Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor mona » 28 dec 2015 11:19

Mortlach schreef:Ze komen tenminste nog samen, wat allicht beter zal zijn dan totaal niet meer samenkomen

Als je samenkomt als gemeente om de muziek, en niet voor het Woord, dan is het doel niet om bij elkaar te komen om onderwijs van Christus te ontvangen.
Het gaat er dan niet meer heen om dat Jezus Christus centraal staat, want die is in deze dienst niet te vinden.
Je kan dan beter naar een andere gemeente gaan die wel het volle licht op Christus laat schijnen.

Mortlach schreef:ik ga de oprechtheid van het geloof van die mensen echt niet in twijfel trekken.

Nee het zullen vast heel oprechte mensen zijn. En ze geloven waarschijnlijk ook oprecht.
Alleen wordt hen een dwaalleer voor gehouden waar ze oprecht in geloven.
Dat vind ik zorgelijk.

Mortlach schreef:Dus een serieuze vraag: als de keuze uit twee opties bestaat: naar de kerk met Armin van buren, of helemaal niet meer naar de kerk, wat zou je mensen dan aanraden?

Zo snel mogelijk naar een andere gemeente op zoek gaan, die Christus verkondigen en niet Armin van Buren of popmuziek.
En anders een preek via internet thuis, maar NIET Armin van Buren.

_Sjors_ schreef:Mocht Armin meegaan als geïnteresseerde en onderzoekende geest, dan heet ik hem van harte welkom. Mocht hij als organist (of beter gezegd als DJ achter een draaitafel) zijn muziek willen verspreiden, dan zou ik hem weren. Mocht er binnen de gemeente geen bezwaar zijn tegen dit optreden, dan zou ik op zoek gaan naar een andere gemeente en dus wegblijven bij die specifieke gemeente. In zijn geheel wegblijven uit de samenkomsten lijkt me geen gezonde optie, tenzij er in de buurt niks anders is. Dan zou ik er of verder voor weggaan

Helemaal mee eens.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2015 12:55

mona schreef:Als je samenkomt als gemeente om de muziek, en niet voor het Woord, dan is het doel niet om bij elkaar te komen om onderwijs van Christus te ontvangen.
Het gaat er dan niet meer heen om dat Jezus Christus centraal staat, want die is in deze dienst niet te vinden.
Je kan dan beter naar een andere gemeente gaan die wel het volle licht op Christus laat schijnen.


Je begrijpt me niet, denk ik. Die andere diensten waar Jezus Centraal staat op deprimerende muziek op hele noten in de berijming van 1773, daar gaat men helemaal niet heen. Bij wie staat Jezus nou centraal en bij wie de muziek?

Nee het zullen vast heel oprechte mensen zijn. En ze geloven waarschijnlijk ook oprecht.
Alleen wordt hen een dwaalleer voor gehouden waar ze oprecht in geloven.
Dat vind ik zorgelijk.


Je schrijft hier dus gewoon minimaal 2 volledige continenten af. Dat vind ik nogal hooghartig. Waar in de Bijbel staat er dat alleen hele noten tot zaligheid leiden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 13:13

mona schreef:http://nos.nl/artikel/2077377-geen-psalmen-maar-popliedjes-in-de-kerk.html

waar ligt de grens?
Als je popmuziek religieus kunt duiden, is er geen grens meer.
Dit is ook mijn grote bezwaar tegen the Passion.
Popmuziek en religie valt niet te combineren, en als het wel gecombineerd wordt of door elkaar gemengd,
wordt het een andere/wereldse/duivelse religie.

Luisteren naar Armin van Buuren tijdens de collecte....
Zou de Heere daar Zijn zegen over geven?
Met welk doel komen deze mensen samen vraag ik me af.

Ja verschrikkelijk.
En ook dat lied: imagine there is no heaven, hoe kun je als voorganger dit nu toelaten in je gemeente?
Dit zijn geen voorgangers, maar dwaallichten. Ze wijzen je van God af.
Mortlach schreef:Die andere diensten waar Jezus Centraal staat op deprimerende muziek op hele noten in de berijming van 1773, daar gaat men helemaal niet heen. Bij wie staat Jezus nou centraal en bij wie de muziek?

Wat denk je, bij muziek met zoveel bpm?
Muziek van 1773 is helemaal niet deprimerend. Ik werd er gisteren heel blij van.
Ik raak gedeprimeerd als ik AvB - wat ik overigens een hele leuke jonge man vind, die paar keer dat ik hem op andere wijze ontmoet heb - of een andere dj, tienduizenden in een soort trance zie brengen, allemaal handjes in de lucht, de aanbidding van het kwaad.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2015 13:37

Chaya schreef:Wat denk je, bij muziek met zoveel bpm?


Want een lage bpm is zaligmakend?

Muziek van 1773 is helemaal niet deprimerend. Ik werd er gisteren heel blij van.
Ik raak gedeprimeerd als ik AvB - wat ik overigens een hele leuke jonge man vind, die paar keer dat ik hem op andere wijze ontmoet heb - of een andere dj, tienduizenden in een soort trance zie brengen, allemaal handjes in de lucht, de aanbidding van het kwaad.


Tja, ik heb toch eens een bruiloft meegemaakt van de gereformeerde kant van mijn toenmalige vriendin. Als je had gezegd dat het een begrafenis was, had ik het ook geloofd.

Het is een en al cultureel absolutisme: alleen mijn cultuur is goed! Afrikanen zouden vast kijken alsof ze water zouden zien branden als ze psalmen op hele noten horen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 13:58

Mortlach schreef:Het is een en al cultureel absolutisme: alleen mijn cultuur is goed! Afrikanen zouden vast kijken alsof ze water zouden zien branden als ze psalmen op hele noten horen.

Zoals Afrikaanse christenen onze muziek respecteren, respecteren wij hun manier van aanbidding en lofprijzing.
Het heeft geen zin om volkeren met hun eigen volksaard met elkaar te vergelijken, ook hiermee niet.
Omdat ze daar anders zingen dan wij hier, wil dat nog niet zeggen dat wij het hier fout doen, omdat het volgens jou gedeprimeerd klinkt.
In popmuziek kennen ze ook wel wat deprimerende zooi, wat ik wel eens voorbij hoor komen hier en daar.... vreselijk.
Zoals dit bijvoorbeeld:
They tried to make me go to rehab, I said 'no, no, no' Yes I've been black but when I come back you'll know know know I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine He's tried to make me go to rehab, I won't go go go I'd rather be at home with Ray I ain't got seventy days Coz there's nothing There's nothing you can teach me

Hier word een mens lekker opgewekt van. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2015 14:17

Chaya schreef:Zoals Afrikaanse christenen onze muziek respecteren, respecteren wij hun manier van aanbidding en lofprijzing.
Het heeft geen zin om volkeren met hun eigen volksaard met elkaar te vergelijken, ook hiermee niet.


Waarom doe je het dan toch?

Omdat ze daar anders zingen dan wij hier, wil dat nog niet zeggen dat wij het hier fout doen, omdat het volgens jou gedeprimeerd klinkt.


Precies. Ik zeg ook niet dat iemand het fout doet. Jij doet dat echter wel met termen als 'direct een andere gemeente zoeken'; dwaallichten, valse leringen, etc.

In popmuziek kennen ze ook wel wat deprimerende zooi, wat ik wel eens voorbij hoor komen hier en daar.... vreselijk.
Zoals dit bijvoorbeeld:
They tried to make me go to rehab, I said 'no, no, no' Yes I've been black but when I come back you'll know know know I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine He's tried to make me go to rehab, I won't go go go I'd rather be at home with Ray I ain't got seventy days Coz there's nothing There's nothing you can teach me

Hier word een mens lekker opgewekt van. :?


Waarom moet een mens altijd opgewekt zijn? Amy Weinhouse had een turbulent leven vol alcoholmisbruik en verslaving en de strijd in en rond afkickklinieken. Dat ze zingt over diepe emoties en bepalende momenten, lijkt me niet meer dan normaal. Het lijkt erop dat je denkt dat alle popmuziek blije bubblegum muziek is. K3, maar dan voor volwassenen. Veel krachtige popmuziek gaat om pijn, boosheid, verdriet en allerlei andere nare emoties die deel uitmaken van het menselijke bestaan. Met muziek bezingt men het menselijke bestaan, dus dit soort zaken hoort daar gewoon bij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 14:28

Mortlach schreef:Waarom moet een mens altijd opgewekt zijn? Amy Weinhouse had een turbulent leven vol alcoholmisbruik en verslaving en de strijd in en rond afkickklinieken. Dat ze zingt over diepe emoties en bepalende momenten, lijkt me niet meer dan normaal.

Precies! En dan trippel je in je eigen val. Want zo is het in de Psalmen ook. Een mens is niet altijd himmelhoch jauchzend, dus dat verwoorden die kerkliederen.
:wink:
Mortlach schreef:Precies. Ik zeg ook niet dat iemand het fout doet. Jij doet dat echter wel met termen als 'direct een andere gemeente zoeken'; dwaallichten, valse leringen, etc.

Je wilt het niet begrijpen? Dergelijke liederen verwijzen je niet naar God, integendeel.
En dat is wel de belangrijkste taak van de voorganger!
Daarom zeg ik, wegwezen daar, want je krijgt een dwaalroute.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2015 14:37

Chaya schreef:Precies! En dan trippel je in je eigen val. Want zo is het in de Psalmen ook. Een mens is niet altijd himmelhoch jauchzend, dus dat verwoorden die kerkliederen.


Het gaat niet zozeer om de tekst, maar om de muziek. Jij stelde dat de BPM blijkbaar een beperkende factor is voor Gods genadeaanbod. Ik zeg nergens dat die kerkliederen verkeerd zijn, enkel dat ze niet als enige zaligmakend zijn. :wink:

Je wilt het niet begrijpen? Dergelijke liederen verwijzen je niet naar God, integendeel.
En dat is wel de belangrijkste taak van de voorganger!
Daarom zeg ik, wegwezen daar, want je krijgt een dwaalroute.


Precies, want te veel BPM houden je van God af. Waar ligt de grens? 60? 80?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2015 14:50

Mortlach schreef:Die andere diensten waar Jezus Centraal staat op deprimerende muziek op hele noten in de berijming van 1773, daar gaat men helemaal niet heen. Bij wie staat Jezus nou centraal en bij wie de muziek?

Mortlach schreef:Ik zeg nergens dat die kerkliederen verkeerd zijn,

Deprimerend zei je. En ik toonde aan dat popmuziek nog deprimerender is. Want, er is geen uitzicht, geen mogelijkheid op verbetering.
A.W. is gestorven. Net als al die andere 27 jarigen.
Mortlach schreef:enkel dat ze niet als enige zaligmakend zijn

Ik mag aannemen dat je dit als een uitdrukking gebruikt?
Mortlach schreef:Precies, want te veel BPM houden je van God af. Waar ligt de grens? 60? 80?

Nee, het aantal maakt niets uit.
Veel jonge mensen die deze festivals afgaan, zijn mede in de ban van drugs en drank, allemaal tijdelijke roes- en geluksbrengers.
Die houden je van God af ja.
Het is of het één of het ander.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 16:36

Mortlach schreef:Ik zeg nergens dat die kerkliederen verkeerd zijn, enkel dat ze niet als enige zaligmakend zijn.


Er is niets anders zaligmakend dan de aanname van het werk van Jezus! De rest heeft met heiligmaking (heilig willen leven voor de Heer) van doen.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Yoshi » 28 dec 2015 18:53

Mensen, vergeten we niet dat we het eigenlijk gewoon over smaak hebben?

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 20:23

Waarvan acte, met deze toevoeging: er is ook sprake van een smaakbepaler.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 04 jan 2016 08:13

_Sjors_ schreef:Waarvan acte, met deze toevoeging: er is ook sprake van een smaakbepaler.

Klopt, maar die smaakmaker ben jijzelf.
En die smaak toeschrijven aan God (wat ik in je reactie proef) lijkt me nogal een overschatting van je eigen ik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor _Sjors_ » 04 jan 2016 09:36

Mijn geloof in God is bepalend voor de muziek die ik luister.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 04 jan 2016 11:08

_Sjors_ schreef:Mijn geloof in God is bepalend voor de muziek die ik luister.

Bij mij ook.
Toch ben ik ervan overtuigd dat er weinig dubbelingen in onze platenverzamelingen zitten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten