Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2015 11:51

Arendsoog schreef:Wiki stelt:
Veel mensen geloofden dat Paganini een 'duivelsviolist' was. Paganini versterkte de legendevorming om zijn persoon door 's nachts op kerkhoven voor de doden te spelen. Hij had ook de gewoonte om voor een concert zijn gezicht wit te schminken om zo nog meer tot de verbeelding te spreken, als lijdend kunstenaar. Een mysterieuze ziekte zorgde voor nog meer mystificatie rondom zijn persoon. Hij leed namelijk aan het Marfan syndroom. Hierdoor had hij zeer lange vingers.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Niccol%C3%B2_Paganini


Ah, dat wist ik dan weer niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 11:54

Arendsoog schreef:Het onderscheid tussen 'goede' en 'verkeerde' muziek is vaak zo subtiel, dat het gewoonweg niet werkt om 'alles te onderzoeken en het goede te behouden'. Zoiets als op de rand van een ravijn gaan lopen en dan vreemd vinden dat je er in valt. Dan liever geen (pop)muziek (al was het maar om de broeder niet te ergeren!), dan zogenaamd een 'sterke' christen te zijn met zo'n groot geloof dat ik het wel aankan om de randjes van wat wel en niet zondig is op te zoeken.

Als het om het niet ergeren van die broeder gaat kunnen dus per direct ook alle orgels bij het grof vuil...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 11:54

Marnix schreef:Een totaal misplaatste vergelijking. Het heeft helemaal niets met randjes opzoeken te maken als ik naar goede christelijke rock / prog / metal luister. Ik blijf dan juist bij die randen vandaan. En voor zover ik weet erger ik er geen broeder of zuster mee.


Je stelde dat men 'alle dingen onderzoeken moest en het goede behouden'. Het enige wat ik daarop (misschien wat stellig) antwoordde, was dat dit m.i. nogal gevaarlijk is. En daarmee ben ik niet de enige. Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor mona » 24 dec 2015 11:59

Marnix schreef:Wat zijn "de gevaren?". Als je alles onderzoekt en het goede behoudt, wat is dan het gevaar? Er zijn goede en slechte bands, in ieder genre. Als je dan naar de goede bands luistert, wat is dan het gevaar?

Dat het associaties heeft met duivelse muziek. Denk je dat het neutraal is, als iets zo erg lijkt op iets wat verkeerd is?
Als meisjes er schaamteloos bij lopen, en ondertussen een bijbeltekst opzeggen, maakt dat de schaamteloosheid dan goed?
(dit zal in je optiek te ver gezocht zijn, maar dat is mijn overtuiging).
Metal is (mijns inziens) niet neutraal, ook niet christelijk, ook al worden er christelijke teksten bij gezongen.
Het wil niet zeggen dat God de tekst niet kan gebruiken (zie bij SA), maar de stijl vind ik gevaarlijk.

Ook ik heb jaren in de wereld geleefd, en volop in de muziek mee gegaan, in discotheken en cafés, tot mijn grote verdriet.
De duivel is zo slim, als ik maar twee tonen hoor van een populair nummer uit die tijd, kan ik alles weer feilloos meezingen.
Zo diep zit dat in je hart en je geheugen gegrift.
Daarom wil ik daar ver bij vandaan blijven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2015 12:02

Maar goed, dit komt eerder op me over als exentrieke artiest dan iets anders. Een beetje a la Marilyn Manson of Miley Cirus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 12:02

StillAwake schreef:Als het om het niet ergeren van die broeder gaat kunnen dus per direct ook alle orgels bij het grof vuil...

In het algemeen vinden christenen die wel popmuziek denken te kunnen luisteren, dat ze staan in de christelijke vrijheid, terwijl christen die denken dat dit niet kan, denken dat dit er niet onder valt. Zo bezien zou jij dus rekening moeten houden met je zwakkere broeder...

Het 'niet ergeren van de broeder' werkt overigens twee kanten op, en in praktijk zie je dat dit vaak ook aan twee kanten gebruikt wordt. #lastig ](*,)
Ik realiseer me dat het niet handig was om dit gedeelte tussen haakjes toe te voegen...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 12:06

Mortlach schreef:Maar goed, dit komt eerder op me over als exentrieke artiest dan iets anders. Een beetje a la Marilyn Manson of Miley Cirus.


Punt is dat hij wel bewust dit beeld over hem heenroept. En dat deden bijv. Bach en Händel niet.
(voor zover ik weet dan)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2015 12:14

mona schreef:Dat het associaties heeft met duivelse muziek. Denk je dat het neutraal is, als iets zo erg lijkt op iets wat verkeerd is?
Als meisjes er schaamteloos bij lopen, en ondertussen een bijbeltekst opzeggen, maakt dat de schaamteloosheid dan goed?
(dit zal in je optiek te ver gezocht zijn, maar dat is mijn overtuiging).
Metal is (mijns inziens) niet neutraal, ook niet christelijk, ook al worden er christelijke teksten bij gezongen.
Het wil niet zeggen dat God de tekst niet kan gebruiken (zie bij SA), maar de stijl vind ik gevaarlijk.

Ook ik heb jaren in de wereld geleefd, en volop in de muziek mee gegaan, in discotheken en cafés, tot mijn grote verdriet.
De duivel is zo slim, als ik maar twee tonen hoor van een populair nummer uit die tijd, kan ik alles weer feilloos meezingen.
Zo diep zit dat in je hart en je geheugen gegrift.
Daarom wil ik daar ver bij vandaan blijven.


Het heeft geen associaties met duivelse muziek. Het lijkt helemaal niet op iets wat verkeerd is. Dat zit in de teksten en die lijken er totaal niet op. En op gedrag en dat is ook totaal anders. Ik zie er geen mensen schaamteloos bij lopen. Ik wil ook ver weg blijven bij wat verkeerd is. Niet bij wat goed is. Daarom luister ik wel naar sommige bands en niet naar andere bands. Dat heeft met het genre niets te maken. Er is goede rock, prog, metal, popmuziek, gospel, klassiek... en goede. Dat heeft volgens mij helemaal niets met het genre te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2015 12:21

Arendsoog schreef:In het algemeen vinden christenen die wel popmuziek denken te kunnen luisteren, dat ze staan in de christelijke vrijheid, terwijl christen die denken dat dit niet kan, denken dat dit er niet onder valt. Zo bezien zou jij dus rekening moeten houden met je zwakkere broeder...

Het 'niet ergeren van de broeder' werkt overigens twee kanten op, en in praktijk zie je dat dit vaak ook aan twee kanten gebruikt wordt. #lastig ](*,)
Ik realiseer me dat het niet handig was om dit gedeelte tussen haakjes toe te voegen...


Ik hou daar best rekening mee. Als iemand moeite heeft met prog-rock of metal zal ik het niet aanzetten als die persoon bij me thuis is of in de auto zit. Maar dat is wat anders dan dat ik het helemaal niet zou moeten luisteren. Daar heb jij geen last van. Je moet je broeder die daar moeite heeft, er niet mee confronteren. Dat is de lijn van Romeinen 14. En tegelijkertijd is er die andere lijn die ook genoemd mag worden: De kan met een rein geweten alles eten, de ander niet. Kijk niet neer op elkaar, veroordeel elkaar daar niet om. In zichzelf is niets onrein. Een mooi beeld. Want het vlees was voor sommige mensen niet goed omdat het hen herinnerde aan de offerdienst voor vreemde goden. Net zoals bepaalde muziek voor sommigen hen herinnert aan een oud, verkeerd leven zonder God. Toch is het op zich niet onrein, ook niet vanwege die afkomst, omdat er mensen zijn die er op een verkeerde manier mee omgaan. De opdracht is: Elkaar geen aanstoot geven en elkaar niet veroordelen op dit soort zaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 12:36

Arendsoog schreef:In het algemeen vinden christenen die wel popmuziek denken te kunnen luisteren, dat ze staan in de christelijke vrijheid, terwijl christen die denken dat dit niet kan, denken dat dit er niet onder valt. Zo bezien zou jij dus rekening moeten houden met je zwakkere broeder...

Het 'niet ergeren van de broeder' werkt overigens twee kanten op, en in praktijk zie je dat dit vaak ook aan twee kanten gebruikt wordt. #lastig ](*,)
Ik realiseer me dat het niet handig was om dit gedeelte tussen haakjes toe te voegen...

De grap is dat deze rgumentatie altijd gebruikt wordt omanderen jouw kant op te krijgen.
Wat het voor degene die het argument gebruikt zelf inhoudt wordt gemakshalve even vergeten.
Aan de andere kant: ik wil niet, als relatieve nieuwkomer, het orgel (hoe slecht de associaties daarbij voor mij ook mogen zijn) verbieden. Mij past bescheidenheid.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2015 12:38

Arendsoog schreef:Punt is dat hij wel bewust dit beeld over hem heenroept. En dat deden bijv. Bach en Händel niet.
(voor zover ik weet dan)

Klopt, hoewel van JS Bach wel gezegd wordt dat hij een bepaald diva-gedrag aan de dag legde (ik kan daar neit over oordelen, de man overleed nog voor mijn geboorte, en ik zie mijzelf niet als ooggetuige...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant
Berichten: 409
Lid geworden op: 01 jul 2013 10:51

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Arendsoog » 24 dec 2015 13:07

Marnix schreef:Ik hou daar best rekening mee. Als iemand moeite heeft met prog-rock of metal zal ik het niet aanzetten als die persoon bij me thuis is of in de auto zit. Maar dat is wat anders dan dat ik het helemaal niet zou moeten luisteren. Daar heb jij geen last van. Je moet je broeder die daar moeite heeft, er niet mee confronteren. Dat is de lijn van Romeinen 14. En tegelijkertijd is er die andere lijn die ook genoemd mag worden: De kan met een rein geweten alles eten, de ander niet. Kijk niet neer op elkaar, veroordeel elkaar daar niet om. In zichzelf is niets onrein. Een mooi beeld. Want het vlees was voor sommige mensen niet goed omdat het hen herinnerde aan de offerdienst voor vreemde goden. Net zoals bepaalde muziek voor sommigen hen herinnert aan een oud, verkeerd leven zonder God. Toch is het op zich niet onrein, ook niet vanwege die afkomst, omdat er mensen zijn die er op een verkeerde manier mee omgaan. De opdracht is: Elkaar geen aanstoot geven en elkaar niet veroordelen op dit soort zaken.


Je uitleg van Romeinen 14 is inderdaad correct. Zoals ik al zei, ik was enigszins te snel met het aanhalen van dat tussenzinnetje. Maar het zijn vaak net die dingen die opgepakt worden in een discussie, maar daarmee houden we mekaar scherp. Het enige wat ik toe wil voegen is: als ik iemand muziek aan wil raden, zoek ik dat absoluut niet in het pop-genre. Allerlei poplezingen worden niet voor niets georganiseerd. Maar als jij meent dat dit onder jouw christelijke vrijheid valt, wie ben ik dan om dat te ontkennen.

StillAwake schreef:De grap is dat deze rgumentatie altijd gebruikt wordt omanderen jouw kant op te krijgen.
Wat het voor degene die het argument gebruikt zelf inhoudt wordt gemakshalve even vergeten.
Aan de andere kant: ik wil niet, als relatieve nieuwkomer, het orgel (hoe slecht de associaties daarbij voor mij ook mogen zijn) verbieden. Mij past bescheidenheid.

Klopt, het is een heel gevaarlijk argument dat vaak (mis)bruikt wordt. Ook mij past bescheidenheid in het gebruiken van dit argument en in het oordelen.

Twee dingen nog in het algemeen:
1. Paulus zegt: 'al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'. Stiekem popmuziek luisteren terwijl je je er zelf niet goed bij voelt is dus wel zonde.
2. Mensen die met alle geweld popmuziek willen verdedigen, ga eens praten met een ex-DJ.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor mona » 28 dec 2015 09:57

http://nos.nl/artikel/2077377-geen-psal ... -kerk.html

waar ligt de grens?
Als je popmuziek religieus kunt duiden, is er geen grens meer.
Dit is ook mijn grote bezwaar tegen the Passion.
Popmuziek en religie valt niet te combineren, en als het wel gecombineerd wordt of door elkaar gemengd,
wordt het een andere/wereldse/duivelse religie.

Luisteren naar Armin van Buuren tijdens de collecte....
Zou de Heere daar Zijn zegen over geven?
Met welk doel komen deze mensen samen vraag ik me af.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor Mortlach » 28 dec 2015 10:34

mona schreef:Met welk doel komen deze mensen samen vraag ik me af.


Ze komen tenminste nog samen, wat allicht beter zal zijn dan totaal niet meer samenkomen. Ik begrijp dat nooit zo: je moet naar de kerk (liefst 2 keer), maar dan alleen hoe onze overgrootouders dat deden. Culturen zat waarin opzwepende muziek heel normaal is tijdens vieringen en ik ga de oprechtheid van het geloof van die mensen echt niet in twijfel trekken.

Dus een serieuze vraag: als de keuze uit twee opties bestaat: naar de kerk met Armin van buren, of helemaal niet meer naar de kerk, wat zou je mensen dan aanraden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Waarom is popmuziek per definitie slecht?

Berichtdoor _Sjors_ » 28 dec 2015 10:59

Mocht Armin meegaan als geïnteresseerde en onderzoekende geest, dan heet ik hem van harte welkom. Mocht hij als organist (of beter gezegd als DJ achter een draaitafel) zijn muziek willen verspreiden, dan zou ik hem weren. Mocht er binnen de gemeente geen bezwaar zijn tegen dit optreden, dan zou ik op zoek gaan naar een andere gemeente en dus wegblijven bij die specifieke gemeente. In zijn geheel wegblijven uit de samenkomsten lijkt me geen gezonde optie, tenzij er in de buurt niks anders is. Dan zou ik er of verder voor weggaan (op dit moment ben ik afhankelijk van de benenwagen dus actieradius is beperkt), of ik zou erom gaan verhuizen (waar ik dan nu ook de focus op heb liggen).
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten