Noah (verfilming bijbelverhaal)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2013 13:33

Lieden,
Gisteren ben ik er door een jongere in onze kerk op gewezen dat er binnenkort (april meen ik) een verfilming van de zondvloed komt.

Ik heb zojuist de trailer gezien (via de website van een bioscoop in onze buurt) en moet zeggen dat het me een mooie film lijkt.
Wie is van plan om deze film te bezoeken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Wim2600 » 20 nov 2013 13:46

Ik heb begrepen dat naast Russell Crowe ook Anthony Hopkins, Emma Watson en Logan Lerman erin meespelen... best mogelijk dat ik wel eens een kijkje ga nemen dan.

Het historisch/religieus/mythologisch filmepos is wel aan een revival bezig, zo te zien... eerst Thor, nu weer Noah... het lijkt wel of de jaren '50-'60 weer terug zijn :)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2013 13:51

Wim2600 schreef:Ik heb begrepen dat naast Russell Crowe ook Anthony Hopkins, Emma Watson en Logan Lerman erin meespelen... best mogelijk dat ik wel eens een kijkje ga nemen dan.

Het historisch/religieus/mythologisch filmepos is wel aan een revival bezig, zo te zien... eerst Thor, nu weer Noah... het lijkt wel of de jaren '50-'60 weer terug zijn :)

Klopt, Anthony Hopkins speelt Metusalach (overigens "ontdekte" ik pas na het zien van deze trailer dat als je de leeftijden in de bijbel bij elkaar optelt blijkt dat Metusalach slachtoffer van de zondvloed was).

Persoonlijk ben ik zeker van plan te gaan, maar ik ben vooral benieuwd hoe anderen daar over denken (en vooral: hoe dat onderbouwd word).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 20 nov 2013 16:39

StillAwake schreef:Lieden,
Gisteren ben ik er door een jongere in onze kerk op gewezen dat er binnenkort (april meen ik) een verfilming van de zondvloed komt.

Ik heb zojuist de trailer gezien (via de website van een bioscoop in onze buurt) en moet zeggen dat het me een mooie film lijkt.
Wie is van plan om deze film te bezoeken?

Ik begreep dat de regisseur en de producer nog niet erg op een lijn zaten, en dat daardoor de datum dat de film af is verlaat wordt, en nog niet eens vaststaat zelfs. Dat las ik vorige week. De regisseur wilde vooral een film met veel visuele uitspattingen en drama, maar de producer vond dat het plan van de regisseur te ver van het Bijbelse verhaal afstond, of andersom. Ze waren het nog niet erg eens in ieder geval!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Wilsophie » 20 nov 2013 16:47

Klopt, Anthony Hopkins speelt Metusalach (overigens "ontdekte" ik pas na het zien van deze trailer dat als je de leeftijden in de bijbel bij elkaar optelt blijkt dat Metusalach slachtoffer van de zondvloed was).


Goeie spelers allemaal. Is dat waar? Is Methusalem het slachtoffer van de zondvloed?
Of is het zo verfilmd?

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 20 nov 2013 16:47

Wilsophie schreef:Is Methusalem het slachtoffer van de zondvloed?
Nee, hij is alleen in het zelfde jaar overleden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 16:55

Wie speelt dan Methusalem?
En hoe ziet iemand er uit van die leeftijd? :mrgreen:

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Wim2600 » 20 nov 2013 16:57

schelpje3 schreef:Wie speelt dan Methusalem?
En hoe ziet iemand er uit van die leeftijd? :mrgreen:


Anthony Hopkins blijkbaar... dus qua make-up valt het wellicht nog mee :wink:

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Wilsophie » 20 nov 2013 17:02

Jvslooten schreef:Nee, hij is alleen in het zelfde jaar overleden.

Welk jaar dan?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor ineke-kitty » 20 nov 2013 17:03

Ik zou alleen al deze film willen zien, omdat mijn favoriete acteur Sir Anthony Hopkins er aan meedoet, afgezien of het verhaal op zich Bijbels verantwoord is.
De meeste films die over een Bijbels verhaal gaan, zijn sterk geromantiseerd, en hebben weinig of niets te maken met de werkelijkheid zoals de Bijbel zelf omschrijft.
Maar wat maakt dat uit?
Leuk om naar te kijken toch?

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 20 nov 2013 17:05

Jvslooten schreef:Nee, hij is alleen in het zelfde jaar overleden.

Wilsophie schreef:Welk jaar dan?
Dat ligt eraan welke telling je gebruikt. Een van de datums die genoemd wordt is de zeventiende van de tweede maand, 3852 v. Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor schelpje3 » 20 nov 2013 17:05

Wim2600 schreef:Anthony Hopkins blijkbaar... dus qua make-up valt het wellicht nog mee :wink:

Nieuwsgierig als ik af en toe kan zijn, even de trailer opgezocht, er waren er 2.
Volgens mij is de film niet helemaal waarheidsgetrouw.
Veel, heel veel spektakel.
Ik vraag me dan af, geloven de acteurs dat dit echt gebeurd is?
En hoe speelt God een rol in deze film, of hoor je dan alleen een stem?
Ik heb hier toch moeite mee, al begrijp ik dat je dan moeilijk een dergelijke film kan maken.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Wilsophie » 20 nov 2013 17:25

Jvslooten schreef:Dat ligt eraan welke telling je gebruikt. Een van de datums die genoemd wordt is de zeventiende van de tweede maand, 3852 v. Christus.


O en welke telling is juist en kwam Methusalem dus om bij de zondvloed als gelovige? Jij noemt dit dus ik denk dat jij weet hoe het zit. Het moet toch in de Bijbel staan dan?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Wim2600 » 20 nov 2013 17:31

Ik denk dat je naar zo'n film inderdaad niet moet kijken met de verwachting iets te zien dat "historisch" of "waarheidsgetrouw" is... de hoofdbedoeling van zo'n film (zoals zowat elke film) is ongetwijfeld geld opbrengen door de kijkers op een zo meeslepend en visueel verbluffend mogelijke manier een uur of twee te entertainen.

Wat voor mij geen bezwaar is... maar ik kan begrijpen dat anderen daar anders over zullen denken.

Jvslooten

Re: Noah (verfilming bijbelverhaal)

Berichtdoor Jvslooten » 20 nov 2013 17:33

Wilsophie schreef:O en welke telling is juist en kwam Methusalem dus om bij de zondvloed als gelovige? Jij noemt dit dus ik denk dat jij weet hoe het zit. Het moet toch in de Bijbel staan dan?


Onderstaande komt van Wikipedia. Disclaimer: ik sta alleen achter de dingen die ik zelf citeer. Alle overige rommel op Wikipedia sta ik niet automatisch achter, tenzij ik dit nadrukkelijk vermeld.

Metusalem is de zoon van Henoch die 365 jaar oud zou zijn geworden en Metusalem op zijn 65e verwekte. Metusalem is op zijn beurt de vader van Lamech die hij op zijn 187e kreeg. Lamech zelf zou 777 jaar oud zijn geworden.
Metusalem was de zevende generatie na Adam en Eva. Hij werd geboren in het 687e jaar van Adams leven en werd vader van Lamech in het 874e jaar van Adams leven, 56 jaar voor diens dood (zie Genesis 5:22-27).

Aan de hand van de Bijbel valt uit te rekenen dat Metusalem stierf in het jaar dat de zondvloed plaatsvond.

Sommigen stellen dat Metusalem voor de zondvloed stierf, of eigenlijk, dat de zondvloed zou komen zodra Metusalem zou sterven. Hier wordt als reden voor gegeven dat Henoch bewust of niet, zijn zoon profetisch de naam Metusalem of Metusalach gaf wat te vertalen is als 'zijn dood zal (de vloed) brengen'.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten