Het grote Fictie-topic!

Moderator: Moderafo's

kinpruik

Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor kinpruik » 04 feb 2016 10:33

Ik heb even rondgezocht tussen de topics, maar volgens mij ontbrak deze nog: het grote Fictie-topic!

Volgens mij zit dit forum vol met (potentiele) boekenwurmen, en is het leuk om naast de non-fictie/filosofische boeken het ook eens over fictie te hebben. Waar houden jullie van? Welk boek lezen jullie nu? Ik zal de aftrap doen.

Op dit moment ben ik bezig met Miss Smilla's Feeling for Snow. Een Deense whodunnit/thriller met als achtergrond de verhoudingen tussen Denemarken en de politieke situatie rondom Groenland. Prachtig boek met een interessant maar nogal deprimerend hoofdpersonage. Aanrader voor degenen die van een goeie detective/thriller houden met een flinke laag subtext.

mwollig
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 feb 2016 19:25

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor mwollig » 09 feb 2016 18:26

Een prachtig boek, fictie, maar gebaseerd op de ervaringen van de auteur in de Russische revolutie en burgeroorlog: Een avond bij Claire van Gaito Gazdanow.

Erudiet, melancholisch, edel, eervol, worstelend met handelingen in extreme situaties verbonden met liefde en oorlog. Grote thema´s in een mensenleven. Waarin de kleine éénling groot kan zijn.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor meribel » 15 mar 2016 19:07

ik heb net uit; een keukenmeidenroman, van kathryn stockett

heb denk ik het één en ander gemist want blijkt een grote hit te zijn geweest en ook verfilmd al in 2011 ( the Help ) ,
heb de trailer gezien maar mooi niet dat ik daar naartoe ga :mrgreen: , want het boek was echt heerlijk en dat wil ik graag zo houden,
echt een hele fijne roman


iemand nog een boekentip voor een leuk boek?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor Mortlach » 15 mar 2016 19:18

Poe, ik heb al tijden geen fictie meer gelezen. Geschiedenis is zo veel interessanter, maar dat is mijn persoonlijke mening, natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor meribel » 15 mar 2016 19:52

die keukenmeidenroman was een mooie mix van fictie en geschiedenis,
ging over de jaren 60 in Mississipi, de verhouding tussen de zwarte hulp en het gezin vanuit perspectief van 2 zwarte hulpen en een blanke rijke vrouw opgevoed door een hulp. En ook het complexe van die haat/liefde verhoudingen die er waren.

had het vandaag nog met mijn ouders erover, ik vind het zo ongelooflijk dat in hun jeugd die 'negerwetten' nog golden,
echt heel raar.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor tulp » 15 mar 2016 20:52

@ Meribel: Als je de keukenmeidenroman hebt gelezen, is de film een enorme afknapper.
Wat je misschien ook een mooi boek zult vinden: 'De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry' , geschreven door Rachel Joyce.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor meribel » 15 mar 2016 21:06

ah, ik heb even gecheckt en hij staat in de bieb bij ons, ga hem morgen meteen halen :-)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor Cathy » 16 mar 2016 13:00

Ik ben pas begonnen in 'de Aleph en andere verhalen' van Jorge Luis Borges.
Over fictie gesproken. 8)
Echt één verhaal per keer, want daarna heb ik weer even genoeg stof tot nadenken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 13:48

Ik verslind gemiddeld één boek per week. Fictie en non fictie, door elkaar.
Ik heb geen speciale voorkeur, ik houd van psychologische romans, thrillers, oorlogsromans.
Het liefst van Nederlandse of Vlaamse auteurs, maar een goed vertaalde roman (dat gaat helaas wel eens mis) vind ik ook prima.
Ik plaats wel eens een recensie in het boekentopic als ik denk dat het de moeite waard is voor anderen om ook te lezen.
Ik ben zo iemand die een boek meeneemt in een wachtkamer, ik heb een hekel aan die smoezelige glossy's en roddelbladen die er liggen, meestal al ver over de houdbaarheidsdatum.
Ik heb op zolder een hele wand met oude boeken, ik heb vrijwel alle boeken van Rudolf van Reest, Aart Romijn, de VCL serie vóór de jaren 70.
Beneden heb ik een grote boekenkast met nieuwere boeken, plus een plank voor de biebboeken.
Om nu te zeggen dat ik een boekenwurm ben. :mrgreen:
Jawel.
Afbeelding
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor mona » 16 mar 2016 15:03

Chaya schreef:Ik verslind gemiddeld één boek per week.

Ik houd ontzettend van lezen, maar ik kom er heel vaak niet aan toe.
Chaya, hoe doe jij dat? Hoe deel jij je tijd er voor in?
Maak je er bewust tijd voor op een dag, en heb je misschien een tip voor mij?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 15:37

mona schreef:Ik houd ontzettend van lezen, maar ik kom er heel vaak niet aan toe.
Chaya, hoe doe jij dat? Hoe deel jij je tijd er voor in?
Maak je er bewust tijd voor op een dag, en heb je misschien een tip voor mij?

Als ik alleen thuis ben rond etenstijd, knabbel ik mijn bordje leeg met een boek in mijn hand. ( :-$ )
Verder lees ik soms een half uurtje voor het slapengaan. Ik stop eigenlijk altijd het boek wat ik aan het lezen ben in mijn tas, als ik naar een situatie ga waarin ik moet wachten. (wachtkamers, op de snelweg/file/brug) op een kind bij sport/muziekles/school.
Elke avond tussen koffie en fris zit ook vaak een leesmoment.
De zondag is voor het grote deel mijn leesdag.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik een dikke pil niet in 7 dagen uitkrijg hoor.
Laat ik het zo zeggen: het gemiddelde ligt op 3-4 boeken per maand, daar zitten ook dunnetjes tussen. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor mona » 16 mar 2016 16:05

Dankjewel voor de tips, vooral deze ga ik zeker gebruiken:
Chaya schreef: Ik stop eigenlijk altijd het boek wat ik aan het lezen ben in mijn tas, als ik naar een situatie ga waarin ik moet wachten.
Nooit aan gedacht!

Ik lees ook graag voor het slapen gaan, maar zodra het boek opengaat, gaan automatisch mijn ogen dicht, zo stom :wink:
Op zondag lees ik idd ook wel vaak, maar ik heb die dag dan altijd mijn blaadjes ( Terdege, OSW, kerkblad, Waarheidsvriend, enzovoort. Zoveel dat ik aan mijn boek niet toe kom)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 16:16

mona schreef:Ik lees ook graag voor het slapen gaan, maar zodra het boek opengaat, gaan automatisch mijn ogen dicht, zo stom :wink:

Nee hoor, dat gebeurt mij ook weleens. Dan word ik om 1 uur wakker met het boek op mijn neus. :lol:
mona schreef:maar ik heb die dag dan altijd mijn blaadjes ( Terdege, OSW, kerkblad, Waarheidsvriend,

Die heb ik niet. Ik houd niet zo van blaadjes.
Ik lees alleen Bewaar het Pand nog en dat komt eens in de 2 weken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor mona » 17 mar 2016 09:32

Chaya schreef:Die heb ik niet. Ik houd niet zo van blaadjes.

Het zijn krijgertjes hoor. Geen abonnementen :D
Alleen het kerkblad.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het grote Fictie-topic!

Berichtdoor Cathy » 17 mar 2016 09:36

Chaya schreef:Ik stop eigenlijk altijd het boek wat ik aan het lezen ben in mijn tas, als ik naar een situatie ga waarin ik moet wachten.

Een e-reader is dan ook een heel handig ding.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten