Orgels zijn booming

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2015 10:04

Dat begrijp ik stillawake

Voor mij (kan niet laten om het te delen) is onderstaande orgelspel gewoon het zingen van het orgel, het orgel zingt mee met het lied / psalm..... en ik laat me mede door de woorden inhoud van het lied / psalm meevoeren en het orgel zingt speelt mee, ook inspelend op de inhoud van het lied, bij dank en lofprijzing blij en enthousiast, bij aanbidden, ingetogen en rustig

onderstaande link geeft dit zo mooi weer, een jonge organist, talenten (hij gebruikt ze en de mogelijkheden die het orgel heeft, het orgel weet niet wat hem overkomt)

Op deze manier kan je / ik me helemaal in het lied / psalm meevoeren, mede door het orgels spel, de Heilige Geest heeft hierin ook vrij spel en wat ik dan voel op zoń moment is onbeschrijvelijk (voel me opgewekt en blij diep van binnen)

https://www.youtube.com/watch?v=vcm-6fIFcxs

Als je de tijd hebt de gehele link is rijk om te beluisteren
maar ik haal even vanaf minuut 36.15 eruit.....luister toch eens het orgelspel en samenzang begeleiding van deze hele psalm van enthousiast tot ingetogen, precies op de juiste momenten...... (ach, je moet het ook aanvoelen, ik weet, ik ben ook een gevoelsmens, dat is ook iets wat je toebedeeld krijgt van de Heere)

Maar rustig gedragen eerbiedig gespeeld, Psalm 56 kan ik net zo goed zeer waarderen en ook komt dit innerlijk diep binnen.

https://www.youtube.com/watch?v=hYzTnNrQyIc

MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 09 jul 2015 10:14

MoesTuin schreef:Dat begrijp ik stillawake

Voor mij (kan niet laten om het te delen) is onderstaande orgelspel gewoon het zingen van het orgel, het orgel zingt mee met het lied / psalm..... en ik laat me mede door de woorden inhoud van het lied / psalm meevoeren en het orgel zingt speelt mee, ook inspelend op de inhoud van het lied, bij dank en lofprijzing blij en enthousiast, bij aanbidden, ingetogen en rustig

onderstaande link geeft dit zo mooi weer, een jonge organist, talenten (hij gebruikt ze en de mogelijkheden die het orgel heeft, het orgel weet niet wat hem overkomt)

Op deze manier kan je / ik me helemaal in het lied / psalm meevoeren, mede door het orgels spel, de Heilige Geest heeft hierin ook vrij spel en wat ik dan voel op zoń moment is onbeschrijvelijk (voel me opgewekt en blij diep van binnen)

https://www.youtube.com/watch?v=vcm-6fIFcxs

Als je de tijd hebt de gehele link is rijk om te beluisteren
maar ik haal even vanaf minuut 36.15 eruit.....luister toch eens het orgelspel en samenzang begeleiding van deze hele psalm van enthousiast tot ingetogen, precies op de juiste momenten...... (ach, je moet het ook aanvoelen, ik weet, ik ben ook een gevoelsmens, dat is ook iets wat je toebedeeld krijgt van de Heere)

Maar rustig gedragen eerbiedig gespeeld, Psalm 56 kan ik net zo goed zeer waarderen en ook komt dit innerlijk diep binnen.

https://www.youtube.com/watch?v=hYzTnNrQyIc

MoesTuin

Nu geen tijd, en aangezien ik op dit moment klaar sta om naar boord te vliegen: ik ben bang dat ik er de komende 6 weken niet aan toe kom...
Ik heb de links wél opgeslagen!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor hans0166 » 09 jul 2015 10:18

Merkwaardig, want er zit zoveel verschil tussen individuele instrumenten dat het me sterk lijkt dat je altijd hoofdpijn van het geluid krijgt....//
Je hoeft me niet te geloven, maar helaas is het tot nog toe altijd aangetoond.


het toont voor mij niet zoveel aan ....een ervaring is nog geen aantonen.
Geluid blijft geluid, van welk instrument dan ook.
De frequentie van een toon is altijd hetzelfde, een B blijft een B of het nou een gitaar, orgel of bazuin is.
De meeste hoofdpijnen komen van spanningen...misschien roept het onbewust stress op.

Het orgel is de koning van de instumenten :)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor MoesTuin » 09 jul 2015 10:19

Goede vlucht! (:)8
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 09 jul 2015 10:23

MoesTuin schreef:Goede vlucht! (:)8

Dank
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor StillAwake » 09 jul 2015 10:26

hans0166 schreef:het toont voor mij niet zoveel aan ....een ervaring is nog geen aantonen.
Geluid blijft geluid, van welk instrument dan ook.
De frequentie van een toon is altijd hetzelfde, een B blijft een B of het nou een gitaar, orgel of bazuin is.
De meeste hoofdpijnen komen van spanningen...misschien roept het onbewust stress op.

Het orgel is de koning van de instumenten :)

De ervaring leert dat ik al 16 jaar lang (zolang is de tijd waarin ik wel eens orgels te horen krijg) hoofdpijn van die dingen krijg.
Dat de frequentie altijd gelijk is klopt wel redelijk, maar ook jij zal eerder hoofdpijn krijgen van een kettingzaag dan van een blokfluit die exact dezelfde toonhoogte produceert...
Dat het de koning van de instrumenten is is heel subjectief. Voor mij staat de gitaar op dat niveau.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor pindas83 » 09 jul 2015 10:48

MoesTuin schreef:Dat begrijp ik stillawake

Voor mij (kan niet laten om het te delen) is onderstaande orgelspel gewoon het zingen van het orgel, het orgel zingt mee met het lied / psalm..... en ik laat me mede door de woorden inhoud van het lied / psalm meevoeren en het orgel zingt speelt mee, ook inspelend op de inhoud van het lied, bij dank en lofprijzing blij en enthousiast, bij aanbidden, ingetogen en rustig

onderstaande link geeft dit zo mooi weer, een jonge organist, talenten (hij gebruikt ze en de mogelijkheden die het orgel heeft, het orgel weet niet wat hem overkomt)

Op deze manier kan je / ik me helemaal in het lied / psalm meevoeren, mede door het orgels spel, de Heilige Geest heeft hierin ook vrij spel en wat ik dan voel op zoń moment is onbeschrijvelijk (voel me opgewekt en blij diep van binnen)

https://www.youtube.com/watch?v=vcm-6fIFcxs

Als je de tijd hebt de gehele link is rijk om te beluisteren
maar ik haal even vanaf minuut 36.15 eruit.....luister toch eens het orgelspel en samenzang begeleiding van deze hele psalm van enthousiast tot ingetogen, precies op de juiste momenten...... (ach, je moet het ook aanvoelen, ik weet, ik ben ook een gevoelsmens, dat is ook iets wat je toebedeeld krijgt van de Heere)

Maar rustig gedragen eerbiedig gespeeld, Psalm 56 kan ik net zo goed zeer waarderen en ook komt dit innerlijk diep binnen.

https://www.youtube.com/watch?v=hYzTnNrQyIc

MoesTuin



Die Gert van Hoef kan een aardig potje spelen inderdaad. Het eerste wat ik van hem hoorde (per toeval toen ik op youtube een beetje aan t klooien was) was een gedeelte van de uitvoering van: "The new world" van Dvorak, ook echt een mooi gespeeld stuk. Denk dat jij dat ook wel weet te waarderen.

https://m.youtube.com/watch?v=GvBjQc3Tywo

Gerard314
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:22

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Gerard314 » 09 jul 2015 11:36

hans0166 schreef:het toont voor mij niet zoveel aan ....een ervaring is nog geen aantonen.
Geluid blijft geluid, van welk instrument dan ook.
De frequentie van een toon is altijd hetzelfde, een B blijft een B of het nou een gitaar, orgel of bazuin is.
De meeste hoofdpijnen komen van spanningen...misschien roept het onbewust stress op.

Het orgel is de koning van de instumenten :)


Dit is wel grappig, een fraai fysisch wereldbeeld. Zo van rood licht is rood licht of nu het achterlicht is van de trein die ik net heb gemist of de zon die ik zittend op het strand onder zie gaan...

Volgens mij mis je heel veel moois in de schepping...

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor hans0166 » 09 jul 2015 12:12

Dit is wel grappig, een fraai fysisch wereldbeeld. Zo van rood licht is rood licht of nu het achterlicht is van de trein die ik net heb gemist of de zon die ik zittend op het strand onder zie gaan...

Volgens mij mis je heel veel moois in de schepping...


je mist de context, het gaat over de oorzaak van hoofdpijn, niet de eventuele schoonheid ervan

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Katlheen » 09 jul 2015 20:57

https://www.youtube.com/watch?v=Wd6qZS1_1aU

Vooruit, dit is dan wel weer amusant :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2015 23:12

Overigens zijn de Johannusorgels van de openingspost geen pijporgels. :D

Maar waar ik altijd een beetje kriebelig van wordt, is de reformatorische neiging (en wellicht bredere Nederlands-christelijke neiging) om het orgel weg te zetten als 'gereformeerd' of zelfs 'amuzikaal' zoals hierboven ook gebeurde.

Ten eerste kun je natuurlijk gewoon onverschillig staan ten opzichte van het orgel. Niemand 'moet' het orgel mooi vinden. Maar ik heb zo mijn twijfels bij het negatieve oordeel dat regelmatig over 'het' orgel wordt uitgesproken. Ik vermoed dat een behoorlijk aantal mensen hun negatieve oordeel over dit instrument laten bepalen door het gepingel van de amateurorganist op zondag. Of de mensen zijn zelf niet muzikaal, maar dat kun je het orgel natuurlijk niet verwijten!

Ten tweede is er weliswaar een soort refo-orgelcultuur, die is afgeleid van de cultuur rond Feike Asma en de familie Zwart. Dat is zeg maar de 'volkse' cultuur, waarin, om het maar even karikaturaal te zeggen, tremulanten en een slotkoraal op 'het volle werk' het handelsmerk zijn. Dat is best lekker en ligt goed in het gehoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen bijvoorbeeld de verheerlijking van organisten in deze subcultuur nogal bizar vinden, of de eenkennige voorkeur voor het orgel. Maar om hiermee het orgel als 'gereformeerd' af te serveren is denk ik even beperkt. De mooiste orgels in Nederland staan vaak in kerken die juist niet reformatorisch zijn. En als je wereldwijd gaat kijken naar de orgelcultuur, blijkt dat Nederland een van de landen is waar zich een ongekend groot aantal schitterende monumentale orgels in goede staat bevindt. Dat is een historische en culturele schat, waar we heel trots op mogen zijn.

Ten derde bestaat 'het' orgel niet. Het is de grootste en ingewikkeldste machine van voor de industriële revolutie en bestaat dan ook in vele soorten, maten en klankkleuren. Evenzo is het soort muziek dat erop gespeeld kan worden schier oneindig. Een van de grootste componisten, Mozart, was zo enthousiast over het Bavokerkorgel in Haarlem dat hij erover zei dat het orgel altijd de koning der instrumenten zou blijven. En er bestaan dus ook heel lelijke orgels, of orgels die prima zijn ter ondersteuning van gemeentezang maar verder weinig kraak of smaak hebben.

De grootste componist aller tijden, J.S. Bach, had het orgel als een van zijn favoriete instrumenten. Dat was niet toevallig, omdat het orgel zeer geschikt is voor contrapuntische muziek, met name de fuga. De fuga's van Bach zijn dan mijns inziens ook de meest fantastische muziekwerken ooit. Door de combinatie van het imponerende en heldere geluid van het orgel, de prachtige thema's en melodieën en het perfecte contrapunt ontstaan akoustische kathedralen die hun weerga niet hebben.

Ten slotte een voorbeeld van iets toegankelijker muziek van Bach, namelijk het eerste deel van de eerste triosonate. Er zijn drie partijen te horen. Boven de basis van de bas klinken twee stemmen, die als het ware met elkaar in gesprek zijn: ze volgen elkaar, gaan tegen elkaar in, vallen harmonieus samen in melodieën die een heerlijke melancholie oproepen waarin je kunt wegdromen.

In een orkest klinkt dat zo:
https://www.youtube.com/watch?v=boEJSWK0NG4

En Matteo Imbruno speelt dat zo, op een manier waarbij de stemmen in elkaar overvloeien en het beeld van een rustig kabbelend beekje oproepen:
https://www.youtube.com/watch?v=ZDCR7Dt3Ff4

Ton Koopman tenslotte kiest een veel groter contrast in klankkleur en zo wordt het stuk een springerige waterval:
https://www.youtube.com/watch?v=V9Zcl8lKOgc

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2015 08:50

Cicero schreef:Ten tweede is er weliswaar een soort refo-orgelcultuur, die is afgeleid van de cultuur rond Feike Asma en de familie Zwart. Dat is zeg maar de 'volkse' cultuur, waarin, om het maar even karikaturaal te zeggen, tremulanten en een slotkoraal op 'het volle werk' het handelsmerk zijn.

Nou zeg, iets minder dédain zou je sieren, we hebben het hier niet over Frans Bauer. [-X
Feike Asma heeft een opleiding aan het conservatorium voltooid en was niet alleen een briljant organist, maar ook dirigent! en volgens wiki:

Gedurende zijn arbeidzame leven gaf Feike Asma vrijwel dagelijks orgelconcerten door het hele land, die veel bezoekers trokken. Hij was een pleitbezorger van de Franse symfonische orgelmuziek van componisten als Guilmant, Boëllmann, Vierne en Widor. Hiervoor ontving hij in 1964 de Franse onderscheiding Arts-Sciences-Lettres Diplome de Médaille Argent Académie Française de Paris en in 1975 de onderscheiding Diplome de Médaille Vermeil. In 1967 werd hij geridderd in de Orde van Oranje-Nassau. De stad Rotterdam heeft hem de Wolfert van Borselenpenning toegekend.

En in de refo-cultuur - wat die dan ook nog betekent - wordt een viool, piano, trompet, harp enz. ook zeer gewaardeerd.
Als je de moeite zou nemen eens een tijdje naar de Reformatorische Omroep te luisteren, zul je misschien nog verbaasd zijn van het brede aanbod.

Het is intussen een topic geworden met een negatieve toonzetting, jammer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jul 2015 08:59

En húp, in de gordijnen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jul 2015 09:09

Ik vind de orgelwerken van Sweelinck trouwens ook erg mooi.

Bijvoorbeeld deze.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Orgels zijn booming

Berichtdoor dalethvav » 10 jul 2015 09:14

Deze enquete-uitslag is ook wel aardig om te lezen:
http://www.johannus.com/nl/nieuws/orgel ... -samenzang
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten