boekenlijst

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: boekenlijst

Berichtdoor Lalage » 08 mar 2015 09:29

Voor mijn lijst heb ik Kaj van Ronald Westerbeek gelezen, wat ik toen een prachtig boekje vond. Ik zou het eens moeten herlezen. Het is een novelle (dus niet dik) uitgegeven door het Boekencentrum. Die uitgeverij geeft fictie van christelijke schrijvers uit, waaronder boeken die je als literair zou kunnen bestempelen.

Ik lees vrij veel (momenteel zes boeken per maand, vooral literatuur) maar kom ook weinig tegen waar ik me echt aan erger. Soms een vloek, dat vind ik het vervelendst. En soms zijn er seksscènes, maar refo's doen toch ook aan seks. Ik aarzel dan wel om zo'n boek op refoweb aan te prijzen. In hoeverre nemen jullie aanstoot aan bijvoorbeeld seks in een vaste relatie maar buiten het huwelijk? Zou je een boek daardoor niet willen lezen?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 08 mar 2015 10:32

Lalage schreef:Ik lees vrij veel (momenteel zes boeken per maand, vooral literatuur) maar kom ook weinig tegen waar ik me echt aan erger. Soms een vloek, dat vind ik het vervelendst. En soms zijn er seksscènes, maar refo's doen toch ook aan seks. Ik aarzel dan wel om zo'n boek op refoweb aan te prijzen. In hoeverre nemen jullie aanstoot aan bijvoorbeeld seks in een vaste relatie maar buiten het huwelijk? Zou je een boek daardoor niet willen lezen?

Al zijn ze getrouwd, val mij niet lastig.

Dit was eigenlijk de vraag:
Kan iemand mij helpen? Mijn oudste dochter zit in in de eerste op de middelbare school en zij moet boeken lezen (fictieve) om daar opdrachten bij te maken. Nu probeert ze zelf steeds een geschikt boek uit te zoeken, maar het lijkt wel of de schoolbieb vol staat met rotzooi. Boeken die angst, magie en weet ik wat voor zooi promoten en dat komt absoluut niet overeen met waar God wil dat we ons mee bezig houden. Ik word er echt een beetje boos van: al die zooi die even sneaky in kinderlevens wordt gepompt! Bah, bah en nog eens bah! Dus: HELP! Heeft iemand tips voor goede boeken die ook geestelijk gezond zijn in het licht van de Bijbel die ze op school zou kunnen lezen? Alle tips zijn welkom! Bedankt!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: boekenlijst

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2015 11:27

@ Boerin, hoezo voel jij je lastiggevallen door iemand die een boek aanprijst? Als het boek je niet aanstaat kan je het aanbod afwijzen maar meteen zeggen dat je wordt lastiggevallen is niet de meest uitgelezen methode om je vriendelijkheid bij iedereen bekend te laten zijn. En wat bedoel je met 'al zijn we getrouwd'?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: boekenlijst

Berichtdoor Boerin » 08 mar 2015 11:35

mohamed schreef:@ Boerin, hoezo voel jij je lastiggevallen door iemand die een boek aanprijst? Als het boek je niet aanstaat kan je het aanbod afwijzen maar meteen zeggen dat je wordt lastiggevallen is niet de meest uitgelezen methode om je vriendelijkheid bij iedereen bekend te laten zijn. En wat bedoel je met 'al zijn we getrouwd'?

Nee ik voel me lastig gevallen als ik verplicht die rotzooi moet lezen. Laat die mensen fijn doen waar ze zin in hebben, dat hoeven ze toch niet in een boek te schrijven en mij verplichten om te lezen? Als iemand zo'n boek mooi vindt en aanprijst daar stoor ik me niet aan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: boekenlijst

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2015 11:38

Lalage schreef:Ik lees vrij veel (momenteel zes boeken per maand, vooral literatuur) maar kom ook weinig tegen waar ik me echt aan erger. Soms een vloek, dat vind ik het vervelendst. En soms zijn er seksscènes, maar refo's doen toch ook aan seks. Ik aarzel dan wel om zo'n boek op refoweb aan te prijzen. In hoeverre nemen jullie aanstoot aan bijvoorbeeld seks in een vaste relatie maar buiten het huwelijk? Zou je een boek daardoor niet willen lezen?

Het hangt er erg van af door wie de seks scenes geschreven zijn, maar aanstoot nemen doe ik er niet aan. De boeken van Heleen van Royen draaien om seks, waarbij gesuggereerd wordt dat het haar persoonlijke ervaringen zijn. Dat zijn allemaal verkooppraatjes want ze woonde met haar man in Spanje destijds.

Ik lees meer op internet dan ik boeken opensla. Derhalve bezit ik ze ook nauwelijks en bewaar de enkele exemplaren die ik heb in een la. Heleen van Royen zit er niet tussen kan ik gerust zeggen. ;)

mohamed

Re: boekenlijst

Berichtdoor mohamed » 08 mar 2015 11:44

mohamed schreef:@ Boerin, hoezo voel jij je lastiggevallen door iemand die een boek aanprijst? Als het boek je niet aanstaat kan je het aanbod afwijzen maar meteen zeggen dat je wordt lastiggevallen is niet de meest uitgelezen methode om je vriendelijkheid bij iedereen bekend te laten zijn. En wat bedoel je met 'al zijn we getrouwd'?

Boerin schreef:Nee ik voel me lastig gevallen als ik verplicht die rotzooi moet lezen. Laat die mensen fijn doen waar ze zin in hebben, dat hoeven ze toch niet in een boek te schrijven en mij verplichten om te lezen? Als iemand zo'n boek mooi vindt en aanprijst daar stoor ik me niet aan.

Op die manier. Dank voor de verheldering. :)

Het hangt maar net van het boek af vind ik. Momenteel lees ik in etappes weliswaar 'plotseling gebeurde er niets' en dat is een mooi voorbeeld van een boek met weinig seks en de weinige seks wat er in voorkomt leunt het verhaal niet op. Dat vind ik kunnen, maar veredelde inzendingen van lezeressen tot boek bombarderen hoeft van mij ook niet.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: boekenlijst

Berichtdoor Cathy » 09 mar 2015 12:40

Lezen is voor mij een feestje.

"....zij die lezen mogen eenzaam wezen. Zij waren het van kind af aan..." (Ida Gerhardt)

Ik heb dan ook heel wat boeken verslonden in mijn leven. Maar ik stam nog uit de tijd dat van Lennep en Couperus verplichte stof waren op school.
Misschien zijn voor deze tijd Franca Treur, Willem Jan Otten, Renate Dorrestein, Anna Enquist, Vonne van der Meer, Jan Siebelink, Connie Palmen, Bernlef, Gerbrand Bakker en Rosita Steenbeek verantwoord? En Mulisch natuurlijk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: boekenlijst

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2015 12:46

Hoi Boerin,
Tja, die boekenlijst he. Ook op een reformatorische school staan er niet enkel christelijke boeken op hoor. In dat genre vind je helaas (te) weinig literatuur.
Maar er zijn wel verantwoorde boeken:
1. Jan Siebelink, ”De overkant van de rivier” (1990)

Poëtisch geschreven monument voor de ouders van de auteur, en voor het Gelderse rivierenlandschap waarin hij opgroeide. Beschrijft met sympathie, maar ook met medelijden en onbegrip het paauweaanse geloof van zijn vader.

2. Hella Haasse, ”Heren van de thee” (1992)

Historisch-psychologische roman over een theeplantage in Nederlands-Indië, eind negentiende, begin twintigste eeuw. Beschrijft diverse generaties van de plantersfamilie Kerkhoven, op grond van familiearchieven.

3. Harry Mulisch, ”De ontdekking van de hemel” (1992)

Bekritiseert huidige wereldbeeld door op soms schokkende wijze te beschrijven hoe God de wereld aan haar lot overlaat nadat de mensen een verbond met de duivel van de techniek hebben gesloten.

4. Carl Friedman, ”Twee koffers vol” (1993)

Fijnzinnig geschreven roman over Jodendom, geloof, traditie, oorlogsverleden en generatieproblemen. Verpakt levensvragen in verhaal over een studente die zich hecht aan het kind waarvoor ze dagelijks zorg draagt.

5. Helene Nolthenius, ”Het vliegend haft” (1993)

Bundel met historische en eigentijdse verhalen, waarin filosofie en godsdienst een belangrijke rol spelen. Vooral het titelverhaal, over Jan Swammerdam, stemt tot nadenken.

6. Connie Palmen, ”De vriendschap” (1995)

Filosofisch getint verhaal over twee jeugdvriendinnen. Onderzoekt openhartig het verband tussen lichaam en geest, en de manier waarop dat in relaties tussen mensen gestalte krijgt.

7. Arthur Japin, ”De zwarte met het witte hart” (1997)

Historische roman over de onverenigbaarheid van culturen. Vertelt de geschiedenis van twee negerprinsjes uit de negentiende eeuw die op hun tiende jaar als levend onderpand naar Nederland worden gestuurd.

8. Anna Enquist, ”De kwetsuur” (1999)

Tien psychologische verhalen, waarvan de beste helft zich in het verleden afspeelt. Kunst, relaties, geschiedenis en frustraties komen afwisselend aan bod, waarbij vooral getoond wordt hoe mensen in elkaar steken.

9. Robert Haasnoot, ”Waanzee” (1999)

Beschouwt het verschijnsel godsdienstwaanzin in het (historische) verhaal van de Katwijkse Gekkenlogger. Bevindelijke geloofsbeleving wordt integer maar kritisch behandeld, waarbij het wezen van het geloof niet goed onderscheiden wordt van de uitwassen ervan.

10. Vonne van der Meer, ”Eilandgasten” (1999)

Verhalen over de tijdelijke bewoners van een vakantiehuis op Vlieland, die -geconfronteerd met problemen als abortus, overspel, zelfmoord- tot louterende inzichten komen. Illustreert ontwikkeling van schrijfster richting het christendom.

11. Thomas Rosenboom, ”Publieke werken” (1999)

Historische roman in gedragen, breed vertellende stijl over speculaties in onroerend goed en veenkoloniale ontwikkelingen in de negentiende eeuw. Hoofdpersonen botsen met omringende maatschappij en eigen onvermogen.

12. J. J. Voskuil, ”De moeder van Nicolien” (1999)

Ideale eerste kennismaking met de romancyclus ”Het Bureau”, waarin het alledaagse leven van een ambtenaar beschreven wordt. Dit boek volgt slechts een van de verhaallijnen, over de schoonmoeder van de ikfiguur.

13. Guus Kuijer, Polleke-serie (vijf delen, verschenen tussen 1999 en 2001)

Geschreven als jeugdroman, maar biedt ook volwassenen diep inzicht in multiculturele, multireligieuze samenleving, waarbij het christelijk geloof soms even ironisch wordt beschouwd als alle andere vormen van religie.

14. Kader Abdolah, ”Spijkerschrift” (2000)

Verhaal van een Perzische politieke vluchteling die terugblikt op zijn verleden en de Nederlandse cultuur beschouwt met de verfrissende blik van een buitenstaander.

15. Renate Dorrestein, ”Zonder genade” (2001)

Behandelt thema’s als verdriet en verlies, schuldgevoel en verzoening, geplaatst in een context van zinloos geweld. De twee hoofdpersonen verwerken op totaal verschillende manieren het verlies van hun zoon.

Met dank aan refdag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: boekenlijst

Berichtdoor cornelia77 » 09 mar 2015 14:07

Volgens mij ging het om het eerste jaar van het vo. Bij mijn zoon stonden daar vooral boeken op als kruistocht in spijkerbroek (Thea Beckman), Brief voor de koning (tonke dragt), dergelijke boeken...
Echt jeugdboeken in ieder geval.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: boekenlijst

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2015 20:20

In de eerste lees je inderdaad nog geen volwassenenliteratuur. Ik vond zelf de boeken van Evert Hartman erg goed, maar wellicht zijn die al wat gedateerd... Je zou eens kunnen snuffelen op boekenblogs die zich op jeugdliteratuur richten. Uit de besprekingen kan je dan waarschijnlijk al een goed beeld krijgen welke boeken geschikt zouden kunnen zijn. Zelf volg ik een blog van een christen die ook wel jeugdboeken op haar site heeft besproken: http://antoinettesboekencommentaar.com/category/recensies/kinderboeken/

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boekenlijst

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2015 18:34

Ik herinner me Kruistocht in Spijkerbroek nog wel, vaag, en er was nog zo'n boek in dezelfde stijl over een plattelandsgezin in de Tweede wereldoorlog waar - geloof ik - een stadsjongen werd opgevangen. Iets met eendenkooien en verborgen engelse piloten, geloof ik, maar dat is allemaal erg ver weggezakt en misschien haal ik dingen door elkaar. De titel ben ik ook vergeten. Kan iemand er chocola van maken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: boekenlijst

Berichtdoor Cathy » 23 mar 2015 19:27

Mortlach schreef:Ik herinner me Kruistocht in Spijkerbroek nog wel, vaag, en er was nog zo'n boek in dezelfde stijl over een plattelandsgezin in de Tweede wereldoorlog waar - geloof ik - een stadsjongen werd opgevangen. Iets met eendenkooien en verborgen engelse piloten, geloof ik, maar dat is allemaal erg ver weggezakt en misschien haal ik dingen door elkaar. De titel ben ik ook vergeten. Kan iemand er chocola van maken?

Bedoel je Snuf de Hond? :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boekenlijst

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2015 19:42

Cathy schreef:Bedoel je Snuf de Hond? :D


Nee, ik kan me in ieder geval geen hond herinneren, en zeker niet in de hoofdrol.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: boekenlijst

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 12:23

Reis door de nacht van Anne de Vries? Stond in veel boekenkasten nl.
Geweldig boek.
Korte inhoud:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reis_door_ ... %28boek%29
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: boekenlijst

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2015 12:40

Dat zou het nog best eens kunnen zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten