Noah (verfilming bijbelverhaal)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Rozijn » 26 nov 2013 20:12

Hier een bijdrage die naar mijn idee wel hout snijdt:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21039/film-over-noach

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor StillAwake » 28 nov 2013 09:56

Rozijn schreef:Hier een bijdrage die naar mijn idee wel hout snijdt:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/21039/film-over-noach

Erg goede en onderbouwde reactie!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor hettys » 05 apr 2014 17:21

gisteravond op tv:

http://pauwenwitteman.vara.nl/media/312432

Het grootste bezwaar van mensen die het verhaal van Noach letterlijk interpreteren is dat het originele verhaal geweld aan wordt gedaan of dat de boodschap zoals zij die zien niet overkomt.

Zelf vindt ik dat onzin, want het zijn juist die mensen die met de zondvloed geologie en uitleg over de ark en de dieren van alles bij elkaar fantaseren.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor henkie » 06 apr 2014 11:26

hettys schreef:gisteravond op tv:

http://pauwenwitteman.vara.nl/media/312432

Het grootste bezwaar van mensen die het verhaal van Noach letterlijk interpreteren is dat het originele verhaal geweld aan wordt gedaan of dat de boodschap zoals zij die zien niet overkomt.

Zelf vindt ik dat onzin, want het zijn juist die mensen die met de zondvloed geologie en uitleg over de ark en de dieren van alles bij elkaar fantaseren.


Volgens mij mis je dan de kern van de boodschap (zie link van Rozijn), zoals Jan van den Bosch ook aangaf. Het gaat niet om de hoeveelheid water of dieren of jaartallen. Bovendien denk ik dat mensen die het verhaal letterlijk interpreteren maar weinig bezig zijn met geologie en afmetingen van de ark en de soorten dieren. Misschien zit je iets teveel in de creationisme en evolutie-topics ;-)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor hettys » 06 apr 2014 12:39

henkie schreef:
Volgens mij mis je dan de kern van de boodschap (zie link van Rozijn), zoals Jan van den Bosch ook aangaf. Het gaat niet om de hoeveelheid water of dieren of jaartallen. Bovendien denk ik dat mensen die het verhaal letterlijk interpreteren maar weinig bezig zijn met geologie en afmetingen van de ark en de soorten dieren. Misschien zit je iets teveel in de creationisme en evolutie-topics ;-)


Ik heb die link van Rozijn ook gelezen maar ik denk dat ook hier interpretatie-verschillen kunnen optreden. Is Noach gered ondanks zijn slechtheid of werd hij rechtvaardig bevonden en werd hij daarom gered?

Verder is de zondvloed-geologie in elk geval bedacht door mensen die mensen die denken dat ze het verhaal letterlijk opvatten... compleet met bergvorming, continent-vorming etc..
Ik denk toch echt dat Johan Huibers het Noach -verhaal ook letterlijk opvat.
Ook gif is geschapen.

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 13:00

Zijn er nog meer mensen die de film inmiddels hebben gezien? Wat vonden jullie er zelf van?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 14:45

Vragenrubriek:''Arafonsky (schrijver en director) vertelt: "Noach was de eerste milieuactivist. De eerste persoon die wijngaarden plante, wijn dronk en dronken werd. Ik was verbijsterd toen ik besefte hoe smerig sommige van die Bijbelverhalen zijn. Ze zijn op geen enkele wijze PG-rated (waarbij toezicht van ouders nodig is). Ze gaan allemaal over slapen met je broer en een zus die je een kind geeft dat je niet kent. Dat soort dingen worden gecensureerd tijdens onze religieuze opvoeding."

Desalniettemin staat er wel duidelijk beschreven in de Bijbel dat de maatschappij van die dagen door en door verrot was, dus waarom moet dat dan gecensureerd worden?
De maatschappij van vandaag is volgens mij nog rotter dan toen.
Babies in de glasbak, kinderen hersenspoelen en ze de hemel beloven wanneer ze een zefmoordaktie uitvoeren, kinderen in een riooltank dumpen en nog veel en veel meer.

Het verhaal van Noach gaat niet zozeer om hoe het precies ging, maar had ook vooral de functie om het door Petrus aangehaalde zinnebeeldige ervan tot zijn recht te laten komen nu.
Ze zijn de bewijzen voor de Waarheid van Zijn Woord en de diepe en voortschrijdende betekenis ervan voor iedereen.

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 14:59

mealybug schreef:Desalniettemin staat er wel duidelijk beschreven in de Bijbel dat de maatschappij van die dagen door en door verrot was, dus waarom moet dat dan gecensureerd worden?
De maatschappij van vandaag is volgens mij nog rotter dan toen.
Babies in de glasbak, kinderen hersenspoelen en ze de hemel beloven wanneer ze een zefmoordaktie uitvoeren, kinderen in een riooltank dumpen en nog veel en veel meer.
In de film wordt er niks gecensureerd hoor.. *pas op: spoilers* moord, kannibalisme, verdrukking, slavenhandel, roofbouw, rondtrekkende rovers en medogeloze tirannen.. je komt het allemaal tegen. De samenleving is zelfs zo verrot, dat Noach in de film, nadat hij in een van de steden van Tubal-Kain is geweest (die in de film koning is), het goed acht om de mensheid bij hem te laten eindigen. Behalve zijn eigen vrouw en zijn drie zonen mag dan ook alleen de onvruchtbare vrouw van Sem mee in de ark.. en als die door een wonder vervolgens zwanger wordt en bevalt van twee meisjes (terwijl de ark ondertussen op de Ararat vast loopt) dan wil ie die nog vermoorden ook.

Film viel tegen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 15:06

Jvslooten schreef:Film viel tegen.

Dat is meestal het geval met troep uit Hollywood.
En dan dat aangedikte amerikaanse nep-accent er nog bij.. :-& :-& :-&

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 15:13

mealybug schreef:Dat is meestal het geval met troep uit Hollywood.
En dan dat aangedikte amerikaanse nep-accent er nog bij.. :-& :-& :-&
Het was tenenkrommend om te zien hoe Noach meer en meer geschilderd werd als een labiel, echt. Vooral meer naar het einde toe. De nadrukkelijke promotie van de evolutietheorie vond ik ook een misser.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2014 15:17

Jvslooten schreef:Zijn er nog meer mensen die de film inmiddels hebben gezien? Wat vonden jullie er zelf van?

Mijn zoon is geweest, op uitnodiging van een bevriende j.v.
Ze vonden het allemaal zonder uitzondering een veel te vrije interpretatie, die weinig met het originele Bijbelverhaal te maken had.
Wel mooi gemaakt, qua beelden en special effects.


Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor irmo » 16 jul 2014 16:38

Ik heb hem ook gezien, een hele tijd geleden. Ik vind het een vreselijke film.Visueel erg mooi, maar qua verhaal niks. Wat ze hebben gedaan, voor zover ik het kan achterhalen, is meerdere bijbelverhalen door elkaar heen weven om maar aan voldoende stof voor een verhaal te komen. Daarnaast voelde ik vooral afkeer van het christendom, maar ik weet niet of dat door de film komt of door de vragen die ik toch al had.

Tijdje geleden een film over Jezus gezien, die vond ik wel erg mooi.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 16:56

schelpje3 schreef:Mijn zoon is geweest, op uitnodiging van een bevriende j.v.

Excuseer je je nu al plaatsvervangend, omdat je eigenlijk geen film mag kijken? :wink:

Gebruikersavatar
Jajanneke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2015 14:38

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jajanneke » 31 mar 2015 15:02

Vind de film ook niet zo'n succes - gemiste kans! Jammer dat er zo weinig is overgebleven van het oorspronkelijke bijbelverhaal.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten

cron