Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2015 12:20

Marnix schreef:Zolang mensen niet op een bezemsteel proberen te gaan vliegen na het lezen van Harry Potter of Eru Iluvatar gaan aanroepen na het lezen van de boeken van Tolkien of een afgodsbeeld maken van een Leeuw en zich daarvoor neerbuigen na het lezen van de Narnia-boeken, lijkt me dat mensen dat onderscheid kunnen maken. Het is een fictief verhaal en gaat in die zaken niet over het hier en nu.

Tijd om deel 2 en 3 van Lord of the Rings te gaan lezen :) En daarna Narnia!!

Toch snap ik de angst wel dat hekserij "normaal" gevonden kan worden. Veel mensen die moeite hebben met dit soort verhalen hebben überhaupt niet zo veel ervaring met "fantasy" (sommigen lezen voor de zekerheid helemaal geen fictie), waardoor ze ook niet echt getraind zijn om werkelijkheid en verhaal uit elkaar te houden.
Ik zie het bij mijn eigen schoonouders: zelfs reclameboodschappen gaan erin als gesneden koek.

Als je vanuit je opvoeding of latere leefwijze geleerd hebt kritischer naar zaken te kijken is het haast niet voor te stellen, maar ook in ons digitale tijdperk komt dit nog voor.

Zelf zie ik het bezwaar niet. Het vliegen op de bezemsteel lijkt me handig, maar verder geloof ik niet dat toveren nu veel aan mijn leven zou toevoegen (hoewel mijn badkamer dan al een poosje af zou zijn...)...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gilgamesh
Mineur
Mineur
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jun 2015 22:31

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Gilgamesh » 05 jul 2015 17:30

BladeStraight schreef:In principe wordt met Eru dezelfde bedoeld als de bijbelse God, dus dat zou niet eens zo heel verkeerd zijn ;).

Heeft Tolkien ooit gezegd dat die Eru dezelfde is als de Bijbelse god?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 12:25

Gilgamesh schreef:Heeft Tolkien ooit gezegd dat die Eru dezelfde is als de Bijbelse god?

Volgens mij heeft hij het zelfs tegengesproken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2015 12:47

In den beginne schiep God de Hemel en Arda?

Tolkien heeft duidelijk aangegeven dat hij een mythe wilde schrijven, geen religieus verhaal. Er zitten christelijke aspecten in het verhaal en Tolkien noemt het zelfs een paralel (gelijkenis) maar wel een aardse, vergankelijke gelijkenis van iets veel groters waarbij fictie en feiten gescheiden moet blijven. Zijn intentie was niet om een christelijk verhaal te schrijven, om zoals Lewis wel deed, met een gelijkenis anderen het evangelie te brengen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor BladeStraight » 14 jul 2015 22:08

StillAwake schreef:Volgens mij heeft hij het zelfs tegengesproken...


Vergeet dan mijn opmerking maar :p
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor _Sjors_ » 15 dec 2015 17:36

Hallo Anne Oevermans,

Ik ga voor occult. Deze lijn valt door te trekken naar Disney, de moeder van deze occulte onzin.

Groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Yoshi » 15 dec 2015 18:13

Disney heeft niets met Harry Potter of met LotR te maken.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor _Sjors_ » 16 dec 2015 00:32

Yoshi,

Wellicht dat je van Disney hebt genoten (ik wel als piepjong kereltje overigens, maar het is niet al goud wat blinkt) in je jonge jaren en dat nu misschien nog wel doet. Toch ben ik van mening dat, zoals Harry Potter en Lord of the Rings, Disney (cartoons) het vervloekte concept dat er goede en kwade magie bestaat presenteert. Een zeer kwalijke occulte zaak.

Neem bv de film Pinocchio, uit 1940. Deze cartoon beeldt een man af die een pop tot leven brengt middels een “wens op een ster.” De pop wordt daarna bezocht door een blauwe fee die de raad geeft: “Laat uw geweten uw gids zijn.” Deze Disney-fee predikt dus het valse werken-evangelie dat “de gave van leven” wordt verworven door “het goede uit het kwade te kiezen.” Het zgn. zelf doen wordt dus gepromoot (denkt men, maar in principe wordt er dus een beroep gedaan op occulte, dus duivelse, praktijken). Om maar te zwijgen over de heidense beelden en dingen die sterk afgekeurd worden door de Schrift, zoals heksen en demonen, tovenaars en betoveringen, geesten en kobolden (boze kabouters) etc. Allemaal zaken waarvan de Schrift zegt er verre van te blijven! Een aantal van deze gruwelijke types worden dan ook nog neergezet als helden... En in dit opzicht zijn harry snotter en LOTR niks meer dan een voortborduursel op wat eens door Walt Disney in het leven is geroepen (op het doek dan).

Dit is toch zekers geen lichte materie! Een vals evangelie wordt door God vervloekt! Zware kost hoor voor diegenen die menen dat dit geen kwaad kan. En hoeveel kinderen zijn er ondertussen bereikt met deze new age ketterijen?

Ik hoop (jawel, ik blijf optimistisch) dat je mijn zienswijze en redenatie over de lijn naar Disney iets beter in perspectief kunt zetten na deze verduidelijking.

Groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 16 dec 2015 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Yoshi » 16 dec 2015 05:48

Je noemt Disney als moeder van alle "occulte onzin". Ik zie dat nog steeds niet onderbouwt. Graag onderbouwen of je woorden terugnemen.
Op de rest van je bijdrage zal ik later wel terugkomen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 16 dec 2015 08:32

_Sjors_ schreef:Yoshi,

Wellicht dat je van Disney hebt genoten (ik wel als piepjong kereltje overigens, maar het is niet al goud wat blinkt) in je jonge jaren en dat nu misschien nog wel doet. Toch ben ik van mening dat zoals Harry Potter en Lord of the Rings, Disney (cartoons) het vervloekte concept dat er goede en kwade magie bestaat presenteert. Een zeer kwalijke occulte zaak.

Neem bv de film Pinocchio, uit 1940. Deze cartoon beeldt een man af die een pop tot leven brengt middels een “wens op een ster.” De pop wordt daarna bezocht door een blauwe fee die de raad geeft: “Laat uw geweten uw gids zijn.” Deze Disney-fee predikt dus het valse werken-evangelie dat “de gave van leven” wordt verworven door “het goede uit het kwade te kiezen.” Het zgn. zelf doen wordt dus gepromoot (denkt men, maar in principe wordt er dus een beroep gedaan op occulte, dus duivelse, praktijken). Om maar te zwijgen over de heidense beelden en dingen die sterk afgekeurd worden door de Schrift, zoals heksen en demonen, tovenaars en betoveringen, geesten en kobolden (boze kabouters) etc. Allemaal zaken waarvan de Schrift zegt er verre van te blijven! Een aantal van deze gruwelijke types worden dan ook nog neergezet als helden... En in dit opzicht zijn harry snotter en LOTR niks meer dan een voortborduursel op wat eens door Walt Disney in het leven is geroepen (op het doek dan).

Dit is toch zekers geen lichte materie! Een vals evangelie wordt door God vervloekt! Zware kost hoor voor diegenen die menen dat dit geen kwaad kan. En hoeveel kinderen zijn er ondertussen bereikt met deze new age ketterijen?

Ik hoop (jawel, ik blijf optimistisch) dat je mijn zienswijze en redenatie over de lijn naar Disney iets beter in perspectief kunt zetten na deze verduidelijking.

Groeten,

Sjors.

Heb je de films waar je tegen ageert ook daadwerkelijk gezien (LOTR en Potter)?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor _Sjors_ » 16 dec 2015 09:14

@ Stillawake:

Correct, hoewel ik liever de term "waarschuwen" gebruik/prefereer. Ageren is niet echt van toepassing en slaat de plank net mis. Ageren is een vorm van projectie, een term uit de psychologie waarbij de patiënt zijn vaak onbewuste wensen en fantasieën naar de therapeut gaat overbrengen.

Dus ik snap je woordkeuze niet zo goed, dit kan te maken hebben met gebrek aan inzicht of het is bewust gebruikt om een ander op het verkeerde been te zetten.

@ Yoshi:

Ik voel niet de behoefte om mij op wat voor manier dan ook te verantwoorden ten opzichte van jou. Wie oren heeft die hore, mag je wat mij betreft ook betrekken op je ogen. Dan wordt het dus: wie ogen heeft die leze. Goed lezen!

Ik wens jullie beiden een fantastische dag toe!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2015 12:36

Het blijft een vergezocht verhaal om Harry Potter en Lord of the Rings als voortborduursel van Disney te zien. Het getuigt ook niet van heel veel kennis van de auteurs in kwestie. Die moeten niet zoveel van Disney hebben hoor. Sterker nog, Tolkien begon al met zijn verhalen te bedenken en aantekeningen te maken voordat de Disney-films er waren. Het slaat dan ook nergens op om Lord of the Rings als voortborduursel op Disney te bestempelen. Tolkien had een enorme hekel aan Disney:

Tolkien ging verder met het scène voor scène bekritiseren van het script. In principe stond hij wel open voor het idee van een verfilming. In 1968 verkocht hij de rechten van De Hobbit en In de Ban van de Ring aan United Artists. Maar Tolkien verbood uitdrukkelijk dat The Walt Disney Company bij de productie betrokken zou worden, want hij koesterde een intense haat voor hun werk. (wiki)

Overigens was Tolkien een toegewijd christen. Zijn beste vriend, C.S. Lewis kwam tot geloof door de gesprekken met hem. En schreef later ook zo'n mooi sprookje, de kronieken van Narnia. En tal van christelijke boeken. Als je wat meer er van wil begrijpen, ga daar dan het een en ander van lezen. Absoluut de moeite waard en misschien ga je dan wat beter de intentie van de verhalen begrijpen, waarom het in deze vorm is geschreven enzovoorts. Want nu is je dat totaal niet duidelijk. Je hebt iets van de film gehoord, je weet dat er een tovenaar in zit en wat sprookjesfiguren en op basis daarvan vel je een oordeel. Maar je slaat de plank volledig mis :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Yoshi » 16 dec 2015 19:48

_Sjors_ schreef:@ Yoshi:

Ik voel niet de behoefte om mij op wat voor manier dan ook te verantwoorden ten opzichte van jou. Wie oren heeft die hore, mag je wat mij betreft ook betrekken op je ogen. Dan wordt het dus: wie ogen heeft die leze. Goed lezen!

En juist daarom reageer ik op jouw uitspraak. Welke Waarheid dient er immers met een leugen aan de man gebracht te worden?

Je doet aantoonbaar onware uitspraken en weigert ze vervolgens te rectificeren. Ik vind dat vrij schandelijk gedrag en al helemaal voor een christen.

Maar het is inmiddels duidelijk dat je geen gesprek wenst op basis van feiten. Dan houdt het al snel op natuurlijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor StillAwake » 17 dec 2015 12:19

_Sjors_ schreef:@ Stillawake:

Correct, hoewel ik liever de term "waarschuwen" gebruik/prefereer. Ageren is niet echt van toepassing en slaat de plank net mis. Ageren is een vorm van projectie, een term uit de psychologie waarbij de patiënt zijn vaak onbewuste wensen en fantasieën naar de therapeut gaat overbrengen.

Dus ik snap je woordkeuze niet zo goed, dit kan te maken hebben met gebrek aan inzicht of het is bewust gebruikt om een ander op het verkeerde been te zetten.

@ Yoshi:

Ik voel niet de behoefte om mij op wat voor manier dan ook te verantwoorden ten opzichte van jou. Wie oren heeft die hore, mag je wat mij betreft ook betrekken op je ogen. Dan wordt het dus: wie ogen heeft die leze. Goed lezen!

Ik wens jullie beiden een fantastische dag toe!

Als jij zaken meldt als "Tolkien borduurde voort op Disney (Tolkien was eerder)
Dat jij de disneyproductie uit 1940 als "de slechte versie" benoemd waar het een vrij letterlijke interpretative van het boek uit 1883 betreft.
kan ik neit anders concluderen dan dat jouw verhaal niet op feiten maar op gevoel gebaseerd is.
Als je dan ook nog eens termen als "vervloekt" gebruikt zou ik niet weten welke term ik zou moeten gebruiken als "ageren" niet mag...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Harry Potter en Lord of the Rings - Occult of oké?

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2015 10:05

-Sjors-, jammer dat je eerst flinke kritiek hier spuit en als er dan tegenargumenten komen, je de discussie opeens gaat negeren. Niet echt een fijne basis voor een goed gesprek. Wil je hier wel leren en je eventueel laten corrigeren als je (en dat doen we allemaal wel eens want we zijn mensen) er een keer naast zit?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten