Hillsong

Moderator: Moderafo's

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Hillsong

Berichtdoor Lord Mcgold » 20 jun 2014 10:55

Zijn er hier nog meer hillsong fans?

Voor wie ze niet kent:
Hillsong is zowel een kerk als een band. Je hebt echter hier meerdere Hillsong-bands van onderhand. Zoals Hillsong United, Hillsong London, Hillsong young and free, Hillsong kids etc.

Voorbeeld van Hillsong United:

http://www.youtube.com/watch?v=E6MzgVsP2uE

Voorbeeld van Hillsong 'young and free':
https://www.youtube.com/watch?v=e33zCUm1ZnY

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Hillsong

Berichtdoor Ayla » 22 jun 2014 19:15

Hillsong United vind ik geweldig, van Hillsong Young & Free had ik nog nooit gehoord.
Ik heb het gekeken en ik moet zeggen dat ik het echt vreselijk vind. De aandacht voor God is (in mijn ogen, ik veroordeel niemand die het wel geweldig vind) echt helemaal weg. Het is hetzelfde als in een wereldse discotheek, God of Jezus worden niet eens genoemd, het is dat je weet dat het een christelijk nummer zou moeten zijn! En dan dat gehos en gespring! Nee, niks voor mij.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Hillsong

Berichtdoor EenVasteBurcht » 22 jun 2014 19:45

Nou, na enkele seconden luisteren vind ik het al niks. Maar laten we de tekst eens toetsen:
[Verse 1:]
At break of day, in hope we rise.
We speak Your Name, we lift our eyes.
Tune our hearts into Your beat.
Where we walk, there You'll be.

[Verse 2:]
With fire in our eyes, our lives a-light.
Your love untamed, it's blazing out.
The streets will glow forever bright.
Your glory's breaking through the night.

[Pre-Chorus:]
You will never fade away, Your love is here to stay
By my side, in my life, shining through me everyday.

You will never fade away, Your love is here to stay
By my side, in my life, shining through me everyday.

[Chorus:]
You wake within me, wake within me.
You're in my heart forever.

You wake within me, wake within me.
You're in my heart forever.

[Verse 2:]
With fire in our eyes, our lives a-light.
Your love untamed, it's blazing out.
The streets will glow forever bright.
Your glory's breaking through the night.

[Pre-Chorus:]
You will never fade away, Your love is here to stay
By my side, in my life, shining through me everyday.

You will never fade away, Your love is here to stay
By my side, in my life, shining through me everyday.

[Chorus:]
You wake within me, wake within me.
You're in my heart forever.

You wake within me, wake within me.
You're in my heart forever.

[Bridge:]
Forever, forever, forever in Your love.
Forever, forever, forever in Your love.

Forever, forever, forever in Your love.
Forever, forever, we know that...

[Pre-Chorus:]
You will never fade away, Your love is here to stay
By my side, in my life, shining through me everyday.

You will never fade away, Your love is here to stay
By my side, in my life, shining through me everyday.

[Chorus:]
You wake within me, wake within me.
You're in my heart forever.

You wake within me, wake within me.
You're in my heart forever.


Wat we hier mijns inziens zien is een nogal verarmde boodschap. Gods liefde, daar heeft niemand moeite mee, dus dat zie je erin terug. God die altijd bij je is. Maar helaas blijft het daar ook bij, bij die 'makkelijke' boodschap. Een oproep tot bekering zien we niet. Iets over Gods Heilsplan, het werk van Jezus, zelfs de Naam van Jezus worden niet genoemd.

'Tune our hearts into your beat' vind ik wel een grappige zin. Er wordt vast mee bedoeld om onze harten naar Gods wil te vormen, een mooie boodschap, maar de boodschap zelf is in uitgesproken wereldse taal uitgedrukt. Best ironisch ;)

We kunnen niet anders concluderen dan dat dit leuke populaire muziek is voor de jeugd, die welliswaar los geïnspireerd is op Gods Woord maar waar de boodschap voornamelijk gereduceerd is tot 'God houdt van mij en is tof', en meer niet.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hillsong

Berichtdoor Pcrtje » 22 jun 2014 20:23

Ik kan me wel vinden in wat EenVasteBurcht zegt. Het gevaar van dit soort muziek en het christendom dat meegaat met de tijdsgeest is dat het een te eenzijdige boodschap uitdraagt. Ik zou er op zich geen problemen mee hebben als dit gezongen zou worden in de kerk, maar als alle muziek zou worden vervangen door dit soort liederen zou ik wel in opstand komen. Alles moet in balans blijven. Ik heb lang genoeg vertoefd in dergelijke kringen om te kunnen zeggen dat ik enigszins bezorgd ben om de omslag van uitgedragen boodschap.
"Een libelle zweeft over het water..."

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Re: Hillsong

Berichtdoor Lord Mcgold » 23 jun 2014 11:41

Dank voor jullie eerlijke feedback.

Dat de "aandacht voor God weg is" begrijp ik niet zo goed. Er wordt immers, zoals in de geschreven tekst hierboven te zien, is constant naar Hem verwezen. Wat duidelijk is doordat het liedje begint met de uitspraak "Come! Lets praise our God tonight".

Ook de uitspraak "een oproep tot bekering zien we niet" klopt, maar bevat het gemiddelde opwekkingsliedje dat wel dan?

Bij Hillsong kerkdiensten zie je vaak dat de muziek bedoeld is om je hart te laten richten op God, helemaal aangepast op de doelgroep om zo ieders aandacht te krijgen, gevolgd door een preek waarin de diepte wordt ingegaan. Waar vervolgens wel alle elementen van "Gods Heilsplan, het werk van Jezus, etc" uitgebreid besproken worden.

Is het niet mooi dat je met dit soort doelgroepspecifieke muziek juist mensen naar de kerk kan krijgen hiermee om ze vervolgens het Woord van God te laten horen?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hillsong

Berichtdoor Pcrtje » 23 jun 2014 12:53

Lord Mcgold schreef:Ook de uitspraak "een oproep tot bekering zien we niet" klopt, maar bevat het gemiddelde opwekkingsliedje dat wel dan?
Nee. En dat is juist zorgwekkend. Opwekking zingen is prima voor de geestelijke gezondheid, maar de liederen zijn bijzonder eenzijdig. Men moet altijd oppassen een eenzijdige boodschap te destilleren uit hetgeen God heet. In feite is dat wat opwekking doet. De rechts-reformatorische kerken zien dat ook en kiezen het andere uiterste: alleen psalmen van Datheen. In feite creëren ze daarmee ook een eenzijdig godsbeeld.

Is het echt zo moeilijk om in te zien dat het christendom ook negatieve kanten heeft? Waarom komen onderwerpen als lijden, eenzaamheid en twijfel nooit aan de orde? Omdat dat niet cool is? Waarom moet iedereen altijd maar blij zijn en meegaan in de overload aan vreugde en blijdschap in de liederen en preken het opkomende Westerse christendom? Zouden we ons echt negentien eeuwen lang hebben verkeken op de wáre boodschap van God?

Ik kan niet zoveel met opwekking en moderne muziek zoals dat van Hillsong. Prima als mensen dat willen zingen, en heus: ik vind er ook een aantal mooie liedjes bij zitten. Maar zolang er een vertekend godsbeeld wordt verkondigd waarbij alle andere, minder leuke aspecten van God en religie worden genegeerd blijf ik zeer kritisch en sceptisch tegenover opwekking en Hillsong.

Religie en geloven is geen succesverhaal met 'overwinning op overwinning'. Geloven is strijd, lijden, eenzaamheid. Waar blijven die aspecten in de hypercharismatische kerken?

Lord Mcgold schreef:Bij Hillsong kerkdiensten zie je vaak dat de muziek bedoelt is om je hart te laten richten op God,
En dat slaat aan bij de mensen omdat het nauw volgt met de heersende tijdsgeest: individualisme. Zorgwekkend.

Lord Mcgold schreef:helemaal aangepast op de doelgroep om zo ieders aandacht te krijgen,
Dat is een onjuiste en oneerlijke stelling. De doelgroep in dezen is namelijk al aanwezig in de kerk en hoeft niet meer aangetrokken te worden. Kerken die een eenzijdige boodschap verkondigen trekken ook alleen maar mensen aan die zich kunnen vinden in die eenzijdigheid. De muziek speelt daar goed op in.

Zolang een charismatische gemeente niet een fatsoenlijk evenwicht heeft in vuilnismannen en professoren is dat niet als een gezonde gemeente te beschouwen en mag je je bepaalde zaken serieus gaan afvragen.

Lord Mcgold schreef:gevolgd door een preek waarin de diepte wordt ingegaan. Waar vervolgens wel alle elementen van "Gods Heilsplan, het werk van Jezus, etc" uitgebreid besproken worden.
Vaak zonder enige kennis van de historie, de tijdsgeest van toen, kennis van de oude talen, enzovoorts. Een boodschap zó ingespeeld op de emotie dat daar veel schijnbekeringen plaatsvinden.

Lord Mcgold schreef:Is het niet mooi dat je met dit soort doelgroepspecifieke muziek juist mensen naar de kerk kan krijgen hiermee om ze vervolgens het Woord van God te laten horen?
Zoals ik al zei: er komt alleen een bepaald deel van het volk op af. Voornamelijk de lager opgeleide, psychologisch vatbare mens.
"Een libelle zweeft over het water..."

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Re: Hillsong

Berichtdoor Lord Mcgold » 23 jun 2014 15:29

Ik kan me goed vinden in veel van jouw kritiek op het christendom, pcrtje.

Hoe zie jij een kerkdienst het liefst?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hillsong

Berichtdoor Pcrtje » 23 jun 2014 18:31

Lord Mcgold schreef:Ik kan me goed vinden in veel van jouw kritiek op het christendom, pcrtje.
Da's mooi, Lord Mcgold. :)

Lord Mcgold schreef:Hoe zie jij een kerkdienst het liefst?
Evenwichtig.
"Een libelle zweeft over het water..."

sparkling__soda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2015 21:16

Re: Hillsong

Berichtdoor sparkling__soda » 16 apr 2015 22:24

Oke, ik snap al die haat tegen hillsong niet.
Ik lees allemaal gezeur over dat het te modern is en blah blah blah.
Denk eens even goed na, toen God voor de spraak verwarring bij de toren van Babel zorgde, heeft
Hij zeg maar taal en grammatica en alles bedacht. Hij heeft elke taal ordelijk een onbegrijpelijk
geschapen. Ondertussen zie je die ordelijkheid alleen nog maar een klein beetje in talen zoals Grieks
en Latijn en andere talen die je grammaticaal een hoop leerwerk bezorgen. Als je het dus goed
wil doen, dan moet je vandaag, als je God wilt loven en prijzen door muziek, de psalmen in het
Israelitisch zingen. Nou ik wens je veel succes daarmee. Daarnaast was Jezus ook best wel hip en
bij de tijd. Zijn kleren waren zelfs zo cool en hadden zo veel swag dat de soldaten zijn kleren
verloot hebben....

Dus als je denkt dat je het goed doet omdat je alleen maar een vaste burcht zingt, psalmen zingt of alleen maar naar Bach luisterd :-({|=
omdat dat nu niet de populairste muziek is onder de jongeren, denk er dan maar aan dat Een vaste Burcht toen wel cool was, en dat
de psalm berijming uit 1700 toen in de top 50 stond en dat Bach toen super beroemd was.

Daarnaast, zou jij God kunnen loven en alle eer kunnen geven die Hij verdient, als je dat in het Wit Russisch moest doen? [-X nope
Betekent het dan dat we allemaal moeten gaan dansen en klappen alsof we in de jungle in Afrika wonen? [-X nope
Hoe eer je God dan wel? Laten we de Bijbel er bij pakken.
Hetzij dan dat gij eet,
hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij
iets anders doet, doet het alles tot
ere van God (1 Kor. 10: 31)
We moeten dus alles tot de eer van God doen. Maar goed, dan weet je nog niet HOE je dat nou precies doet.
Je kan je hele leven alles braaf doen, maar op het moment dat je blij bent zoals de dichters van de psalmen,
heb je geen idee wat je moet doen omdat er mensen zijn die zeggen dat de mode in de hemel wit is dus hier op aarde zwart en je dus niet blij mag zijn.
Paules zegt dit: Laat ieder zo veel geven als hij zelf besloten heeft, zonder tegenzin of dwang, want God heeft lief wie blijmoedig geeft. 2 korintiërs 9;7
Het gaat hier natuurlijk over naasten liefde, maar je kunt ook dieper in de tekst graven. God loven en eren en prijzen is ook geven. Dat betekent dus dat als jij blij bent en het uit wil jubelen en wilt roepen dat God groot is, dat God jou lief heeft.
En als je je op je gemak voelt door een vaste burcht te zingen, dan heeft God jou lief. En als jij er van geniet als je zondag in de kerkbanken zit en de trillingen van een enorm orgel voelt die de melodie van psalm 150 speelt, dan heeft God je lief. En vooruit, als je wilt dansen, springen en klappen omdat je God wilt prijzen, dan heeft God je ook lief. Ik heb een hekel om te zeggen
dat het goed moet voelen, maar als het natuurlijk aan voelt, dan heeft God jou lief. Geef zo veel als je wilt, zonder dwang en God heeft
je lief, zo eer je God.







Liederen zijn gemaakt door emoties. De tekst heeft van het lied dat een vaste burcht aan gaf, is duidelijk door
iemand geschreven die dankbaar was en wist dat God hem of haar niet in de steek zou laten. Het is pure liefde als je zo iemand kunt vertrouwen. Dan is dat niet zwak of liefig of boodschaploos. Daarnaast is dat niet hun enige lied. Als ik zou zeggen dat de psalmen alleen maar over brandoffers gaan omdat ik alleen psalm 40;4 gehoord heb, dan lachen jullie me ook uit.
Jezus zegt het zelf in mattheus 23;17 Dwazen en blinden, wat is groter, het goud of de tempel die het goud heiligt? Dat is gewoon vergelijkbaar met het engelse spreekwoord Don't judge a book by it's cover. Je bent gewoon een sukkel als je dingen van 1 kant bekijkt.
Je zouden veel slimmer kunnen zijn omdat jullie het meest wijze boek van de wereld op jullie nachtkastje hebben liggen,
maar jullie kijken geen eens naar de context en woorden kunnen het koninkrijk van God nooit beschrijven.
Dat was een enorm verhaal maar ik hoop dat jullie eens een keer meer uit de Bijbel gaan lezen want ik heb op dit topic
volgens mij nog geen Bijbelteksten gezien. ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hillsong

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2015 10:13

[quote="Eenvasteburcht"]Wat we hier mijns inziens zien is een nogal verarmde boodschap. Gods liefde, daar heeft niemand moeite mee, dus dat zie je erin terug. God die altijd bij je is. Maar helaas blijft het daar ook bij, bij die 'makkelijke' boodschap. Een oproep tot bekering zien we niet. Iets over Gods Heilsplan, het werk van Jezus, zelfs de Naam van Jezus worden niet genoemd.

'Tune our hearts into your beat' vind ik wel een grappige zin. Er wordt vast mee bedoeld om onze harten naar Gods wil te vormen, een mooie boodschap, maar de boodschap zelf is in uitgesproken wereldse taal uitgedrukt. Best ironisch ;)

We kunnen niet anders concluderen dan dat dit leuke populaire muziek is voor de jeugd, die welliswaar los geïnspireerd is op Gods Woord maar waar de boodschap voornamelijk gereduceerd is tot 'God houdt van mij en is tof', en meer niet.[quote]

Ik ben het totaal niet met je reactie eens. Allereerst moet je kijken wie de muziek maken en voor wie. Het is van jonge christenen, voor christenen. Gelovigen, mensen die God en Zijn grote liefde kennen. Het nummer wat je citeert is een "liefdeslied voor God". Daar is niets mis mee. En als je niet alleen lofliederen wil luisteren kan je ook naar andere bands luisteren. Maar een band verwijten dat ze alleen lofliederen maken om God te aanbidden omdat ze weten dat God in alles van je houdt.... dat is totaal geen verarming van wat de Bijbel leert. Verblijdt u altijd.... Was Paulus dan ook zo arm?

Lord Mcgold, ga je naar de jongerendag? Daar komt Hillsong Young & Free he :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Hillsong

Berichtdoor Invincible » 16 jun 2015 15:13

Ik was erbij op de EOJdag. En ook al val ik inmiddels qua leeftijd waarschijnlijk buiten hun doelgroep, het was echt een goed optreden van Hillsong Young & Free. Nee de teksten zijn geen zware kost, en ja het zijn vooral positieve boodschappen, maar daardoor hebben zij op de EOJdag wel een moment van daadwerkelijk feest vieren gecreëerd. Of iedereen het feest vierde met het oog op God.. dat kan ik niet beoordelen. Dat kan ik alleen voor mezelf bepalen.

En feest vieren doe je niet door bijv. iedere 15 minuten een zwaar theologisch thema aan te snijden. Dat doe je op een bruiloft ofzo ook niet.

Eric.
..

Anoniem_89

Re: Hillsong

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 jun 2015 18:21

Net als andere muzikanten, denk aan Michael w. smith.

Die heeft ook miljoenen aan vermogen..
Volgens mij zelfs een eigen vliegtuig.
Tja, als je zelfs niet/nauwelijks je eigen liedjes meer schrijft dan gaat het voor mij te ver.
Iemand die liedjes schrijft en je enkel maar hoeft te zingen, waar blijft dan dat je vanuit je hart zingt? :(

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Hillsong

Berichtdoor Invincible » 17 jun 2015 11:21

Wat is er mis met financiële voorspoed? Christenen in vervolging kunnen alleen maar dromen van een maatschappij waarin ze openlijk Christen kunnen zijn, Christelijke evenementen kunnen organiseren en ook nog eens financieel sterk staan. Maar nu wij die kans hebben moeten we.. die voorspoed maar aan ons voorbij laten gaan? :?

Anoniem_89 schreef:Tja, als je zelfs niet/nauwelijks je eigen liedjes meer schrijft dan gaat het voor mij te ver.
Iemand die liedjes schrijft en je enkel maar hoeft te zingen, waar blijft dan dat je vanuit je hart zingt? :(

Dus we moeten eigenlijk ook geen Psalmen meer zingen? Want die heb jij ook niet zelf geschreven, toch?

Eric.
..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Hillsong

Berichtdoor Evelien » 17 jun 2015 11:30

Lord Mcgold schreef:Zijn er hier nog meer hillsong fans?

Voor wie ze niet kent:
Hillsong is zowel een kerk als een band. Je hebt echter hier meerdere Hillsong-bands van onderhand. Zoals Hillsong United, Hillsong London, Hillsong young and free, Hillsong kids etc.

Voorbeeld van Hillsong United:

http://www.youtube.com/watch?v=E6MzgVsP2uE

Voorbeeld van Hillsong 'young and free':
https://www.youtube.com/watch?v=e33zCUm1ZnY


Deze vind ik erg mooi ook qua muziek, lekker rustig.

https://www.youtube.com/watch?v=1m_sWJQm2fs

Dat nummer word vaak gezongen door de jeugdband van onze kerk. Prachtig.

Anoniem_89

Re: Hillsong

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jun 2015 17:21

Invincible schreef:Wat is er mis met financiële voorspoed? Christenen in vervolging kunnen alleen maar dromen van een maatschappij waarin ze openlijk Christen kunnen zijn, Christelijke evenementen kunnen organiseren en ook nog eens financieel sterk staan. Maar nu wij die kans hebben moeten we.. die voorspoed maar aan ons voorbij laten gaan? :?


Anoniem_89 schreef:Tja, als je zelfs niet/nauwelijks je eigen liedjes meer schrijft dan gaat het voor mij te ver.
Iemand die liedjes schrijft en je enkel maar hoeft te zingen, waar blijft dan dat je vanuit je hart zingt? :(

Invincible schreef:Dus we moeten eigenlijk ook geen Psalmen meer zingen? Want die heb jij ook niet zelf geschreven, toch?

Eric.

Ik zou het niet willen dat iemand voor mij liedjes schrijft en ik ze vervolgens ga zingen voor mijn eigen ego CD.
Er is niets mis met geld verdienen, maar als je miljoenen bezit vraag ik mij wel af waarom ze niet gewoon de CD's goedkoper maken. Kunnen mensen die het niet breed hebben ook een CD kopen..


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten