Muziek in de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Muziek in de hemel

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 15:05

Ik denk dat we Hem op de nieuwe hemel en aarde ook zullen loven en prijzen met allerlei instrumenten. En dat het prachtig zal zijn. Dat de aversie tegen zowel drumstel als orgel dan wel over is :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 02 apr 2014 15:08

De eeuwigheid houdt nooit op. Er staat geen orgel, noch harp, noch drumstel!
Dat zijn menselijke verzinsels.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 15:53

Uit de Bijbel haal ik nergens dat we daar a-capella heel de dag lofliederen zitten te zingen.
God komt tot Zijn eer als wij aan ons doel voldoen. Wellicht door te werken, wellicht door te musiceren.
Jouw eigen aanname dat er géén harp, orgel of drumstel zal staan is net zo vreemd en onbijbels als de aanname dat er wél een orgel zal staan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 15:58

Dat daar geen muziekinstrumenten zijn is echter iets waar geen onderbouwing voor is. God schiep de mens naar Zijn beeld en daarbij horen ook allerlei aspecten als kunst, muziek, dat soort zaken. Ik denk dat die er daar wel degelijk zullen en zijn en dat we al onze kwaliteiten mogen inzetten tot eer van Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor jamillah » 02 apr 2014 16:04

Marnix schreef:Ik denk dat die er daar wel degelijk zullen en zijn en dat we al onze kwaliteiten mogen inzetten tot eer van Hem.


Ik denk dat God besloot om het voor ons verborgen te houden. De enkele dingen die erover geschreven staan daar zullen we het mee moeten doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 02 apr 2014 16:08

Er zullen geen mensen zijn met hun kwaliteiten, maar hun geest zal daar verblijven.
In Hebr. 12 staat dit nl: Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;
Het zijn verborgen dingen, en al het menselijke wat wij er aan toevoegen, is dus fout.

Bambi

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Bambi » 02 apr 2014 16:25

Er zijn wel muziekinstrumenten in de Hemel.

Openbaringen 5:
8 En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

Openbaringen 14:
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;

Jvslooten

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Jvslooten » 02 apr 2014 16:32

Er zijn in ieder geval Citers (Openbaring 14:2). :D

Alhoewel, ik moet erbij zeggen dat het niet helemaal duidelijk is of dit letterlijk verstaan moet worden, of dat het citerspel een afbeelding is van de gebeden der heiligen. Vergelijk Openbaring 5:8 en Psalm 141:2.

Voor als je tóch even luisteren wil.. een citer klinkt dus zo:

Amazing Grace op de Citer

Bambi

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Bambi » 02 apr 2014 16:38

Jvslooten schreef:Er zijn in ieder geval Citers (Openbaring 14:2). :D

Alhoewel, ik moet erbij zeggen dat het niet helemaal duidelijk is of dit letterlijk verstaan moet worden, of dat het citerspel een afbeelding is van de gebeden der heiligen. Vergelijk Openbaring 5:8 en Psalm 141:2.

Voor als je tóch even luisteren wil.. een citer klinkt dus zo:

Amazing Grace op de Citer

Die gebeden der heiligen slaat op de gouden fiolen (dat zijn schalen) met reukwerk.

Kanttekeningen bij Openbaringen 5:8

citeren en gouden fiolen,
Namelijk gelijk de priesters en levieten in den tempel plachten te gebruiken. Van de citers, als instrumenten van muziek, waarmee zij hun harten verhieven en God loofden, is alom te lezen in de psalmen van David. Van de fiolen, schalen of kruiken van reukwerk, zie 2 Kron. 4:22; Zach. 14:20; door welk reukwerk, de gebeden, die tot God opklommen en Hem in Christus aangenaam waren, werden betekend, gelijk te zien is Ps. 141:2.

Jvslooten

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Jvslooten » 02 apr 2014 17:02

Bambi schreef:Die gebeden der heiligen slaat op de gouden fiolen (dat zijn schalen) met reukwerk.
Hoe weet je dat het ´welke zijn´ (SV) alleen op de fiolen slaat?

SV:
En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

HSV:
En toen Het de boekrol genomen had, wierpen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen zich vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen.

De KJV vertaald het trouwens met harp (het woordenboek geeft ook viool als vertaaloptie). In het Grieks staat er Kithara, waar ook het Spaanse guittara van is afgeleid. Dit lier-achtige instrument werd vroeger gebruikt voor het begeleiden van heldengedichten en lofprijzing. Etymologisch komt het vanuit het Minoïsch en bekend het drie-gezicht.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Boerin » 02 apr 2014 17:06

Bambi schreef:Er zijn wel muziekinstrumenten in de Hemel.

Openbaringen 5:
8 En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

Openbaringen 14:
2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;

Weeskinderen van Adullam waren in de hemel opgenomen geweest en ze zagen engelen op harpen spelen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Rozijn » 02 apr 2014 17:16

Het is helder dat er in de hemel muziek zal zijn. Deze muziek zal onze stoutste verwachting te boven gaan. Al de mooie muziek op aarde zal niet meer zijn dan een schaduw van de hemelse muziek. De zuiverste sopraan op aarde brengt in verhouding tot de hemelse stemmen maar kraaiengekras voort.

Bambi

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Bambi » 02 apr 2014 17:22

Jvslooten schreef:Hoe weet je dat het ´welke zijn´ (SV) alleen op de fiolen slaat?

SV:
En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.

HSV:
En toen Het de boekrol genomen had, wierpen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen zich vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen.

De KJV vertaald het trouwens met harp (het woordenboek geeft ook viool als vertaaloptie). In het Grieks staat er Kithara, waar ook het Spaanse guittara van is afgeleid. Dit lier-achtige instrument werd vroeger gebruikt voor het begeleiden van heldengedichten en lofprijzing. Etymologisch komt het vanuit het Minoïsch en bekend het drie-gezicht.

Openbaringen 8:3 En er kwam een andere engel, en stond aan het altaar, hebbende een gouden wierookvat; en hem werd veel reukwerks gegeven, opdat hij het met de gebeden aller heiligen zou leggen op het gouden altaar, dat voor den troon is.
4 En de rook des reukwerks, met de gebeden der heiligen, ging op van de hand des engels voor God.

Psalmen 141:2
Mijn gebed worde gesteld als reukwerk voor Uw aangezicht, de opheffing mijner handen als het avondoffer.

En waarom zou dan in jouw opinie de citer ineens 'gebeden der heiligen' betekenen?
Denk toch wel dat de betekenis van de citer gewoon een muziekinstrument blijft.

Jvslooten

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Jvslooten » 02 apr 2014 18:11

Bambi schreef:En waarom zou dan in jouw opinie de citer ineens 'gebeden der heiligen' betekenen?
Denk toch wel dat de betekenis van de citer gewoon een muziekinstrument blijft.
Ik denk niet dat je mij goed begrepen hebt, dat is mijn opinie helemaal niet. Ik heb alleen gezegd dat ik vanuit de tekst gezien het niet met zekerheid kan uitsluiten. In ieder geval heeft het van alles met de vreugde van het hart te maken (Klaagliederen 5:14-15).

Bambi

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Bambi » 02 apr 2014 18:30

Jvslooten schreef:Ik denk niet dat je mij goed begrepen hebt, dat is mijn opinie helemaal niet. Ik heb alleen gezegd dat ik vanuit de tekst gezien het niet met zekerheid kan uitsluiten. In ieder geval heeft het van alles met de vreugde van het hart te maken (Klaagliederen 5:14-15).

Overtuigd dit je dan?
En let er dan op, dat bij die teksten over citers, er ook altijd gezongen wordt.:

Openbaringen 15:2 En ik zag als een glazen zee, met vuur gemengd; en die de overwinning hadden van het beest, en van zijn beeld, en van zijn merkteken, en van het getal zijns naams, welke stonden aan de glazen zee, hebbende de citers Gods;
3 En zij zongen het gezang van Mozes, den dienstknecht Gods, en het gezang des Lams, zeggende: Groot en wonderlijk zijn Uw werken, Heere, Gij almachtige God, rechtvaardig en waarachtig zijn Uw wegen, Gij Koning der heiligen!

Openbaringen 5:8 En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.
9 En zij zongen een nieuw lied, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;
10 En Gij hebt ons onzen God gemaakt tot koningen en priesteren; en wij zullen als koningen heersen op de aarde.

Openbaringen 14:2 En ik hoorde een stem uit den hemel, als een stem veler wateren, en als een stem van een groten donderslag. En ik hoorde een stem van citerspelers, spelende op hun citers;
3 En zij zongen als een nieuw gezang voor den troon, en voor de vier dieren, en de ouderlingen; en niemand kon dat gezang leren, dan de honderd vier en veertig duizend, die van de aarde gekocht waren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten