Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Moderator: Moderafo's

AnneOevermans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2015 08:46

Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor AnneOevermans » 02 jun 2015 08:34

Dag beste mensen \:D/

Ik ben Anne, zeventien jaar, kerk in de CGK te Bennekom en heb recent Harry Potter en Lord of the Rings deel 1 gelezen. Nu is het zo dat ik er nog niet helemaal over uit ben of dit in strijd is met mijn geloof, of niet. Het verhaal vond ik namelijk best goed, maar de onderliggende gedachte en aanwezige magie maakt het toch wat discutabel. Het komt dan ook mooi uit dat ik nu een opdracht moet maken voor godsdienst aangaande dit onderwerp. Ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om een enquête te maken om zo ook de meningen van anderen te peilen. Dus bij dezen, vul in en voel je vrij om reacties te plaatsen (:
Alvast bedankt!

http://bit.ly/1AHPkMj > link van de enquête

Groetjes,
Anne

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2015 09:18

Ingevuld.

Lastig was de vraag in welke overtuiging ik ben opgevoed. Dat was namelijk eerst christelijk, daarna atheïstisch.

Maar goed, ik heb geen enkel probleem met welke vorm van fantasy dan ook. Het woord zegt het al, het is fantasie. Ik vind de paniek van sommige christenen altijd een beetje overtrokken. Ik heb zelfs mensen gezien die geloven dat je van Harry Potter écht leert toveren. Compleet belachelijk, natuurlijk.

Maar goed, dat verzet tegen de fantasie, of het nu films zijn, of boeken, of stripverhalen of Dungeons and Dragons... Ik heb het idee dat het het imago van het christendom meer schade doet dan goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2015 10:18

Hoi Anne,

Fantasy is niet mijn genre, maar ik kan me wel voorstellen dat jongere mensen dit aantrekkelijk vinden. De films deden het heel erg goed en zelfs in de herhalingen scoren ze nog hoge kijkcijfers begrijp ik.
Ik heb me er enigszins in verdiept en zie wel hoe de auteur het begrip goed en kwaad heeft verweven tot een spannend verhaal.
Lewis heb ik wel gelezen en dat is best zware kost.
Maar dat is iets heel anders dan H.P.

Overigens viel mij op dat je een foutje had in je enquete, het is ChristelijkE Gereformeerde Kerk. Zou jij als CGKse toch moeten weten. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2015 12:23

AnneOevermans schreef:Dag beste mensen \:D/

Ik ben Anne, zeventien jaar, kerk in de CGK te Bennekom en heb recent Harry Potter en Lord of the Rings deel 1 gelezen. Nu is het zo dat ik er nog niet helemaal over uit ben of dit in strijd is met mijn geloof, of niet. Het verhaal vond ik namelijk best goed, maar de onderliggende gedachte en aanwezige magie maakt het toch wat discutabel. Het komt dan ook mooi uit dat ik nu een opdracht moet maken voor godsdienst aangaande dit onderwerp. Ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om een enquête te maken om zo ook de meningen van anderen te peilen. Dus bij dezen, vul in en voel je vrij om reacties te plaatsen (:
Alvast bedankt!

http://bit.ly/1AHPkMj > link van de enquête

Groetjes,
Anne

Harry Potter: ik heb het eerste boek gelezen, en vond er werkelijk geen klap aan. Films heb ik derhalve ook nooit gekeken.
Het eerste deel vond ik meer een soort Oliver Twist verhaal dan dat het magisch of duister zou zijn. Wel heb ik de indruk dat de latere boeken explicieter zijn.

In de Ban van de Ring (+De Hobbit, De Silmarillion en de nagelaten vertellingen) heb ik diverse malen gelezen en gezien en vond ik (afgezien van de "The Hobbit verfilming") prachtig.

Wellicht goed om te beseffen dat JRR Tolkien christen was (en uiteindelijk degene die CS Lewis in vergaand contact heeft gebracht met het christendom).

De Fantasy-verhalen van Lewis vind ik zelf wat minder, ik heb ze na "In de ban van de Ring" gelezen, en daar zijn het kwalitatief mindere boeken bij in vergelijking.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Elmerieke

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Elmerieke » 02 jun 2015 18:06

Heb hem voor je ingevuld! Leuk onderzoekje. Ik vind de reacties hierboven wel redelijk 'vrijzinnig', de Bijbel verbiedt magie toch in al haar vormen? Ik ben van mening dat je je als christen niet in moet laten met dat soort praktijken, ook niet in de boeken die je leest.

Daarbij vind ik het gevaarlijk dat Harry Potter bijvoorbeeld voor kinderen is geschreven - moet je kinderen al op zo'n jonge leeftijd blootstellen aan occultisme en het voordoen alsof het een vrolijke fantasie is? Volgens mij is Harry Potter zeer occult (en daarmee verwerpelijk), worden er ook geen geesten opgeroepen e.d.? Ik heb de eerste twee boeken gelezen om het zelf te onderzoeken, maar heb er een naar gevoel aan over gehouden.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van LOTR, maar dat lijkt me minder heftig. Daarbij was Tolkien een christen, dat kun je van de auteur van HP volgens mij niet zeggen.. De boeken van Narnia heb ik als kind verslonden, prachtig vond ik die - en wat een parallellen met het leven van de HEER.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen over dit onderwerp!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2015 19:16

Elmerieke schreef:Heb hem voor je ingevuld! Leuk onderzoekje. Ik vind de reacties hierboven wel redelijk 'vrijzinnig', de Bijbel verbiedt magie toch in al haar vormen? Ik ben van mening dat je je als christen niet in moet laten met dat soort praktijken, ook niet in de boeken die je leest.


Je hebt recht op die mening. Ik meen dat als je onderscheid kunt maken tussen realiteit en fantasie, dat totaal geen probleem hoeft te zijn. Want anders kun je alle sprookjes ook wel vaarwel zeggen, met pratende wolven en dwergen en reuzen. Eeuwig zonde om dat stuk cultuurgoed opzij te zetten.

Daarbij vind ik het gevaarlijk dat Harry Potter bijvoorbeeld voor kinderen is geschreven - moet je kinderen al op zo'n jonge leeftijd blootstellen aan occultisme en het voordoen alsof het een vrolijke fantasie is? Volgens mij is Harry Potter zeer occult (en daarmee verwerpelijk), worden er ook geen geesten opgeroepen e.d.? Ik heb de eerste twee boeken gelezen om het zelf te onderzoeken, maar heb er een naar gevoel aan over gehouden.


Kijk, dat bedoel ik dus. het wordt meteen in het occulte getrokken, boe, wat eng. Alsof je het gelijksteld met een zwarte satansmis. Nogmaals, fantasie is fantasie en ik moet het eerste kind nog tegenkomen dat beweert écht in de magie van Harry Potter te geloven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

AnneOevermans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2015 08:46

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor AnneOevermans » 02 jun 2015 20:13

Het probleem met het vergelijken van sprookjes en de Harry Potterserie is volgens mij dat het twee totaal verschillende dingen zijn. In sprookjes (en ook in LOTR en Narnia) bevindt de wereld zich duidelijk buiten deze wereld, er is een duidelijke scheidslijn, terwijl de Potterwereld zich op deze, onze, wereld bevindt. Realiteit en fantasie lopen snel door elkaar, dat vind ik een lastig punt. HP is zo realistisch geschreven dat je je met - ironisch genoeg - een beetje fantasie echt een tovenaarsleerling op Zweinstein waant. Dat is een van de redenen waarom ik het eerste boek zo goed vond, maar aan de andere kant denk ik: moet je je als christen niet ver houden van de grens? Of is dat de houding van iemand met een fragiel geloof?

Daarbij zegt de encyclopedie dat occultisme een verzamelnaam is voor de leerstellingen en praktijken van bepaalde personen of groepen die beweren over een geheime, hun adepten of ingewijden alleen toegankelijke leer of wetenschap te kunnen beschikken. Is dat niet precies wat er in Harry Potter, op Zweinstein aan de hand is?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2015 20:22

AnneOevermans schreef:Het probleem met het vergelijken van sprookjes en de Harry Potterserie is volgens mij dat het twee totaal verschillende dingen zijn. In sprookjes (en ook in LOTR en Narnia) bevindt de wereld zich duidelijk buiten deze wereld, er is een duidelijke scheidslijn, terwijl de Potterwereld zich op deze, onze, wereld bevindt. Realiteit en fantasie lopen snel door elkaar, dat vind ik een lastig punt. HP is zo realistisch geschreven dat je je met - ironisch genoeg - een beetje fantasie echt een tovenaarsleerling op Zweinstein waant. Moet je je als christen niet ver houden van de grens, of is dat de houding van iemand met een fragiel geloof?


Wat mij betreft dat laatste. Het komt ook altijd zo panisch op me over, door mensen die de satan achter elke boom zien staan. En wat die sprookjes betreft, zeker de 'klassieken' (Sneeuwwitje, Assepoester, Wolf en de 7 Geitjes), die spelen zich echt wel af in deze wereld. Ook LotR and Narnia is in deze wereld, hoewel de setting wel dusdanig 'magisch' is dat je er niet zomaar kunt komen. In Lord of the Rings omdat het in het verleden is, in Narnia omdat je door een kast moet en in HP omdat je een uitnodiging nodig hebt.

Dat je je echt een tovenaarsleerling waant, is natuurlijk een enorm compliment voor de HP-reeks. En ik zei al, geen kind of volwassene die serieus denkt dat het echt is. Dat neemt niet weg dat je kunt genieten van de gedachten. En als ouder kun je het er met je kind echt wel over hebben. Wat zouden ze allemaal toveren als het zou kunnen. Uit de antwoorden is waarschijnlijk zeer veel te halen waardoor je het kind weer beter kunt begeleiden.

Daarbij zegt de encyclopedie dat occultisme een verzamelnaam is voor de leerstellingen en praktijken van bepaalde personen of groepen die beweren over een geheime, hun adepten of ingewijden alleen toegankelijke leer of wetenschap te kunnen beschikken. Is dat niet precies wat er in Harry Potter, op Zweinstein aan de hand is?


Volgens die definitie is het christendom ook occult, want je moet zijn 'ingewijd' in de Bijbel om te begrijpen waar dat hele christendom om gaat. Enkel in die zin is dat inderdaad ook wat er op Hogwarts gebeurt. Een christen krijgt 'les' in de Bijbel en de christelijke praktijk; op Hogwarts krijg je 'les' in toveren. Beide occult dus. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Invincible » 17 jun 2015 11:39

Enquête ingevuld.

Mijn mening: in LOTR is 'magie' voorbestemd aan een beperkt aantal partijen. Zo is het in real life ook. God, Jezus, engelen, satan, demonen, hebben allemaal bovennatuurlijke 'magische' krachten. De gewone mensen (in LOTR: Aragorn, (hobbits?)) niet.
In Harry P. wordt hekserij voor 'gewone' mensen gepropagandeerd. Dat vind ik absoluut verwerpelijk. Daar trek ik persoonlijk dus de grens. Derhalve heb ik nog nooit een Harry P. boek of film gelezen of gekeken.

Eric.
..

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 17 jun 2015 13:06

Invincible schreef:Enquête ingevuld.

Mijn mening: in LOTR is 'magie' voorbestemd aan een beperkt aantal partijen. Zo is het in real life ook. God, Jezus, engelen, satan, demonen, hebben allemaal bovennatuurlijke 'magische' krachten. De gewone mensen (in LOTR: Aragorn, (hobbits?)) niet.
In Harry P. wordt hekserij voor 'gewone' mensen gepropagandeerd. Dat vind ik absoluut verwerpelijk. Daar trek ik persoonlijk dus de grens. Derhalve heb ik nog nooit een Harry P. boek of film gelezen of gekeken.

Eric.

Vreemd dat je wel een mening over Harry Potter hebt met uitleg hoe het er in de boeken aan toe gaat, zonder deze boeken zelf ooit gelezen te hebben.
Oordelen over het onbekende komt over het algemeen niet zo overtuigend over...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

AnneOevermans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2015 08:46

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor AnneOevermans » 19 jun 2015 14:07

Dank voor alle reacties tot nu toe! Ik heb de enquête aan veel mensen rondgestuurd en tot nu toe heb ik al zo'n tweehonderd reacties binnen, heel erg leuk en interessant. De opmerking van Eric heb ik vaker voorbij zien komen, ik denk dat dat voor veel christenen een punt is waarop LOTR goedgekeurd wordt en HP afgekeurd. Blijft voor mij de vraag of het niet prima kan zolang we ten volle beseffen dat het fictie is en het dus geen opstapje wordt naar het bedrijven van wicca e.d.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2015 16:44

Zolang mensen niet op een bezemsteel proberen te gaan vliegen na het lezen van Harry Potter of Eru Iluvatar gaan aanroepen na het lezen van de boeken van Tolkien of een afgodsbeeld maken van een Leeuw en zich daarvoor neerbuigen na het lezen van de Narnia-boeken, lijkt me dat mensen dat onderscheid kunnen maken. Het is een fictief verhaal en gaat in die zaken niet over het hier en nu.

Tijd om deel 2 en 3 van Lord of the Rings te gaan lezen :) En daarna Narnia!!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gilgamesh
Mineur
Mineur
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jun 2015 22:31

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Gilgamesh » 01 jul 2015 18:14

Invincible schreef:In Harry P. wordt hekserij voor 'gewone' mensen gepropagandeerd. Dat vind ik absoluut verwerpelijk.

Een mens wordt er stil van. Meen je nou echt dat hekserij wordt 'gepropagandeerd'?
Misschien moet er op de boeken van Harry Potter een sticker worden geplaatst met de tekst: Dit is fantasie.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor BladeStraight » 02 jul 2015 09:56

Marnix schreef:of Eru Iluvatar gaan aanroepen na het lezen van de boeken van Tolkien


In principe wordt met Eru dezelfde bedoeld als de bijbelse God, dus dat zou niet eens zo heel verkeerd zijn ;).
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2015 07:08

Ik denk niet dat dat helemaal klopt. Het is een soort gelijkenis maar het was niet Tolkiens bedoeling om God op via dat verhaal op een andere manier aan ons te openbaren en al helemaal niet zijn intentie dat we het verhaal zo serieus zouden nemen dat we de god van dat verhaal zouden gaan aanroepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten