Is trance muziek onchristelijk?

Moderator: Moderafo's

chainboost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2012 10:26

Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor chainboost » 20 dec 2012 10:35

Hallo,

Ik ben baptistisch al sinds ik geboren ben en ik luister bijna altijd naar trance, voornamelijk ASOT (A State Of Trance) van Armin van Buuren. Als ik het met mijn medegelovigen het hier over heb dan krijg ik te horen dat het muziek van de duivel is, en dat je als christen geen muziek mag luisteren die niet voor God bedoeld is.

Kun je dit als christen gewoon luisteren of is trance van de duivel?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2012 11:31

chainboost schreef:Hallo,

Ik ben baptistisch al sinds ik geboren ben en ik luister bijna altijd naar trance, voornamelijk ASOT (A State Of Trance) van Armin van Buuren. Als ik het met mijn medegelovigen het hier over heb dan krijg ik te horen dat het muziek van de duivel is, en dat je als christen geen muziek mag luisteren die niet voor God bedoeld is.

Kun je dit als christen gewoon luisteren of is trance van de duivel?


Gewoon luisteren en van genieten. Die lui die roepen dat het van de duivel is, zouden het liefst zijn dat we allemaal nog alleen maal fluit en cymbaal zouden spelen.

Als jij voor jezelf weet dat het niet tussen jou en God instaat, wie is een ander dan om het te veroordelen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

chainboost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2012 10:26

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor chainboost » 20 dec 2012 11:42

Mortlach schreef:Gewoon luisteren en van genieten. Die lui die roepen dat het van de duivel is, zouden het liefst zijn dat we allemaal nog alleen maal fluit en cymbaal zouden spelen.

Als jij voor jezelf weet dat het niet tussen jou en God instaat, wie is een ander dan om het te veroordelen?


Hmm, ja hebt gelijk, nooit zo over nagedacht.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2012 11:49

chainboost schreef:Hmm, ja hebt gelijk, nooit zo over nagedacht.


Onthoud dat het een hele menselijke reflex is om tegen alles in eerste instantie 'Nee' te zeggen. En onbekend maakt onbemind. Je wilt ze de kost niet geven die denken "Ik ben christen en ik vind het niks, DUS zal God het ook wel niks vinden!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Pcrtje » 20 dec 2012 12:05

Mortlach zegt hier een aantal belangrijke dingen.
Mortlach schreef:Als jij voor jezelf weet dat het niet tussen jou en God instaat, wie is een ander dan om het te veroordelen?
Mortlach schreef:Onthoud dat het een hele menselijke reflex is om tegen alles in eerste instantie 'Nee' te zeggen.

Het belangrijkste is dat de muziek en de tekst erbij niet instaat tussen jou en God en, dat kun je volgens mij prima zelf aanvoelen, dat je geen zaken luistert waar God een hekel heeft. Dus, bijvoorbeeld, wanneer jij luistert naar muziek waarin uitgebreide verkrachtingsscènes worden verheerlijkt, dan lijkt me het logisch dat je daar niet naar wil luisteren omdat God zoiets ook niets vindt. Savvy?

Als je de grote reformatorische, op voetstuk geplaatste dominees en andere vertegenwoordigers van de christelijke megabolwerken hier in Nederland mag geloven, dan kun je helemaal niets meer luisteren dan behalve de psalmen in oude berijming op hele noten. Doorzoek de vragenrubriek maar eens, ik schrik me soms de pleures van antwoorden van sommige dominees. Vooral die ene vent die in Finland woont. Met alle respect voor hem, maar hij is voor mij hét grote voorbeeld van iemand die een opvallende gedachtegang heeft: 'ik vind het niet mooi, dus is het slecht, dus is het niet tot eer van God, dus is het Satans muziek, dus niemand mag dat luisteren'. En dan volgt meestal ook nog het onuitgesproken zinnetje: 'en als je niet luistert naar wat ik zeg, dan krijg je met onze tucht te maken!'
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2012 12:25

Pcrtje schreef: Dus, bijvoorbeeld, wanneer jij luistert naar muziek waarin uitgebreide verkrachtingsscènes worden verheerlijkt, dan lijkt me het logisch dat je daar niet naar wil luisteren omdat God zoiets ook niets vindt. Savvy?


Awww, dus geen Cannibal Corpse meer? :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Pcrtje » 20 dec 2012 14:43

Mortlach schreef:Awww, dus geen Cannibal Corpse meer? :wink:
Nee sorry, dat heb ik afgezworen. ;) Gelukkig heb ik er goede alternatieven voor. :)
"Een libelle zweeft over het water..."

chainboost
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2012 10:26

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor chainboost » 21 dec 2012 10:40

Als ik trance aan het luisteren ben krijg ik niet het gevoel dat ik iets verkeerd doe tegen god, verder is mijn relatie met god helemaal prima :) dankjulliewel voor jullie hulp :)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 dec 2012 14:47

Over smaak valt niet te twisten maar onderzoek alle dingen en het goede behouden en meer niet :idea: :idea: :idea: :idea:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Kris » 06 feb 2013 08:24

Muziek is in zichzelf nooit christelijk of anti-christelijk. Muziek is helemaal niets meer dan een verzameling klanken. Neutraal.

Je smaak bepaalt of je een bepaalde klankencombinatie mooi vindt of niet.

Dan heb je natuurlijk nog de artiesten. Sommigen leven losbandig, sommigen maken er hun levenswerk van alle goden belachelijk maken die bestaan en sommigen doen er juist weer alles aan de god waarin ze geloven te prijzen en te dienen middels hun muziek.

Maakt dat de muziek dan christelijk of onchristelijk? Kun je daarmee hele genres - zoals trance - afschrijven? Dat denk ik toch echt niet.

Dus: onderzoek vooral de muziek die je mooi vindt en als je merkt dat sommige artiesten een slechte invloed hebben op je, dan kun je die artiest prima verbannen uit je muziekcollectie zónder dat je daarmee al je cd's hoeft te breken.

Ik geloof niet, maar ook ik kom wel eens muziek tegen waar ik totaal niet achter kan staan. Tsja, dan houdt het voor mij op en luister ik er niet naar.

Wellicht heb je iets aan bovenstaande, wellicht ook niet. ;)

Lock&Stock

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Lock&Stock » 06 feb 2013 09:51

Lichtzwaard schreef:Over smaak valt niet te twisten maar onderzoek alle dingen en het goede behouden en meer niet :idea: :idea: :idea: :idea:


Kan iemand deze reactie op duur papier uitprinten en mooi laten inlijsten?

Gebruikersavatar
Progton
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:03
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Progton » 06 mar 2013 23:04

Ja dat is een pracht van een antwoord.
Zelf krijg ik er vaak mee te maken, omdat ik nogal een metalliefhebber ben.

Ik onderzoek de bands die ik luister. Heb er genoeg afgezworden die niet door de beugel konden. Bekendste voorbeeld is Dimmu Borgir. Maar je hebt nog vele erger.

Armin van Buuren lijkt me nou niet echt het type die het heeft over occulte of verkeerde dingen. Er zit ook niet veel tekst bij de nummers :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2013 23:23

Progton schreef:Ja dat is een pracht van een antwoord.
Zelf krijg ik er vaak mee te maken, omdat ik nogal een metalliefhebber ben.

Ik onderzoek de bands die ik luister. Heb er genoeg afgezworden die niet door de beugel konden. Bekendste voorbeeld is Dimmu Borgir. Maar je hebt nog vele erger.

Armin van Buuren lijkt me nou niet echt het type die het heeft over occulte of verkeerde dingen. Er zit ook niet veel tekst bij de nummers :D


Om eerlijk te zijn vind ik die expliciet satanistische metal over het algemeen dodelijk saai.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor Pcrtje » 07 mar 2013 09:07

Mortlach schreef:Om eerlijk te zijn vind ik die expliciet satanistische metal over het algemeen dodelijk saai.
Zou dat leiding van God zijn?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: Is trance muziek onchristelijk?

Berichtdoor marcel081276 » 07 mar 2013 12:58

chainboost schreef:Als ik trance aan het luisteren ben krijg ik niet het gevoel dat ik iets verkeerd doe tegen god, verder is mijn relatie met god helemaal prima :) dankjulliewel voor jullie hulp :)


Wel vreemd dat je komt vragen of trance onchristelijk is als je al niet het gevoel heb dat het tegen God is.
Waarom ga je op de meningen van mensen af? Ik zeg niet wat je wel en niet moet luisteren maar mocht je twijfel hebben, vraag het aan onze trouwe Vader, ik weet zeker als je met een oprecht hart bid om Zijn antwoord dat Hij je antwoord zal geven!
Hij is trouw en waard voor te leven wat Hij ook van je vraagt!
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!


Terug naar “Kunst, Cultuur & Muziek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten