Tempo zingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Tempo zingen

Berichtdoor meribel » 14 dec 2012 12:06

eens met Wilsophie.


wil wel toevoegen dat 'organistische bevrediging' wat mij betreft meedoet voor het woord van de maand :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Tempo zingen

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2012 13:38

We dwalen weer helemaal af. 8-[
Mijn man is jarenlang koster geweest en heeft er ook nooit iets voor gekregen. Toen hij ermee stopte kreeg hij een boekenbon. Das al en genoeg.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Wilsophie » 14 dec 2012 14:47

Over het tempo valt weinig te zeggen. Dat ligt aan het soort lied en dat ligt aan de gemeente die zingt, dat is verschillend en of men op hele noten zingt of zoals de muziek het aangeeft.

Ik merk vaak op zondagochtend dat de goêgemeente niet wakker te krijgen is. Jongelui zitten luid gapend onderuit gezakt naar hun schoenen te staren. En sommige ouderen zijn ook niet bij de les.
Arme organist denk ik dan.

Maar soms vind ik de keuze van de liederen ook niet echt handig gekozen.
Wij zingen nauwelijks psalmen en nauwelijks opwekkingsliederen, maar veel Joh. de Heer en Glorieklokken en een bundel die heet "geestelijke liederen" en een eigen bundel met vertaalde en zelfgemaakte liederen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Kvinna » 14 dec 2012 15:07

Buiten de psalmen zijn alle liederen zelfgemaakt. En zelfs de berijmde psalmen zijn grotendeels zelfgemaakt.

En gapend naar je schoenen kijken lukt niemand. Beetje negatief gezeur allemaal.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 dec 2012 15:35

Kvinna schreef:Buiten de psalmen zijn alle liederen zelfgemaakt. En zelfs de berijmde psalmen zijn grotendeels zelfgemaakt.

En gapend naar je schoenen kijken lukt niemand. Beetje negatief gezeur allemaal.


Heel deze draad is gezeur als men gehoorzaam zou zijn aan de Kerk had men die problemen niet.Voorts het aantrekken van en organist die echt kan spelen en daarmee de Kerk en God wil dienen is wel belangrijk.


En zelf liedjes maken is al zo uit den boze allemaal eigenwillige godsdienst wat muziek en liederen betreft voorziet de Kerk in alles van den beginne af en zal altijd zo doorgaan in totaliteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Tempo zingen

Berichtdoor blijblij » 14 dec 2012 15:38

Lichtzwaard schreef:En zelf liedjes maken is al zo uit den boze allemaal eigenwillige godsdienst wat muziek en liederen betreft voorziet de Kerk in alles van den beginne af en zal altijd zo doorgaan in totaliteit.


Oh, en de kerk maakt die liedjes niet zelf? Wat een onzin, dude!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Wilsophie » 14 dec 2012 20:23

Het mag dan gezeur lijken, en dat mag je vinden, maar de Bijbel zegt ergens dat we God zouden eren met lofliederen en psalmzingen. En als je hart er vol van is dan is dat geen probleem om uit volle borst te zingen en dan vind ik het enthousiasme belangrijker dan het tempo of het muzikale niveau.
Het is het enige wat we uit één mond kunnen doen als gezamenlijke Gemeente.

Het is daarom belangrijk dat men weet wat men zingt.
En dat kan ik van de roomse liederen niet altijd zeggen, dus zal ik dan ongetwijfeld gapend naar mijn schoenen staren, want dat lukt me wel.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Boaz » 14 dec 2012 20:41

En zelf liedjes maken is al zo uit den boze allemaal eigenwillige godsdienst wat muziek en liederen betreft voorziet de Kerk in alles van den beginne af en zal altijd zo doorgaan in totaliteit.


Lichtzwaard, waar baseer je dit op? Kan je dat toelichten?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Kvinna » 14 dec 2012 23:55

Wilsophie schreef:Het mag dan gezeur lijken, en dat mag je vinden, maar de Bijbel zegt ergens dat we God zouden eren met lofliederen en psalmzingen. En als je hart er vol van is dan is dat geen probleem om uit volle borst te zingen en dan vind ik het enthousiasme belangrijker dan het tempo of het muzikale niveau.
Het is het enige wat we uit één mond kunnen doen als gezamenlijke Gemeente.

Het is daarom belangrijk dat men weet wat men zingt.
En dat kan ik van de roomse liederen niet altijd zeggen, dus zal ik dan ongetwijfeld gapend naar mijn schoenen staren, want dat lukt me wel.


Het gezeur sloeg er op dat niemand het goed deed. Je deed al wat krasse uitspraken over organisten die het niet goed doen, jongeren zitten gapend in de kerk, ouderen zakken weg. En de liederen deugen niet. Ik heb moeite met zo'n negatieve instelling.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Wilsophie » 15 dec 2012 09:06

Wie verre reizen doet kan veel verhalen.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Kvinna » 15 dec 2012 12:32

Wilsophie schreef:Wie verre reizen doet kan veel verhalen.


Dat spreekwoord zegt misschien meer als je het in het Frans gebruikt:

a beau mentir qui vient de loin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Tempo zingen

Berichtdoor schelpje3 » 15 dec 2012 12:34

Ja en als van je die zogenaamde verre reizen alleen dit soort negatieve uitlatingen overhoudt, had je beter thuis kunnen blijven. :-oo

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Katlheen » 15 dec 2012 15:59

Hoe ging het ook al weer? "Het leven is als een boek. Wie nooit reist, leest slechts 1 bladzijde".
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Spons » 16 dec 2012 14:26

tsja je kan ook zo langzaam zingen dat je na 2 woorden al niet meer weet wat er gezongen is..omdat het zo lang duurt... :-oo

maar goed dat is iets waar men zelf een voorkeur voor heeft..

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Tempo zingen

Berichtdoor Wilsophie » 16 dec 2012 14:44

Vanochtend zat het tempo er goed in, het kwam als uit één mond en hulde voor de organist.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten