Passiemuziek en de Heilige Geest.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Passiemuziek en de Heilige Geest.

Berichtdoor Rozijn » 03 mar 2014 20:52

Kan God werken door passiemuziek? Jazeker!
Kan God werken door muziek in het algemeen? Jazeker!
Maakt het uit of de muzikant gelovig is of niet? Voor de uitvoerende zeker wel, voor de luisteraar niet.
Maakt het uit of de organist beleeft wat hij speelt? Voor de organist zeker wel, voor de luisteraar niet.

En wat met teksten waar je het niet mee eens bent? Tja, als je dat hoort, dan zul je er niet door gesticht worden, maar wellicht door andere stukken wel?
Een voorbeeld, geen passiemuziek, wel mooi: ik luisterde pas het Requiem van Mozart. Bepaalde passages hebben niet mijn instemming, als er voor de zielenrust van de overledene gebeden werd. Andere stukken kon ik wel een beetje volgen, hoewel het allemaal Latijn is, en die raakten me.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Passiemuziek en de Heilige Geest.

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 10:03

Rozijn schreef:Kan God werken door passiemuziek? Jazeker!
Kan God werken door muziek in het algemeen? Jazeker!
Maakt het uit of de muzikant gelovig is of niet? Voor de uitvoerende zeker wel, voor de luisteraar niet.
Maakt het uit of de organist beleeft wat hij speelt? Voor de organist zeker wel, voor de luisteraar niet.

En wat met teksten waar je het niet mee eens bent? Tja, als je dat hoort, dan zul je er niet door gesticht worden, maar wellicht door andere stukken wel?
Een voorbeeld, geen passiemuziek, wel mooi: ik luisterde pas het Requiem van Mozart. Bepaalde passages hebben niet mijn instemming, als er voor de zielenrust van de overledene gebeden werd. Andere stukken kon ik wel een beetje volgen, hoewel het allemaal Latijn is, en die raakten me.

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat een musicus die iets zingt waar diegene geen emotie bij voelt het betreffende muziekstuk toch minder luisterenswaardig ten gehore brengt.
Ook met een instrumentalist is dat zo. Soms hoor ik perfect gespeelde uitvoeringen, zonder emotie.
Geen noot muziek gehoord, ondanks de perfectie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Passiemuziek en de Heilige Geest.

Berichtdoor Rozijn » 04 mar 2014 20:50

Ligt dat aan de uitvoerder, of ligt het aan het verschil in smaak/gevoel tussen jou en de uitvoerder.

Wij hebben een organist in de gemeente wiens orgelspel mij.zelden sticht. Kwalitatief is het echt niet slecht, en ik geloof dat hij begrijpt wat hij speelt, inhoudelijk gezien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Passiemuziek en de Heilige Geest.

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 08:25

Rozijn schreef:Ligt dat aan de uitvoerder, of ligt het aan het verschil in smaak/gevoel tussen jou en de uitvoerder.

Wij hebben een organist in de gemeente wiens orgelspel mij.zelden sticht. Kwalitatief is het echt niet slecht, en ik geloof dat hij begrijpt wat hij speelt, inhoudelijk gezien.

Er zit ook een belangrijke component van smaak in.
Ikzelf heb nog nooit iemand mooi (in mijn oren dan) orgel horen spelen. Blijf het een verschrikkelijk instrument vinden, maar hoor wel verschil tussen mensen die de essentie van de muziek begrepen hebben en in de lijn van de tekst trachten te spelen en mensen die vooral bezig zijn om te laten horen hoeveel noten ze in een kubieke maat krijgen geperst.
De laatste categorie speelt vaak niet tot opbouw van de gemeente, maar toto opbouw van het eigen ego.
Nu is het voor mij, met mijn afkeer van het orgel, moeilijk om objectief naar dit instrument te kijken, maar ook bij andere instrumentalisten zie ik hetzelfde gebeuren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten