Knielen op een bed violen - De film

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 10:42

Ik ben van plan om met mijn echtgenote (voor wie het boek erg herkenbaar was) naar deze film te gaan.
Zijn er meer mensen die dit plan hebben opgevat?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2016 11:05

Ik denk het niet. Ik denk dat de film niet echt recht gaat doen aan het boek. Daarnaast weet ik van het boek dat het wel mooi was maar dat ik het ondertussen ook met kromme tenen heb gelezen vanwege de karikatuur die er van het christelijke geloof gemaakt wordt. (Dat is geen verwijt richting Jan Siebelink trouwens). Maar al met al heb ik niet zoiets van: Die film moet ik gaan zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor janneke7337 » 02 mar 2016 11:36

Marnix schreef:Ik denk het niet. Ik denk dat de film niet echt recht gaat doen aan het boek. Daarnaast weet ik van het boek dat het wel mooi was maar dat ik het ondertussen ook met kromme tenen heb gelezen vanwege de karikatuur die er van het christelijke geloof gemaakt wordt. (Dat is geen verwijt richting Jan Siebelink trouwens). Maar al met al heb ik niet zoiets van: Die film moet ik gaan zien.

Hoezo karikatuur? Het zou toch prima kunnen dat iemand dat op deze manier beleefd heeft?
Het christendom is nogal groot, altijd in algemene termen spreken gaat niet, pas als dit boek als het algemene christendom wordt gezien vind ik het een karikatuur.
Ik zie het boek meer als de beleving van een persoon, en ik denk dat dit zeker zo beleefd zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 11:46

Marnix schreef:Ik denk het niet. Ik denk dat de film niet echt recht gaat doen aan het boek. Daarnaast weet ik van het boek dat het wel mooi was maar dat ik het ondertussen ook met kromme tenen heb gelezen vanwege de karikatuur die er van het christelijke geloof gemaakt wordt. (Dat is geen verwijt richting Jan Siebelink trouwens). Maar al met al heb ik niet zoiets van: Die film moet ik gaan zien.

Hoewel de man nooit een tuinderij heeft gehad, en het verschil tussen een Narcis en een Tulp nog niet weet: het leek de biografie van mijn schoonvader wel...
Wellicht een karikatuur, maar Siebelink heeft in mijn optiek nergens respectloos geschreven. Bovendien komt de karikatuur akelig dicht bij sommige gevallen van de werkelijkheid...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2016 14:22

StillAwake schreef:Ik ben van plan om met mijn echtgenote (voor wie het boek erg herkenbaar was) naar deze film te gaan.
Zijn er meer mensen die dit plan hebben opgevat?

Ik zou het niet doen.
Het boek is prachtig, de film kan er alleen maar afbreuk aan doen.
Ik heb de trailer bekeken en dat was voor mij meer dan genoeg.
Als zoiets teers als een visioen uitgebeeld wordt door een totaal ongelovige acteur, is dat voor mij spotten.
De acteur is in een OGG undercover (hoezo, hij wordt heus niet herkend daar) wezen luisteren, om zo'n preek eens te horen.
De grap is dat ds Paauwe (de voorganger uit het boek) van origine Ned. Hervormd was.
Hij is voorzover ik weet, nooit OGG geworden, maar vrij predikant gebleven.
Dus dat gegeven klopt sowieso al niet.
En je kunt op je klompen aanvoelen dat er hier en daar zwaar aangedikt zal worden natuurlijk.
En bepaalde details niet zullen kloppen.
De critici zijn het ook niet met elkaar eens, in de Volkskrant kreeg hij 2 sterren en in het AD 4, als ik me goed herinner.
StillAwake schreef:Wellicht een karikatuur, maar Siebelink heeft in mijn optiek nergens respectloos geschreven. Bovendien komt de karikatuur akelig dicht bij sommige gevallen van de werkelijkheid..

Siebelink schreef en praat vol liefde en resepct over zijn ouders. Alleen, hij begreep het geloofsleven van zijn vader niet.
Je mag zoiets geen karikatuur noemen. Daar doe je deze ds en de vader van S. tekort mee!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2016 15:27

janneke7337 schreef:Hoezo karikatuur? Het zou toch prima kunnen dat iemand dat op deze manier beleefd heeft?
Het christendom is nogal groot, altijd in algemene termen spreken gaat niet, pas als dit boek als het algemene christendom wordt gezien vind ik het een karikatuur.
Ik zie het boek meer als de beleving van een persoon, en ik denk dat dit zeker zo beleefd zou kunnen zijn.


Klopt. Alleen krijg ik wat de kriebels van hoe Sievez zijn geloof beleeft en nog veel meer van Mieras :) Nogmaals, ik vond het een mooi boek (hoewel ik er soms de kriebels van kreeg) maar ik denk dat de verfilming er niet echt recht aan doet. Ik voel dus niet echt een aandrang om de film te gaan zien. Een verfilming moet dat toevoegen aan een boek ipv er wat aan afdoen en in dit geval zie ik de meerwaarde er niet van in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2016 15:36

StillAwake schreef:Hoewel de man nooit een tuinderij heeft gehad, en het verschil tussen een Narcis en een Tulp nog niet weet: het leek de biografie van mijn schoonvader wel...
Wellicht een karikatuur, maar Siebelink heeft in mijn optiek nergens respectloos geschreven. Bovendien komt de karikatuur akelig dicht bij sommige gevallen van de werkelijkheid...


Misschien moet jij de film daarom wel kijken en ik niet. Ik geef alleen mijn eigen mening, ik wil niemand vertellen dat ze deze film niet moeten kijken. Ik ga hem zelf alleen denk ik niet zien. Ik heb dan ook wat minder ervaring met deze manier van geloofsbeleving, misschien dat het me daarom minder trekt. Jij hebt goede redenen om wel geïnteresseerd te zijn in de film!

Chaya schreef:Siebelink schreef en praat vol liefde en resepct over zijn ouders. Alleen, hij begreep het geloofsleven van zijn vader niet.
Je mag zoiets geen karikatuur noemen. Daar doe je deze ds en de vader van S. tekort mee!


Nee maar dat hij het geloofsleven van zijn vader niet begrijpt is niet zo verwonderlijk. Die was ook nogal apart, hoe hij zich ook laat inpalmen door Mieras, Taverne, Poort enz. In mijn ogen was zijn visie op het geloof wel een karikatuur van wat de Bijbel leert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2016 15:59

Marnix schreef:Nee maar dat hij het geloofsleven van zijn vader niet begrijpt is niet zo verwonderlijk. Die was ook nogal apart, hoe hij zich ook laat inpalmen door Mieras, Taverne, Poort enz. In mijn ogen was zijn visie op het geloof wel een karikatuur van wat de Bijbel leert.

Volgens mij had vader zich bij de Paauweanen aangesloten en niet bij ds Mieras.
Ik begreep het geloofsleven wel, al was het niet zoals het mijne.
Maar ik ken wel de "geestelijke chantage" die in bepaalde kringen voorkomt. Als je daar gevoelig voor bent, kun je je daar niet aan onttrekken.
Het had soms een zwarte rand, letterlijk, want huwelijken kwamen onder spanning te staan.

Maar.... dat neemt niet weg dat wij van de inhoud moeten afblijven. Hoe je er ook over denkt, deze ds is wel velen tot Zegen geweest.
De wereld zou zeggen "hij draait zich om in zijn graf". Maar dat hoort een christen niet te zeggen.
Maar ik vind het verschrikkelijk om te moeten lezen wat zij met de nagedachtenis doen nu.
De eeuwigheid zal openbaren of hij met zijn preken en waarschuwingen op het goede spoor zat.
Een karikatuur was het niet. Dat heeft men ervan gemaakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 16:08

Chaya schreef:
Maar.... dat neemt niet weg dat wij van de inhoud moeten afblijven. Hoe je er ook over denkt, deze ds is wel velen tot Zegen geweest.
De wereld zou zeggen "hij draait zich om in zijn graf". Maar dat hoort een christen niet te zeggen.
Maar ik vind het verschrikkelijk om te moeten lezen wat zij met de nagedachtenis doen nu.
De eeuwigheid zal openbaren of hij met zijn preken en waarschuwingen op het goede spoor zat.
Een karikatuur was het niet. Dat heeft men ervan gemaakt.

Op welke predikant doel je nou?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2016 16:10

StillAwake schreef:Op welke predikant doel je nou?

ds. Paauwe.
Marnix kwam met andere namen, maar volgens mij klopt dat niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 02 mar 2016 16:11

Chaya schreef:ds. Paauwe.
Marnix kwam met andere namen, maar volgens mij klopt dat niet.

OK, ik dacht Mieras, vandaar mijn vraag.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2016 16:50

Mieras is een personage in het boek die regelmatig bij hem op bezoek komt (net als Taverne). Waar hij zich nogal door laat inpalmen. Daar wees ik op. En daarnaast is er inderdaad dominee Poort (maar dat gaat over Paauwe)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2016 17:03

Marnix schreef:Mieras is een personage in het boek die regelmatig bij hem op bezoek komt (net als Taverne). Waar hij zich nogal door laat inpalmen. Daar wees ik op. En daarnaast is er inderdaad dominee Poort (maar dat gaat over Paauwe)

Nee Marnix, dit is niet waar.
Poort is een verzonnen naam. DE ds Poort (hervormd) was nog niet eens predikant.
Maarten tH doet dit ook. Dat is wel de vrijheid van de auteur trouwens.

Siebelink haalt twee boeken aan die zogenaamd de basis voor zijn boek hebben gevormd: een biografie over dominee Paauwe (dominee Poort in het boek) getiteld Als een eenzame mus op het dak en een biografie over dominee J. van der Poel getiteld Het wonderlijkste wonder.

Ook zou e.e.a. niet kloppen in de inhoud.
Ds. Paauwe en ds. van der Poel hadden geheel verschillende gemeentevisies. Ds. van der Poel was gemeente-opbouwend en gemeente-stichtend bezig. Zijn kerkverband was ontstaan uit thuislezers en door losse groepen samen te voegen. Ds. Paauwe heeft nooit gemeentes willen stichten.
bron: http://www.berenddeboer.net/personal/kn ... iolen.html
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3824
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor meribel » 02 mar 2016 18:42

ik vond het een prachtig en zeer ontroerend boek!!

wat natuurlijk dé reden is dat ik niet naar de film ga, ook de trailer niet wil zien.


het is altijd óf het boek lezen , mooi vinden en niet naar de film
of naar de film en nooit meer het boek lezen.

door schade en schande dit geleerd. :lol:


Met één uitzondering natuurlijk; alle jane austen boeken,
die lees ik gerust overnieuw in nederlands of engels, kijk ik na in films of series. Daar zijn nog lang niet genoeg films van gemaakt.
( komt binnenkort weer een nieuwe van P&P uit maar wel een heel lugubere overigens...wellicht skip ik die wel )

ok ik ben offtopic geraakt


maar nee, ik ga zeker weten niet.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor ajl » 02 mar 2016 19:35

Ik overweeg wel te gaan. Ik vond het een prachtig en ontroerend boek. Veel beter dan dorsvloer vol confetti. Dat boek raakte mij helemaal niet.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten