Knielen op een bed violen - De film

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor meribel » 02 mar 2016 19:59

ajl schreef:Ik overweeg wel te gaan. Ik vond het een prachtig en ontroerend boek. Veel beter dan dorsvloer vol confetti. Dat boek raakte mij helemaal niet.


maar wat verwacht je dan van de film?
kan nooit net zo goed zijn.
( heb je al een trailer bekeken, ben benieuwd wat je daarvan vind )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2016 21:34

Chaya schreef:Nee Marnix, dit is niet waar.
Poort is een verzonnen naam. DE ds Poort (hervormd) was nog niet eens predikant.
Maarten tH doet dit ook. Dat is wel de vrijheid van de auteur trouwens.

Siebelink haalt twee boeken aan die zogenaamd de basis voor zijn boek hebben gevormd: een biografie over dominee Paauwe (dominee Poort in het boek) getiteld Als een eenzame mus op het dak en een biografie over dominee J. van der Poel getiteld Het wonderlijkste wonder.

Ook zou e.e.a. niet kloppen in de inhoud.
Ds. Paauwe en ds. van der Poel hadden geheel verschillende gemeentevisies. Ds. van der Poel was gemeente-opbouwend en gemeente-stichtend bezig. Zijn kerkverband was ontstaan uit thuislezers en door losse groepen samen te voegen. Ds. Paauwe heeft nooit gemeentes willen stichten.
bron: http://www.berenddeboer.net/personal/kn ... iolen.html


Wat klopt er dan niet aan wat ik zeg?

Meribel, ik ben het niet helemaal met je eens maar dat verschilt denk ik per persoon. Ik heb wel vaker een boek gelezen en de verfilming ervan gezien. Lord of the Rings, Narnia, Still Alice en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Ik vind dat een goed boek en een goede verfilming prima samen kunnen gaan mits de film een toegevoegde waarde heeft. Dat vond ik in genoemde voorbeelden wel het geval. Ik kan die twee dan grotendeels ook wel weer loskoppelen, dat je beelden uit het boek niet door de film teveel wordt ingevuld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 07:18

Marnix schreef:Mieras is een personage in het boek die regelmatig bij hem op bezoek komt (net als Taverne). Waar hij zich nogal door laat inpalmen. Daar wees ik op. En daarnaast is er inderdaad dominee Poort (maar dat gaat over Paauwe)

Maar Mieras is in werkelijkheid ook een predikant geweest.
Ik weet dat er in Krimpen aan den IJssel zelfs een kerk naar de man is vernoemd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 07:33

meribel schreef:maar wat verwacht je dan van de film?
kan nooit net zo goed zijn.
( heb je al een trailer bekeken, ben benieuwd wat je daarvan vind )

Toch zijn er voldoende voorbeelden van boeken die ik onverfilmbaar achtte, terwijl de film niet onderdeed voor het boek.
"De naam van de roos" (Eco) en "In de ban van de ring" (Tolkien) zijn de bekendste voorbeelden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor ajl » 03 mar 2016 07:43

@meribel ik verwacht eigenlijk niets van de film en heb de trailer niet gezien. Het verhaal sprak mij gewoon aan, meer dan " Dorsvloer vol confetti". Dat vond ik echt een waardeloos boek en wilde daarom de film ook niet zien

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 08:25

ajl schreef:@meribel ik verwacht eigenlijk niets van de film en heb de trailer niet gezien. Het verhaal sprak mij gewoon aan, meer dan " Dorsvloer vol confetti". Dat vond ik echt een waardeloos boek en wilde daarom de film ook niet zien

De trailer heb ik wel gezien, en die sprak me ook wel aan.
Net als het boek.
Ik ga sowieso kijken, maar of dat in de bioscoop gaat zijn weet ik nog niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor janneke7337 » 03 mar 2016 08:59

Chaya schreef:Poort is een verzonnen naam. DE ds Poort (hervormd) was nog niet eens predikant.
Maarten tH doet dit ook. Dat is wel de vrijheid van de auteur trouwens.

Siebelink haalt twee boeken aan die zogenaamd de basis voor zijn boek hebben gevormd: een biografie over dominee Paauwe (dominee Poort in het boek) getiteld Als een eenzame mus op het dak en een biografie over dominee J. van der Poel getiteld Het wonderlijkste wonder.

Ook zou e.e.a. niet kloppen in de inhoud.
Ds. Paauwe en ds. van der Poel hadden geheel verschillende gemeentevisies. Ds. van der Poel was gemeente-opbouwend en gemeente-stichtend bezig. Zijn kerkverband was ontstaan uit thuislezers en door losse groepen samen te voegen. Ds. Paauwe heeft nooit gemeentes willen stichten.
bron: http://www.berenddeboer.net/personal/kn ... iolen.html

In het boek wordt ds Poort genoemd, hier wordt ds Pauwe mee bedoeld, Poort is in het boek gewoon een gefingeerde naam en heeft niets te maken met ds Poort.
Net zoals Mieras, dat heeft niets met ds Mieras te maken maar is gewoon een gefingeerde naam.
Dat Siebelink wellicht enige informatie (welke?) heeft gebruikt uit een boek van Vermeulen over ds vd Poel zegt niets natuurlijk, daarmee wordt nog geen vergelijking gemaakt tussen ds Paauwe of ds vd Poel of dergelijke zaken. Wellicht heeft hij alleen een bepaald taalgebruik geassocieerd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 09:14

Precies.

StillAwake schreef:Maar Mieras is in werkelijkheid ook een predikant geweest.
Ik weet dat er in Krimpen aan den IJssel zelfs een kerk naar de man is vernoemd.


Klopt. Maar ik verwees naar Mieras in het boek (aangezien we boek / film bespraken) en die was daar geen predikant.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 09:44

StillAwake schreef:Maar Mieras is in werkelijkheid ook een predikant geweest.
Ik weet dat er in Krimpen aan den IJssel zelfs een kerk naar de man is vernoemd.

Marnix schreef:Klopt. Maar ik verwees naar Mieras in het boek (aangezien we boek / film bespraken) en die was daar geen predikant.
Duidelijk!
Zo krijg je verwarring :-oo
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 11:19

Marnix schreef:Wat klopt er dan niet aan wat ik zeg?

Bijna alles. Lees het boek en de recensie in de link die ik geplaatst heb!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2016 12:43

Chaya schreef:Bijna alles. Lees het boek en de recensie in de link die ik geplaatst heb!



Pardon? Ik heb het boek gelezen. De recensie trouwens ook. Maar ik snap nog steeds niet wat er niet klopt aan wat ik zeg. Ik ga mijn mening over het boek en het verhaal dat daar beschreven wordt. Jij gaat nu proberen aan te geven dat het boek niet klopt maar daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij Jan Siebelink. Ik heb enkel mijn mening gegeven over wat er in het boek wordt beschreven, ongeacht of dat historisch juist is of niet. En daar zaten volgens mij geen onwaarheden in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Speedy » 03 mar 2016 12:49

Wel aardig om te weten dat prof.dr. Van Lieburg een onderzoek heeft gedaan nav boek. Hij heeft gekeken of de feiten die in het boek worden weergegeven ook historisch te plaatsen zijn.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 12:52

Speedy schreef:Wel aardig om te weten dat prof.dr. Van Lieburg een onderzoek heeft gedaan nav boek. Hij heeft gekeken of de feiten die in het boek worden weergegeven ook historisch te plaatsen zijn.

En wat was de conclusie?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 13:31

Marnix schreef:Pardon? Ik heb het boek gelezen. De recensie trouwens ook. Maar ik snap nog steeds niet wat er niet klopt aan wat ik zeg. Ik ga mijn mening over het boek en het verhaal dat daar beschreven wordt. Jij gaat nu proberen aan te geven dat het boek niet klopt maar daarvoor moet je niet bij mij zijn maar bij Jan Siebelink. Ik heb enkel mijn mening gegeven over wat er in het boek wordt beschreven, ongeacht of dat historisch juist is of niet. En daar zaten volgens mij geen onwaarheden in.

Ik denk dat we op een wonderlijke manier langs elkaar heen praten Marnix. Jij hebt het over gefingeerde namen?) (ds Poort)
Maar het gaat over de volgelingen van ds Paauwe (echte naam) :wink:

Ik denk dat het boek niet helemaal klopt en dat bewijst de recensie ook wel. Daarentegen heb ik het wel met veel genoegen gelezen omdat sommige zaken wel herkenbaar zijn.
Dat is nu eenmaal toch de vrijheid van de auteur en het is jammer dat sommige lezers dan alles van A tot Z voor waar aannemen.
Dat zie je bij MtH ook, in het boek is zijn moeder gestorven op een gruwelijke manier en velen geloofden dit, terwijl zij nog jaren geleefd heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Knielen op een bed violen - De film

Berichtdoor benefietdiner » 03 mar 2016 13:38

* verwijderd door moderator: het gaat hier om de film, niet om een forummer *


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten