boekenlijst

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 06 mar 2015 17:34

Ik kan me nog wel die rotzooi herinneren die je verplicht lezen moest. Iemand vroeg voor z'n dochter of we nog boeken kennen die christelijk verantwoord zijn. Ik vroeg me af wat er op die refoscholen wordt gelezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boekenlijst

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2015 17:37

Is het hele punt van die lijst niet dat je wordt blootgesteld aan allerlei verschillende literatuur. Lees gewoon eens iets dat niet 'christelijk verantwoord' is, daar ga je echt niet dood van. Of is je geloof zo fragiel dat het zelfs dat niet kan verdragen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: boekenlijst

Berichtdoor Sabra » 06 mar 2015 19:16

Ligt eraan op welk niveau.

W.F Hermans - De donkere kamer van Damocles
Herman Gorter - Mei
Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
Piet Paaltjens - snikken en grimlachjes

Vier van mijn favorieten. Over het algemeen kun je stellen dat er geen christelijke moderne literatuur is, christelijke schrijvers ontbeert het aan niveau. Je kunt enkel teruggrijpen op oude werken zoals:

Joost van den Vondel - Gijsbrecht van Aemstel
Van den vos Reynaerde
Karel ende Elegast

Iets moderns:

Tommy Wieringa - Joe Speedboot
A.F.Th. van der Heijden - Tonio

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: boekenlijst

Berichtdoor meribel » 06 mar 2015 20:24

ik heb op een openbare middelbare school gezeten en gewoon wat van die lijst geplukt maar ben niets schokkends tegengekomen. Ik herinner me idd de donkere kamer van Damocles maar ook Het gevaar van josvanderloo is een aanrader; lekker dun :mrgreen:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 06 mar 2015 20:38

Mortlach schreef:Is het hele punt van die lijst niet dat je wordt blootgesteld aan allerlei verschillende literatuur. Lees gewoon eens iets dat niet 'christelijk verantwoord' is, daar ga je echt niet dood van. Of is je geloof zo fragiel dat het zelfs dat niet kan verdragen?

Ik heb het gelezen maar vond het vervelend dat het me de strot Door werd gedrukt, stapte maar over op samenvattingen lezen en dom grijnzen als er een vraag werd gesteld.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boekenlijst

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2015 20:49

meribel schreef:ik heb op een openbare middelbare school gezeten en gewoon wat van die lijst geplukt maar ben niets schokkends tegengekomen. Ik herinner me idd de donkere kamer van Damocles maar ook Het gevaar van josvanderloo is een aanrader; lekker dun :mrgreen:


Ik weet nog wel dat we boeken uitkozen op dikte, en de dunste waren favoriet. Ik ben eigenlijk ontzettend tegen verplicht lezen op die leeftijd - het is de ideale manier om leesplezier voor de rest van je leven te vergallen. En dat terwijl je zelfs 5 tot 10 jaar later diezelfde boeken misschien wel voor je plezier leest.

Op mijn school hoefde je gelukkig geen boeken uit de middeleeuwen te lezen. Ik heb geloof ik slechts 6 van de 12 boeken daadwerkelijk gelezen, maar gelukkig mocht mijn leraar Nederlands mij wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: boekenlijst

Berichtdoor cornelia77 » 06 mar 2015 21:21

Lezen voor de lijst....Dat is een van de leukste dingen die ik me van de havo herinner. Lijkt me best leuk om nog eens te doen. Die boeken uit de middeleeuwen zijn idd. een drama, gelukkig waren ze maar dun. Maar de latere boeken vond ik leuk. Camera Obscura, Multatuli, De wandelende Jood. Ik vond het heerlijk.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: boekenlijst

Berichtdoor cornelia77 » 06 mar 2015 21:22

Trouwens, indertijd op de refoschool lazen we ook gewoon moderne literatuur, hoor.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 06 mar 2015 22:04

cornelia77 schreef:Trouwens, indertijd op de refoschool lazen we ook gewoon moderne literatuur, hoor.

Oh Okay, maar de leraar ging je niet verplicht Twee vrouwen van Mulish laten kijken in de klas neem ik aan. Hij was ook dol op Wolkers. Terug naar Oegstgeest heb ik wel gelezen van 'm. Misschien hadden ze daar betere tips wat je kon lezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: boekenlijst

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2015 22:05

Ik heb de samenvattingen wel geschreven op basis van de samenvatting op de achterkant van de boeken en nooit klachten gehad. Ooit kreeg ik zelfs een keer een negen en dat mijn Nederlands er onder geleden heeft zullen zelfs mijn gezworen vijanden niet durven beweren.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 06 mar 2015 22:08

mohamed schreef:Ik heb de samenvattingen wel geschreven op basis van de samenvatting op de achterkant van de boeken en nooit klachten gehad. Ooit kreeg ik zelfs een keer een negen en dat mijn Nederlands er onder geleden heeft zullen zelfs mijn gezworen vijanden niet durven beweren.

Dat was ook gewoon veel slimmer dan het boek lezen, want als ik het al las was ik het belangrijkste wat ze vroegen al straal vergeten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: boekenlijst

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2015 22:11

mohamed schreef:Ik heb de samenvattingen wel geschreven op basis van de samenvatting op de achterkant van de boeken en nooit klachten gehad. Ooit kreeg ik zelfs een keer een negen en dat mijn Nederlands er onder geleden heeft zullen zelfs mijn gezworen vijanden niet durven beweren.

Boerin schreef:Dat was ook gewoon veel slimmer dan het boek lezen, want als ik het al las was ik het belangrijkste wat ze vroegen al straal vergeten.

Het heeft me geen windeieren gelegd en ik vond lezen destijds een straf, terwijl ik niks had gedaan.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 06 mar 2015 22:14

Mortlach schreef:het is de ideale manier om leesplezier voor de rest van je leven te vergallen.

Ja klopt, ik lees wel heel zelden, maar literatuur heb ik nooit meer gelezen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: boekenlijst

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2015 22:22

in de Penthouse stonden verhalen die me wél wisten te boeien en gretig deden lezen. De schrijfsters wisten mijn verborgen luisterend oor moeiteloos tevoorschijn te toveren, maar dat waren geen boeken. :lol:

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: boekenlijst

Berichtdoor cornelia77 » 07 mar 2015 22:23

Boerin schreef:Oh Okay, maar de leraar ging je niet verplicht Twee vrouwen van Mulish laten kijken in de klas neem ik aan. Hij was ook dol op Wolkers. Terug naar Oegstgeest heb ik wel gelezen van 'm. Misschien hadden ze daar betere tips wat je kon lezen.


Inderdaad. Het werd wel beter begeleid denk ik. Misschien hoefden we er ook minder van te lezen. Ik herinner me nog wel dat ik een boek van Wolkers heb gelezen, waarvan ik me echt afvroeg waarom dat in vredesnaam literatuur genoemd wordt. Geen idee meer welke het was.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten