeders en zusters, schenk aandacht aan alles wat waar is, alles wat edel is, alles wat rechtvaardig is, alles wat zuiver is, alles wat lieflijk is, alles wat eervol is, kortom, aan alles wat deugdzaam is en lof verdient.

Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Daarom beste Lock&Stock.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lock&Stock

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Lock&Stock » 07 mar 2016 17:16

Chaya schreef:Weet je, we praten beiden vanuit een ander perspectief en dat komt helaas niet tot elkaar. Die kloof is op dit moment echt te breed en te diep.


Ben nog steeds benieuwd of je vind dat andere hobbies die niet met house muziek te maken hebben maar net zo goed ook niet ter Ere van God zijn wel kunnen vanuit jouw perspectief.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2016 19:40

20 jaar en dan nog toestemming vragen of iets mag? Als je 'nee' zegt, zou je zoon dan ook echt niet gaan? Wil je dat een volwassen kerel aandoen?

Maar goed, L&S vat het goed samen. De sfeer is doorgaans gemoedelijk maar het nadeel is dat er wel drugs worden gebruikt. (hetzelfde geldt trouwens ook voor de meeste heavy metal concerten, daar heb ik dan weer meer ervaring mee (15-20 jaar geleden), ook zo goed als nooit problemen mee gehad).

Enfin. Ik zou dus gewoon ja zeggen. Als je echt denkt dat het nodig is samen praten over drugs (eventueel inclusief alcohol - wie is de Bob?) en hem een paar oordoppen meegeven. Ik heb zelf mijn gehoor behoorlijk vernaggeld omdat ik destijds geen oordopjes droeg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor lekkerbek » 07 mar 2016 19:53

Helemaal eens met Chaya! En als je twijfelt: niet doen! Waarom de grensvopzoeken?
Trouwens, ook ik vind het super dat je zoon hier zelf mee komt! Je kunt hem idd niets meer verbieden, je kunt wel je mening geven!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zoon wil naar een techno feestje

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2016 20:22

lekkerbek schreef:Helemaal eens met Chaya! En als je twijfelt: niet doen! Waarom de grens opzoeken?


Omdat meestal gewoon blijkt dat paranoia nergens goed voor is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten