Is trance muziek onchristelijk?

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Progton
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:03
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Progton » 07 mar 2013 17:52

Om eerlijk te zijn vind ik die expliciet satanistische metal over het algemeen dodelijk saai.


Ja dat is het ook over het algemeen

mohamed

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor mohamed » 15 mar 2013 17:31

Lichtzwaard schreef:Over smaak valt niet te twisten maar onderzoek alle dingen en het goede behouden en meer niet :idea: :idea: :idea: :idea:

Spijtig dat Lichtzwaard gebanned is, vond het een van de leukste users.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor maran » 16 mar 2013 15:22

mohamed schreef:Spijtig dat Lichtzwaard gebanned is, vond het een van de leukste users.


ja, pas als iemand er niet meer is komt het gemis.... :-({|= :(

mohamed

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2013 10:28

mohamed schreef:Spijtig dat Lichtzwaard gebanned is, vond het een van de leukste users.

maran schreef:ja, pas als iemand er niet meer is komt het gemis.... :-({|= :(

Ja inderdaad! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :-({|=

RuyLopez
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2013 02:13

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor RuyLopez » 24 nov 2013 03:38

deze heeft wat van psalm 42 in de melodie...

https://www.youtube.com/watch?v=29594ojG72c

Rick_loves_music
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2008 01:25

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Rick_loves_music » 29 apr 2017 04:40

Ik heb vandaag van twee dj's de complete set op Koningsdag gezien; van Hardwell (+/- 30 min) en Armin van Buuren (+/- 40 min).

Er waren direct zaken die mij opvielen: Hardwell schreeuwde zeer regelmatig door de microfoon opzwepende taal, waaronder het f-woord, om het publiek op te zwepen en wisselde vrij snel tussen de verschillende muziekwerken van zichzelf en van anderen. Armin van Buuren wisselde, naar mijn mening, integendeel minder snel van track en gebruikte ook de microfoon zelden, alleen als hij daar zelf zin in had. Ook zag ik Van Buuren vaker aan het instrumentarium 'rommelen' dan Hardwell, met name als het gaat om het toevoegen van extra percussie of het zoeken naar de juiste 'groove'. Mijn mening is hierdoor dat Van Buuren het dj-schap meer onder de knie heeft dan zijn collega.

Daarnaast kreeg ik, puur door objectieve beluistering, het idee dat Armin van Buuren wat positiever in het leven staat dan zijn collega Hardwell. Ik kan me in deze lijn herinneren dat ik kortgeleden Hardwell in een interview voornamelijk over zichzelf heb horen praten, terwijl bij het laatste interview met Armin van Buuren dat ik bekeek bleek dat hij met alles behalve zichzelf bezig is.

Er valt (na uitgebreid onderzoek op het wereldwijde web anno 2017) weinig te zeggen over de levensbeschouwing van beide heren. Ik doe daarom een gok: Hardwell heeft misschien een Roomskatholieke opvoeding gehad en is tijdens of na de puberteit hiervan afgehaakt. Hij heeft daarentegen wel geleerd om zijn talenten zo veel mogelijk te benutten. Armin van Buuren heeft misschien een Christelijke / vrijzinnige jeugd achter de rug en houdt de normen en waarden die hij heeft geleerd zo veel als mogelijk in stand en probeert deze ook over te brengen aan zijn luisteraars / volgelingen (mijn gevoel zegt mij dat hij iets heeft met het Boeddhisme).

Conclusie: misschien ban je dance-muziek sowieso uit je repertoire, maar uit dit 'onderzoek' kun je misschien halen dat de afweging 'Trance of niet' misschien dieper gelaagd kan zijn dan je in eerste instantie dacht. Afgezien of beide heren (nog) geloven in de Schepper van Hemel en aarde kun je naar mijn mening hun muziek in ieder geval onderbrengen in 'positief' of 'negatief'. Hoewel ik al jaren luister naar klassieke muziek, kan ik het werk van Armin van Buuren wel bekoren, maar het optreden van Hardwell niet. En beste lezer: vergeet niet dat dit is gebaseerd op slechts 1 waarneming; vergeet niet om de proef op de som te nemen.

En ook dit verslag is geen wet van Meden en Persen: onthoud alleen dit -> staat muziek tussen God en jou in, doe het dan weg, of heb het er in ieder geval met Hem over. Staat het echter niet tussen God en jou in: heb het er dan vooral met anderen over!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor benefietdiner » 29 apr 2017 08:20

Is trance muziek onchristelijk?
Ik heb verschillende melodieën beluisterd maar ik krijg meer het gevoel in de hel beland te zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Chaya » 29 apr 2017 08:49

Rick_loves_music schreef:Conclusie: misschien ban je dance-muziek sowieso uit je repertoire, maar uit dit 'onderzoek' kun je misschien halen dat de afweging 'Trance of niet' misschien dieper gelaagd kan zijn dan je in eerste instantie dacht. Afgezien of beide heren (nog) geloven in de Schepper van Hemel en aarde kun je naar mijn mening hun muziek in ieder geval onderbrengen in 'positief' of 'negatief'. Hoewel ik al jaren luister naar klassieke muziek, kan ik het werk van Armin van Buuren wel bekoren, maar het optreden van Hardwell niet. En beste lezer: vergeet niet dat dit is gebaseerd op slechts 1 waarneming; vergeet niet om de proef op de som te nemen.

Ik las dit stukje op trancedans:
Een trancedans is een diepgaande ervaring die je uitnodigt om terug te keren naar jezelf. In veel hedendaagse dansvormen ligt de nadruk op de recreatieve en sociale aspecten, zoals het kijken en bekeken worden. Trancedansen zijn niet bedoeld om te communiceren met de buitenwereld, maar vinden plaats binnen de context van spiritualiteit, persoonlijke groei en transformatie. Muziek, dans en spiritualiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bewegen op ritmische en melodieuze klanken is niet alleen leuk, maar muziek en dans kunnen ons ook in geestvervoering brengen en bijdragen aan onze gezondheid.

Heeft het met spiritualiteit te maken? Ja, voor sommigen.
Heeft het met christelijk te maken? Absoluut niet.
Rick_loves_music schreef:kun je misschien halen dat de afweging 'Trance of niet' misschien dieper gelaagd kan zijn dan je in eerste instantie dacht.

Dat is een gevaarlijke uitspraak. Het is van God of het is van de duivel, een tussenweg is er niet!

Deze muziek is er alleen maar om jezelf in een soort gelukzalige roes te brengen, velen gebruiken er ook middelen bij. De muziek is zo keihard, overweldigend, dat je niet eens weet dat er iemand naast je staat te springen, laat staan dat je ermee kunt communiceren.
En die handen gaan maar omhoog, DJ doet het voor en de toehoorders doen hem/haar na.
Het is een religie, die van de duisternis.

Lees dit maar eens MIJNENVELD OF SPEELPLAATS?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

xonar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2017 18:19

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor xonar » 06 mei 2017 18:26

Chaya schreef:Het is een religie, die van de duisternis.


Ik maak zelf muziek met een computerprogramma en ik ben een kind van God.
Ik heb zelf de geluiden geproduceerd en ik heb met verschillende onchristelijke mensen al gesprekken gehad over God.
Als ik dus EDM maak, ben ik dan opeens een zondaar in dat gebied? Waar ligt de grens? Zijn de melodieën prima, tot ik er een beat bij doe die ik zelf heb opgenomen?
Muziek is neutraal, het is net hoe je het gebruikt.

Overigens, dat de muziek 'keihard' is, heeft meer te maken met je eigen keuze of je het hard wil zetten of niet. Ik kan klassieke muziek zo hard zetten dat het mijn oren beschadigt en EDM zo zacht dat ik er niets bij voel.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Chaya » 08 mei 2017 13:51

xonar schreef:Muziek is neutraal, het is net hoe je het gebruikt.

Muziek is nooit neutraal.
Het roept altijd een gevoel of emotie op, daar is muziek ook mede voor bedoeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor mona » 09 mei 2017 10:52

chainboost schreef:Hallo,

Ik ben baptistisch al sinds ik geboren ben en ik luister bijna altijd naar trance, voornamelijk ASOT (A State Of Trance) van Armin van Buuren. Als ik het met mijn medegelovigen het hier over heb dan krijg ik te horen dat het muziek van de duivel is, en dat je als christen geen muziek mag luisteren die niet voor God bedoeld is.

Kun je dit als christen gewoon luisteren of is trance van de duivel?


Eerst heb ik even een vraag aan jou:

Waarom wil je in trance komen?
Dat is nl de bedoeling van trancemuziek.

Trance
Trance kan verwijzen naar: trance (bewustzijn), een staat van bewustzijn die kan worden opgewekt door verschillende methoden trance (muziek), een in Nederland populaire muzieksoort Trance (band), een Duitse metalband films, waaronder: Trance (1998) van Michael Almereyda met Rachel O'Rourke en Lois Smith Trance (2010) van Hans Rodionoff met Dominiqu [..]
Bron: nl.wikipedia.org
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2017 08:48

Chainboost opende dit topic in 2012 ;) Kweenie of hij nog gaat reageren.

En Chaya, ik ben het er niet mee eens dat muziek nooit neutraal is. Volgens mij is muziek altijd neutraal. Bepaalde muziek kan een bepaald gevoel oproepen, dat klopt. Van trance worden sommigen misschien relaxt en rustig of kom je in een bepaalde roes, van latin worden veel mensen vrolijk, van rock energiek etcetera. Verschilt ook per persoon. Ik ken ook mensen die van trance of klassiek heel onrustig worden. En van rock / metal weer rustig.

Verder wordt of muziek goed of slecht is vooral bepaald door de teksten. En als die er niet zijn durf ik trance wel als neutraal te bestempelen.

Trance is overigens helemaal niet iets spiritueels. Het is gewoon muziek die een bepaalde sfeer oproept en dat doet iedere soort muziek en ik ken genoeg mensen die het luisteren en nog nooit heeft iemand gezegd dat te doen om in een spirituele sfeer te komen of een spirituele ervaring te hebben. En een Armin van Buren maakt ook niet om die reden muziek :)

In het artikel waar je naar verwijst wordt dat ook duidelijk genoemd. Muziek is op zich nooit verkeerd. Dat is persoonlijk, dat hangt af van de omgeving etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten