Knielen op een bed violen - De film

Moderator: Moderafo's

Yoshi

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2016 20:15

Nina schreef:Ik ben gisteravond naar 'Knielen op een bed violen geweest'. Wat een naargeestige film, je zou spontaan in een depressie schieten!
Ik weet niet of het waarheidsgetrouw is qua weergave van geloofsbeleving, maar ik dacht de hele film bij mijzelf: wat erg! Zo is de Vader helemaal niet! Wat een donkerheid allemaal, hel en verdoemenis..

Dank je voor de korte review.

Geen leuke film dus om op een avondje te gaan bezoeken in het filmhuis. Ik sla dus over.

Nina

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Nina » 06 mar 2016 20:21

Zou ik zeker doen, bewaar je geld maar voor iets anders... hier word je niet vrolijk van!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor MoesTuin » 07 mar 2016 11:51

Nina schreef:Zou ik zeker doen, bewaar je geld maar voor iets anders... hier word je niet vrolijk van!

Ik snap alleen die combinatie van de violen niet, waar komt dat vandaan.
Violen zijn vrolijk, of is het om het feit dat als je knielt op een bed violen deze geknakt worden en dood gaan?
Maar al met al klinkt het triest in dit topic rondom boek en film (ik ken ze niet en hou dat ook zo)
violen zijn puur voor mij

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 14:58

Lalage schreef:Ik heb de film ook gezien en vond het erg goed gedaan. De verfilming blijft zeer dicht bij het boek. Ik heb het jaren geleden gelezen en vond het erg indrukwekkend. Mieras geef je inderdaad de kriebels. Ik vond het ook heel mooi om te zien hoe de vrouw van Hans Sievez van hem blijft houden, ook al deelt ze zijn strenge geloof niet. Ik vroeg mij wel af of mensen inderdaad zo 'de hemel in worden gebeden'.

Leuk detail is dat Jan Siebelink zelf een bijrolletje heeft als klant in de bloemenwinkel.

Het is een prima film voor refobashers. Ik heb enkele recensies gelezen en de fouten vliegen je om de oren.
Je geeft door deze opmerking wel aan:
Lalage schreef:En is een orgel niet verboden bij thuislezers of verschilt dat weer per groep?

dat er niet zoiets bestaat als DE groep thuislezers of DE volgelingen.
Lalage schreef:Ik vond het ook heel mooi om te zien hoe de vrouw van Hans Sievez van hem blijft houden, ook al deelt ze zijn strenge geloof niet.

Geloofsbeleving - zeker in uiterst rechtse kringen - is zeer persoonlijk. Het komt vaker voor dat man en vrouw niet dezelfde afhankelijke of onzekere wijze van geloof hebben. Maar dat zou ook juist heel positief kunnen zijn.
Nl. dat men elkaar in evenwicht kan houden, de zwakke wordt opgebeurd door de sterkere, de wankelmoedige gesteund door de stabiele.
In de christen en christinnereis kun je dat verschil ook goed lezen.
Nina schreef:Wat een naargeestige film, je zou spontaan in een depressie schieten!

Omdat het niet klopt.
Nina schreef:Ik weet niet of het waarheidsgetrouw is qua weergave van geloofsbeleving,

Niet helemaal. Probeer eens in contact te komen met sommige van deze mensen, dan zul je zien dat er van hen een karikatuur is gemaakt.
Tuurlijk zijn er zo bij, maar ze zijn niet allemaal zo!
Nina schreef:maar ik dacht de hele film bij mijzelf: wat erg! Zo is de Vader helemaal niet!

Deze mensen hebben moeite met het begrip Vader.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2016 14:59

De violen slaan gewoon op het feit dat Jan Sievez een bloemenkwekerij had. En dat alle aardse vrolijkheid voor hem verdwijnt als hij tot "geloof" komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2016 19:56

Chaya schreef:Niet helemaal. Probeer eens in contact te komen met sommige van deze mensen, dan zul je zien dat er van hen een karikatuur is gemaakt.
Tuurlijk zijn er zo bij, maar ze zijn niet allemaal zo!


Zo jij weet het allemaal wel goed zeg, voor iemand die de film niet heeft gezien. Jammer dat je zo veroordelend bent.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 07 mar 2016 22:12

Lalage schreef:Zo jij weet het allemaal wel goed zeg, voor iemand die de film niet heeft gezien. Jammer dat je zo veroordelend bent.

Je hoeft de film niet te zien, om te weten welke karikaturen er geschetst worden. Dat zie ik op dit forum ook geregeld terug.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 08 mar 2016 13:17

Nina schreef:Zou ik zeker doen, bewaar je geld maar voor iets anders... hier word je niet vrolijk van!

Niet ieder avondje uit hoeft te resulteren in een vrolijk gevoel...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2016 13:49

Mee eens. Ik ga niet per definitie naar de bioscoop om er vrolijk van te worden. Dat geldt overigens ook voor het lezen van boeken. Als dat de graadmeter is of een film of een boek goed is, is dat wel erg goedkoop. Een feel-good-film is af en toe best wel eens fijn, maar "er vrolijk van worden" is niet mijn motivatie om films te kijken. Dan zou ik denk ik ook heel andere films kijken ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Walters88
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016 11:13

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Walters88 » 29 nov 2016 11:51

Ik zie dat dit topic al wat ouder is, maar ik heb toevallig net afgelopen week het boek uitgelezen. Het heeft in ieder geval indruk op me gemaakt. Ik was ook nieuwsgierig naar de film, maar wilde eerst het boek uitgelezen hebben. De nieuwsgierigheid is er nog steeds en ik wil hem dus toch (ondanks sommige wat negatievere reacties hier) binnenkort eens gaan kijken.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten