Hoe denken jullie over reli-films (en aanverwant)?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Udo den Boze
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2014 12:58

Hoe denken jullie over reli-films (en aanverwant)?

Berichtdoor Udo den Boze » 18 sep 2014 20:25

Misschien heb je hier een kant-en-klare mening over, hoe denk je over films die over de bijbel gaan? Met de film "The Ten Commendments" met Charlton Heston in de rol van Mozes (misschien wel de bekendste) wordt de spektakelfilm groots neergezet. Vele andere zouden volgen, waaronder de meest grappige (en kwetsende?) versie door Monty Python's "Life of Brian".

Kan dit tegenwoordig nog? Of is het door toenemende druk steeds moeilijker om zo'n film te maken? Mogen bijbel -verhalen verfilmt worden of is dat is strijd met de regel "Gij zult geen afbeeldingen maken"?
Mijn favoriete film uit alle bijbel -vertellingen is een ongewone hippie -Rockmusical: "Jesus Christ Superstar". Van mijn ouders en grootouders mocht ik die kijken (ik was een jaar of 14), en kreeg meteen de vraag of ik aan de hand van de tekst wist wie die zwarte man was. Het bleek te gaan om Judas, vertolkt door Carl Anderson, die overigens briljant acteerde en zong. Ze zullen hem wel om die reden gecast hebben, en niet omdat de zwarte man de eeuwige Judas is (zoals soms ook wel eens geïnterpreteerd wordt).
Alweer een jaar of 6, 7 terug kwam de film van Mel Gibson uit: "The Passion of the Christ". Naar mijn mening een ware horrorvertelling, met die langdurige martelscenes. Ik ben ooit wel wat gewend geweest, met bloederige horrorfilms (ik kijk ze niet meer,slappe verhaaltjes), maar dit was anders. Maar wel mooi aangekleed, je begint je af te vragen of dit is zoals het er authentiek uit heeft gezien.
Mogen bijbel -verhalen verfilmt worden, of breekt het af aan hoe je zelf geschreven tekst opvat?

Anoniem_89

Re: Hoe denken jullie over reli-films (en aanverwant)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 sep 2014 20:33

Als ik zo'n film kijk toets ik altijd aan de bijbel of dingen kloppen die gedaan worden, of bepaalde uitspraken.
Als het niet klopt dan hoeft het voor mij niet zo.

Gebruikersavatar
Udo den Boze
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 sep 2014 12:58

Re: Hoe denken jullie over reli-films (en aanverwant)?

Berichtdoor Udo den Boze » 20 sep 2014 14:50

Ik heb een keer een film gezien, die heet: 'The Inquiry'. (hopelijk goed opgeschreven.)

Die gaat over een Romein die van 'de man op het eiland' (een Romeins Keizer) een onderzoek moet doen naar een nieuwe religie in het midden -Oosten. Bij nader onderzoek bleek het te gaan (en nu komt het): Jezus van Nazareth. Met mystiek deuntje.
Dat kon echt niet. En iedere keer als die naam viel, namelijk die van (en nu komt het): Jezus van Nazareth, dan klonk dat spannende deuntje. Gewoon lachwekkend...
Uiteindelijk bekeerde de Romein zich bij een groepje die (mystiek spannend deuntje) Jezus nog aanhing, na zijn kruisiging.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe denken jullie over reli-films (en aanverwant)?

Berichtdoor Mortlach » 20 sep 2014 15:51

Recent twee 'reli'-films gezien: Dark Dungeons is een verfilming van een roemruchte Chick-tract over de gevaren van Dungeons & Dragons. Hilarisch slecht, maar erg vermakelijk.

De ander was die anekdote van de gemene atheistische professor en de dappere gelovige student - je kent dat verhaal vast wel, het doet regelmatig de ronde op Internet. Die film was gewoon tenenkrommend slecht en kortzichtig, bevooroordeeld en beledigend. "God is not Dead" is de titel, maar echt, verspil er je tijd niet aan, tenzij je je vooroordeel dat alle atheisten baby-etende monsters zijn wilt laten bevestigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Hoe denken jullie over reli-films (en aanverwant)?

Berichtdoor parsifal » 20 sep 2014 18:55

Zo Gran Torino were eens kijken. Ook het werk van Tarkovski, Bergman en Kiezlovski is behoorlijk religious en de miniserie de Decalogue hoort toch wel tot de top van de cinema. Net als Het zevende zegel van Bergman
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten