Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Cail » 09 jan 2014 20:05

Toen mijn vriendin een jaar of dertien was, is zij eens flink toegesproken door een jeugdleider van haar kerk ivm het beluisteren van popmuziek.
Gelukkig heeft zij zijn preek voor kennisgeving aangenomen, meer niet.

Ik wil niet twijfelen aan de goede bedoelingen van de man, maar ik kan mij die angst voor popmuziek gewoon niet voorstellen. Misschien vanwege mijn opvoeding en achtergrond?
Aan de andere kant, mijn vriendin is wel serieus christelijk opgevoed, en vaart hierin ook (gelukkig) haar eigen koers.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2014 16:55

Het ligt er vooral aan hoe het gebracht wordt. Er zijn verschillende methoden:

1. Het hele genre afschrijven. Daar kan je als christen niet naar luisteren. Die drum en gitaar is opzwepend, de teksten zijn helemaal verkeerd. Dus vermijdt het.

2. Mensen bewust maken van verkeerde dingen in popmuziek en ze proberen te bewegen om daar op een goede manier mee om te gaan.

Het eerste (wat ik uit je verhaal opmaak is dat meer wat er gebeurd is) vind ik onzin. Met popmuziek is op zich niets mis. De tweede optie vind ik juist wel goed. Er zijn ook veel mensen die totaal niet kritisch luisteren naar de inhoud van muziek. Er is troep en er is goede muziek en ik denk dat je mensen daar bewust van moet maken zodat daar op letten.... maar niet het kind met het badwater weggooien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Rozijn » 16 jan 2014 18:48

Je verhaal klinkt best redelijk, toch een vraag daarbij. Waar ligt de grens? Wat schaar je onder goede popmuziek en welke muziek valt daarbuiten?

Vervolgvraag: hoe draag je het maken van een verantwoorde keuze over aan een kind/jongere?

Nog een vraag: moeten jongeren eerst luisteren voor ze een oordeel kunnen geven?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2014 11:52

Mijn mening daarover:

- Muziek is op zich neutraal. Mensen kunnen het mooi vinden of niet mooi maar muziek zelf is niet verkeerd. het is door God in de mensheid gelegd. Wat muziek goed of slecht maakt is de inhoud. Volgens mij is muziek dan in te delen in 3 groepen:

1. Christelijke inhoud
2. Neutrale inhoud
3. Onchristelijke inhoud

Het eerste is prima, het tweede volgens mij ook niet verkeerd. Neutrale muziek is net als wandelen of breien of wat dan ook niet per definitie christelijk maar daarmee niet verkeerd. Als de inhoud onchristelijk is dus in strijd met wat God wil is het niet goed en moet je daar niet naar luisteren.

- Je kan jongeren proberen overal vandaan te houden maar dat werkt in de praktijk niet. Jongeren komen vroeg of laat voor die keuzes te staan. Wat we ze kunnen bijbrengen is om die keuze niet te ontlopen (gewoon alles luisteren en je er niet druk om te maken) maar ze te helpen in het maken van die keuzes. In principe gaat dat over de vraag "wat vraag God van ons". Maar om dat als voorwaarde te accepteren moet het belang van die vraag wel duidelijk zijn bij jongeren dus een stap verder en dieper is dat we vooral moeten vertellen van Gods liefde voor die jongeren. Als ze daarvan doordrongen zijn zullen ze ook keuzes maken en zoeken naar Gods wil.

- Soms wel. Soms ook niet. Als je merkt dat een nummer slecht is kan je besluiten alle muziek van die band niet te gaan beluisteren. Daarnaast kan je vaak met een beetje research al een hoop vinden en kan je het ook aan elkaar overdragen. Je hoeft dus niet altijd te luisteren om te weten dat iets niet goed is. Soms moet dat wel. Onderzoekt alles en behoudt het goede lijkt me dan een goed bijbels credo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2014 12:20

Marnix schreef:Mijn mening daarover:

- Muziek is op zich neutraal. Mensen kunnen het mooi vinden of niet mooi maar muziek zelf is niet verkeerd. het is door God in de mensheid gelegd. Wat muziek goed of slecht maakt is de inhoud. Volgens mij is muziek dan in te delen in 3 groepen:

1. Christelijke inhoud
2. Neutrale inhoud
3. Onchristelijke inhoud

Het eerste is prima, het tweede volgens mij ook niet verkeerd. Neutrale muziek is net als wandelen of breien of wat dan ook niet per definitie christelijk maar daarmee niet verkeerd. Als de inhoud onchristelijk is dus in strijd met wat God wil is het niet goed en moet je daar niet naar luisteren.


Hmm, ik zou niet zonder omhaal zeggen dat 'christelijke muziek' automatisch goed is*. Hoe het op mij overkomt tenminste, is dat het zeer middelmatige kwaliteit is waar een dikke 'Jezus-saus' overheen is gegoten zodat het tenminste nog een beetje verkoopt in de christelijke niche-markt. Soms vermoed ik zelfs dat het weinig meer is dan een ordinaire graaipoging.

* tenzij je het zo definieert en dus 'schijnbaar christelijke inhoud' onderscheid van 'echte christelijke inhoud', maar dat is een No True Scotsman drogreden.

- Soms wel. Soms ook niet. Als je merkt dat een nummer slecht is kan je besluiten alle muziek van die band niet te gaan beluisteren. Daarnaast kan je vaak met een beetje research al een hoop vinden en kan je het ook aan elkaar overdragen. Je hoeft dus niet altijd te luisteren om te weten dat iets niet goed is. Soms moet dat wel. Onderzoekt alles en behoudt het goede lijkt me dan een goed bijbels credo.


Research lijkt me altijd goed. Muziek is kunst en dat blijft niet altijd aan de oppervlakte. Een artiest kan een lied schrijven waarin hij/zij ontzettend boos is op God, vol woede en frustratie. Dat kan in mijn ogen een zeer christelijk lied zijn, als je tenminste erkent dat je inderdaad boos op God kan/mag zijn. Maar wat je vaak ziet, is dat alleen verheerlijking is toegestaan. Daarmee doe je wat mij betreft het medium ontzettend tekort.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 10:29

Mortlach schreef:Hmm, ik zou niet zonder omhaal zeggen dat 'christelijke muziek' automatisch goed is*. Hoe het op mij overkomt tenminste, is dat het zeer middelmatige kwaliteit is waar een dikke 'Jezus-saus' overheen is gegoten zodat het tenminste nog een beetje verkoopt in de christelijke niche-markt. Soms vermoed ik zelfs dat het weinig meer is dan een ordinaire graaipoging.

Mee eens.
Veel christelijke artiesten zijn muzikaal inferieur ten opzichte van hun niet christelijke voorbeelden.
Vooral omdat er weinig christelijke artiesten echt vernieuwend durven te zijn, en daarmee bekende artiesten die dat wel zijn blijven kopiëren. Het kopieerwerk is altijd minder dan de originele artiest.
Ik ken persoonlijk maar 2 of drie uitzonderingen op deze wetmatigheid.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2014 17:15

Mee eens. Maar het ging mij om wat muziek ethisch gezien als goed of niet goed maakt voor christenen. Dat heeft niet zozeer met kwaliteit te maken. Dat je naar kwalitatief slechte muziek luistert is niet zo schadelijk voor je..... de inhoud maakt muziek goed of slecht in dat opzicht. Wat kwaliteit betreft, dat is een ander onderwerp.

Mortlach heeft wel een punt, muziek waarin het over Jezus gaat is niet per definitie inhoudelijk in groep 1 (christelijke muziek) in te delen.

En ja, een lied waarin boosheid naar God beschreven wordt is niet per definitie slecht. Er zijn zelfs Psalmen waarin dat gebeurt :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:08

Marnix schreef:Mee eens. Maar het ging mij om wat muziek ethisch gezien als goed of niet goed maakt voor christenen. Dat heeft niet zozeer met kwaliteit te maken. Dat je naar kwalitatief slechte muziek luistert is niet zo schadelijk voor je..... de inhoud maakt muziek goed of slecht in dat opzicht. Wat kwaliteit betreft, dat is een ander onderwerp.

Mortlach heeft wel een punt, muziek waarin het over Jezus gaat is niet per definitie inhoudelijk in groep 1 (christelijke muziek) in te delen.

En ja, een lied waarin boosheid naar God beschreven wordt is niet per definitie slecht. Er zijn zelfs Psalmen waarin dat gebeurt :)

Ik begrijp je punt. Maar persoonlijk denk ik dat ook christelijke muziek langs een muzikale kwaliteitsladder mag worden gelegd.
Mij stoort het vaak dat veel christenmusici eigenlijk het liefst de muziek van bekende wereldse artiesten willen spelen, waardoor er zelden echt goede christelijke muziek te beluisteren valt.
Natuurlijk is een groot gedeelte van de zo ontstane muziek wel goed in die zin dat de teksten kloppen, maar een beetje originaliteit mag ook wel eens!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2014 10:28

Uiteraard. Al merk ik wel dat met goede teksten, sommige christenen dat voor lief nemen.... maar goed, wat mooi en goed is en wat niet is ook een kwestie van smaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 11:02

Marnix schreef:Uiteraard. Al merk ik wel dat met goede teksten, sommige christenen dat voor lief nemen.... maar goed, wat mooi en goed is en wat niet is ook een kwestie van smaak.

Mee eens.
Het valt me sowieso vaak op dat christenen juist bijzonder weinig met de teksten van muziek bezig zijn.
Heel veel mensen zijn best kritisch op hun CD-kast, terwijl de radio wél de meest vunzige zooi de kamer inslingert (en dat geldt ook voor radio 4, om alvast die discussie maar in de kiem te smoren).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor hubert » 23 jan 2014 16:08

Heel veel mensen zijn best kritisch op hun CD-kast, terwijl de radio wél de meest vunzige zooi de kamer inslingert (en dat geldt ook voor radio 4, om alvast die discussie maar in de kiem te smoren).


Wat is er mis met radio . Dat is toch de klassieke zender waar ik zo graag naar luister?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 10:39

hubert schreef:Wat is er mis met radio . Dat is toch de klassieke zender waar ik zo graag naar luister?

Er is op zich niets mis met de radio, en ook niet zozeer met radio4, maar het gaat me erom dat veel mensen in reformatorische kring die ik over muziek spreek er een heel ongenuanceerde mening over hebben, terwijl ze vervolgens wel volledig kritiekloos muziek via de radio consumeren, zonder zich in de achtergronden verdiept te hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Lord Mcgold » 20 jun 2014 11:03

Of popmuziek slecht is of niet, ik hou me er normaal gesproken niet mee bezig maar ik heb me er eens een keertje goed in verdiept. Zie mijn blog voor mijn redenatie erover.

http://www.galaten.com/category/home/muziek/

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Pcrtje » 20 jun 2014 11:14

Waar heb je nog geen blog over geschreven, Lord Mcgold? :)
"Een libelle zweeft over het water..."

sparkling__soda
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2015 21:16

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor sparkling__soda » 16 apr 2015 22:29

Een leraar op mijn school zei dat als je sommige psalmen achteruit draait, je dan ook rare dingen hoort, dus ja, dan kunnen we gelijk het boek psalmen gaan verbranden :-({|= [-X =D> :-oo :shock:


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten