Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Samanthi » 04 sep 2013 13:32

FrankB schreef:Ik zou graag eens naar zo'n lezing gaan (om eens te zien waarmee de jeugd op zo'n avond wordt geïndoctrineerd) maar helaas zijn die altijd alleen maar in Gouda of in plaatsen in de bible belt op de Veluwe. Waarom nooit eens ergens buiten die regio, bijv. in Brabant?

Wat ik ervan gezien en gelezen heb geeft me namelijk sterk de indruk dat het een avondje hersenspoelen is: beetje de waarheid verdraaiïen en halve waarheden vertellen, de extreme gevallen eruit pikken, flink generaliseren en overdrijven en dat allemaal onder een sausje van religie. Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat we hier weer te maken hebben met een potje liegen voor de Heer.


Als je dat zou willen weten ga er dan een x heen.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor FrankB » 04 sep 2013 13:38

omdat het me te ver is zoals ik al schreef. Beetje dichter bij huis zou fijn zijn. Wil er best een half uurtje voor rijden maar 1 uur of langer (en weer terug naar huis) gaat me te ver.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 14:57

Voor mij was het bijna 10 jaar geleden in regio Zwolle.
Daar woon ik al niet meer, dus ik weet er niet veel meer van.
Tijden veranderen ook;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 04 sep 2013 23:00

Vaak gaat het om zogenaamd kwalijke teksten in de popmuziek. Persoonlijk 'hoor' ik de teksten vaak niet eens; de stem is gewoon een instrument zoals de gitaar of de bas.

Maar goed, muziek is een kunstvorm en kunst gaat om emotie*. En sommigen menen dat emotie streng moet worden gereguleerd; je mag alleen voelen wat is 'goedgekeurd' en ook de manier waarop je ermee omgaat wordt vastgelegd. Als je je dat bedenkt, is het niet gek dat mensen tegen (pop)muziek zijn. "Wat? Zingen over lust, boosheid, hebzucht, wraak, geweld. Neeneenee, dat brengt mensen maar op rare ideeën."

Alsof de emoties ontkennen ervoor zorgt dat je ze niet ervaart. Nee, er wordt je enkel een manier afgenomen om met die gevoelens om te gaan - omdat er immers maar 1 goedgekeurde manier is: Jezus.

*In het geval van popmuziek is het natuurlijk eerder een consumptieproduct dat wordt geproduceerd om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Samanthi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Samanthi » 05 sep 2013 21:34

FrankB schreef:omdat het me te ver is zoals ik al schreef. Beetje dichter bij huis zou fijn zijn. Wil er best een half uurtje voor rijden maar 1 uur of langer (en weer terug naar huis) gaat me te ver.


Jammer... want je zegt te weten dat ze daar eenpotje liegen en je bent er nooit geweest. :?

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor FrankB » 06 sep 2013 07:27

@Samanthi:
lezen is niet echt jou sterke punt he?

Ik schreef namelijk:
"Wat ik ervan gezien en gelezen heb geeft me namelijk sterk de indruk"

Dat is iets anders dan wat jij mij in de schoenen schuift!
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2013 08:44

Anonymous_1 schreef:Ik snap dat niet helemaal.
Je hebt ook christelijke popmuziek.
Ik moet zeggen dat ik sommige nummers erg goed vind.
Daarnaast baseren volgens mij veel mensen het op de teksten die erin voorkomen.
Oké dat snap ik nog.

Maar heus niet allemaal
Dan hoef je popmuziek toch niet gelijk 'fout' te noemen?

Heeft iemand voor mij een antwoord?


Popmuziek is ook niet per definitie fout. Er zijn mensen die dat roepen maar dat is een klein groepje, de meesten stoppen hun handen al voor hun oren als ze een gitaar of een drumstel horen.... want, zo hebben ze altijd gehoord, dat is slecht... dus horen ze het, dan gaan hun haren overeind staan. In je vraagstelling lijkt het echter alsof ongeveer heel christelijk Nederland dat zou geloven, wat niet klopt. Wel ben ik het er mee eens dat er best een hoop rotzooi is, met inhoud die tegen Gods normen en waarden ingaat.... we mogen best wat kritischer zijn soms... maar dan blijft er nog steeds genoeg moois over.

Overigens, wat als je opwekking achterstevoren draait is het ook erg fout. Tenminste, als ik dit Youtube-filmpje mag geloven. Dus laten we als christenen dat nooit als serieus argument gaan aandragen.

http://www.youtube.com/watch?v=NzUIxsv9ZZs
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2013 10:42

Hahaha, die is echt leuk!

Dat hele 'backmasking' is eigenlijk alleen een teken dat het menselijk brein is ingericht om menselijke klanken te interpreteren als spraak. Je zult dus overal wel wat in kunnen horen, simpelweg omdat je brein zo is ingericht.

Wat dan wel weer heel gek is, is dat we in dat geval ook alle spraak die we elke dag horen zowel vooruit als achteruit zouden moeten interpreteren. Dat is overduidelijk niet zo. Het is dus inderdaad een kolderargument.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Samanthi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Samanthi » 06 sep 2013 11:39

FrankB schreef:@Samanthi:
lezen is niet echt jou sterke punt he?

Ik schreef namelijk:
"Wat ik ervan gezien en gelezen heb geeft me namelijk sterk de indruk"

Dat is iets anders dan wat jij mij in de schoenen schuift!


Wat je ervan gelezen en gezien hebt is heel iets anders dat er geweest zijn, de hele lezing is opgebouwd en wat in de publisitijd is gekomen zijnslechts fragmenten.
Vooral de inleiding over de oorsprong, met de intervieuws van de desbetreffende muziekanten, liedjesschrijvers ed
geven je een duidelijk beeld.
Dus ik blijf erbij heb er eens een langer ritje voor over en oordeel daarna.

Bovendien schreef je dit voor die zin
Ik zou graag eens naar zo'n lezing gaan (om eens te zien waarmee de jeugd op zo'n avond wordt geïndoctrineerd) maar helaas zijn die altijd alleen maar in Gouda of in plaatsen in de bible belt op de Veluwe. Waarom nooit eens ergens buiten die regio, bijv. in Brabant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2013 12:32

Mortlach schreef:Hahaha, die is echt leuk!

Dat hele 'backmasking' is eigenlijk alleen een teken dat het menselijk brein is ingericht om menselijke klanken te interpreteren als spraak. Je zult dus overal wel wat in kunnen horen, simpelweg omdat je brein zo is ingericht.

Wat dan wel weer heel gek is, is dat we in dat geval ook alle spraak die we elke dag horen zowel vooruit als achteruit zouden moeten interpreteren. Dat is overduidelijk niet zo. Het is dus inderdaad een kolderargument.


Precies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Boekenlezer » 07 sep 2013 18:14

Marnix schreef:...
Overigens, wat als je opwekking achterstevoren draait is het ook erg fout. Tenminste, als ik dit Youtube-filmpje mag geloven. Dus laten we als christenen dat nooit als serieus argument gaan aandragen.

http://www.youtube.com/watch?v=NzUIxsv9ZZs

Tsja, maar Opwekking is ook niet gereformeerd, hè. :wink:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Anonymous_1 » 07 sep 2013 20:04

Popmuziek is ook niet per definitie fout. Er zijn mensen die dat roepen maar dat is een klein groepje, de meesten stoppen hun handen al voor hun oren als ze een gitaar of een drumstel horen.... want, zo hebben ze altijd gehoord, dat is slecht... dus horen ze het, dan gaan hun haren overeind staan. In je vraagstelling lijkt het echter alsof ongeveer heel christelijk Nederland dat zou geloven, wat niet klopt. Wel ben ik het er mee eens dat er best een hoop rotzooi is, met inhoud die tegen Gods normen en waarden ingaat.... we mogen best wat kritischer zijn soms... maar dan blijft er nog steeds genoeg moois over.

Overigens, wat als je opwekking achterstevoren draait is het ook erg fout. Tenminste, als ik dit Youtube-filmpje mag geloven. Dus laten we als christenen dat nooit als serieus argument gaan aandragen.

http://www.youtube.com/watch?v=NzUIxsv9ZZs



Haha ja die ken ik, is dat de reden dat jullie geen Opwekking gebruiken in de gemeente? :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2013 08:19

Wij zingen wel opwekking.

Boekenlezer, jawel, alleen dat heeft nog niet iedereen door in de gereformeerde hoek ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Ans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2013 10:46
Locatie: Groningen

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Ans » 09 sep 2013 15:03

Ik vind popmuziek verre van slecht. Maar het hangt erg van de tekst af, sommige teksten gaan te ver en die bestempel ik zelf ook als slecht. Ik had vroeger ook liever niet dat mijn kinderen naar zulke teksten luisterden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2013 15:25

Ik vind opwekkingsliederen vreselijk, maar ze beginnen er wel stilaan in te sluipen.
Ik hoop dat we ze nog lang uit de eredienst kunnen weren.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten