Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2015 15:10

Mona schreef:Koos is niet gestopt alléén omdat het verbonden was met drank, drugs en sex.
Maar ook om de inhoud van de muziek, de gevaarlijke onderstroom die de duivel gebruikt voor zijn boodschap.
Niet zichtbaar, niet hoorbaar (soms ook wel), maar het is er wel.
vraag dit ook eens aan Johan Vreugdenhil of Bart Bolier. Ook ex DJ's. Dan krijg je het zelfde antwoord.


Mona schreef:Ik ben verzot op de muziek van Sons of Korah. Ik geniet van gitaar en drums. Hun muziek is volledig afgestemd op de inhoud van de psalm. Maar nergens vind je in hun repertoire sporen van metal of house.


Oke. Dat kan ik me ook voorstellen want als DJ draai je wat het publiek wil horen. Dus moet je alles draaien. Als je zelf muziek maakt of luistert kan je kiezen wat je luistert en wat niet. Dat is een wereld van verschil. Er is namelijk genoeg rotzooi maar er is ook prima christelijke en seculiere muziek waar je naar kan luisteren. Het is goed om daar kritisch in te zijn en het te onderzoeken... maar dan ook het goede te houden. En dat houdt voor mij niet in dat hele genres zoals house of rock / metal per definitie verkeerd zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2015 17:12

mona schreef: Als christelijke artiesten hun teksten niet menen, dan zijn het leugenaars :-oo


Joh, iemand die liegt om een bak geld te verdienen aan cd's, optredens en merchandise, wie doet dat nou?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor mona » 23 dec 2015 17:53

Mortlach schreef:Joh, iemand die liegt om een bak geld te verdienen aan cd's, optredens en merchandise, wie doet dat nou?

Nee het valt niet mee om eerlijke keuzes te maken als het geld naar je lonkt.
Niet voor een muzikant en niet voor een boer.
Maar van een christen mag je het verwachten. Vooral als hij/zij zingt over de genade van Christus voor zondaren.
Ik ben ook niet achterlijk en weet ook dat er zaken in de christelijke muziekwereld gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.
Des te erger is het.
Bovendien is de aandacht en de roem die men krijgt ontzettend verslavend.

Laatst was ik bij een lezing van Arie de Rover.
Hij zei aan het eind: nu moet ik naar huis en me door God laten reinigen van alle aandacht die ik vanavond heb gekregen.
Als ik dat niet doe, ga ik er mee de lucht in.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2015 17:56

mona schreef:Maar van een christen mag je het verwachten. Vooral als hij/zij zingt over de genade van Christus voor zondaren.
Ik ben ook niet achterlijk en weet ook dat er zaken in de christelijke muziekwereld gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen.
Des te erger is het.
Bovendien is de aandacht en de roem die men krijgt ontzettend verslavend.

Laatst was ik bij een lezing van Arie de Rover.
Hij zei aan het eind: nu moet ik naar huis en me door God laten reinigen van alle aandacht die ik vanavond heb gekregen.
Als ik dat niet doe, ga ik er mee de lucht in.


Wat ik er maar mee probeer te zeggen, is dat niet alle muziek waar de Jezus vanafdruipt 'christelijk' is, en niet alle niet-christelijke muziek niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 23 dec 2015 19:19

StillAwake schreef:Is dat niet iets wat bij elk muziekstuk in elke muziekstijl geldt?
Bij bestudering van de tekst kom je er pas achter waar het over gaat?

True. Maar sommige muziek is makkelijker te volgen als je eerst goed de tekst doorneemt, terwijl je bij andere de tekst ook kunt volgen zonder de tekst op papier/internet bestudeerd te hebben. Maar dat is soms ook afhankelijk van je taalkennis. Verder off-topic.

Ja, daar erger ik mij behoorlijk aan. Vooral een aantal organisten die veel met pedaal doen daar kan ik enorme hoofdpijn van krijgen.
Ik besef echter ook dat het niet gaat lukken om een stijl te vinden waar iedereen zich in kan vinden. Dat lukt thuis al niet, laat staan in een kerk waar zo'n 800 man (benevens veel vee ;-)) zit...
Door mijn aversie tegen het geluid van een orgel (het klinkt zo nasaal) valt mij wel op dat veel van de argumenten die opgevoerd worden tegen een bandje in de kerk ook gelden voor organisten.
Hoe vaak merk je niet dat organisten er hele concerten van menen te moeten maken?

Jammer eigenlijk om te horen. Elementen van ergernis zijn voedsel voor de duivel tijdens de eredienst.

Over psalm 9 en 118 kan ik niet oordelen, daarvoor is mijn kennis van zaken absoluut onvoldoende.
De rest van deze claim is zuiver onzinnig.
Calvijn wilde juist van de middeleeuwse kerkzang af, en heeft daarom diverse (veelal Duitse) melodieen gebruikt.
Alleen al qua toonzetting hoor je dat het niet middeleeuws is.

Het hele citaat kwam uit een psalmboekje, heb er verder niet specifiek onderzoek naar gedaan. Overigens: haal de mollen en kruizen weg, en het klinkt een stuk middeleeuwser heb ik me laten vertellen... Verder geven 'dorisch, phrygisch, mixolydisch of ionisch' boven de psalmen toch juist de oude toonsoorten aan zoals die gangbaar waren in de Middeleeuwen?!?

StillAwake schreef:Na de beschuldigigen aan het adres van Paganini, Mozart, Wagner en companen snap ik alleen niet dat je wel muziek wilt luisteren die daar maar een beetje op lijkt

Hoewel niet aan mij gericht: Paganini en Wagner vallen voor mij ook absoluut niet in de categorie christelijk. Hoe goed hun muziek ook mag zijn, ik zou ze niet graag iemand aanraden. Mozart twijfel ik over.

mona schreef: Een Amerikaans zendingsgezin kocht op verlof rock-and-roll albums. Al spoedig na hun terugkeer werd de vader bezocht door de toverdokter uit het dorp. Hij wilde weten waarom ze hun God hadden verlaten. Dit had de toverdokter geconcludeerd uit de ritmische beat muziek, wat dezelfde beat is die zij toepassen om demonische geesten op te roepen

Dat geeft wel wat aan eigenlijk...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 07:56

_Sjors_ schreef:http://www.refoweb.nl/nieuws/1473/koos-de-jong-drammer-uit-overtuiging/

Vraag deze man maar eens waarom hij zijn "lier" in de wilgen heeft gehangen!

Het verschil tussen Koos de Jong en de door mij opgevoerde pesoon is duidelijk.
Koos is nooit uitvoerend musicus geweest, maar draaide plaatjes van anderen, waabij hij ten diepste de keuze niet had om daarin zelf te schrappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 08:05

mona schreef:Het verhaal van naarhouse geloof ik, omdat het een organisatie is die zich al jaren verdiept in muzikale stromingen, met name naar housemuziek, maar ook andere muziek. Daarom slik ik het niet voor zoete koek. Dat jij er niet helemaal in mee wilt gaan kan ik vanuit jou standpunt begrijpen, maar het maakt het nog niet minder waar.
Overigens, als je zegt dat je je erg verdiept hebt in verschillende muziekstijlen, heeft je dat dan de gevaren niet laten zien?

Op zich geloof ik het verhaal van Naar House ook wel, maar wat mij opvalt is dat jij naar slechts een pagina verwijst.
juist de mins onderbouwde en meest negatieve van het hele stel.
Er staan veel genuanceerdere meningen op deze site, mar die haal jij er nu niet uit.

Mijn onderzoek naar muziek heeft me juist gewezen op de potentie die het kan hebben om mensen bij God te brengen.
Ook muziek die ik niet mooi vin kan daarvoor gebruikt worden.
mona schreef:Natuurlijk blijf ik af de manier waarop je God bent gaan zoeken! Hij kan zoveel manieren gebruiken om iemand te trekken. Maar moet je dan in die muziekstijl blijven, die zoveel lijkt op de verkeerde muziek?

Je bent een van de weinigen. Daarnaast had ik het relatief makkelijk, omdat de muziek waar ik van hield (en nog steeds van houd) over het algemeen behoorlijk verstaanbaar gezongen wordt, en zich total aan de andere kant van het metal-genre bevindt dan de eerder opgevoerde "duistere stijlen".
En om je gerust te stellen: mijn platenvoorraad is oor een behoorlijk deel de container in gegaan, maar voor een behoorlijk deel ook ververst (maar dan met platen die een christelijke boodschap hebben).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 08:26

Arendsoog schreef:True. Maar sommige muziek is makkelijker te volgen als je eerst goed de tekst doorneemt, terwijl je bij andere de tekst ook kunt volgen zonder de tekst op papier/internet bestudeerd te hebben. Maar dat is soms ook afhankelijk van je taalkennis. Verder off-topic.

Dat is niet alleen afhankelijk van je taalkennis, maar ook ven de stijlen die je hebt leren kennen.
Ik versta persoonlijk niks van de grote oratoria (hoewel ik het Hallelujah van Handel nog wel kan volgen ;-)).
Het is een manier van luisteren die je jezelf moet aanleren (zoals in elke stijl).
Zonder tekstboekje volg ik de Mattheus Passion echt niet...

Arendsoog schreef:Jammer eigenlijk om te horen. Elementen van ergernis zijn voedsel voor de duivel tijdens de eredienst.

Eens. Maar ik kan me echt wel een paar uur over die ergernis heenzetten. En in die zin hoeft het voor mij ook niet te veranderen (waarom zou ik anderen voor het hoofd willen stoten?)
Vervelend is alleen da mensen die orgelmuziek wel mooi vinden over het algemeen niet beseffen dat dat niet voor iedereen geldt.
Arendsoog schreef:Het hele citaat kwam uit een psalmboekje, heb er verder niet specifiek onderzoek naar gedaan. Overigens: haal de mollen en kruizen weg, en het klinkt een stuk middeleeuwser heb ik me laten vertellen... Verder geven 'dorisch, phrygisch, mixolydisch of ionisch' boven de psalmen toch juist de oude toonsoorten aan zoals die gangbaar waren in de Middeleeuwen?!?

Nee. Dergelijke termen geven de toonladder aan en niet de toonsoort.
Als je alleen C-D-E-F-G-A-B wilt gebruiken (de witte toetsen zegmaar) kun je nog steeds in al deze toonladders spelen
De bekendte zijn de Ionische ladder (de standaard toonladder die op C begint) en de Aeolische ladder (mineurtoonladder, die dan op A begint.
Op Wikipedia staat het duidelijker dan ik het kan omschrijven:

Wikipedia schreef:Op een piano is het makkelijk om zulke modi te vinden. Neem alleen de witte toetsen.
Ionisch: begin (tonica) op C
Dorisch: begin op D
Frygisch: begin op E
Lydisch: begin op F
Myxolydisch: begin op G
Aeolisch: begin op A
Locrisch: begin op B



StillAwake schreef:Na de beschuldigigen aan het adres van Paganini, Mozart, Wagner en companen snap ik alleen niet dat je wel muziek wilt luisteren die daar maar een beetje op lijkt
Arendsoog schreef:Hoewel niet aan mij gericht: Paganini en Wagner vallen voor mij ook absoluut niet in de categorie christelijk. Hoe goed hun muziek ook mag zijn, ik zou ze niet graag iemand aanraden. Mozart twijfel ik over.
Grappig dat het aloude credo "bij twijfel niet inhalen" juist bij klassieke muziek niet van toepassing lijkt

mona schreef: Een Amerikaans zendingsgezin kocht op verlof rock-and-roll albums. Al spoedig na hun terugkeer werd de vader bezocht door de toverdokter uit het dorp. Hij wilde weten waarom ze hun God hadden verlaten. Dit had de toverdokter geconcludeerd uit de ritmische beat muziek, wat dezelfde beat is die zij toepassen om demonische geesten op te roepen

Arendsoog schreef:Dat geeft wel wat aan eigenlijk...
Als een Armeens christelijk gezin terugkomt uit Armenie met locale opnames van christelijke muziek denk jij ook at ze moslim zijn geworden. Zo heel veel zegt dat dus niet.
Natuurlijk heeft de locale medicijnman dezelfde ritmes in gebruik. Maar diezelfde ritmes kom je in vrijwel alle westerse muziek (waarvan het grootste gedeelte in vierkwartsmaat geschreven is) tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 08:27

Mortlach schreef:Joh, iemand die liegt om een bak geld te verdienen aan cd's, optredens en merchandise, wie doet dat nou?

Je komt het in alle beroepen tegen.
Maar dat houdt nog niet in dat het goed is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2015 10:14

Mona schreef:Het verhaal van naarhouse geloof ik, omdat het een organisatie is die zich al jaren verdiept in muzikale stromingen, met name naar housemuziek, maar ook andere muziek. Daarom slik ik het niet voor zoete koek. Dat jij er niet helemaal in mee wilt gaan kan ik vanuit jou standpunt begrijpen, maar het maakt het nog niet minder waar.
Overigens, als je zegt dat je je erg verdiept hebt in verschillende muziekstijlen, heeft je dat dan de gevaren niet laten zien?


Wat zijn "de gevaren?". Als je alles onderzoekt en het goede behoudt, wat is dan het gevaar? Er zijn goede en slechte bands, in ieder genre. Als je dan naar de goede bands luistert, wat is dan het gevaar?

Natuurlijk blijf ik af de manier waarop je God bent gaan zoeken! Hij kan zoveel manieren gebruiken om iemand te trekken. Maar moet je dan in die muziekstijl blijven, die zoveel lijkt op de verkeerde muziek?


Als je in die zoektocht zoveel aan een band hebt gehad en God dat overduidelijk heeft gebruikt om je dichter bij Hem te brengen, laat je die muziek ook niet zomaar los. Die is je dan heel dierbaar. Daarnaast geloof ik niet in "die zoveel lijkt op verkeerde muziek". Wat is de gelijkenis? De muziek? De instrumenten? Of de inhoud? Sons of Korah kan je qua muziek ook best vergelijken met bepaalde seculiere bands Is het dan verkeerd omdat het "zoveel lijkt op verkeerde muziek"? Of beoordeel je het op de inhoudt die tot Gods eer is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 10:29

StillAwake schreef:Nee. Dergelijke termen geven de toonladder aan en niet de toonsoort.
Als je alleen C-D-E-F-G-A-B wilt gebruiken (de witte toetsen zegmaar) kun je nog steeds in al deze toonladders spelen
De bekendte zijn de Ionische ladder (de standaard toonladder die op C begint) en de Aeolische ladder (mineurtoonladder, die dan op A begint.
Op Wikipedia staat het duidelijker dan ik het kan omschrijven:

Ok. Weer wat geleerd;)


Grappig dat het aloude credo "bij twijfel niet inhalen" juist bij klassieke muziek niet van toepassing lijkt

Paganini staat bekend als 'duivelsviolist'
Wagners muziek is overduidelijk gebaseerd op heidense verhalen. Roept ook 'oerdriften' op bij mij om het zo maar eens te noemen.
Dat heb ik bij Mozart nog niet direct gevonden, maar ik heb me nog nooit heel goed in zijn persoonlijkheid en oevre verdiept.

mona schreef: Een Amerikaans zendingsgezin kocht op verlof rock-and-roll albums. Al spoedig na hun terugkeer werd de vader bezocht door de toverdokter uit het dorp. Hij wilde weten waarom ze hun God hadden verlaten. Dit had de toverdokter geconcludeerd uit de ritmische beat muziek, wat dezelfde beat is die zij toepassen om demonische geesten op te roepen

StillAwake schreef:Als een Armeens christelijk gezin terugkomt uit Armenie met locale opnames van christelijke muziek denk jij ook at ze moslim zijn geworden. Zo heel veel zegt dat dus niet. Natuurlijk heeft de locale medicijnman dezelfde ritmes in gebruik. Maar diezelfde ritmes kom je in vrijwel alle westerse muziek (waarvan het grootste gedeelte in vierkwartsmaat geschreven is) tegen.

Ik denk toch dat je de invloed van ritme/beat ernstig onderschat.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 10:40

Marnix schreef:Wat zijn "de gevaren?". Als je alles onderzoekt en het goede behoudt, wat is dan het gevaar? Er zijn goede en slechte bands, in ieder genre. Als je dan naar de goede bands luistert, wat is dan het gevaar?

Ik kan ook Bijbelteksten citeren:

Spreuken 3:7: Zijt niet wijs in uw ogen; vrees den HEERE, en wijk van het kwade.

Psalm 119: 101: Ik heb mijn voeten geweerd van alle kwade paden, opdat ik Uw woord zou onderhouden.

Spreuken 11: 27: Wie het goede vroeg nazoekt, zoekt welgevalligheid; maar wie het kwade natracht, dien zal het overkomen.


Het onderscheid tussen 'goede' en 'verkeerde' muziek is vaak zo subtiel, dat het gewoonweg niet werkt om 'alles te onderzoeken en het goede te behouden'. Zoiets als op de rand van een ravijn gaan lopen en dan vreemd vinden dat je er in valt. Dan liever geen (pop)muziek (al was het maar om de broeder niet te ergeren!), dan zogenaamd een 'sterke' christen te zijn met zo'n groot geloof dat ik het wel aankan om de randjes van wat wel en niet zondig is op te zoeken.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2015 10:54

Arendsoog schreef:Paganini staat bekend als 'duivelsviolist'


Was dat niet omdat hij de eerste was die de techniek ontwikkelde waardoor het klonk alsof er een tweede violist meespeelde? Ik meen te hebben gelezen dat er mensen tijdens de optredens achter het podium gingen zoeken naar die 'tweede violist'. Dan is zo'n bijnaam al gauw geboren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2015 11:33

Arendsoog schreef:Het onderscheid tussen 'goede' en 'verkeerde' muziek is vaak zo subtiel, dat het gewoonweg niet werkt om 'alles te onderzoeken en het goede te behouden'. Zoiets als op de rand van een ravijn gaan lopen en dan vreemd vinden dat je er in valt. Dan liever geen (pop)muziek (al was het maar om de broeder niet te ergeren!), dan zogenaamd een 'sterke' christen te zijn met zo'n groot geloof dat ik het wel aankan om de randjes van wat wel en niet zondig is op te zoeken.


Een totaal misplaatste vergelijking. Het heeft helemaal niets met randjes opzoeken te maken als ik naar goede christelijke rock / prog / metal luister. Ik blijf dan juist bij die randen vandaan. En voor zover ik weet erger ik er geen broeder of zuster mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 11:49

Arendsoog schreef:Paganini staat bekend als 'duivelsviolist'

Mortlach schreef:Was dat niet omdat hij de eerste was die de techniek ontwikkelde waardoor het klonk alsof er een tweede violist meespeelde? Ik meen te hebben gelezen dat er mensen tijdens de optredens achter het podium gingen zoeken naar die 'tweede violist'. Dan is zo'n bijnaam al gauw geboren.



Wiki stelt:
Veel mensen geloofden dat Paganini een 'duivelsviolist' was. Paganini versterkte de legendevorming om zijn persoon door 's nachts op kerkhoven voor de doden te spelen. Hij had ook de gewoonte om voor een concert zijn gezicht wit te schminken om zo nog meer tot de verbeelding te spreken, als lijdend kunstenaar. Een mysterieuze ziekte zorgde voor nog meer mystificatie rondom zijn persoon. Hij leed namelijk aan het Marfan syndroom. Hierdoor had hij zeer lange vingers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Niccol%C3%B2_Paganini
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten