Arendsoog schreef:True. Maar sommige muziek is makkelijker te volgen als je eerst goed de tekst doorneemt, terwijl je bij andere de tekst ook kunt volgen zonder de tekst op papier/internet bestudeerd te hebben. Maar dat is soms ook afhankelijk van je taalkennis. Verder off-topic.
Dat is niet alleen afhankelijk van je taalkennis, maar ook ven de stijlen die je hebt leren kennen.
Ik versta persoonlijk niks van de grote oratoria (hoewel ik het Hallelujah van Handel nog wel kan volgen
).
Het is een manier van luisteren die je jezelf moet aanleren (zoals in elke stijl).
Zonder tekstboekje volg ik de Mattheus Passion echt niet...
Arendsoog schreef:Jammer eigenlijk om te horen. Elementen van ergernis zijn voedsel voor de duivel tijdens de eredienst.
Eens. Maar ik kan me echt wel een paar uur over die ergernis heenzetten. En in die zin hoeft het voor mij ook niet te veranderen (waarom zou ik anderen voor het hoofd willen stoten?)
Vervelend is alleen da mensen die orgelmuziek wel mooi vinden over het algemeen niet beseffen dat dat niet voor iedereen geldt.
Arendsoog schreef:Het hele citaat kwam uit een psalmboekje, heb er verder niet specifiek onderzoek naar gedaan. Overigens: haal de mollen en kruizen weg, en het klinkt een stuk middeleeuwser heb ik me laten vertellen... Verder geven 'dorisch, phrygisch, mixolydisch of ionisch' boven de psalmen toch juist de oude toonsoorten aan zoals die gangbaar waren in de Middeleeuwen?!?
Nee. Dergelijke termen geven de toonladder aan en niet de toonsoort.
Als je alleen C-D-E-F-G-A-B wilt gebruiken (de witte toetsen zegmaar) kun je nog steeds in al deze toonladders spelen
De bekendte zijn de Ionische ladder (de standaard toonladder die op C begint) en de Aeolische ladder (mineurtoonladder, die dan op A begint.
Op Wikipedia staat het duidelijker dan ik het kan omschrijven:
Wikipedia schreef:Op een piano is het makkelijk om zulke modi te vinden. Neem alleen de witte toetsen.
Ionisch: begin (tonica) op C
Dorisch: begin op D
Frygisch: begin op E
Lydisch: begin op F
Myxolydisch: begin op G
Aeolisch: begin op A
Locrisch: begin op B
StillAwake schreef:Na de beschuldigigen aan het adres van Paganini, Mozart, Wagner en companen snap ik alleen niet dat je wel muziek wilt luisteren die daar maar een beetje op lijkt
Arendsoog schreef:Hoewel niet aan mij gericht: Paganini en Wagner vallen voor mij ook absoluut niet in de categorie christelijk. Hoe goed hun muziek ook mag zijn, ik zou ze niet graag iemand aanraden. Mozart twijfel ik over.
Grappig dat het aloude credo "bij twijfel niet inhalen" juist bij klassieke muziek niet van toepassing lijkt
mona schreef: Een Amerikaans zendingsgezin kocht op verlof rock-and-roll albums. Al spoedig na hun terugkeer werd de vader bezocht door de toverdokter uit het dorp. Hij wilde weten waarom ze hun God hadden verlaten. Dit had de toverdokter geconcludeerd uit de ritmische beat muziek, wat dezelfde beat is die zij toepassen om demonische geesten op te roepen
Arendsoog schreef:Dat geeft wel wat aan eigenlijk...
Als een Armeens christelijk gezin terugkomt uit Armenie met locale opnames van christelijke muziek denk jij ook at ze moslim zijn geworden. Zo heel veel zegt dat dus niet.
Natuurlijk heeft de locale medicijnman dezelfde ritmes in gebruik. Maar diezelfde ritmes kom je in vrijwel alle westerse muziek (waarvan het grootste gedeelte in vierkwartsmaat geschreven is) tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.